Koira on alkanut murista vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten siihen pitää suhtautua? Periaatteessahan se on hyvä asia, että koira varoittaa. Mutta ei koira koskaan mulle tai miehelle murise ja näin mielestäni pitäisi olla lapsenkin kanssa.

Vauva 9kk on kiinnostunut koirasta ja pyrkii usein lähelle. Me ollaan huolehdittu, että koiraa ei koskaan häiritä, kun se nukkuu tai syö. Muutenkin ollaan aina vieressä, että lapsi ei kovasti pääse korvista vetämään tai muuta, mutta ei olla kokonaan koiran "käsittelyä" kielletty. Tänään vauva vain oli koiran vieressä, kun koira ensin murahti ja hetken päästä koitti näykätä.

Kyseessä on iso urosdoggi, joka on luonteeltaan melko dominoiva, mutta kuitenkin herkkä.

käytöskoulutusta. oeta koira sietämään vauvaa josta kasvaa taapero joka tuudittautuu koiran karvoihin kävelyään harjoitellessaan- näin ainakin meillä.meen koira kiltti, antoi toisen roikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten siihen pitää suhtautua? Periaatteessahan se on hyvä asia, että koira varoittaa. Mutta ei koira koskaan mulle tai miehelle murise ja näin mielestäni pitäisi olla lapsenkin kanssa.

Vauva 9kk on kiinnostunut koirasta ja pyrkii usein lähelle. Me ollaan huolehdittu, että koiraa ei koskaan häiritä, kun se nukkuu tai syö. Muutenkin ollaan aina vieressä, että lapsi ei kovasti pääse korvista vetämään tai muuta, mutta ei olla kokonaan koiran "käsittelyä" kielletty. Tänään vauva vain oli koiran vieressä, kun koira ensin murahti ja hetken päästä koitti näykätä.

Kyseessä on iso urosdoggi, joka on luonteeltaan melko dominoiva, mutta kuitenkin herkkä.

Mää en uskaltas pitää koiraa joka murisee vauvalle koska siinä on kyllä riski että se varottaa ensin murinalla ja sitten käy vauvan kimppuun :( Meilläkin on koira eikä koskaan ole murahtanut lapsille vaikka oma 1v on kaatuillut koiran päälle ja pikku autollakin on joskus hoitolapseni päässeet tökkäsemään koiraa nokkaan.Päättänyt olen että jos koira murisis lapsille niin koira sais lähtä,mutta kamalaahan sekin olisi.Tuon vuoksi koira on kovassa valvonnassa ja lapset myös etteivät koskaan pääsisi koiraa satuttamaan niin että koira saattaisi murahtaa

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
oletteko kieltänyt koiraa kun on lapsi lähellä? onko koiran asema muuttunut vauvan myötä?

Ollaan me välillä jouduttu kieltämään, kun koiralla on välillä taipumusta "vauhkoontua" eli saa ns. doggihepuleita ja se on melko vaarallista, jos lattialla on konttaava muksu. Enimmäkseen ollaan kuitenkin pyritty kehumaan, kun on nätisti vauvan lähettyvillä. Muutenkin ollaan yritetty muistaa antaa koiralle samalla tavalla huomiota kuin ennenkin.

Koira on 3v, joten se oli meillä ennen vauvaa.

Murina on ihan ok, mutta näykkääminen ei.

Murinalla koira vain sanoo, että mene pois, jätä minut rauhaan. Näykkiminen onkin sitten jo isompi asia varsinkin kun kyseessä on suurikokoinen koira.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Murinalla koira vain sanoo, että mene pois, jätä minut rauhaan. Näykkiminen onkin sitten jo isompi asia varsinkin kun kyseessä on suurikokoinen koira.

Eli murinasta ei kielletä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
oletteko kieltänyt koiraa kun on lapsi lähellä? onko koiran asema muuttunut vauvan myötä?

Ollaan me välillä jouduttu kieltämään, kun koiralla on välillä taipumusta "vauhkoontua" eli saa ns. doggihepuleita ja se on melko vaarallista, jos lattialla on konttaava muksu. Enimmäkseen ollaan kuitenkin pyritty kehumaan, kun on nätisti vauvan lähettyvillä. Muutenkin ollaan yritetty muistaa antaa koiralle samalla tavalla huomiota kuin ennenkin.

Koira on 3v, joten se oli meillä ennen vauvaa.

joo, tota ajoinki takaa, ettei oo turhasta kielletty. ja ette kyl ole.. mä ottaisin kyl yhteyttä johku ammattilaisee joka vois neuvoa..

mä ainakin antasin koiran pois jos noin murisee lapselle,meillä ei koskaan koira ole lapselle murissut tai tehnyt mitään se ennemminkin vartioi vauvan vaunuja ja muutenkin me koulutettiin koira ennen lapsen tuloa,meillä ei koira saa olla sohvalla/sängyllä(eli kun on alhaalla niin koira ei tunne olevansa ylempänä ihmistä),eikä saa olla ruokapöydän lähellä kun syödään ja itse se oppi ettei makkariin tulla;)ja nyt kun lapsi on jo 2v niin se saa viedä koiralle ruokaa silleen koira oppii et lapsikin on ylempänä sitä.

Tää on hyvä koira, eikä meillä tämän perusteella vielä ole mitään aikomusta edes harkita koirasta luopumista. Varmasti on paljonkin tehtävissä, jos tästä edes mitään ongelmaa on syntymässä. Näin ison koiran kanssa vaan ei viitsisi päästää sitä ongelmaa edes syntymään. Ehkä meidän pitää ottaa johonkin kouluttajaan varuilta yhteys. Koiraa on kasvatettu alusta asti ja Vilanderin lanseerama perushuomioimattomuus on meillä käytössä.

Eli murinasta ei kielletä?

Kyllä kieltäisin murinasta. Monet pitää murinaa hyvänä varoitusmerkkinä, muttaeivät tosiaan tajua että koira ajattelee silloin OLEVANSA SIINÄ ASEMASSA, että saa murista ihmiselle.

Ei koiran kuulu olla ihmistä ylemmässä asemassa, ja vauvan kanssa toi on vaarallista!

Ammattiapua, ette te tosta itse selviä kun vauva kasvaa ja aktivoituu.

Ei lapselle muriseminen ole ok. Se pitää silloin vauvaa alhaisena sinttinä, joka ei saa lähestyä hänen ylhäisyyttään.

Kuulostaa kyllä tosi huolestuttavalle, että on jo tehnyt näykkäisyliikkeenkin. Ja iso koira kun keran näykkäisee jäljet voivat olla tosi pahat. Jos ei siedä vauvaa edes vieressään niin itse antaisin koiran pois.

Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.

No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.

Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:
Kiitos vastauksista. Kielletään siis murinasta ja otetaan yhteyttä kouluttajaan.

No, jos koira oppii helposti niin se oppii, että murista ei saa ja seuraavalla kerralla näykkää heti. Näin meille kävi. Mutta sitten kun sai ankarat torumiset näykkäisystä osasi taas seuraavilla kerroilla murista. Erittäin oppivainen koira kyseessä.

Mutta mun mielestä teidän tilanne on tosi paha, koska teillä on iso koira joka ei juuri siedä vauvaa. Hurjan suuren riskin otatte koiran pitämällä.

Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).

En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.

Meillä koira ilmoittaa murisemalla, että nyt saa riittää (haluaa olla rauhassa) ja yleensä hakeutuu lähelleni jotta järjestän asian niin. Kyseessä kiltti koira joka ei koskaan ole yrittänyt näykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja vilmaliin:

Niin, juuri tuota mäkin ajattelin, että käykö siinä vaan niin, että koira oppii olemaan murisematta. Tämäkin yksilö on tosi oppivainen (vaikka doggi onkin).

En mä silti sanoisi, että koira ei juuri siedä vauvaa. Vauva on useinkin koiran "kimpussa" eli kiehnää siinä vieressä ja päällä (meidän valvonnassa tietenkin) eikä koira sano mitään. Muutaman kerran on nyt koira murahtanut ja tänään kyllä (ainakin minun nähdäkseni) ilman syytä eli vauva vain istui koiran vieressä.

Joo, voi oppia olla murisematta, mutta silloin homma onkin jäänyt puolitiehen. Koira pitää asettaa kaikkien alapuolelle, myös vauvan.

Siihen te just tarvittekin ammattiapua, jotta se onnistuisi.

Jos mua arveluttaisi oman koiran käytös vauvaa kohtaan, en jättäisi koulutusta omien räpellysteni varaan vaan siihen olisi pakko satsata ammattilaisen kanssa.

Mun mielestä teidän ei kannata antaa vauvan kiehnätä koiran päällä, koska se lisää koiran stressiä ja silloin tulee helpommin ongelmia. Kannattaa enmmänkin vain tutustuttaa koiraa ja vauvaa toisiinsa niin, että pidätte vauvaa sylissä ja siinä saa koiraa katsoa. Ja heti kun koira haluaa pois se saa mennä. Ja se pitää muistaa aina, oli lapsi minkä ikäinen tahansa niin koiralla pitää olla paikka mihin saa mennä rauhoittumaan (ovella tai portilla suljettavissa, jotta taaperokaan ei sinne pääse). Eikä minkään ikäinen lapsi saa roikkua tai kiipeillä stressiherkässä koirassa (ilmaisuni koiralle, joka ei kovin hyvin jaksa lapsia...)

Ja koiran oman paikan tosiaan on paras olla eri huoneessa, koska toki vauvan pitää saada rauhassa olohuoneeseen ja keittiöön jne tutustua ja ne on kaikkien yhteistä aluetta. Ja koiran on joka tapauksessa aina väistettävä, jos sitä vauva ärsyttää, oli sitten omalla paikallaan tai missä vain. Koira väistää aina. Vaikka siis pidätte huolen, ettei vauva (tai lapsi) saa koiraa mennä sen paikalle häiritsemään niin kannattaa kuitenkin aina käskeä koiraa väistymään jos huomaa, että koiraa ärsyttää vauvan läsnäolo (vaikka koira olisikin omalla paikallaan, joskus kun vauva saattaa sinnekin ehtiä). Näin koira tajuaa paremmin, että vauva on sen yläpuolella. Eli, jos koira murahtaa vauvalle niin koira komennetaan pois (toki myös vauva otetaan pois, mutta koira myös väistää).

Koiran paikka on muutenkin lattiatasossa, ei sohvilla ei sängyillä (en tiedä onko teillä näin).

Annan näitä ohjeita nyt oman kokemuksen pohjalta. Jos koira on kerrankin murissut lapselle niin sen kanssa on oltava erittäin tarkka.