Koiraihmiset hoi!!! Yrjölän puurosta olis kysymys, ruokakysymys.

  • Viestiketjun aloittaja mietin mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin mietin
Olen tehnyt sitä puuroa koirallemme ja nyt pitäs tehdä lisää ja hirssi pääsi eilen loppumaan, niin mies toi lisää, mutta toikin hiutaleina, luin paketin kyljestä että hiutaleina ne valmistuu hellalla 3 minuutisssa ja ko toi yrjölän puuro on uunissa 2 tuntia, niin voinko laittaa noita hiutaleita ollenkaan uuniin vai tuleeko siitä liisteriä. Ne aikasemmat hirssit ovat olleet sellasia keltasia nuppineulanpään kokoisia palleroita, eikä siis mitään hiutaleita.
 
En ole hiutaleista kokeillut, mutta jos sulla on ohraa, riisiä tms muita suurimoita (niitä palleroita), niin mitkä vaan käy. Ellei koirasi ole allerginen B) Meillä koirat tykkää kun välillä vaihtelee, nytkin tein tattarista ja hyvin menee alas :D
 
ap
Suurimot saavat liota ennen paistumista 6-10 tuntia. Puuron voi keittää tai paistaa. Paistaminen on vähemmän työlästä. Uuni säädetään + 180 C asteen lämpöiseksi ja puuroa paistetaan vähintään 2 tuntia. Aito ja alkuperäinen puuron resepti on seuraava:·
1 dl kokonaisia tattarisuurimoita ·
1 dl hirssisuurimoita (hersryynejä) ·
1 dl riisiä, mieluimmin tummaa ·
1 dl ohrasuurimoita (voivat olla myös rikottuja) ·
noin 2 litraa vettä ·
5 g merisuolaa
Liotusvettä ei kaadeta pois, vaan se jätetään puurovedeksi. Suola lisätään vasta liotuksen jälkeen.
Kypsä puuro säilyy jääkaapissa noin viikon verran ja pakastettuna varsin kauan. Puuron voi pakastaa annospusseihin.

Mä olen käyttänyt vain tota ohraa riisii ja hirssii, ja lihan laitamme sitten raakana koiralle. Ja vielä puuroon ennen uunia lisäämme raastettua porkkanaa
 
Mä teen vähän tunteella, aina tulee hiukkasen erilaista... Mutta tässä jotain suuntaa. Kysy lisää jos on ongelmaa (vaikka yyveellä, lähden ihan just pois)

Vuoka on ehkä kakspuol, kolme litranen, mihin teen. Voitelen sen ensin ruokaöljyllä, niin on paljon helpompi pestä se :saint: Jos et voitele, laita ruokalusikallinen tai pari ruoan sekaan. Sitten vuokaan menee 2-3 dl erilaisia suurimoita, riisiä/hirssiä/tattaria/ohraa tms, teelusikallisen verran suolaa, pieniä porkkanapaloja/raastetta tai pinaattia tai jotain muuta kasvista (joskus jopa herne-maissi-paprikaa), maitoa/piimää ja/tai vettä niin että vuoka on suurinpiirtein täynnä. Jauhelihaa laitan joskus mukaan, yleensä vasta raakana kypsän puuron joukkoon. Meidän koirat syö hirven rääppeistä jauhetut lihat puurossa (jos ei syksyllä ole jauhettu niin sitten ne on pieninä paloina), metsästyskoiria kun ovat niin tuntuvat tykkäävän. Kaikille ei tietenkään sovi raakana ja jotkut laittaa jotain muuta, kuten tonnikalaa... Uuniin 175-200 astetta ehkä puoltoista-kaks tuntia, ja se on siinä.

Olipas selkeä ohje :saint: Tosiaan lisää voi kysyä ;) En yleensä mittaa noita aineita vaan laitan ihan silmämääräisesti, joten kokeilemalla saat itselle parhaan ohjeen :wave:
 
g
kuinka usein annatte tuota puuroa sitten, joka aterialla, kerran päivässä, muutaman kerran viikossa vai miten?

toinen kysymys vielä, vähän ohi aiheen mut kuitenkin, annatteko koiralle tuoreita vihanneksia? meillä koira tykkää ihan älyttömästi porkkanasta, voiko sitä antaa huoletta raakana? entä muut vihannekset?
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no, meillä kasvattaja sanoi että kannattaa seurailla miten koiran voi syötyään raakaa porkkanaa, koska se ei sula mahassa
löysinkin tällasen kun etin, tossakin sanotaan että mieluummin keitettynä niitä vihanneksia. http://seitti.net/koira/saitti/jau.html
 
LEP
Porkkana raakana annettaessa pitää vetää soseeksi ihan, jos haluaa että imeytyykin mahassa eikä tule vaan läpi. Näin myös muiden kasvisten kohdalla. Mä jos annan vihanneksia, niin annan kyllä raakana koska keitettäessä myös vitamiineja menee hukkaan. Mutta siis soseeksi ehdottomasti!
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
Porkkana raakana annettaessa pitää vetää soseeksi ihan, jos haluaa että imeytyykin mahassa eikä tule vaan läpi. Näin myös muiden kasvisten kohdalla. Mä jos annan vihanneksia, niin annan kyllä raakana koska keitettäessä myös vitamiineja menee hukkaan. Mutta siis soseeksi ehdottomasti!
kiitos! :) entä tuo puuro, kuinka usein annatte?
 
Alkuperäinen kirjoittaja g:
kuinka usein annatte tuota puuroa sitten, joka aterialla, kerran päivässä, muutaman kerran viikossa vai miten?
Meidän koirat syö kerran päivässä, eli iltaisin. Joka kerralla ei anneta puuroa, mutta jos annetaan, niin välillä pelkkää puuroa ja välillä puuroa + nappuloita. Nämä kun eivät jaksa olla metsällä jos aamulla syövät, tai sitten tulevat raukat kipeiksi...
 

Yhteistyössä