Koira näykkii mua!

• Viestiketjun aloittaja piski
  • Ensimmäinen viesti
piski
Kyse onkin juuri siitä nykäisystä, jonka koira tekee ja se on saanut aikaan supistuksia vaikka mitä rv22 lähtien. Voisi kyllä harkita erilaisia valj aita. Mies vie tosiaan tällä hetkellä kaikki lenkit, myös ne pyörälenkit tietty.

..
meillä kaksi koiraa, ensimmäinen oppi hyvät tavat palkitsemisella ja "oikealla asenteella". toinen koira ei, se oli niin järkyttävän jääräpäinen. kun menin kouluttajalle, ihan kouluttaja meillä sano että kannattaa selättää, koska koirani oli hyvin hankala tapaus. herkut ei kiinnostaneet tarpeeksi ja oli ulkona niin adhd ettei kuullut mitään, ehdollistaminen ei onnistunut, "jääkausi" ei onnistunut ->koira kävi päälle jos sitä ei huomioinut. asenteessani ei ollut vikaa, koska olin ekan koirani kanssa oppinut olemaan jämäkkä ja johdonmukainen. eli voisin sanoa että riippuu paljon koirasta miten kannattaa kouluttaa. arkaa koiraa ei kannata tietenkään selättää, mutta tämmöinen ylimielinen johtaja asenteella oleva koira ei välttämättä jätä vaihtoehtoja. nyt koirani kävelevät nätisti vierelläni, eikä kotona ole ongelmia. vaikka toista koiraani selätinkin, ei se ole siitä kärsinyt, leikkisä ja iloinen koira se on. ja nyt se voi enemmän nauttia elämästänsä kun tietää säännöt ja tietää, että se olen minä joka johtaa ja hallitsee erilaisia tilanteita.

Karhukoiran omistaja
On koiria, jotka voi selättää ja se oppii. Mutta jos esimerkiksi meidän karhukoiran selättäisi, se aiheuttaisi huomattavasti enemmän tuhoa kuin hyötyä. Karhukoira voi menettää uskon isännän/emännän auktoriteettiin pysyvästi, jos näkee, ettei omistajalla ole tarpeeksi 'munaa' laittaa sitä ruotuun ilman kepulikonsteja. Ja jos karhukoiran selättää joku sellainen, jota koira pitää arvojärjestyksessä itseään alempana, siitä tulee suoraan sanottuna vihamielinen. Eli jos teillä olisi karhukoira ja olisit nykyisen arvojärjestyksen vallitessa mennyt selättämään sen, teillä olisi tällä hetkellä äärimmäisen viheliäinen ja raivokkaasti käyttäytyvä lemmikki. Jämpteistä en omaa minkäänlaista kokemusta, mutta jos sillä on yhtään samanlaista menttaliteettia kuin meidän karjalaisella, lopettaisin sen selättämisen välittömästi.

Vahvaluontoisen koiran kanssa tuolla aiemmin mainittu kehonkieli ja ihmisen luonteenlujuus ja varmuus ovat avainasemassa. Nämä metsästyskoirat ovat usein juurikin sellaisia rotuja, jotka lukevat ja haistavat ihmisen ajatukset. Esimerkiksi minä, pikkuruinen nainen, saan meidän karhukoiran ojennukseen etusormea nostamalla, mutta reilu satakiloinen raamikas mieheni oli ensimmäiset kaksi vuotta täysin kusessa sen kanssa. Se ei uskonut miestä ollenkaan, riuhtoi ja tempoi, näykki ja oli tottelematon. Lapsia se kunnioitti alusta pitäen. Näki heti, että lapsia kohtaan jos mitään yritti, luki emäntä lakia. Mutta mies... katsos, kun miehen pitää ymmärtää pitää itse omat puolensa.

Samoin kuin sinunkin. Sinun on otettava itseäsi niskasta kiinni ja ajatella kuin karhu. Sen minä miehellekin sanoin: ajattele kuin karhu. Ajattele, että olet koiraa monta kertaa suurempi, ajattele, ettei koira ole rinnallasi kuin olematon kirppu. Se ajatus sen tekee. Selkä suoristuu, katse muuttuu pyytävästä käskeväksi, otteet muuttuvat varmoiksi, rauhallisiksi, vaativiksi. Ääni ei kiristy eikä äänenpaino nouse, vaan ääni on vakaa ja vahva. Kohtaat ihmisetkin aivan erilaisella varmuudella kuin ennen. Koira tulkitsee eleitä, äänenpainoja, katsetta, kehonkieltä. Ja mikä sinulle kaikkein parasta: tässä voi koiraa huijata. Jos olet hyvä näyttelijä, se menee koiraan täydestä. Sillä tavalla miehenkin sai meidän koiran uskomaan itseään. Näyttelemällä. Ero koiran käytöksessä oli havaittavissa välittömästi ja se kasvatti miehen uskoa omaan tekemiseensä niin paljon, että käytös muuttui automaattiseksi, ei enää tarvinnut näytellä.

Yksi vinkki: enemmän liikuntaa, enemmän aktiviteetteja.En voi korostaa tätä kylliksi: PALJON liikuntaa.

"vieras"
Meidän koira teki samaa, kaikki koitettiin mutta se mikä tepsi oli jääkausi ja siihen siis koko perhe mukaan (paitsi lapset iästä riippuen) kannattaa lukea ja koittaa. Ja tosiaan kannattaa kokeilla ihmeessä joko vedonestovaljaita tai pantaa..

piski
Mikä tuo jääkausi on?

Meidän koira on iloinen ja leikkisä sekä utelias ulkona, mutta sisällä vaan nukkuu ja makailee. Onko hyvä vai huono juttu? Mä olen lapsen ja koiran kanssa päivät enkä oikeastaan kiinnitä koiraan huomiota ollenkaan. Pitäisikö sitä muuttaa jotenkin? Aiemmin olen yrittänyt kouluttaa mutta hermo ei kestänyt kun koira ei tajunnut mitä ajoin takaa :ashamed:

"vieras"
Mikä tuo jääkausi on?

Meidän koira on iloinen ja leikkisä sekä utelias ulkona, mutta sisällä vaan nukkuu ja makailee. Onko hyvä vai huono juttu? Mä olen lapsen ja koiran kanssa päivät enkä oikeastaan kiinnitä koiraan huomiota ollenkaan. Pitäisikö sitä muuttaa jotenkin? Aiemmin olen yrittänyt kouluttaa mutta hermo ei kestänyt kun koira ei tajunnut mitä ajoin takaa :ashamed:
Jääkausi - Vaasan Koirakoulu Yleensähän tuota ei pentukoirille suositella mutta keskustelimme asiasta koirankouluttajan kanssa ja hän sanoi että voi pitää ihan hyvin kun käyttäytyminen oli noinkin vakavaa. Tarkoitus kai periaattessa on saada koira kuulolle ja ymmärtämään paikkansa laumassa.

"vieras"
Narttukoiralla voi pallien poisto olla semi hankalaa? Ja eihän koiraa voisi edes käyttää jalostukseen, jos moisiin asioihin puututtaisiin.
Ei sitä pitäisi käyttää jalostukseen muutenkaan, jos on luonteeltaan sekundaa, näykkii ihmisiä ja tekee mitä lystää. Luonne periytyy hyvin vahvasti pennuillekin, joten olisi hyvä tutustua kunnolla vanhempien luonteisiin ennen pennun hankintaa.

• Tykkää
Reactions: kana
Mikä tuo jääkausi on?

Jääkauden tarkoitus on palauttaa koira takasin arvoasteikon alinmaiseksi. Jääkaudesta löytyy googlettamalla tietoja. Mutta jos jääkausilinjalle lähdetään, niin se pitää sitten viedä kunnolla alusta loppuun asti. Jos jääkauden tyrii, niin siitä taas seuraa vaan lisää ongelmia.

Koiralle annetaan normioloissa huomiota vain ihmisen omasta aloitteesta. Eli ei silloin kun koira tulee "kerjäämään" rapsutuksia, kantaa leluja ihmiselle ja niin edelleen. Koiraa kun käsket, niin älä menetä hermojasi. Nuo otukset nimittäin tajuaa sen aika nopeasti, että ihan sama mitä tuo sanoo, kun se antaa periksi kuitenkin. Loppuun asti vaadit sen, mitä vaatimaan olet alkanut. Jotkut kouluttajat neuvoo, että koiraa ei huomioida negatiivisesta käytöksestä ollenkaan, vaan vain positiivisestä. Toinen koulukunta taas kieltää ja täten antaa huomiota myös negatiivisesta käytöksestä. Itse olen koirani kouluttanut tietyissä tilanteissa jälkimmäisellä tavalla ja ihan hyviä koiria on tullut.

Kerran olen teininä kouluttanut yhden puolikkaan jämtin pennusta aikuiseksi. Muistan kerran kun tapeltiin puolituntia sen kanssa pelkästään siitä, että miten koira on, kun sen kanssa lähdetään lenkille ja laitetaan hihna kiinni. Hermoja raastava rakkihan se oli, mutta kyllä siitä ihan fiksu koira saatiin koulutettua. Itsepäinen ainakin se edustaja oli :)

Yhteistyössä