Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Riippuu täysin rodusta, koulutustasosta, meriiteistä, luonteesta, kokonaisvaltaisesta terveydestä, suvusta yms. että paljonko olisin valmis tiliäni tyhjentämään. Oikeasti hyvästä koirasta olisin valmis maksamaan reilusti yli pennun hinnan.
Jos koira on nk."ongelmakoira", niin se pudottaa sen käypää arvoa rajusti. Sellaiselle ei ole edes helppoa löytää uutta kotia.
Jos koira on muuten luonteen&ulkonäön ym osalta "kotikoira-tasoinen", niin lähtisin miettimään hintaa jotain 400-700 euron väliltä.
Tässä myynti-ilmoituksessa oli mainittu, että
myydään kokeneelle harrastajalle ja ettei sovi kerrostaloon. Tästä voi päätellä, että jotain ongelmaa on. Ei se nyt kuitenkaan niin vaativa rotu ole, että tarvis erityisen kokenut harrastaja olla, et sen kanssa pärjää. Toki vaativa rotu, sitä en kiistä, mut moni ottaa ekaksi koiraksikin ja hyvin toimii. Joten mun mielestä uuden pennun hintaa vastaava hinta on liian suuri. Jos samalla rahalla saa pennun, niin kuka hullu maksaa ongelmakoirasta saman hinnan.
Minun mielestä tuosta ei voi päätellä muuta, kuin koira tarvitsee aktiivisen ja kokeneen ohjaajan. Se, että koiralle haetaan kokenutta harrastajaa ja koti ei saa olla kerrostalo, ei tarkoita että koira olisi automaattisesti ongelmakoira.
Esmes meidän toinen sakemanni on tavoitteellisesti suojelua harrastavan ihmisen unelma kilpakoiraksi. Mutta samaan aikaan se on täysi painajainen kotikoiraa haluavalle. (liikaa virtaa, viettiä, dominanssia, kovuutta yms kotikoiran tarpeisiin.) Kerrostaloon se ei ikimaailmassa sopisi, koska ei ole siellä tottunut asumaan. Silti koira on ominaisuuksiltaan ja hermorakenteelta yksi rotunsa parhaimpia tässä maassa.
Sitä paitsi siitä on ihan toisen ihmisen aloitteesta tarjottu 8000 euroa... se kun ei vain ole kaupan.
Eli se riippuu niin täysin siitä, kohtaako oikeanlainen ihminen oikeanlaisen koiran. Itse maksaisin harrastajana ilomielin todistetusti terveestä, hyväpäisestä kilpakoirasta tukun erkkejä. Jos taasen haluaisin koiran lähinnä seuralaiseksi, niin en maksaisi, koska silloin jo mainitsemasi ilmoitus kertoo sen, ettei kyseinen koira edes sopisi minulle.