Koirakysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

samperi

Aktiivinen jäsen
21.01.2006
32 905
6
38
Elikkä meillä on tuo suomenlapinkoira hoidossa..
Sillä on nyt sellainen juoksuhihna, että pääsee kulkemaan yli 10 metriä edestakasin ja sitten n. 10 metriä sivusuuntaan..

Tarpeet tekee pihamaalle (on irti useampaan otteeseen)
Vieläkö sitä pitäisi käyttää lisäksi lenkillä, vai riittääkö tuo, kun saa pihassa"riehua" :whistle:

Mun vastaus varmaan kivitetään mut jos ei itse jaksa viedä kävelylle niin heittää koiralle palloa puolen tunnin ajan niin eiköhän se siinä pallon peräs juostessa ainakin saa tarpeeksi liikuntaa,

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun vastaus varmaan kivitetään mut jos ei itse jaksa viedä kävelylle niin heittää koiralle palloa puolen tunnin ajan niin eiköhän se siinä pallon peräs juostessa ainakin saa tarpeeksi liikuntaa,

No eiks tää muka oo liikuntaa? Parempi ainakin kuin neljän minuutin kusetuslenkki.

AP: kauanko teillä toi koira on hoidossa? Kai se nyt jonkun aikaa pärjää ilman lenkitystäkin, mutta miksei sitä nyt lenkille veis? Ei se varmaan yksinään juuri liiku.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

No eiks tää muka oo liikuntaa? Parempi ainakin kuin neljän minuutin kusetuslenkki.

AP: kauanko teillä toi koira on hoidossa? Kai se nyt jonkun aikaa pärjää ilman lenkitystäkin, mutta miksei sitä nyt lenkille veis? Ei se varmaan yksinään juuri liiku.

Koira saattaa olla meillä kuukauden.
N. Tunnin päivässä se on irti pihalla, kun pojan kanssa oon ulkona (koira rieuhuu maton ja pallon kanssa sen aikaa :D )
Ja kun käyn tupakilla, niin koira juoksentelee irti sen 5 minsaa
Ja sitä just mietin, et tartteeks koira sen lenkillä käynnin,(paikkojen merkkailun yms.) vai riittääkö sille tuo liikunta

Kyllä kerran päivässä lenkin tekisin koiran kanssa.Että pääsee haistelemaan muitakin hajuja kuin vain pihaa.Ja muutenkin.Ja jos siihen on tottunut omassa kodissaan.Vai onko?

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Koira saattaa olla meillä kuukauden.
N. Tunnin päivässä se on irti pihalla, kun pojan kanssa oon ulkona (koira rieuhuu maton ja pallon kanssa sen aikaa :D )
Ja kun käyn tupakilla, niin koira juoksentelee irti sen 5 minsaa
Ja sitä just mietin, et tartteeks koira sen lenkillä käynnin,(paikkojen merkkailun yms.) vai riittääkö sille tuo liikunta

Osaako se pissata leikkien yhteydessä pihaan? Jotkut koirat tarvii sen, että lähdetään kulkemaan tien vartta muiden koirien hajussa, että ne saa kunnolla pissattua. Kyllä mä käyttäisin lenkillä, vaikka edes kerran päivässä. Liikuntaahan tuossa varmaan tulee ihan kivasti, mutta jos on sellanen pissarutiini, että pitää samalla haistella muiden pissat, niin voi tulla ongelmia, pissan panttaamista ja sellasta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kyllä kerran päivässä lenkin tekisin koiran kanssa.Että pääsee haistelemaan muitakin hajuja kuin vain pihaa.Ja muutenkin.Ja jos siihen on tottunut omassa kodissaan.Vai onko?

Jaa-aa en yhtään tiedä, miten omassa kodissaan on päässy tekemään..

Miä oon ihan amatööri nyt tuollaisen koiran kanssa, joka pitää pitää pihassa kytkettynä koko ajan, jos ei ite oo siinä ulkona vahtimassa..

Lenkillä ollaan käyty, mutta räkyttää ja vetää aivan kamalasti, jos muita koiria tulee vastaan :/

Osaako se pissata leikkien yhteydessä pihaan? Jotkut koirat tarvii sen, että lähdetään kulkemaan tien vartta muiden koirien hajussa, että ne saa kunnolla pissattua. Kyllä mä käyttäisin lenkillä, vaikka edes kerran päivässä. Liikuntaahan tuossa varmaan tulee ihan kivasti, mutta jos on sellanen pissarutiini, että pitää samalla haistella muiden pissat, niin voi tulla ongelmia, pissan panttaamista ja sellasta.

Juu, kyllä osaa tehä kummatkin tarpeensa tuohon pihamaalle, se ei oo ongelma

Tupakalle kun menee ja laskee sen irti ja kehottaa "teeppäs pisssi" niin heti menee koipea nostamaan ja pissan tekee

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Juu, kyllä osaa tehä kummatkin tarpeensa tuohon pihamaalle, se ei oo ongelma

Tupakalle kun menee ja laskee sen irti ja kehottaa "teeppäs pisssi" niin heti menee koipea nostamaan ja pissan tekee

No, ei tuossa sitten varmaan hätää ole. Mutta varmuuden vuoksi minä käyttäisin kerran päivässä lenkillä. Tuo vetäminen ja haukkuminen on tietty ikävää.

Se vätäminen ja haukkuminen saattaa olla ihan vain turhaantumisen ilmentymää... :/ Eli liian vähillä virikkeillä olleelle koiruudelle on "kerääntynyt paineita", eikä se sen takia osaa käyttäytyä. Hyvin yleinen juttu ns. perhekoirilla.

Pallon, keppien, tms. heittely(nostaa stressihormoonitasoa lahjakkaasti) valmiiksi toimettomuudesta stressaantuneelle koiralle on kyllä niitä viimeisiä juttuja... Sama kuin juoksuttaisit fillarin kanssa koiraa kilometri tolkulla päivittäin saadaksesi sen väsymään, ja siten lopettamaan esim. riekkumisen yksin ollessa. Eli treenaisit sen vain parempaan fyysiseen kuntoon, mutta päässä surraa edelleen...

Yksi korvike sille kylille lähtemiselle voisi olla mm. makupalojen tai lelujen etsintä pihalta, kuurupiilo metsässä(jos esim. on lasten perään) tai aivan turhan päiväisten temppujen opettaminen, kunhan koiralla on hauskaa haasteelista tekemistä :)

Yhteistyössä