Koiraihmiset, auttakaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 535555
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

535555

Vieras
Mulla tuli tutun koira "hätähoitoon" koska ystävä joutui äkisti sairaalaan :( Täysikasvuinen koira, kiltti mutta hieman arahko luonteeltaan. Koira on tosi kiltisti ja hyvin ollut muuten, mutta kamala miten se uikuttaa ystäväni perään. Pientä "inumista" koko ajan ja sitten välissä ulvoo ihan kunnolla. Koiran kanssa on leikitty, on saanut ruokaa, käyty pitkällä kävelyllä, on rapsuteltu, mitään hätää sillä ei ole. Mutta läähättää ahdistuneena, ulisee ja vaeltelee levottamana ympäriinsä. Eikä sille enää kelpaa lelut tai namitkaan kun on niin ahdistunut.
Koira on aiemminkin ollut minun seurassani monet kerrat ja asuntokin on sille tuttu. Mutta kamalaa katsoa kun koiralla on hätä enkä tiedä mikä neuvoksi. Auttakaa!! :(

No mutta miten tuota voi olla vaan huomioimatta. Pakkohan koiraa on yrittää ainakin kieltää ulvomasta kun ei se voi koko yötä kerrostalossa huutaa ja miten itekään pystyn nukkumaan, naapureista puhumattakaan. :( Ja ei se tietenkään oo kiva kattoo kun koiralla hermostuttaa.

Jos äkisti alkaa läähättämään ja uikuttamaan niin kokeile viedä ulos, josko olisi kakkahätä koiralla. Elämänmuutos ja varsinkin jos on nyt kokenut ravintotottumuksissaan yhtäkkisen muutoksen, niin saattaa aiheuttaa ruuansulatusongelmia.

Jos koira taas ei ole kakkahätäinen, niin rauhoitu ihmeessä itse äläkä tee pienintäkään säälin tai paniikin elettä koiran edessä. Pistä rauhoittavaa musiikkia ja ala vaikka lukemaan kirjaa (tai jotain mikä ikinä onkaan oma rauhoittumisrutiinisi) ja komenna koira omalle paikalle nukkumaan. Jos koira poistuu omalta paikaltaan niin komennat aina uudestaan sen sinne rauhoittumaan.

Olen juu käyttänyt ulkona useampaankin otteeseen ja ulkona koira on rauhallinen ja tohisee hajujen perässä.. Ei oo pissi tai kakkahätää, tehnyt tarpeensa moneen kertaan tänään.
Olen ite sisällä musiikkia kuunnellu, telkkari on hiljasena taustalla, koiralla on täällä sen oma huopa ja lempinalle mukana. Mutta koira ei vaan rauhoitu vaikka miten olisi. Eikä tuossa hätäännyksessä juuri edes kuuntele yhtään, mitä sanon..

Sijoita se koiran oma huopa johonkin mahdollisimman suojaisaan ja rauhalliseen paikkaan, kuten huoneen nurkkaan. Sen jälkeen vie eleettömästi koira sinne ja käske se maahan. Mene itse kauemmas, esim. katsomaan televisiota tai lukemaan tms. Aina kun koira lähtee pois paikaltaan niin palauta se eleettömästi sinne omalle paikalleen. Jossain vaiheessa rauhoittunee.

Voit myös vahvistaa koiran oikeaa käytöstä palkitsemalla koiran esim. pienellä herkulla aina kun onnistuu olemaan siellä omalla paikallaan edes hetken aikaa toivotusti. Myös lihaisan luun antaminen sinne jyrsittäväksi auttaa koiraa rauhoittumaan.

Saisitko sieltä ystäväsi kotoa jonkun hänen käytetyn vaatteen,vaikkapa t-paidan, jonka voisit laittaa koiran petiin, näin siinä oisi tuttu haju ja lohdun tuoja kun alkaa ahdistamaan?

[QUOTE="Koirallinen";30011327]Älä ruoki koiran ikävää ja levottomuutta. Älä siis tee mitään, vaan ole ihan oma itsesi. Ei turhaa huomiota/ paapomista koiraa kohtaan.[/QUOTE]

Koira kyllä aistii sun fiilikset, koita rentoutua itse ja unohda hetkeksi se koira ihan kokonaan.

Pistorasiaan feromonihaihdutin vois auttaa ja liikuntaa oikeesti niin paljon että se väsyy ja alkaa nukkumaan, jos ei oo mitään rajoituksia. Sääliä sitä ei kannata eikä kiinnittää ulinaan huomiota, mutta seuraa sille voi pitää.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ja Youtubesta löytyy koiria rauhoittavaa musiikkia, laita sitä soimaan.

Voit myös koittaa antaa sille jotakin pulman ratkaisua:
nameja taitellun vessapaperihylsyn sisässä tai ihan vaan luu pureskeltavaksi.
Voit vaikka kehua, kun koira keskittyy sitten tekemiseensä tai rauhoittuu paikalleen.

Pistorasiaan feromonihaihdutin vois auttaa ja liikuntaa oikeesti niin paljon että se väsyy ja alkaa nukkumaan, jos ei oo mitään rajoituksia. Sääliä sitä ei kannata eikä kiinnittää ulinaan huomiota, mutta seuraa sille voi pitää.

Liikunnalla harvan koira saa väsymään, ellei koira saa sitten juosta tuntikausia vapaana. Nenätyöskentely ja aivojumppa väsyttää paljon paljon nopeammin.

Yhteistyössä