Koira puri lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olimme taloyhtiömme pihalla leikkialueella lasten kanssa leikkimässä. Naapurin mies meni kotiinsa ja kaksi koiraa pääsi samalla ovesta ulos. Koirat (keskikokoisia koiria, noutajia tms.) lähtivät juoksemaan ja haukkumaan suoraan kohti poikaani (joka seisoskeli rauhassa leikkialueella). Poika pelästyi aivan kamalasti ja lähti juoksemaan luokseni. Ennen kuin ehdin väliin, toinen koira puri poikaani takamukseen.

Housut olivat paksua kangasta eivätkä menneet onneksi rikki, mutta kankussa oli kunnon veriset hampaanjäljet, iso mustelma ja turvotusta. Lähdin samatien pihalta pois huutavat lapset kainalossa. Sen verran vaan kuulin, että mies sanoi, ettei näin ollut koskaan käynyt.

Nyt jäi kovasti mietityttämään, että mitäs nyt? Naapurit ovat todella mukavia ja uskon, ettei näin ollut ennen käynyt. Luulen myös, että tilanne oli koirille leikkiä tai poikani pakoon juoksu laukaisi heissä tämän. Tämä ei tarkoita, että siltikään millään tavoin hyväksyisin tms asian!!

Mitä muut tekisitte? Usein ennenkiin koirat ovat juosseet ovesta vapaina ja omistajat ovat heidät saaneet huutamalla takaisin. Mutta uskaltaako tuolla pihalla enää olla? Poika ainakin sanoi, ettei enää leikkialueelle mene.Meinasin käydä huomenna tiukkaan sävyyn sanomassa, että sai olla VIIMEINEN kerta kun koirat tulevat ovesta ulos ilman, että ovat hihnassa. Saanko teiltä kannatusta tälle?

pyytäsin pithään kiinni. ja menisin uuestaa koiein tykö pojan kans. luulen että koirat luulivat leikiksi. mutta et menetä mithään jos käyt porisemassa koirin omistajan kans

Järjestyslain 14 § koirakuri kertoo seuraavaa:

Alkuperäinen kirjoittaja Suomen laki:
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Suosittelen, että käyt ystävällisesti mutta tiukasti kysymässä, tietävätkö omistajat mitä Suomen laki sanoo koirakurista. Kerro myös, minkälaisia traumoja tapauksesta lapselle aiheutui. Koirakammo voi olla elinikäinen henkinen vaurio, vaikka fyysiset vammat paranisivatkin. Kysy myös, miten he aikovat hyvittää tekonsa (tai koirien kytkemättömyyden kautta oikeastaan tekemättä jättämättömyytensä) pojallenne.

Mä en usko, että koirien luona voi pojan kanssa käydä. Sen verran olen omistajalta kuullut, että koira (tai ainakin toinen ) ei tykkää/pelkää lapsia. Poikani ei myöskään pelkää koiria, jotka eivät hauku/hypi. Joten mielestäni ei ole syytä alkaa opettamaan kuinka koirien kanssa käyttäydytään. Nytkin poika vain seisoskeli leikkialueella, siellähän saa vaikka juosta tai hyppiä! Eivät koirat sinne saisi lapsia tulla puremaan.

Edellisestä viestistäni unohtui:

Kertokaa myös koirien omistajille, että koska kyseessä on lainrikkomus, ilmoitatte asiasta poliisille. Heidän suhtautumisensa perusteella voitte päättää, vaaditteko korvauksia vai ette. Ja sitten tosiaan ilmoitatte koirista poliisille, jonka on helpompi toimia jatkossa, jos vastaavaa pääsee vielä tapahtumaan.

Jäykkäkouristus on voimassa. Soitimme lääkäriin ja sanoivat, että seurailla ettei tulehdu. Meillä on huomenna muusta syystä lääkäri hänelle, joten näytän vielä sielläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
pyytäsin pithään kiinni. ja menisin uuestaa koiein tykö pojan kans. luulen että koirat luulivat leikiksi. mutta et menetä mithään jos käyt porisemassa koirin omistajan kans

Peesi. Mustakin olisi hyvä, että poika kohtaisi koirat mahdollisimman pian uudelleen siten, että on esim sylissäsi tai muussa turvalliseksi kokemassaan paikassa. Pojan olisi hyvä tajuta, että koirat eivät aina pure. Ja hänen olisi myös hyvä olla sopimassa/kuulemassa kun sovitte, että koirat pidetään kiinni. Olen itse lastesi kohtalotoveri, minulle kävi pihamalla juuri samalla tavalla ollessani 5v. Siitä asti olen pelännyt kuollakseni koiria. Silloin asiaa ei käsitelty millään tavoin. Yhä edelleen (olen liki 40v) vaihdan toiselle puolelle katua kävelemään, jos koira tulee vastaan (vaikka olisi kiinni).

Toivon, että vastuullinen koiranomistaja tulee oma-aloitteisesti pyytämään anteeksi ja kysymään pojan vointia, ja muistaa pitää tästälähin koirat remmissä lasten läheisyydessä (jos nyt ei muutenkin).
Kuten itsekin sanoit, pojan karkuun juokseminen laukaisi koiran vaistot =( harmillinen juttu, ja juuri nämä pitäisi ennaltaehkäistä.
Pikaista paranemista pojalle, ja käykää tutustumassa koiriin (kivoihin sellaisiin, jotka ovat kytkettyinä) ettei jää pelkoa kaikkia koiria kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kkkkkkkkk:
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:

Peesi. Mustakin olisi hyvä, että poika kohtaisi koirat mahdollisimman pian uudelleen siten, että on esim sylissäsi tai muussa turvalliseksi kokemassaan paikassa. Pojan olisi hyvä tajuta, että koirat eivät aina pure. Ja hänen olisi myös hyvä olla sopimassa/kuulemassa kun sovitte, että koirat pidetään kiinni. Olen itse lastesi kohtalotoveri, minulle kävi pihamalla juuri samalla tavalla ollessani 5v. Siitä asti olen pelännyt kuollakseni koiria. Silloin asiaa ei käsitelty millään tavoin. Yhä edelleen (olen liki 40v) vaihdan toiselle puolelle katua kävelemään, jos koira tulee vastaan (vaikka olisi kiinni).

Olen samaa mieltä tuosta koirakammo asiasta. Kuten laitoinkin niin en usko, että ko. koiria voi mennä silittelemään tms. Saimme onneksi illan aikana silitellä toisen naapurin rauhallisia pikkukoiria. Poika tuntuu ymmärtävän hyvin, etteivät kaikki koirat ole tuollaisia. Aikaisemminkin haukkuvat/hyppivät koirat ovat häntä pelottaneet.

Asiallisesti käyt juttelemassa naapurin kanssa, kuuntelet hänen/heidän kantansa. Hehän ovat voineet itsekin säikähtää asiaa ja päättäneet, että nyt koirat todella eivät enää livahda ovesta ulos. Ja jos näin on niin asia selvä. Mutta muuten sanot, että koirat on nyt pidettävä kiinni.

Luulen, että naapurit eivät ole jaksaneet/osanneet panostaa koirien koulutukseen tarpeeksi (jotkut koirat ovat aika vaativia tuossakin opettelussa, ettei ovesta livahdeta ulos milloinkaan ilman lupaa) ja noin sitten käy vahingossa. Eivät ole osanneet varautua, että koira lähtisi jahtaamaan lasta ja vielä purisi. Ainakin kuvailit naapurit mukaviksi joten tästä voi olla hyvinkin kyse. Järkevä koiranomistaja varmasti ottaa tuollaisesta opikseen ja tosiaan tekee asialle jotain.

"Poliisin vinkit: Mitä kannattaa tehdä, jos koira puraisee Poliisin mukaan koiran puremasta kannattaa ilmoittaa poliisille. Jos jokainen purtu kärsii vain nahoissaan, sama koira voi näykkiä kymmeniä ja purra sitten vaikka lasta pahasti, kun kukaan ei ole puuttunut asiaan.

Jos koira on irti ja vaaraksi, asiasta voi ilmoittaa hätänumeroon. Jos purija on saatu omistajan hallintaan, purtu voi pyytää omistajaa näyttämään nimensä henkilöpaperista ja tehdä virka-aikana ilmoituksen poliisiasemalla.

Poliisi kirjaa tiedot s-ilmoitukseen. Se ei johda heti rikostutkintaan, mutta jos omistajalle tai koiralle kertyy useita vastaavia, poliisilla on tiedossa aiemmat tapaukset.

Ilmoitus takaa myös, että tiedot ovat ylhäällä, jos puremasta tulee jälkioireita.

Käräjäoikeus voi määrätä koiran lopetettavaksi, jos se toistuvasti puree ihmisiä. "

Yllä lainaus Savon sanomista. Kannattaisi myös valokuvata haava, jos jatkotoimenpiteitä tulee. Omistajanhan tulisi ainakin korvata mahdolliset hoidot haavan suhteen. Ja kai muistit putsata hyvin haavan? Ja kannattaa tosiaankin seurata, harvinaista kylläkin mutta on tapauksia jossa koiran puremasata seurauksena jopa kaikkien raajojen amputointa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en usko, että koirien luona voi pojan kanssa käydä. Sen verran olen omistajalta kuullut, että koira (tai ainakin toinen ) ei tykkää/pelkää lapsia. Poikani ei myöskään pelkää koiria, jotka eivät hauku/hypi. Joten mielestäni ei ole syytä alkaa opettamaan kuinka koirien kanssa käyttäydytään. Nytkin poika vain seisoskeli leikkialueella, siellähän saa vaikka juosta tai hyppiä! Eivät koirat sinne saisi lapsia tulla puremaan.

En milläänlailla tarkoittanutkaan että se oli jotenkin lapsen vika, mutta tämmöisiä tilanteita voi ennaltaehkäistä sillä, että opettaa lapselle ettei koiraa saa lähteä juoksemaan karkuun.

Luulen että naapurit ovat säikähtäneet ihan yhtä paljon. Koirallehan tuo voikin olla vain leikkiä, kun joku juoksee karkuun se onkin sitten saalis. Käytä lapsi lääkärissä kuitenkin. Ja naapurin luulisi jo tajuavan ettei niiden koirien passaa olla lasten kanssa samassa pihapiirissä ainakaan irrallaan. Ja käy vain vielä sanomassa, ettei lapsesi uskalla enää leikkialueelle mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Matriarkka:
Suosittelen, että käyt ystävällisesti mutta tiukasti kysymässä, tietävätkö omistajat mitä Suomen laki sanoo koirakurista. Kerro myös, minkälaisia traumoja tapauksesta lapselle aiheutui. Koirakammo voi olla elinikäinen henkinen vaurio, vaikka fyysiset vammat paranisivatkin. Kysy myös, miten he aikovat hyvittää tekonsa (tai koirien kytkemättömyyden kautta oikeastaan tekemättä jättämättömyytensä) pojallenne.

Susta on fiksua heti olettaa, että koirien omistaja on täysi ääliö, joka ei tajua edes olla pahoillaan tapahtuneesta? Normaali koiranomistaja säikähtää itsekin tuollaista ja tulee pyytämään lapselta anteeksi jopa pienen lahjuksen kera. Tiedän lukuisia koiranomistajia, jotka tekisivät näin. Mä odottaisin huomiseen ja jollei mitään kuulu, menisin itse juttelemaan asiallisesti. Fakta on, että vahinkoja sattuu kaikille mm. lasten, eläinten ja autojen kanssa, joten yhden mokan voisin antaa anteeksi jos perhe muuten on vastuullinen ja asiallinen.

Ja kyllähän se eri asia on jos lapsi ei ole lähestynyt koiraa mitenkään, esim silittänyt kovaotteisemmin takapäästä, jolloin koira saattaa vaistomaisesti nappasta. Ja kehottaisin kuitenkin tekemään ilmoituksen, koska eipä sitä muutoin tiedä jos koiralla enemmänkin taipumusta purra ihmisiä jos kaikki vaikenee sen vuoksi kun hyväsydämiset naapurit. Kaikille meille lemmikit rakkaita, ja kyllä enemmän syytä omistajassa kuin koirassa, mutta ikävää puuttua asiaan vasta sitten kun jollekin käy huonommin

Siis etkö ole ilmoittanut vielä poliisille? Ilmoittaminen kuuluu kenen tahansa täysjärkisen ja vastuuntuntoisen kansalaisen toimenpiteisiin tuollaisessa tilanteessa. Huomenna heti ilmoitus ja keskustelu naapurin kanssa, voit toki kertoa ettet vaadi mitään korvauksia (muuta kuin mahd. lääkärikäynnin maksut, siellä pitää lapsi käyttää!!) mutta teit ilmoituksen koska se KUULUU tehdä. Jos koirien suhteen asiat ok, ei tuollaisesta ihmeellisiä seurauksia tule. Mutta jos esim sama koira toiste puree lasta, se määrätään helpommin lopetettavaksi. Mikä siis on enemmän kuin oikein, ei noin saa ikinä käydä!

t. koiranomistaja itsekin

Kyllä lapsille pitää opettaa miten koirien lähellä tulee käyttäytyä. Minua puri myös koira ollessani 5-vuotias. Sata kertaa sanottiin, ettei hoitopaikan naapurin kytkettynä olevaa koiraa saa mennä silittämään, menin kuitenkin ja purihan se. Koirakammoa ei jäänyt, paljon oli muita koiria ympärillä ja ajattelin varmaan että oli oma vika kun tein niin vaikka kiellettiin. Tokikaan koirat eivät saa juoksennella vapaana taloyhtiön pihassa ja naapurisi varmaan sen ymmärtävät ja vaikka tapaus vahinko tietenkin onkin, se ei saa toistua. Uskon, että tämän tapauksen jälkeen naapurisi ymmärtävät sen sanomattakin ja tekevät tilanteelle jotakin. Kyllä taloyhtiön pihassa täytyy voida turvallisin mielin olla ja leikkiä.

Yhteistyössä