Nukkumisasioihin en osaa sanoa, koska meillä ei koira saa olla sängyllä.Me siirsimme koiran nukkumapaikan sänkyni vierastä kauemmas, ja se sopeutui siihen ilman mitään ongelmia heti. Sen olen kuullut, että jossain vaiheessa, kun lapsi alkaa liikkumaan, on parisänky koiralle niitä ainoita turvapaikkoja, jonne aina pääsee, mut jonne lapsi ei pääse.
Koiran ja lapsen yhteiselossa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ei siis minkäänlaisia, ja yksikin paha katsekaan koiralta tietäisi sille uutta osoitetta. Kuten joku aiemmin sanoikin, koirasta tuli minulle vaan kotieläin samalla sekunnilla kun lapsi syntyi. Vaikken siihen suhtautunut mitenkään vihamielisesti tai torjuvasti, niin lähinnä välinpitämättömästi. Siitä tuli vaan koira, vaikka sen kanssa jaksoin ennen lasta touhuta kovastikin.
Me tethiin niin, että mies toi laitokselta vauvan hajustaman harson koiralle nuuskuteltavaksi ennen kuin tultiin kotiin, mutta muuten ei tehty vauvasta numeroa. Tulin vain kotiin (lapsi nukkui silloin) ja tervehdin koiraa normaalisti. Sitten lapsi heräsi, ja esittelin hänet koiralle (siis vauva esitellään aina peppu edellä koiralle, luonnollisesti...) ja siinä se. Parit ekat päivät koira oli selvästi hämillään ja stressaantunut vauvan itkusta, eikä ymmärtänyt sitä yhtään.
Teimme niin, että minä hoidin aina koiran toisen pitemmän päivälenkin, ja mies jäi kotiin koiran kanssa. Lenkin aikana sit tein koiran kanssa jotain vuorovaikutteista, järjestin etsimisleikkejä tai otettiin kivoja tokojuttuja. Näin koiran kanssa aktiivisesti vietetty aika ei oikeastaan vähentynyt yhtään, ja minä sain kovasti kaivattua ulkoilua itsekin.
Kun vauva sai leluja, esittelin ne koiralle, ja kerroin ettei niihin kosketa. Eikä koira ole koskaan koskenut. Ainoa poikkeus oli nallen näköinen käsinukke, jolla kutittelin vauvaa. Koira meni ihan pois tolaltaan, koska käsitti jotenkin, että nukke uhkaa hihkuvaa lasta. Se vaani käsinukkea aikansa, ja kun pääsi sitten käsiksi siihen, silppusi sen samoin tein. Joten kannattaa vähän katsoa, ettei koiran nähden leiki kiihdyttäviä leikkejä...
Nyt, kun lapsi on jo 7 kuukautta, olen ottanut tavaksi ottaa pieniä koulutustuokioita, joissa opetan koiralle tiettyjä temppuja jonkun lastenlaulun tahtiin, ja lapsi hihkuu ja opettelee niitä siinä samalla. Molemmat tykkäävät aivan hurjana! Nyt on menossa "jos sun lysti on" -laulu, ja siitä tömistelyosio. Koira oli helppo opettaa tömistelemään, lapsella on vielä vähän hakusessa.
Meillä on käytössä koiraportit, jotka varmistaa sen, että koira pääsee aina lepäämään, koska ei näitä kahta voi koko aikaa vahtia. Siitä olen tarkka, että lapsi ei saa roikkua koirassa. Lapsi ei varmasti vielä ymmärrä, mitä tarkoittaa "silitä nätisti", mutta muutaman viime kerran aikana on silittänyt koiraa kämmen avoimena, eikä ole yrittänyt kouria. Kun lapsi lähestyy koiraa, ilmoitamme aina koiralle, että katsohan, kuka tulee. Koira sit väistää, kun kokee sen tarpeelliseksi.
Koiralla ja lapsella alkaa olla kohta valitettavasti vaan yhteisiä vinkeitä.

Koira osaa jo hiipiä pöydän alle odottamaan, että sille tarjoillaan lattialle heitettäviä "herkkuja".
Hyviä jatkoja vaan koiran kanssa, eiköhän teillä hyvin mene. Aikaa on kuitenkin vielä siihen, että lapsi liikkuu, joten koira saa sopeutua uuteen elämäntilanteeseen kaikessa rauhassa.