Alkuperäinen kirjoittaja Koiramies:
Alkuperäinen kirjoittaja Alexia:
Jos sinulla on ollut alunperinkin vääränlainen koira? Et ole koiran mielestä tarpeeksi vahva luonteeltasi ollaaksesi hänen johtajansa. Silloin on todellakin surku, että luokittelet kaiken sitten koiran viaksi. Ei koira ole syypää jos et itse sitä pystynyt kouluttamaan tarpeeksi hyvin.
Silloin on parempi katsoa itse peiliin ja todeta, että olet haukannut liian ison palan kerralla.
Jotkut haluavat nähdä oman rotunsa vaaleanpunaisten silmalasien läpi. Jos ongelmayksilöitä ilmaantuu, syy vieritetään oletettavasti taitamattoman omistajan harteille. Tiedän ajatuskulun, olen siihen itsekin joskus syyllistynyt. Sanalla sanoen, se on asioiden typerää yksinkertaistamista.
Alexia, minulla riittää vahvatahtoisuutta. Myös fyysistä voimaa ja kokoa on riittävästi kunnioituksen saavuttamiseen. Koulustustaitojakin löytyy, ja viisaampiakin on tullut vuosien varrella konsultoitua. Koirani todella halusivat miellyttää minua, eivät pakosta vaan omasta tahdostaan. Vaan ei tämä kaikki sisäsyntyistä agressiivisuutta koirista poistanut.
JOTKUT KOIRAT YKSINKERTAISESTI SYNTYVÄT AGRESSIIVINA. VAIKKA KAIKEN TEKISIT TAITEEN SÄÄNTÖJEN JA ETOLOGIEN OHJEIDEN MUKAISESTI, ONGELMA, KOIRAN PERIMÄ, PYSYY MUUTTUMATTOMANA.
En kyllä usko, että sinulta löytyi riittävästi auktoriteettiä ollaksesi juuri tuon koiran omistaja, eikä se ole mikään häpeällinen asia. Silloin on paikallaan, että myöntää rodun olevan väärä tai väärin perustein hankittu.
Jos ajattelet noin yksinkertaisesti, että koirilla olisi miellyttämisenhalu, niin olet väärässä. Se on ihmisten keksimä jttu jolla tarkoitetaan oikeastaan sitä, että koiran kanssa yhteistyö sujuu kohtalaisesti ja olet saanut koiraasi kontaktin. Koira ei siis tunne sanaa eikä käsitystä.
Jos oletat, että koirasi perimä oisi vaikuttanut asiaan, olisi silloin muillakin saman pentueen, sekä saman perimän omaavilla samanlaiset ongelmat.
Kyse ei yksistään ole perimästä. Vaan myös sinusta itsestäsi.
Olen kouluttanut ns. ongelmakoirista täysin yhteiskuntakelvollisia koiria.
Se vaatii työtä sekä paljon tietoa koiran rodusta, luonteesta sekä yhteistekijöistä. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet koiran käytökseen?
Kun lähdet koirasi kanssa ulos ja tiedät, että koirasi on ns remmirähjääjä. Niin hyväksytkö asian ja annat olla vai koitatko kohdata koirasi kanssa tämän käytöksen yhdessä ja teet omalta osaltasi asian eteen jotain?
Asiaa ei kuitenkaan paranna se, että kiristät koirasi hihnaa entisestään ja vedät koiraasi lähemmäksi, ikäänkuin turvaa hakien. Koira ei asiaa ymmärrä niin, että pidät hänestä kiinni siksi, koska tiedät mitä tulemaan pitää...
Myöskään sinun kokosi ei vaikuta koiran koulutukseen millään tavalla. Olen itse 167cm ja painan 63kg ja koirani ovat pysyneet hallinnassani täysin. Jos koiraa koulutetaan voiman kanssa, olet taas ihan hukassa.
Kyse on siis kontaktin saamisessa sekä johtajuudesta. Hyvin koulutettu koira kulkee sinun vasemmalla puolellasi hieman sinun takanasi ja remmi löysällä. Koira on käskyn alla ja tottelee sinua jos käskyn olet antanut. Koira ei siis poistu eikä myöskään kiinnitä huomiota muuta kuin sinuun. Sinä johdat, olethan lauman edessä. Kyse on siis ihan pienistä asioista, niin pienistä, että luulemme niiden olevan merkityksettömiä.
Täällä on leimattu, kuten sinäkin leimasit, dogot huonoiksi koiriksi. Syyllistyit siis yleistämiseen. Olit sitä mieltä, että mikään vahti yms koira ei sovellu mihinkään. Suuret koirat soveltuvat tähän yhteiskuntaan ihan samalla tavalla.
Suuria koiria käytetään mm: Vepessä hyvinkin paljon. Onhan tietyt rodut ihan omiaan sinne.
Metsästyskoira soveltuu ihan kotikoiraksikin. Vai onko valtaosa nyt suuressa suosiossa olevat metsästysrodut kaikki metsästyskäytössä? Tuskin.
Isoista roduista puhuttaessa pitää ottaa huomioon myös ne samat seikat mitä pienissäkin, valtaosa koirista on terveitä.
Mutta luonnevikaisen koiran diagnoosiin tarvitaan muutakin kuin oma käsitys ideaalikoirasta. Ja jos koira osoittautuu aggressiiviseksi, siis ihan todettu juttu, niin sen uskon. Silloin pitäisi samasta linjasta löytyä muitakin...