Koira toksaisi lasta kasvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voi itku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika erikoista kieltämättä, jos joku olisi aloittanut ketjun esimerkiksi rotikasta joka _puree_ lapsia niin olisi sen mukaiset vastauksetkin. Mun mielestä koiran ei pitäisi purra lapsia missään tilanteessa! Selvästi koira ei tiedä paikkaansa laumassa ja se kannattaisi sille selvästi näyttää! Itse ymmärrän miestäsi täysin, kyllä mun mielestä perheessä ei kenenkään pitäisi kävellä varpaisillaan..

[QUOTE="vieras";26493813]kun ei aikuinen ihminen voi rehellisesti sanoa että koira PURAISI, muutetaan sana kivemmaksi niin ei kuulosta siltä mitä on.[/QUOTE]

Kun koira ei käytä hampaitaan, se ei ole puremista. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jokainen koirien kanssa enemmänkin tekemisissä oleva tietää kyllä mistä tässä puhutaan.

[QUOTE="vieras";26493793]Aika erikoista kieltämättä, jos joku olisi aloittanut ketjun esimerkiksi rotikasta joka _puree_ lapsia niin olisi sen mukaiset vastauksetkin. Mun mielestä koiran ei pitäisi purra lapsia missään tilanteessa! Selvästi koira ei tiedä paikkaansa laumassa ja se kannattaisi sille selvästi näyttää! Itse ymmärrän miestäsi täysin, kyllä mun mielestä perheessä ei kenenkään pitäisi kävellä varpaisillaan..[/QUOTE]
Ko. tapauksessa koira ei ole _purrut_ lasta.

Ja entisenä rotikan omistajana, en tod olisi lynkannut koiraa.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="vieras";26493793]Aika erikoista kieltämättä, jos joku olisi aloittanut ketjun esimerkiksi rotikasta joka _puree_ lapsia niin olisi sen mukaiset vastauksetkin. Mun mielestä koiran ei pitäisi purra lapsia missään tilanteessa! Selvästi koira ei tiedä paikkaansa laumassa ja se kannattaisi sille selvästi näyttää! Itse ymmärrän miestäsi täysin, kyllä mun mielestä perheessä ei kenenkään pitäisi kävellä varpaisillaan..[/QUOTE]

On puremista ja puremista, ihan kuten ihmisilläkin on eroa litsarilla ja oikealla suoralla. Koira joutuu ihmislaumassa sopeutumaan käytökseen, joka sotii sen luontaista käytöstä vastaan. Ei siis saa haukkua päätään puhki, käyttää hampaita viestiäkseen että hermo menee ja pahimmillaan ei saa edes murista. Moni suoriutuu tästä hyvin koko elämänsä, mutta en pidä hulluna koiraa, joka unissaan tai nuoruudentunnossaan pari kertaa mokaa ja vietti pääsee pinnalle opetetun käytöksen ohi. Aggressiivisia koiria ei tietenkään lapsiperheessä kannata pitää, mutta aloittajan koira ei sellaiselta vaikuta.

Jos valitsee elämäntavan, jossa jakaa elintilansa eläimen kanssa, on turha liikaa hurskastella noilla "koira ei saa koskaan sitä ja tätä" -säännöillä. Pahimmillaan jengi kiikuttaa piikille koiran, jonka kulmahammas on aiheuttanut leikin tiimellyksessä naarmun ihmiselle, koska se on heti olevimnaan puremista, jos suu vähän aukeaa.

On tuo kyllä vähän liioittelua mieheltä. Tottakai koira säikähtää ja puolustautuu luonnolleen omimmalla tavalla (hampailla) jos nukkuessa joku tulee halailemaan. Säikähtäähän ihminenkin jos joku tulee kesken unien kopeloimaan.
Eri asia olis mun mielestä jos ihan selvästi on vihainen lapsille, eikä siedä niitä muutenkaan, siis hereillä ollessaan. Joten en kyllä edes harkitsisi tuommoisen jälkeen koiran laittamista pois.

[QUOTE="voi itku";26493111]Vähän taustoista:
Meillä on puolitoista vuotias pikkukoira joka on ollut meillä ihan pienestä ja lasten ylin ystävä.
Puoli vuotta sitten kävi 2 kertaa uhkaava tilanne koiran ja lasten kanssa kun annoin koiralle "herkkuluun" ja puolusti uutta luutaan niin hanakasti että toksaisi toista lasta kasvoista kun lapsi oli menossa koiran ja luun luo ja toisen kerran yritti mutta kerkesin väliin. Jälkiä ei jäänyt ja sen jälkeen olemme ahkerasti harjoitellut, että lapset saa ottaa luut yms. pois koiralta ja antavat koiralle ruokaa yms. Kaikki on mennyt sen jälkeen paremmin kuin hyvin ja tosiaan koira sekä lapset rakastavat toisiaan yli kaiken ja peuhaavat päivät pitkät ja nukkuvatkin saman peiton alla.

No illalla kävi sitten näinkin ikävä sattumus, kun koira oli syönyt tosi tukevasti ja oli sohvalla nukkumassa ja tuntuipa jopa jotain uneksivankin kun unissaan haukahteli ja oma huomioni herpaantui kun istuttiin porukalla sohvalla (olen kieltänyt lapsia menemästä nukkuvaa koiraa häiritsemästä ja yrittänyt valvoa sitä) niin perheen pienin 3vuotias meni ja yritti halata koiraa ja koira hätkähti ja toksautti kasvoista lasta ja oikeastaan havahtui vasta sitten itsekkin siihen mitä tapahtui. Lapselle tuli pieni mustelma huuleen ja koira vietti illan häveten takahuoneessa.

Mitä tulee tehdä? Miehen mielestä tuossa koiruudessa piilee hullu tappaja ja hän on sitä mieltä että pois antaminen on ainoa vaihtoehto, mutta kun minun mielestäni tuo oli ihan täysin vahinko koiran puolesta kun umpiunessa säikähti ja reagoi noin ja meidän tulisi valvoa tarkemmin jatkossa koirankin lepohetken rauhaa. Kyseessä ei todellakaan ole kenellekään agressiivinen tai pahan tahtoinen koira, vaan oikea sydäntenvalloittaja ja jonka kanssa mielestäni alkuväännön jälkeen on johtajuusasiat ihan ok, tietää kyllä tulevansa lauman alimpana.
Tästä siis meillä hirveä vääntö nyt, koska mies ajattelee että laitan koiran lasten turvallisuuden edelle ja teenkö teidän mielestänne niin jos pidän tuota ihan vain ikävänä vahinkona ja enemmän omana kuin koiran syynä?[/QUOTE]

jos koira tietää paikkansa niin miksi saa maata sohvalla??koira on AINA alempana ihmistä...mutta juu, päätös on teidän.

jos koira tietää paikkansa niin miksi saa maata sohvalla??koira on AINA alempana ihmistä...mutta juu, päätös on teidän.

sunko mielestä -koira saa maata sohvalla- = -koira ei tiedä paikkaansa laumassa?- Nää on noita vanhentuneita käsityksiä joille minä en ainakaan ole löytäny järjellistä selitystä. Kyllä se laumajärjestys koostuu ihan muista asioista kuin siitä missä kukanenkin ottaa päiväunet :D

Tähän nyt senvertaa sanoisin, että on eri asia saako koira mennä makaamaan halutessaan sohvalle...vai saako koira omistajansa luvalla mennä sohvalle.

En tiedä miten ap:n tapauksessa toimitaan, mutta sohvalla makaava koira saattaa olla siellä sohvalla vain ja ainoastaan jos sen johtajaa on sattunut huvittamaan se koira sinne päästämään.

Sama juttu sen kohdalla, että meneekö ovista ensin koira vai omistaja. Sillä ei ole käytännössä niin mitään väliä, KUNHAN se omistaja on se, joka siinä tilanteessa sen päätöksen tekee, että kuka siitä ekana kulkee.

Meillä koirat saa olla sohvalla silloin, kun annan niille luvan. Välillä pyydän ne sohvalle kun haluan niitä siellä rapsutella, välillä annan niille luvan, kun ne itse painavat kuononsa sohvalle lupaa anellen. Mutta koskaan ei sohvallamme makaa yksikään koira ilman, että olen siihen erikseen luvan antanut.

Sama pätee ovista kulkemiseen. Koirat odottavat joka kerta päätöstäni siitä että kuka kulkee ensin ovesta ja portista. Välillä koirat, välillä minä, mutta päätös tulee aina multa.

Ja se on tässä se "juju".

• Tykkää
Reactions: Pinki
Mun kaksivuotias koirani oli mun vanhempien sohvalla nukkumassa. Yhtäkkiä mun siskon yksivuotias tyttö hyppäsi sen päälle. Koira ulahti ja nappasi tyttöä käteen.

Siitä on nyt yli 11 vuotta ja vieläkin tuo koira tuossa teputtaa vaikka mullekin on syntynyt kolme lasta ja työkseni hoitelen muiden lapsia.

Eli se oli yksittäinen säikähdys koiralta, primääri reaktio. Sen jälkeen ei ole ketään edes yrittänyt purra, vaikka lapset ovat vahingossa astuneet hännän päälle tms.

[QUOTE="palma";26493981]Yksi sohvanäkemys lisää: Koira saa olla sängyssä ja sohvalla, kunhan väistää mukisematta, jos ihminen sen paikalle haluaa. Siinä siten punnitaan, pitääkö koira lasta pomona vai ei;)[/QUOTE]

Meillä tätä väistämistä harrastetaan lattialla. Jos koira on vähääkään mun reitilläni, kävelen päin. Tai siis kävelin...riitti pentuna parin päivän treenit ja sen jälkeen koira juoksee melko liukkaasti alta pois, jos joku kävelee kohden.

Sama pätee sohvallamakoiluun...jos mä haluan perseeni koiran paikalle, on vaihtoehto paeta tai jäädä alle. Trust me, se allejääminen on PALJON epämiellyttävämpää :D

Meillä tätä väistämistä harrastetaan lattialla. Jos koira on vähääkään mun reitilläni, kävelen päin. Tai siis kävelin...riitti pentuna parin päivän treenit ja sen jälkeen koira juoksee melko liukkaasti alta pois, jos joku kävelee kohden.

Sama pätee sohvallamakoiluun...jos mä haluan perseeni koiran paikalle, on vaihtoehto paeta tai jäädä alle. Trust me, se allejääminen on PALJON epämiellyttävämpää :D
Meillä toimitaan samoin; koira väistää.

Tosin tuo meidän enkkubulli ei tunnu vielä tajuavan asiaa ja alkaa olemaan sen kokoinenkin, että täytyy tosissaan jyrätä yli, ennenkuin se tajuaa :D Noh, ikää vasta 10kk....

Sattuuhan noita, eli miehesi on kyllä nyt melkoinen hysteerikko.

Tiedätkö mitä on kaverikoiratoiminta? Ne on semmoisia koiria, jotka ovat rauhallisia ja jotka tykkää olla pallutettavana. Näitä koiria käytetään vanhainkodeissa, päiväkodeissa, eriloaisissa tapahtumissa jne...niitä saa siis paijata ja rapsuttaa ja kyseessä on ns. varmasti kaikkien kanssa toimeen tulevat koirat.

Tällainen koira puri 2 viikkoa sitten 2v ikäistäni naamaan siten, että naamasta tuli vähän verta ja nenänvarsi meni mustelmille.

Eli kyllä näitä vahinkoja sattuu koiran, kun koiran kanssa, jos käy huono tuuri. Tässäkin tapauksessa sekä koira oli tottunut lapsiin, että lapsi koiriin, mutta silti näin kävi.

Meillä on tarkat säännöt sen suhteen mitä koirat ja lapset saavat tehdä. Meillä lapsilla ei ole MITÄÄN asiaa lähellekään koiria silloin, kun koirat syövät, nukkuvat tai leikkivät. Ja tämä koskee ehdottomasti myös luiden yms. syöntiä.

Minä olen laumamme kiistaton pomo, sitä ei yksikään koira epäile. Mutta lapsi on asia täysin erikseen.

Koiran näkökulmasta katsottuna lauman kärjessä ovat luotettavat, turvalliset, johdonmukaiset ja vakaat hahmot. Onko lapsi koiran näkökulmasta katsottuna tällainen? No ei helvetissä.

Lapset huutaa, kiljuu, juoksee, kaattuu mahdollisesti joskus päinkin. Ne sörkkii nukkuvaa koiraa, halii (joka on muuten koiralle hyvin epämiellyttävää, vaikka se sen sietäisikin), tunkee sormia silmiin yms. värikästä.

Koiran mielestä tuollainen käytös on pennun käytöstä, ei korkea-arvoisen laumanjäsenen käytöstä. Niinpä koira mieltää lapset pennuiksi, ei laumassa korvea-arvoisiksi hahmoiksi.

Toki sillä on merkitystä, että ne ihmispennut ovat alfanaaraan jälkeläisiä, mutta ei siinä määrin, että lapset automaattisesti olisivat koiran yläpuolella siinä määrin, että koira sallisi heiltä lähes minkälaisen käytöksen tahansa.

Mielestäni koiranne on siis täysin normaali koira. Se minkä minä muuttaisin, olisi tiukempi valvonta, lasten ohjeistaminen ja nimenomaan siihen suuntaan, että koska koiralta ei ole pakko viedä mitään (mikä vatun järki on viesdä siltä sen luu?) niin sitä ei tehdä. Jos luu pitää ottaa koiralta pois, sen tekee aikuinen.

Meilläkiun tuo reilu 1v junnu välillä kärvähtää lasiin ja saattaa napata. Se ei periaatteessa ole sallittua, mutta eipä ole se jatkuva koiran härppääminenkään. Joten mä olen päätynyt käskyttämään koiran pois tilanteesta ja sen jälkeen keskustelemaan pitkään ja hartaasti sen lapsen kanssa, että saako koiran ääressä härpätä vai ei.

Ja mitä siihen näykkäsemiseen tulee, niin se on nimenomaan fiksun koiran tapa. Koira pienellä näykkäsyllä näyttää, että nyt saatana riittää. Ja yleensä se lapsi sitten lopettaa. Hullu koira kävisi oikeasti päälle ja siinä kävisi oikeasti pahasti.

Erinomaisesti kirjoitettu! Omia pentuja en koskaan ole antanut pikkulapsiperheisiin, koska tiedän, että koiranpentu on varmasti se joka kalkkiviivoille jää kaikessa pikkulapsiperheen kiireisessä arjen pyörityksessä - ja sitten vahinkoja saattaa sattua... mitenkään muiden tilanteita kritisoimatta. Aikuinen perheessä vahtii koiran ruoka- ym. rauhan, koirallakin on siihen täysi oikeus. vahinkojakin sattuu, mutta tuollaisesta en koiraa pois laittaisi, vaan edelleen teroittaisin lapsille, kuinka koiran kanssa ollaan.

No meillä ei koira saa olla rauhassa. Lapsille olen opettanut että ottavat koiralta välillä luun tai lelun pois. Itsekkin välillä "kiusaan" ottamalla ruuan kesken pois. Välillä muksut juoksee liian läheltä nukkuvaa koiraa säikyttäen sen ja välillä menevät rapsuttamaan kesken unien herättäen koiran ja koskaan ei ole purrut tai toklinut/näykkinyt.. Koira saa nukkua rauhassa kun emme ole kotona ja öisin. Sohvalle tai sänkyyn koiralla ei ole asiaa, se on meidän ylempiarvoisten paikka. Ihmisten.

Tässäpä oikeastaan kiteytyikin, miksi en pikkulapsiperheisiin tahdo meiltä pentuja antaa... Minusta tuo ei ole koiran "siedätystä" vaan kiusaamista :( Niin, voisihan minultakin joku tulla nappaamaan lautasen nokan edestä kun nälissäni syön, tahikka tulla herättelemään kun väsyneenä nukun, tahikka tulla tökkimään kun tahdon esim. raskaan pv jälkeen olla rauhassa. Saa tulla, mutta takaa en, kuinka ystävällisesti em. tilanteessa käyttäydyn.

Meillä tyttö ei ikinä ole härkkinyt meidän koiria, se on tehty selväksi alusta saakka. Ja niin pieni kun oli, ettei ymmärtänyt, minä vahdin ettei moista pääse sattumaan.

[QUOTE="sipsi";26494057]Tässäpä oikeastaan kiteytyikin, miksi en pikkulapsiperheisiin tahdo meiltä pentuja antaa... Minusta tuo ei ole koiran "siedätystä" vaan kiusaamista :( Niin, voisihan minultakin joku tulla nappaamaan lautasen nokan edestä kun nälissäni syön, tahikka tulla herättelemään kun väsyneenä nukun, tahikka tulla tökkimään kun tahdon esim. raskaan pv jälkeen olla rauhassa. Saa tulla, mutta takaa en, kuinka ystävällisesti em. tilanteessa käyttäydyn.

Meillä tyttö ei ikinä ole härkkinyt meidän koiria, se on tehty selväksi alusta saakka. Ja niin pieni kun oli, ettei ymmärtänyt, minä vahdin ettei moista pääse sattumaan.[/QUOTE]

En vertaa koiraa ja ihmistä keskenään. En inhimillistä eläintä. Koiralaumassa koirat ei saa syödä rauhassa, joku toinen voi ajaa pois ja jatkaa ruokailua siitä mihin ensimmäinen jäi. Ne ei myöskään nuku rauhassa. En usko että koira nukkuu päivällä koska on niin väsynyt, vaan koska sillä ei ole silloin muuta tekemistä (pentu koira erikseen). Ainakin meidän "sikeästi" nukkuva "väsynyt" koira on salamana ovella kun kuulee hihnan kilinän eteisessä tai jääkaapin oven aukeavan..

En vertaa koiraa ja ihmistä keskenään. En inhimillistä eläintä. Koiralaumassa koirat ei saa syödä rauhassa, joku toinen voi ajaa pois ja jatkaa ruokailua siitä mihin ensimmäinen jäi. Ne ei myöskään nuku rauhassa. En usko että koira nukkuu päivällä koska on niin väsynyt, vaan koska sillä ei ole silloin muuta tekemistä (pentu koira erikseen). Ainakin meidän "sikeästi" nukkuva "väsynyt" koira on salamana ovella kun kuulee hihnan kilinän eteisessä tai jääkaapin oven aukeavan..

Kyllä koirat syö rauhassa, laumassa aina muodostuu järjestys jossa syödään. Ei siellä joka kerta mennä toisten ruuille yrittämään, raatojahan siinä tulisi.

Monet herkemmät koirat jopa lakkaavat syömästä tai ottavat hirveätä stressiä ruokailusta jos niitä häiritään jatkuvasti.

Olen nähnyt koiran joka kusi alleen jos samaan huoneeseen tuli toinen koira sen syödessä.
Aiempi omistaja oli antanut toisen koiran kiusata sitä äärimmilleen ruokailutilanteessa.

meillä on opeteltu ihan pennusta että koiran ruokaan saa ihminen koskea ja lapset ovat antaneet ruokaa koiralle kupistaan(maistuu ilmeisesti muuten paremmalle kun kädestä syö? :D) ja luu pitää antaa pois pyydettäessä, se toki annetaan heti takaisin mutta pääasia se että koira antaa sen ilman minkäänlaista vastarintaa. Koira saa meillä köllötellä myös sohvalla, siinä sitä on mukavampi rapsutella kuin kurotella itse selkä vääränä lattian rajaan. Siltikin lapsille on opetettu että koiran pitää antaa nukkua ja syödä rauhassa, paitsi silloin kun koira on sohvalla sitä kyllä saa häiritä, osaa kyllä itse mennä omalle paikalleen kun haluaa olla rauhassa tai sitten jää sohvalle rapsuteltavaksi. Koskaan meillä ei yksikään koira ole murissut lapselle eikä purrut niitä.

En minäkään jatkuvasti ota ruokaa kesken pois. Useinmiten syö ihan rauhassa. Joskus otan kupin ja siirrän sitä vähän tai käyn nappaamassa siitä palan pois ja annan kädestä takaisin tms.. Mutta yleensä vaan anna ruuan ja se on kaks sekunttia kun kuppi on tyhjä (ajokoiran ruokailutavat).

Sen takia ollaan joskus kiusattu, että koira oppisi että sen tulee kestää tilanne. Monesti meillä vieraat taaperot haluaa koiran luun ja on ihan kiva ettei siinä tilanteessa koira ala irvistellä tai näykkiä. Koira väistää ja sitten otetaan lapselta luu takaisin ja sanotaan lapselle ettei koiran luuta saa ottaa.. Opetan toki lastakin ettei koiran turkkia revitä, tai selässä ratsasteta, mutta myös koiraa sietämään häiriöitä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Yhteistyössä