Koira raateli pikkupojan kasvot, poika teholle :(

Koiran koko ja soveltuvuus lapsiperheisiin eivät ole suhteessa toisiin. Jos vaikka ajattelee jotain nöffiä joka on mitä lapsirakkain jättiläinen ja jotain pientä, kiukkuisempaa ja omanarvontuntuista rotua.

Itse mielummin luotan lapseni rauhallisen ja lempeän, isokokoisemman koiran seuraan kuin pienen ja pippurisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Koiramies:
Itsekin ns. "vaarallisiin rotuihin" kuuluvia koiria omistaneena koen velvollisuudekseni sanoa jotain.

Koirarodut ovat tietyssä historiallisessa tilanteessa kehitettyjä eläimiä. Useimpien kohdalla ongelma on se, ettei niitä enää tarvita alkuperäisessä käytössä, vaan niistä on tehty seurakoiria. esim. taistelukoirien luonnetta on jälkeenpäin yritetty jalostaa vähemmän agressiiviseksi, koska niiden ulkonäkö on miellyttänyt joitakin ihmisiä. Vanhat ominaisuudet voivat kuitenkin yllättäen pullahtaa pintaan joissakin yksilöissä. Genetiikka vain nyt on sellaista.

On aiheellista kysyä, kuka oikeasti tarvitsee agressiivista koiraa. Itse joskus luulin tarvitsevani, mutta olen muuttanut mielipidettä. Potentiaalisesti agressiivinen koira on arvaamaton. Esim. dogon kohdalla olen jo vuosia odottanut, koska tällainen uutinen tulee. Dogo on upea metsästyskoira, jolta vaaditaan suurta rohkeutta käydä villisikaan kiinni ja pitää se paikallaan kunnes ohjaaja saapuu paikalle ja leikkaa veitsellä kurkun auki (eettisesti arveluttavaa?). Sanomattakin on selvää, että aggressiivisuuttakin tarvitaan tällaiseen suoritukseen. Näin argentiinalaiset käyttävät dogoa edelleen. Suomalaisessa metsästyskulttuurissa taas ei dogolle paikkaa löydy. OMA TUOMIONI: hyvä metsästyskoira, ei kotikoira.

Minullakin on siis ollut "vaarallisia" koiria. Olivat sosiaalistettuja, koulutettuja jne. Kaikki hoidettiin niin kuin pitääkin, mutta silti oli ongelmia agressiivisuuden kanssa. Olenpa viitteitä samoista ongelmista myös muilla. Aina sai olla varuillaan. VAROITUKSEN SANA: Koira voi todellakin olla vaarallinen oman perheen lapsille! Lisäksi koiranomistajan tulisikin muistaa, ettei hän ole ainoa yhteiskunnan jäsen, muillakin on oikeus elää turvallisesti. Välillä oikein vihaksi pistää, kun lukee näiden koiraongelmiin perehtyneiden etologien arvioita siitä, pitikö lapsi kättään väärässä asennossa. Palatkaamme järkiimme, kumpi on tärkeämpi, koira vai ihmislapsi! Tässä yhteiskunnassa vain harva tarvitsee vaarallista koiraa. Taistelu-, vartio- tai muista vastaavista roduista ei lemmikkiä ottaa kannata vain siksi, että pitäisi rodun ulkonäöstä.

Lopuksi, isojen, vaarallisten rotujen rinnastaminen esim. perhoskoiraan on jokseenkin asiatonta. Iso koira tappaa yhdellä puraisulla, perhoskoira ei tähän pysty. Perhoskoira soveltuu siis nyky-yhteiskuntaa äärettömän paljon paremmin kuin esim. dogo argentino.

En itse allekirjoita tätä.

Jos sinulla on ollut alunperinkin vääränlainen koira? Et ole koiran mielestä tarpeeksi vahva luonteeltasi ollaaksesi hänen johtajansa. Silloin on todellakin surku, että luokittelet kaiken sitten koiran viaksi. Ei koira ole syypää jos et itse sitä pystynyt kouluttamaan tarpeeksi hyvin.
Silloin on parempi katsoa itse peiliin ja todeta, että olet haukannut liian ison palan kerralla.

Ja niitä ärhäköitä pikkukoiria on koirakoulut väärällään... sekin kertoo jo jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koiran koko ja soveltuvuus lapsiperheisiin eivät ole suhteessa toisiin. Jos vaikka ajattelee jotain nöffiä joka on mitä lapsirakkain jättiläinen ja jotain pientä, kiukkuisempaa ja omanarvontuntuista rotua.

Itse mielummin luotan lapseni rauhallisen ja lempeän, isokokoisemman koiran seuraan kuin pienen ja pippurisen.

Peesaan!

Dogo Argentino vaatii osaavan omistajan/ohjaajan. Rotua ei tulisi myydä kuin osaavalle, koska rotu on vaativa kouluttaa. Rotua ei tule hankkia jos tietoa ja taitoa ei ole tarpeeksi. Hyvä kasvattaja ei myy henkilölle koiraa jolla ei ole tarpeeksi kokemusta. Tämä rotu ei sovellu pelkäksi "kotikoiraksi". Syy: Rotu on jalostettu suurriistan metsästykseen/ työkoiraksi yms..

Miksi hankkia Dogo Argentino, siinä hyvä kysymys. Kokeneet koiran ohjaajat pärjäävät kyseiselle rodulle. Kouluttavat koirasta mm. työkoiran, harrastus/kisakoiran. Rotu on myöskin kodin turvana, "koira on ihmisen paras ystävä". Dogo Argentino ei ole taistelukoira, se on jalostettu metsästyskoiraksi. Rotu soveltuu hyvin moneen eriin lajiin, vaikka se on jalostettu metsästykseen. Joka tekee rodusta myöskin vaikean kouluttaa. Dogo Argentinolla on yleensä suuri/hyvä saalistusvietti. Rotu kehittyy hitaasti, jonka takia koiran kanssa kisaava ei tule kiirehtiä tulosten kanssa. Kouluttamalla saat itsellesi hyvän kisa ja harrastuskoiran.

Suomessa Dogo Argentinoa on käytetty mm. Pk- harrastus/("kisakoirana" tuloksi ei ole vielä), Työkoirana, toko, agility, koira tanssi, kärryn/pulkan veto, canicross, mallikoirana yms..

Tuloksia on Toko (TK1), BH-koe, AD-koe, Kivakoira kansalainen yms..

Suomessa on Dogo Argentino joka on tehnyt mallitöitä, erilaisissa näytöksissä yms..
Myöskin sama koira on erilaisissa tapahtumissa vedättänyt lapsia pulkalla ja kärryillä.

Dogo Argentinoa eri tulisi hankkia näyttely fifiksi pelkästään. Suomessa ikävä kyllä näkee tätä.....

"Dogo Argentino on vaarallinen koira väärissä käsissä! "

Tottahan se on, että koirien hampaat saattavat olla erilaiset vaikka ovatkin samasta pentueesta. Toisella voi olla hainnaskalit suussa, kun taas toiselta hampaat murenevat suuhun ja kärsii hammaspuutoksista.

En kuitenkaan allekirjoita sitä, että perhoskoirat olisivat monin verroin paremmin soveltuvissa nyky-yhteiskuntaan. Ei mikään koira ole ilman oikeanlaista omistajaa.

Dogo Argentino on preesa eli kiinni pitävä rotu (moloossi rotu). Isoilla vahvoilla leuvoilla koira saa paljon pahempaa jälkeä kuin pikku koira. Jos koira puree koko voimalla (lukkopurenta). Mutta yleensä helpommin pikku koirat purevat kuin isot koirat. Jonka takia riski on pienempi, koska iso koira ei yleensä pure helposti. Mutta koirat ovat yksilöitä, joka tulee aina muistaa.

Yleensä se vika on siinä remmin toisessa päässä eli ihmisessä. Koira vaatii aina vähintään peruskoulutuksen. Oli sitten pieni tai iso koira, se on koulutettava yhteiskuntaan sopivaksi.
Erittäin kova luonteisille koirille on todella vaikea löytää osaava koti. Ne eivät sovellu yhteiskuntaan väärissä käsissä. Jonka takia kova tai pehmeä koira soveltuu paremmin.

Mihin tilanteeseen tänä päivänä hankitaan lapsiperheeseen koira, joka on jalostettu mm. "kodin vahdiksi"? Hälärit ymmärtää, mutta taistelukoirasta jalostettu lemmikki talon vahtina lähetyy mielestäni Jenkkien jokamiehen oikeutta kantaa asetta puolustaakseen omaa ja perheen oikeutta..

Alkuperäinen kirjoittaja Alexia:
Jos sinulla on ollut alunperinkin vääränlainen koira? Et ole koiran mielestä tarpeeksi vahva luonteeltasi ollaaksesi hänen johtajansa. Silloin on todellakin surku, että luokittelet kaiken sitten koiran viaksi. Ei koira ole syypää jos et itse sitä pystynyt kouluttamaan tarpeeksi hyvin.
Silloin on parempi katsoa itse peiliin ja todeta, että olet haukannut liian ison palan kerralla.

Jotkut haluavat nähdä oman rotunsa vaaleanpunaisten silmalasien läpi. Jos ongelmayksilöitä ilmaantuu, syy vieritetään oletettavasti taitamattoman omistajan harteille. Tiedän ajatuskulun, olen siihen itsekin joskus syyllistynyt. Sanalla sanoen, se on asioiden typerää yksinkertaistamista.

Alexia, minulla riittää vahvatahtoisuutta. Myös fyysistä voimaa ja kokoa on riittävästi kunnioituksen saavuttamiseen. Koulustustaitojakin löytyy, ja viisaampiakin on tullut vuosien varrella konsultoitua. Koirani todella halusivat miellyttää minua, eivät pakosta vaan omasta tahdostaan. Vaan ei tämä kaikki sisäsyntyistä agressiivisuutta koirista poistanut.

JOTKUT KOIRAT YKSINKERTAISESTI SYNTYVÄT AGRESSIIVINA. VAIKKA KAIKEN TEKISIT TAITEEN SÄÄNTÖJEN JA ETOLOGIEN OHJEIDEN MUKAISESTI, ONGELMA, KOIRAN PERIMÄ, PYSYY MUUTTUMATTOMANA.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Mihin tilanteeseen tänä päivänä hankitaan lapsiperheeseen koira, joka on jalostettu mm. "kodin vahdiksi"? Hälärit ymmärtää, mutta taistelukoirasta jalostettu lemmikki talon vahtina lähetyy mielestäni Jenkkien jokamiehen oikeutta kantaa asetta puolustaakseen omaa ja perheen oikeutta..

Kyse onkin työkoirasta, rotu joka on jalostettu suojelemaan. Kyse ei ole taistelu koirasta, vain metsästykseen ja työkoiraksi jalostetusta koira rodusta.
Dogo Argentinoa käytetään työkoirana, Suomessa on yksi rodun edustaja.
Kyse ei ole lemmikistä, vain metsästys/työkoira rodusta.

Itsekin ns. "vaarallisiin rotuihin" kuuluvia koiria omistaneena koen velvollisuudekseni sanoa jotain.

Koirarodut ovat tietyssä historiallisessa tilanteessa kehitettyjä eläimiä. Useimpien kohdalla ongelma on se, ettei niitä enää tarvita alkuperäisessä käytössä, vaan niistä on tehty seurakoiria. esim. taistelukoirien luonnetta on jälkeenpäin yritetty jalostaa vähemmän agressiiviseksi, koska niiden ulkonäkö on miellyttänyt joitakin ihmisiä. Vanhat ominaisuudet voivat kuitenkin yllättäen pullahtaa pintaan joissakin yksilöissä. Genetiikka vain nyt on sellaista.

On aiheellista kysyä, kuka oikeasti tarvitsee agressiivista koiraa. Itse joskus luulin tarvitsevani, mutta olen muuttanut mielipidettä. Potentiaalisesti agressiivinen koira on arvaamaton. Esim. dogon kohdalla olen jo vuosia odottanut, koska tällainen uutinen tulee. Dogo on upea metsästyskoira, jolta vaaditaan suurta rohkeutta käydä villisikaan kiinni ja pitää se paikallaan kunnes ohjaaja saapuu paikalle ja leikkaa veitsellä kurkun auki (eettisesti arveluttavaa?). Sanomattakin on selvää, että aggressiivisuuttakin tarvitaan tällaiseen suoritukseen. Näin argentiinalaiset käyttävät dogoa edelleen. Suomalaisessa metsästyskulttuurissa taas ei dogolle paikkaa löydy. OMA TUOMIONI: hyvä metsästyskoira, ei kotikoira.

Minullakin on siis ollut "vaarallisia" koiria. Olivat sosiaalistettuja, koulutettuja jne. Kaikki hoidettiin niin kuin pitääkin, mutta silti oli ongelmia agressiivisuuden kanssa. Olenpa viitteitä samoista ongelmista myös muilla. Aina sai olla varuillaan. VAROITUKSEN SANA: Koira voi todellakin olla vaarallinen oman perheen lapsille! Lisäksi koiranomistajan tulisikin muistaa, ettei hän ole ainoa yhteiskunnan jäsen, muillakin on oikeus elää turvallisesti. Välillä oikein vihaksi pistää, kun lukee näiden koiraongelmiin perehtyneiden etologien arvioita siitä, pitikö lapsi kättään väärässä asennossa. Palatkaamme järkiimme, kumpi on tärkeämpi, koira vai ihmislapsi! Tässä yhteiskunnassa vain harva tarvitsee vaarallista koiraa. Taistelu-, vartio- tai muista vastaavista roduista ei lemmikkiä ottaa kannata vain siksi, että pitäisi rodun ulkonäöstä.

Lopuksi, isojen, vaarallisten rotujen rinnastaminen esim. perhoskoiraan on jokseenkin asiatonta. Iso koira tappaa yhdellä puraisulla, perhoskoira ei tähän pysty. Perhoskoira soveltuu siis nyky-yhteiskuntaa äärettömän paljon paremmin kuin esim. dogo argentino.
Jotkut haluavat nähdä oman rotunsa vaaleanpunaisten silmalasien läpi. Jos ongelmayksilöitä ilmaantuu, syy vieritetään oletettavasti taitamattoman omistajan harteille. Tiedän ajatuskulun, olen siihen itsekin joskus syyllistynyt. Sanalla sanoen, se on asioiden typerää yksinkertaistamista.

Alexia, minulla riittää vahvatahtoisuutta. Myös fyysistä voimaa ja kokoa on riittävästi kunnioituksen saavuttamiseen. Koulustustaitojakin löytyy, ja viisaampiakin on tullut vuosien varrella konsultoitua. Koirani todella halusivat miellyttää minua, eivät pakosta vaan omasta tahdostaan. Vaan ei tämä kaikki sisäsyntyistä agressiivisuutta koirista poistanut.

JOTKUT KOIRAT YKSINKERTAISESTI SYNTYVÄT AGRESSIIVINA. VAIKKA KAIKEN TEKISIT TAITEEN SÄÄNTÖJEN JA ETOLOGIEN OHJEIDEN MUKAISESTI, ONGELMA, KOIRAN PERIMÄ, PYSYY MUUTTUMATTOMANA.

Täysi peesi tälle kirjoittajalle.

En kyllä usko, että sinulta löytyi riittävästi auktoriteettiä ollaksesi juuri tuon koiran omistaja, eikä se ole mikään häpeällinen asia. Silloin on paikallaan, että myöntää rodun olevan väärä tai väärin perustein hankittu.

Jos ajattelet noin yksinkertaisesti, että koirilla olisi miellyttämisenhalu, niin olet väärässä. Se on ihmisten keksimä jttu jolla tarkoitetaan oikeastaan sitä, että koiran kanssa yhteistyö sujuu kohtalaisesti ja olet saanut koiraasi kontaktin. Koira ei siis tunne sanaa eikä käsitystä.

Jos oletat, että koirasi perimä oisi vaikuttanut asiaan, olisi silloin muillakin saman pentueen, sekä saman perimän omaavilla samanlaiset ongelmat.
Kyse ei yksistään ole perimästä. Vaan myös sinusta itsestäsi.

Olen kouluttanut ns. ongelmakoirista täysin yhteiskuntakelvollisia koiria.
Se vaatii työtä sekä paljon tietoa koiran rodusta, luonteesta sekä yhteistekijöistä. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet koiran käytökseen?

Kun lähdet koirasi kanssa ulos ja tiedät, että koirasi on ns remmirähjääjä. Niin hyväksytkö asian ja annat olla vai koitatko kohdata koirasi kanssa tämän käytöksen yhdessä ja teet omalta osaltasi asian eteen jotain?
Asiaa ei kuitenkaan paranna se, että kiristät koirasi hihnaa entisestään ja vedät koiraasi lähemmäksi, ikäänkuin turvaa hakien. Koira ei asiaa ymmärrä niin, että pidät hänestä kiinni siksi, koska tiedät mitä tulemaan pitää...

Myöskään sinun kokosi ei vaikuta koiran koulutukseen millään tavalla. Olen itse 167cm ja painan 63kg ja koirani ovat pysyneet hallinnassani täysin. Jos koiraa koulutetaan voiman kanssa, olet taas ihan hukassa.
Kyse on siis kontaktin saamisessa sekä johtajuudesta. Hyvin koulutettu koira kulkee sinun vasemmalla puolellasi hieman sinun takanasi ja remmi löysällä. Koira on käskyn alla ja tottelee sinua jos käskyn olet antanut. Koira ei siis poistu eikä myöskään kiinnitä huomiota muuta kuin sinuun. Sinä johdat, olethan lauman edessä. Kyse on siis ihan pienistä asioista, niin pienistä, että luulemme niiden olevan merkityksettömiä.

Täällä on leimattu, kuten sinäkin leimasit, dogot huonoiksi koiriksi. Syyllistyit siis yleistämiseen. Olit sitä mieltä, että mikään vahti yms koira ei sovellu mihinkään. Suuret koirat soveltuvat tähän yhteiskuntaan ihan samalla tavalla.

Suuria koiria käytetään mm: Vepessä hyvinkin paljon. Onhan tietyt rodut ihan omiaan sinne.

Metsästyskoira soveltuu ihan kotikoiraksikin. Vai onko valtaosa nyt suuressa suosiossa olevat metsästysrodut kaikki metsästyskäytössä? Tuskin.

Isoista roduista puhuttaessa pitää ottaa huomioon myös ne samat seikat mitä pienissäkin, valtaosa koirista on terveitä.
Mutta luonnevikaisen koiran diagnoosiin tarvitaan muutakin kuin oma käsitys ideaalikoirasta. Ja jos koira osoittautuu aggressiiviseksi, siis ihan todettu juttu, niin sen uskon. Silloin pitäisi samasta linjasta löytyä muitakin...

En tunne toden näköisesti sinua "koiramies". Mutta sain kirjoituksestasi kuvan, että et ole pärjännyt koirillesi. Olen hyvin samaa mieltä kuin Alexia tässä asiassa. Ikävä kyllä yli puolella on "munan jatkeena" koira, jolle eivät pärjää! Näitä näkee paljon rotumme omistajissa ja jopa ystävilläkin. Joilla ei oikeasti ole taitoa tai tietoa kouluttaa vaativaa koiraa. He eivät itse ymmärrä että ovat hunoja koiran kouluttajia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyrsii kaikki:
Se niistä teidän joidenkin niin ylistämistä puhdasrotusista!!!aina ne on niitä jotka ihmisii raatelee.

voi lapsi raukkaa..

Nytten kyllä olet väärässä, ikävä kyllä monirotuiset koirat ovat purreet ihmisiä paljon. Mutta media ei ole niistä niin innostunut..

Se niistä teidän joidenkin niin ylistämistä puhdasrotusista!!!aina ne on niitä jotka ihmisii raatelee.

voi lapsi raukkaa..

Voi että, taas joku järjenjättiläinen asialla...

koiran rodulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa...kyllä ne ihan muista asioista on kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Loiskis vaan:

voi lapsi raukkaa..

koiran rodulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa...kyllä ne ihan muista asioista on kiinni.

no niin on muista asioista kiinni!!Siispä aivan vitsin turhaan sitten jotku kanaaivot yrittää aina mollata KAIKKIA sekarotuisia.koirasta ja omistajasta se on kii millanen siitä rakista tulee,oli se sitten mikä hyvänsä sekasikiö.
ei se tee koirasta parempåaa et olet maksanut siitä 2000e.

Alkuperäinen kirjoittaja Ota ekana selvää:

voi lapsi raukkaa..

Nytten kyllä olet väärässä, ikävä kyllä monirotuiset koirat ovat purreet ihmisiä paljon. Mutta media ei ole niistä niin innostunut..

Kyllä sen tiedän,kunhan lauoin yhtä järjettömän jutun mitä täällä mammat yleensä laukoo sekarotusista.

Koiramies,

Ei niitä koiria kouluteta fyysisellä voimalla. Ei oikeastaan millään voimalla, ei myöskään huutamisella. Jos todellakin olet konsultoinut, mitä kyllä epäilen, muita kouluttamisesta niin tuon olisit jättänyt mainitsematta, koska kouluttajana tiedät, että aggressiivinen koira käyttäytyy aggressiivisesti kun sinäkin niin teet.

Alkuperäinen kirjoittaja kysrii kaikki:

voi lapsi raukkaa..

no niin on muista asioista kiinni!!Siispä aivan vitsin turhaan sitten jotku kanaaivot yrittää aina mollata KAIKKIA sekarotuisia.koirasta ja omistajasta se on kii millanen siitä rakista tulee,oli se sitten mikä hyvänsä sekasikiö.

Missä kohtaa on nyt tälläkin sivulla haukuttu sekarotuiset? Koiria nekin ovat...

voi lapsi raukkaa..

Missä kohtaa on nyt tälläkin sivulla haukuttu sekarotuiset? Koiria nekin ovat...

joo ei tässä tänään kait ookkaan,mutta yleensä kyllä.

voi lapsi raukkaa..

Olet väärässä, jos koira maksaa esim. 1600-2000e. Koiran vanhemmat ovat terveitä ja hyvä sukuisia. Koiran kasvattaja takaa koiran terveyden ja laadun mm. näyttely tai jalostus. Jos koirasta ei tule jalostukseen tai näyttelyyn soveltuvaa yksilöä. Kasvattaja palauttaa pennun hinnasta sovitun määrän. Sekarotuiset koirat ovat harvoin kuvattu mm. lonkkat & kyynäreet yms.. Et saa mitään takuuta pennusta. Kyllä tuon hintainen koira on parempi kuin sekarotuinen ilman muuta!

voi lapsi raukkaa..

Ei sillä koiran rodulla oikeasti ole mitään tekemistä asioiden kanssa. Ihan rauha vaan =)

voi lapsi raukkaa..

Tämä aihe ei liity sekarotuisiin koiriin... haloo

voi lapsi raukkaa..

Kyllä rodulla ON tekemistä asian kanssa: toisilla roduilla kynnys vakavan hyökkäyksen tekemiseen on alemoi kuin toisilla: vrt- Pittbull/rottweiler vs. cavalier king charlesin spanieli.

Breeds of dogs involved in fatal human attacks in the United States between 1979 and 1998.Sacks JJ, Sinclair L, Gilchrist J, Golab GC, Lockwood R.
US Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, Atlanta, GA 30341, USA.

OBJECTIVE: To summarize breeds of dogs involved in fatal human attacks during a 20-year period and to assess policy implications. ANIMALS: Dogs for which breed was reported involved in attacks on humans between 1979 and 1998 that resulted in human dog bite-related fatalities (DBRF). PROCEDURE: Data for human DBRF identified previously for the period of 1979 through 1996 were combined with human DBRF newly identified for 1997 and 1998. Human DBRF were identified by searching news accounts and by use of The Humane Society of the United States' registry databank. RESULTS: During 1997 and 1998, at least 27 people died of dog bite attacks (18 in 1997 and 9 in 1998). At least 25 breeds of dogs have been involved in 238 human DBRF during the past 20 years. Pit bull-type dogs and Rottweilers were involved in more than half of these deaths. Of 227 reports with relevant data, 55 (24%) human deaths involved unrestrained dogs off their owners' property, 133 (58%) involved unrestrained dogs on their owners' property, 38 (17%) involved restrained dogs on their owners' property, and 1 (< 1%) involved a restrained dog off its owner's property. CONCLUSIONS: Although fatal attacks on humans appear to be a breed-specific problem (pit bull-type dogs and Rottweilers), other breeds may bite and cause fatalities at higher rates. Because of difficulties inherent in determining a dog's breed with certainty, enforcement of breed-specific ordinances raises constitutional and practical issues. Fatal attacks represent a small proportion of dog bite injuries to humans and, therefore, should not be the primary factor driving public policy concerning dangerous dogs. Many practical alternatives to breed-specific ordinances exist and hold promise for prevention of dog bites.

PMID: 10997153 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Jos rodulla ei ole tekemistä asian kanssa miksi sitten esim.rottweilerit, pittbullit, saksanpaimenkoirat (eräässä toisessa tutkimuksessa mainittiin myös presa canariot) aiheuttavat eniten kuolemantapauksia?

Yhteistyössä