Koira toksaisi lasta kasvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voi itku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En minäkään jatkuvasti ota ruokaa kesken pois. Useinmiten syö ihan rauhassa. Joskus otan kupin ja siirrän sitä vähän tai käyn nappaamassa siitä palan pois ja annan kädestä takaisin tms.. Mutta yleensä vaan anna ruuan ja se on kaks sekunttia kun kuppi on tyhjä (ajokoiran ruokailutavat).

Sen takia ollaan joskus kiusattu, että koira oppisi että sen tulee kestää tilanne. Monesti meillä vieraat taaperot haluaa koiran luun ja on ihan kiva ettei siinä tilanteessa koira ala irvistellä tai näykkiä. Koira väistää ja sitten otetaan lapselta luu takaisin ja sanotaan lapselle ettei koiran luuta saa ottaa.. Opetan toki lastakin ettei koiran turkkia revitä, tai selässä ratsasteta, mutta myös koiraa sietämään häiriöitä.

Voisitko opettaa tuota vaikka siten että koiran syödessä laitat muutaman nappulan lisää kesken syömisen?

Jolloin koira yhdistää kuppia lähestyvän käden olevan mukava asia eli lisää ruokaa hälle.

Mietitäänpäs nyt hetken, jos te nukkuisitte syvintä untanne, ja joku yhtäkkiä tarraisi teihin kiinni, säikähtäisittekö? VARMASTI säikähtäisitte. Niin säikähti tuo koirakin. Ei koira tuossa tilanteessa tajunnut että halailija olikin se oman perheen lapsi. Vaikka minua tulisi kuka tuttu käpälöimään kesken unien niin varmasti huitaisisin säikähdyksissäni.

Monilla koiranomistajilla tuntuu olevan aivan hukassa se tosiasia, että koirat ovat KOIRIA. Kyllä, ne ovat älykkäitä eläimiä, ne ovat kulkeneet ihmisen historiassa pitkän matkaa, mutta ne ovat silti eläimiä. Ne eivät ole koriste-esineitä jotka voi laittaa haluamaansa kohtaan nurkkaa koristamaan. Koiria voi opettaa aika pitkälle, mutta niillä on kuitenkin se luonnon sanelema käytös tuolla takaraivossa.

Ja kyllä, koirat puolustavat ruokaansa, se on aivan normaalia, koska ne tietävät olevansa alempaa kastia, ja pelkäävät ylempiensä vievän ruoan pois. Toki monet koirat ajan kanssa oppivat, etteivät ne tutut ihmiset sitä ruokaa vie.
Ja kuten joku tuossa jo aikaisemmin kirjoitti, niin jos koira olisi oikeasti vinksahtanut ja verenhimoinen, niin pahaa jälkeä olisi tullut. Kun koira tosissaan puree niin siitä on pienet nippaisut kaukana. Näykkiminen on varoittamista.

Ja ne lapset, niin... Koira luottaa aikuisiin ihmisiin, koska aikuiset usein käyttäytyvät rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Lapset sen sijaan säntäilevät sinne tänne, kiljuvat, konttivat ja riehuvat. Koira pitää lasta itsensä kaltaisena, varsinkin pennut.

Toista väistämisesti tuli mieleen, kuinka kerran todistin tapahtumaa, jossa koira kampesi nojatuoliin, kun perheen teinipoika nousi hakeakseen jotain. Poika palasi, näki paikkansa viedyn ja valitti äidilleen. Äiti käski poikaa istumaan lattialle ja näin tapahtui. Hassua oli se, että itse olin hetkeä aikaisemmin pelkillä eleillä saanut koiran väistämään mua sohvalla, koska mulle ei ollut tullut pieneen mieleenkään, että koira röhnöttäisi vikalla vapaalla istumapaikalla.

Voi vittu täällä on taas nää ns. auktoriteetit neuvomassa. MIKSI te otatte koiran jos vain haluatte alistaa sitä niin ettei se saa edes rauhassa nukkua??!?! Jättäkää se koiran ottaminen niille ihmisille jotka välittää eläimistäkin. Kyllä pitäs todellakin olla joku koira-ajokortti ettei kaikki vajokit sais ottaa koiraa. Ihan liian monta stooria kuullut siitä kun koiraa on tarpeeks alistettu ja lopulta se koira flippaa.

Voi vittu täällä on taas nää ns. auktoriteetit neuvomassa. MIKSI te otatte koiran jos vain haluatte alistaa sitä niin ettei se saa edes rauhassa nukkua??!?! Jättäkää se koiran ottaminen niille ihmisille jotka välittää eläimistäkin. Kyllä pitäs todellakin olla joku koira-ajokortti ettei kaikki vajokit sais ottaa koiraa. Ihan liian monta stooria kuullut siitä kun koiraa on tarpeeks alistettu ja lopulta se koira flippaa.

Väitätkö tosissasi, että koiraa ei saisi alistaa lauman alimmaiseksi? :O

Totta, liika on liikaa, mutta rajat ne on koiralle laitettava. Muuten seuraa katastrofi.

Väitätkö tosissasi, että koiraa ei saisi alistaa lauman alimmaiseksi? :O

Totta, liika on liikaa, mutta rajat ne on koiralle laitettava. Muuten seuraa katastrofi.

Koira alistuu, koiraa ei pakoteta alistumaan.

Esim. tämä selättämällä alistaminen on ehkä typerin tapa jota tiedän harrastettavan.
Montakohan vitipääkoiraa on silläkin keinolla tehty, monta.

nukkuvaa koiraa ei saa koskaan mennä häiritsemään, juuri tuon takia että koira voi säikähtää ja puolustautua. ja koiria ei saisi edes halata, koska kun koirat tappelee keskenään niin nehän "halailee" voi siis koira ottaa tämän uhkana vaikka olisi miten suloinen ja kiltti koira.

tässä tapauksessa ei periaatteessa koira tehnyt mitään väärää. Oli vaan syvässä unessa ja säikähti kun lapsi (joka ei tietenkään voinut ymmärtää että koira voi käydä päälle) tuli ja halaa.

Amerikassahan (ainakin) se "ei se tee kellekkää pahaa, ei ole koskaan purrut ketään" tappoi sen pienen lapsen kun lapsi meni halaamaan koiraa tämän nukkuessaan. Koira ei siis koskaan ollut ennen purrut ketään ja lasta kohtaan ollut aina kunnioittava.

No meillä ei koira saa olla rauhassa. Lapsille olen opettanut että ottavat koiralta välillä luun tai lelun pois. Itsekkin välillä "kiusaan" ottamalla ruuan kesken pois. Välillä muksut juoksee liian läheltä nukkuvaa koiraa säikyttäen sen ja välillä menevät rapsuttamaan kesken unien herättäen koiran ja koskaan ei ole purrut tai toklinut/näykkinyt.. Koira saa nukkua rauhassa kun emme ole kotona ja öisin. Sohvalle tai sänkyyn koiralla ei ole asiaa, se on meidän ylempiarvoisten paikka. Ihmisten.

Miksi teillä on koira,jos sitä tieten tahtoen kaikki saa kiusata miten päin vaan?

[QUOTE="vieras";26494329]Koira alistuu, koiraa ei pakoteta alistumaan.

Esim. tämä selättämällä alistaminen on ehkä typerin tapa jota tiedän harrastettavan.
Montakohan vitipääkoiraa on silläkin keinolla tehty, monta.[/QUOTE]

Jaa-a. Rotikan jouduin kerran alistamaan selättämällä. Komensin alas sängystä - ei totellut, Vedin pannasta alas, kävi käteen kiinni. Ei tosin puremalla purrut, mutta hampaat kosketti kättä. Alistin -> ei tehnyt toista kertaa.

Mutta ymmärrän pointtisi oikein hyvin, liian alistettu koira ei ole hyvä juttu.

* ja lihavoitu kohta, ei pidä paikkaansa joka rodun kohdalla.

Viimeksi muokattu:
no hei haloo. koiralle järjestetään sellainen nukkumapaikka, johon lapsilla ei ole mitään asiaa, tai jos niitä lapsia ei osaa komentaa tai saa tottelemaan nukkumapaikka, johon lapset ei pääse. samoin koiralle pitää antaa syöntirauha ja rauha järsiä luitaan. miks sille edes annetaan luu, jos se ei saa sen kanssa rauhassa olla.

[QUOTE="vieras";26494329]Koira alistuu, koiraa ei pakoteta alistumaan.

Montakohan vitipääkoiraa on silläkin keinolla tehty, monta.[/QUOTE]

Mä olen kyllä pakottanut mun koirani alistumaan. En fyysisesti, vaan psyykkisesti.

Kun junnu oli vielä nuorempi, käyhtiin yksi tiukkaakin tiukempi taisto luusta. Tilanne oli siis sellainen, että mun piti saada siltä luu pois...ja se oli sitä mieltä, että mulla ei ole lupaa luuhun koskea.

Se murisi mulle naama irvessä aivan pyhää raivoa täynnä...siinä kohtaa totesin, että jaahas, nyt katsotaan että mistä kana pissii. Murisin takaisin hampaat irvessä, koska mullehan ei naamaa auota.

Vaan pentupa oli toista mieltä. Luu on hänen, joten hän muutti murinansa voimakkaamaaksi ja paljasti nyt hampaiden lisäksi koko ienkaluston tuijottaen mua tiiviisti silmiin.

Ja minä perässä. Olin NIIN iso ja pelottava kun mitä pystyin...vaikka siinä kohtaa kyllä hippasen pohdin jo sitäkin, että jos koira tulee ylle, pitää suojata kaulaa.

Ei tullut ylle. Se lopettin murinan ja irvistämisen, painautui ihan pieneksi ja alkoi mielistelemään kaikin mahdollisin keinoin. Se luovutti, koska olin pakottanut sen alistumaan. Toki se olisi voinut tulla yllekin, muttei sen kantti lopulta riittänyt.

Ei olla koskaan tuon episodin jälkeen enää toisiamme mittailtu. Taisi mennä perille kerrasta. Mutta mikäli en olisi tuolloin pakottanut koiraa luovuttamaan, eli alistumaan tahtooni, olisin varmaan melkosen kusessa sen kanssa tänä päivänä.

Mitään fyysisisä käsiksikäymisiä tai koiran heittämistä selälleen ei tarvita...ei se koira niistä mitään opi. Mutta pieni koirankielinen keskustelu saatannee olla joskus paikoillaan.

[QUOTE="palma";26493981]Yksi sohvanäkemys lisää: Koira saa olla sängyssä ja sohvalla, kunhan väistää mukisematta, jos ihminen sen paikalle haluaa. Siinä siten punnitaan, pitääkö koira lasta pomona vai ei;)[/QUOTE]

Sama meilläkin. Koira jopa saa nukkua yöt peittoni alla.

Kaikesta huolimatta koira tietää paikkansa. Jos kuka tahansa haluaa istua siihen missä koira on, koira väistää mukisematta. Koira myös antaa kenen tahansa ottaa ruoan pois vaikka kesken syömisen.

Meidän koira on tosin vähän tollo, kun antaa 2v:n riepoa miten sattuu. Ei siis tietenkään ole lapselle luvallista, mutta kun selässä ei ole silmiä niin en voi millään olla koko aikaa vahtimassa. Välillä kun meno äityy liian hurjaksi lapsen osalta, joudun käskemään koiran muualle kun ei muuten tajua lähteä tilanteessa. Reppana :D

Meillä ei koiran ollessa hereillä ole normaalitilanteissa sallittua näykkäistä lasta, eikä edes ärähtää. Jos ahdistaa niin voi poistua tilanteesta. Koiran osalta näykkäisyn ymmärrän kuitenkin jos on ahdistettuna nurkkaan niin ettei voi väistää tai jos vaikka nukkuessa säikähtää. Silloin reaktio on perusteltu ja hyväksytty.

Ja vielä lisäyksenä: Meillä on kyllä koiralla ruokarauha ja unienkaan aikana ei ole luvallista mennä häiritsemään, jos koira nukkuu rauhassa jossain sivummalla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Tuo on koiralle luonnollinen reaktio.

Tosin. omani on tehnyt tuota samaa, kun se pösilö änkee sinnillä sohvan eteen nukkumaan. Siitä kun ponkasee pois, niin koira uhkaa jäädä jalkojen alle.

Eniveis. koira teki pennunpana tuota, että murahti ja melkein näykkäsi. Karjaisin todella kovaäänisesti ja koira nykyään nukkuu kevyttä unta tuossa sohvan edustalla ja nousee yleensä valppaana pystyyn heti, kun tuntee kevyenkin töytäisyn ja siirtyy hiljaa pois. Ei uhkaavia eleitä.

Yritän nyt skarpata ja komentaa koiraa muualle, mutta en voi valvoa 24/7 mihin koira itsensä punkee nukkumaan.

Koira on melkein aina pihalla ja sisällä sillä on viileä paikka sängyn alla jossa sitä ei häiritä. Koira on lisäksi todella itsepäinen sisällä ollessa ja pomottaa aina kun voi. Siksi sitä härkitään. Mutta kuten jo sanoin , ei ole päivittäistä että otetaan kuppia pois jne.. Kyllä se koira pitää oppia että sitä joskus häiritään. Esim. kun alan imuroida, otan kaikki tavarat lattialta pois, myös luun sitä syövältä koiralta.

Ja meillä koira harrasti välillä murinaa jos käveli edes kupin vierestä, siksi sille pitää välillä muistuttaa miten ollaan..

Ja jos meno menee koiran mielestä liian vilkkaaksi se menee joko sinne sängyn alle tai ulos. Osaa siis poistua tilanteesta kuten kuuluukin eikä alkaa hampaat irvessä puolustaa paikkaansa jossa sattuu makaamaan.. Koira nukkuukin sikeää unta (vinkuu, sätkii ja haukahtelee unissaan) vaan siellä petin alla missä saa olla rauhassa. Muualle asettuessa saa luvan väistää.

Sanoisin muksulle että siitäs sait kun et uskonut. Meille on täysin selvää että mukulat ei mene koiralta ottamaan yhtään mitään luuta pois eikä sitä mennä ronkkimaan kun se nukkuu. Koiraa ei myöskään meillä lapset nostele tms.

Koira kyllä antaa esim. luut pois nätisti, mutta minusta se on tarpeetonta että lapsi menee niitä pois ottamaan.

Meiltä lähtisi koira pois.

Sekä sen takia, että koira tarvitsee tilan, jossa häntä ei häiritä nukkuessa eikä syödessä,ja sitä että näytä voivan koirallenne järjestää ja että sen takia, että meidän lapsia ei omat eivätkä vieraat koirat toksauttelisi, mitä ikinä se sitten onkaan.

Koira kuuluu lattialle. Lapset sohvalle. Pieniä lapsia on kuitenkin mahdoton vahtia kokoajan, että eivät tee jotain kiellettyä. Koiralta en hyväksy tuollaista käytöstä vaikka olisikin säikähtänyt. Koira ei saa koskaan purra etenkään lasta. Ainut tilanne jossa hampaiden käyttö on ymmärrettävää (ei sallittavaa) on koiran satuttaminen. Meillä on useampi koira ja kukaan ei ole koskaan lasta edes meinannut näykkäistä. Jos koira ei halua olla lasten kanssa niin sen kuuluu väistää ja lähteä pois.

Teillä on selvästi tilanne,että koira pitää itseään lasten yläpuolella :( Jos sinulla on tuollainen kasvatustapa niin valitettavasti miehesi on oikeassa.

tiedän koiraharrastajaperheen joilla asiallinen suhtautuminen isoihin koiriinsa, tiukka kuri ja hyvin koulutettu . sama perhe kuitenkin ymmärtää lasten tulevan ennen koiria- siellä rotuvalio lähti välittömästi piikille tämän näykkäistyä lasta.

Yhteistyössä