koiraihmiset hoi, neuvoa kaivataan, ei v*****lua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuonokoppa, sellainen kankainen. Koira inhoaa sitä ja tietää tehneensä väärin kun se laitetaan. Jonkun ajan päästä ei tarvitse sanoa kuin kuonokoppa, niin koira tietää että on tehnyt väärin. Näykkimisestä ei tosin ole kokemusta, mutta innostuessaan rikkoo vieläkin leluja, pentuna enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Tuo selätys näyttää olevan hirvittävän yleistä. Itse en kovapäisellä koiralla sitä suosittelisi. Koska mitä sitten jos sekään ei auta?? Mitä seuraavaksi? Ja koira kyllä erottaa ihmisen johtajuuden ja toisen koiran johtajuuden, vaikka koira saattaa alistaa toisen selättämällä, ei ihmisen pidä mennä tekemään samoin. Tuloksena on todella kovan koiran kanssa ikuinen vääntö (ihan kuin kahden tasavahvan koiran välillä)

Itse lähtisin puuttumaan ongelmaan juuri sillä että leikki/kaikki huomiointi loppuu kun hampaat osuu. Tai sitten kovin laumaviettisen koiran kanssa eristys on hyvä. Kun tekee jotain kiellettyä, eikä usko kieltoa, niin jäähylle. Niinkuin lapsienkin kanssa. Lapsen ja koiran kasvatuksessa on paljon samaa. Väkivallalla ei pitkälle pötkitä.

Kannattaa myös harjoitella yleistä käyttäytymistä (katsekontaktia, syömistä luvan jälkeen, huomio aina vain ihmisen aloitteesta yms perusasioita) Kyllä koira oppii, mutta se ei käy hetkessä. Eri tapoja kannattaa kokeilla useamman kerran. Ei niin että tänään selätän, huomenna laitan jäähylle jne. Se vain sekoittaa koiran.

mitäköhän tuo jäähylle laitto hyödyttää? rangaistuksen tulee aina olla välitön tai koira ei osaa yhdistää, mistä sitä rankaistaan. samalla tavoin, myös palkan tulee olla välitön.

Vielä tosta selättämisestä. Pitääkö sitä koiralle tehdä useinkin, vai uskooko sen kerralla? Itse muistelen kerran selättäneeni ja sen jälkeen on koira tiennyt, että minä olen pomo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kun väärin tekee tuon selättämisen niin saa heittää hyvästit koiran ja ohjaajan hyvälle suhteelle...

kerroppa nyt sitten viel miten sen tekee väärin, kiitos!

En siis suosittele sitä lainkaan, mutta jos olet sitä mieltä että se on ainoa jäljellä oleva keino, niin pitää olla tarkkana että koira todellakin alistuu. Ei vain niin että koira makaa kyljellään ja on paikoillaan..

Vaan koiran pitää olla rento, sen tassut maassa (monet koirat yrittävät nostaa tassua ihmisen jalan tai käden päällle, se on yksi "pomottamisen" merkki.) Koiran koko olemus pitää olla alistunut, pää maassa, paikoillaan ja se ei saa nousta ennen kun on saanut luvan.Yleensä koira huokaa syvään kun on antanut periksi. Luvan jälkeen koira nousee, puistelee itseänsä ja on rauhoittuneen oloinen. Se ei saa tulla uudestaa vääntämään,silloin tiedät että pieleen meni.. Ja jokainen pieleen mennyt kerta saa koiran yrittämään yhä uudelleen ja uudelleen.. Se voi olla jopa tyyppiä joka rakastaa painimista... ;)

Tämä siis vain oma näkökulmani, koira-asioissa mielipiteitä on yhtä monta kuin omistajaakin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo selätys näyttää olevan hirvittävän yleistä. Itse en kovapäisellä koiralla sitä suosittelisi. Koska mitä sitten jos sekään ei auta?? Mitä seuraavaksi? Ja koira kyllä erottaa ihmisen johtajuuden ja toisen koiran johtajuuden, vaikka koira saattaa alistaa toisen selättämällä, ei ihmisen pidä mennä tekemään samoin. Tuloksena on todella kovan koiran kanssa ikuinen vääntö (ihan kuin kahden tasavahvan koiran välillä)

Itse lähtisin puuttumaan ongelmaan juuri sillä että leikki/kaikki huomiointi loppuu kun hampaat osuu. Tai sitten kovin laumaviettisen koiran kanssa eristys on hyvä. Kun tekee jotain kiellettyä, eikä usko kieltoa, niin jäähylle. Niinkuin lapsienkin kanssa. Lapsen ja koiran kasvatuksessa on paljon samaa. Väkivallalla ei pitkälle pötkitä.

Kannattaa myös harjoitella yleistä käyttäytymistä (katsekontaktia, syömistä luvan jälkeen, huomio aina vain ihmisen aloitteesta yms perusasioita) Kyllä koira oppii, mutta se ei käy hetkessä. Eri tapoja kannattaa kokeilla useamman kerran. Ei niin että tänään selätän, huomenna laitan jäähylle jne. Se vain sekoittaa koiran.

mitäköhän tuo jäähylle laitto hyödyttää? rangaistuksen tulee aina olla välitön tai koira ei osaa yhdistää, mistä sitä rankaistaan. samalla tavoin, myös palkan tulee olla välitön.

Kovin laumaviettinen koira kokee jäähyn/eristämisen rangaistuksena. Tämä ei tietenkään toimi kovin omissa oloissaan viihtyvillä koirilla..koira oppii syyn ja seurauksen, kun se tapahtuu heti. Pureminen-> eristys välittömästi

Meillä on toiminut tuo luupään kanssa selättäminen, jos oltais menty "lempeillä metodeilla" meillä ois täydellinen terroristi kotona. koira nurin kenttään ja se pidetään siinä niin kauan että rentoutuu, alkaa nuoleskelemaan huuliaan, sulkee silmänsä, ts. alistuu. ja maasta noustaan vasta omistajan siihen selkeästi annettua luvan.

en ymmärrä miksi selättämistä pidetään niin tuomittavana asiana, katsokaa kuinka koiralaumassa johtaja komentaa alempiaan. selättää ja murisee. toisen näytettyä alistumisensa homma jatkuu normaalisti.

Yhteistyössä