KOIRAIHMISIÄ paikalla?? Apuja tarvisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Surku"

Vieras
Meillä kohta vuoden täyttävä kääpiökoira, joka ei opi sisäsiistiksi millään! Aina käy lasten lelut pissaamassa sängyistä puhumattakaan. Alan olla jo aika loppu tähän kun kokoajan saa pissa pyykkiä pestä ja leluja pestä ja pissoja siivota.
Auttaako jos käy leikkauttamassa? Uros koira kyseessä.

Ja toinen asia mihin olisi mukava saada muutos.. Aina kun emme ole kotona, koira jää haukkumaan ihan hirveästi, ja haukkuu niin kauan että tulemme takaisin. Tästä on saatu jo valituksia naapureilta. Meillä on myös toinen koira, se ei hauku.
Luita ollaan annettu että söisi niitä sen aikaa kun ei olla kotona, niitä kun tykkää syödä mutta ei auta.

Jotkut koirat kusee uhallaankin. Onhan se aika selkeä viesti siltä. jos se osaa kusta juuri lasten sängyt ja lelut? Jos se ei tajua, kuka teillä määrää ja mikä sen paikka on laumassa.

osottaa mieltään, pitää itseensä teidän pomoina. ehkä kokeilisin sitä pallien poistoa ja vähän kovempaa kuria. meilläkin koira nimittäin yritti tätä, mutta loppu lyhyeen ku pääs pyörimään omassa kusessaan.

Se voi kyllä vielä oppia.

Me jouduttiin laittaa pikkukoira semmoseen laatikkoon, missä sillä oli pesä. Me tehtiin sitä muutama päivä sillä tavalla. Niin, että kun vietiin ulos, niin jos ei pissannut ulos, laitettiin siihen laatikkoon. (niin pieni laatikko, että siihen mahtui vain se pesä, koska oletuksena on ettei koira ainakaan mielellään pissaa omaan pesäänsä.)
Istuin yleensä itse siinä laatikon vieressä, ettei koira jäänyt yksin ja puolen tunnin tai tunnin päästä mentiin taas ulos. jos teki pissat ulos, sai olla vapaana. Aika äkkiä se tajusi sen. Samaten jos pissasi lattialle, pääsi laatikkoon hetkeksi.

mutta koiraa ei saa pitää siis laatikossa silleen et lähtee itse pois. haukkumiseen en osaa sanoa mitään.

Sit jos koiralle huutaa kusemisesta, siitä tulee säikkyy ja se alkaa kusta johonkin piiloon, eli vaikka sohvan taakse. sekään ei ole kiva.

Mä olen näyttänyt koiralle pissalätäkköä ja sanonut että kukas se on tälläiset taas tehnyt. Se näyttää ymmärtävän, mutta en rankaise sitä siitä kuitenkaan, kun se näyttää niin surkealta, kun sille vaan näyttääkin sitä.

Taitaa olla arvojärjestys epäselvä, varsinkin urokset koettelevat omistajiaan. Kannattaa tutustua asiaan kirjoista joista saa ihan käytännön neuvoja ja tietysti pidätte tiukasti kiinni ulkoiluajoista. Luulen että perimmäinen syy on juuri se, että koira pitää itseään johtajana. Leikkaaminen voi auttaa, mutta oletko varma ettei koiralla ole kipuja tms. jonka takia kusee sisälle?

eikös tuo sisälle kuseksiminen ole kuitenkin aika yleistä kääpiökokoisilta koirilta, varsinkin jos laumajohtajuus on epäselvää?
Monihan jättää kääpiökoiran koulutuksen "vähän sinnepäin" vaikka nekin tarvitsevat ihan samanlaista tapa- ym. koulutusta kuin isotkin rodut.

[QUOTE="vieras";25128326]osottaa mieltään, pitää itseensä teidän pomoina. ehkä kokeilisin sitä pallien poistoa ja vähän kovempaa kuria. meilläkin koira nimittäin yritti tätä, mutta loppu lyhyeen ku pääs pyörimään omassa kusessaan.[/QUOTE]

EIEIEI, koskaan ei saa koiran naamaa työntää omiin jätöksiinsä, se ei opi siitä mitään muuta kuin sen että sä olet eläinrääkkääjä. :O

Ap:lle suosittelen että leikkauttakaa koira nyt vielä nopeasti ennen kuin ei enää auta. Meillä oli uroskoira (kääpiörotuinen) kun olin pieni, ja se ei vielä melkein kolme vuotiaaksikaan mennessä oppinut sisäsiistiksi. Juuri ennen kuin täytti kolme, siltä poistettiin pallit, mutta se ei enää siinä vaiheessa auttanut, koira kun oli jo oppinut ja tottunut siihen että sisälle voi kanssa pissata.

[QUOTE="vieras";25128326]osottaa mieltään, pitää itseensä teidän pomoina. ehkä kokeilisin sitä pallien poistoa ja vähän kovempaa kuria. meilläkin koira nimittäin yritti tätä, mutta loppu lyhyeen ku pääs pyörimään omassa kusessaan.[/QUOTE]

Ja näin ei sitten missään nimessä pidä toimia. Kas kun ei käsketä lyödä ja piestä...

[QUOTE="mä";25128896]Ja näin ei sitten missään nimessä pidä toimia. Kas kun ei käsketä lyödä ja piestä...[/QUOTE]

Juu ei. Koira ihmettelee vaan, että miksi minun naama pistetään pissaan. Ei se siinävaiheessa tajua, että sillä on mitään yhteyttä siihen, että se on itse sen pissan siihen tehnyt.

Mä olen vienyt koiran katsomaan pissaa ja sanonut ihan normaalilla äänellä sille siitä, en ole huutanut. Voi olla, ettei se käsitä siitä kumminkaan mitään, mutta niin olen tehnyt.

Sama homma jonkun roskiksen kanssa. Kun koirat repii roskiksen, ne ei tajua, että se on väärin. Vasta kun ihmiset tulee kotiin ja roskis on siinä revittynä, ne tietää, että joku ei oo mennyt ihan putkeen. Ne ei osaa yhdistää niitä levitettyjä roskia ja ärsyyntynyttä ihmistä siihen, että itse juuri äsken vetivät tavaraa sieltä roskista ja söivät vaippoja ja muuta ällöä.

Yrittäkää rajata koiran aluetta jossa saa olla kun on yksinään. Tarpeen vaatiessa niin pieni että se ei millään viitsisi edes pissata sinne. Häkki tai kuljetusboxi on hyvä pienellä koiralla. Koirat tykkää pienistä pesistä, ne on kotonaan ahtaissa tiloissa, joka on heille pesä. Muista myös että sinulla on pieni kääpiökoira jonka rakko on tavattoman pieni, että ei pysty pidättämään välttämättä koskaan elämänsä aikana 8 tuntia. Siihen ei valitettavasti leikkauskaan auta. Pese etikalla koiran pissalätäköt, saattaa auttaa että siihen kohtaan ei enää pissaile. Täällä olikin jo annettu hyviä neuvoja, kokeile ensin niitä ja hae apua vielä muualtakin ennenkuin leikkautat :)
Se häkki systeemi on koiran eroahdistukseenkin mainio, laitat koiran häkkiin, olet aivan rauhassa, koira saattaa vinkua ja haukkua siellä, mutta aukaiset häkin oven vasta kun koira on rauhallinen, etkä päästä koiraa juoksemaan samantien avautuvasta häkin ovesta, vaan koiran täytyy odottaa lupa ennenkuin saa tulla ulos, vaikka häkin ovi olisikin aivan auki. Muuten koira oppii ainoastaan odottamaan sitä että koska ovi aukeaa. Tee koiran häkistä tai boxista koiralle maailman paras paikka, pehmukkeita jne sinne, lempi lelu ja pureskeltavaa. Anna laatikon tai häkin oven olla auki ja anna koiran mennä sinne kun itse tykkää, mutta myös niin että sinä käsket koiran sinne, laitat oven kiinni ja odotat että koira rauhoittuu, jos haukkuu ja vikisee aluksi. Aluksi vähän aikaa, sitten pidennät häkissä oloaikaa. Mutta tärkeää on se että häkistä ei rynnätä suinpäin vaan että luvan saatuaan saa tulla pois.

Mitä pienempi koira, sitä kauemmin sisäsiistiksi oppiminen voi viedä. Isoimmilla koirilla pidätyskyky on yleensä parempi mitä pienemmillä, tiedä sitten vaikuttaako rakon koko jotenkin tähän asiaan.

Kertomuksen perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että kyse ei ole siitä etteikö koira pystyisi pidättämään, koska valitsee tarkat paikat tälle pissaamiselle. Käytännössä tarkoittaa reviirimerkkaamista. Rautakangesta väännettynä tarkoittaa sitä, että koira merkkaa teidät ja lapsenne (=sängyt+tavarat), koska olette hänen laumaansa jossa hän on johtaja, ette te.

Olisi syytä hieman tutkiskella koiran koulutusta taaksepäin, ja aloittaa ihan perusjutuista alkaen uudelleen. Koira on vielä niin nuori, että oppii mainiosti perusasiat uusiksi. Itse kiinnittäisin huomiota ruokailuun ja ulkoiluttamiseen. Ruokailuun siten, että koira syö vasta kun lupa annetaan (käytännössä: Sinä pupellat sormillasi ruokaa suuhusi mukamasten, ja kun olet "syönyt", annat koiralle luvan syödä yksinkertaisella käskyllä, vaikkapa: syömään). Ulkoilut kannattaa ajoittaa samaan tahtiin mitä pentukoiralla, ja jos perheessä on säännöllinen rytmi niin käyttäkää sitä hyväksi. Eli aamulla herätessä ulos, päivällä, illalla ja niin edes päin. Ulkoiluttamisessa käytä auktoriteettiasi hyväksi, ja ohjaa koiraa jatkuvasti (käytännössä: ota koira vasemmalle sivulle, pidä se siinä käskyllä: sivu! ja kun koira on tämän oppinut niin opeta seuraavaksi käsky: vapaa! joka tarkoittaa sitä että koira saa sitten kulkea pitkällä remmillä nuuhkimassa maastoa) ja pidä huoli siitä että koira myös tietää hänen olevan hierarkiassa alempana sinua. Tämä pätee jokaiseen perheenjäseneen joka koiraa käsittelee enemmän (koiran on myös kunnioitettava lapsiakin ehdottomasti).

Haukkuminen taas kuulostaa eroahdistukselta. Sitäkin voidaan hoitaa siedätyshoidoilla, mutta se vaatii pitkäjännitteistä työtä ja ehdotonta omistautumista koiran omille ehdoille ja sietokyvylle. Netistä löytyy hyviä vinkkejä eroahdistuksen ensiasteiden hoitoon. Muistathan, että lääkehoito tulee vasta viimeisenä vaihtoehtona luonnollisille keinoille!

Ja nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, ettei hermostu missään nimessä koiralle. Koira ei ajattele loogisesti, eikä näinollen ymmärrä pissalätäköiden ja torujen yhteyttä. Koira elää hetkessä, ei menneisyydessä tai tulevaisuudessa. Parhain keino on, kun puret vain hammasta yhteen ja siivoat lätäköt vaikka hiljaa mielessäsi manaten, koiralle ei enää auta sanoa siitä mitään (vaikka mieli tekisi, tiedän), riittää kun jätät koiran täydellisesti huomioimatta. Käännät vaikka selän koiraan päin, jos yrittää tulla kerjäämään kontaktia.