Koira ja 2-vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiukset harmaantuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiukset harmaantuu

Vieras
Oiskos hyviä neuvoja, kun meidän juuri 2 vuotta täyttänyt luupää-poika ei opi, miten meidän koiraa tulee kohdella! Aina on tassuissa tai hännässä kiinni, vie leluja suusta jne. Meillä kun on saksanpaimenkoira niin pitäisi saada poika uskomaan, että karvakasa ei ole lelu! Ollaan kokeiltu nätisti sanomista, suoraa huutoa ja kaikkea siltä väliltä, koira osoittaa oman mielipiteensä tarttumalla kevyesti pojan kädestä hampailla (mutta nuolee kättä heti perään). Alkaa olla hieman hermot kireällä, kun koko ajan pitää kytätä poikaa ja olis 2kk vauvakin hoidettavana... Pistänkö jo pojan vaihtoon? ;)

Älä ihmeessä laita poikaa vaihtoon, on koira nimittäin jo hänet laumaansa ottanut ja tutuksi tunnistanut, jopa mahdottoman käytöksenkin osaa ennakoida.

Kokemuksesta tiedän, että niin koirat kuin kissatkin taitavat olla isäntiään fiksuimpia ja tunnistaa jopa ihmislapsen pennuksi ja kohtelevat suurella hellävaraisuudella heitä.

Lähinnä kissaa olen meillä ihmetellyt. Tyttö tahallaan kävelee toisen päälle ja tämä vain karkaa alta pois, vaan annas olla jos on aikuinen ja valtaa hänen omiman paikan niin tassua saattaa tulla ja vallan räväkästi, mutta taapero saa tehdä juuri mitä keksii.

Jaa, että tiedänkö millä saisi parannusta aikaan - en ja odotan kiitollisina myös ratkaisuehdotuksia. Vahvasti epäilen, että nuo kaksi tulevat sittenkin keskenään hyvin toimeen ja ajan myötä löytävät uusia kummankin hyväksymiä "seurustelutapoja".

Olen itsekin vahvasti epäillyt, että tällä kaksikolla on pieni diili: koira antaa pojan hieman lääppiä ja poika antaa joskus omia leivänpalojaan koiralle. Molemmat tyytyväisiä! (mutta ei isi ja äiti...) =)

Minullakin vahva epäilys koiramme ja tytön välisestä "diilistä".. Ovat sellainen paitajapeppu, että välillä kai luulin jo että tyttömme käy ennemmin haukkumaan kuin puhumaan. Tytöllä siis ikää vuosi ja 8kk, kultsityttömme on puolestaan meidän perheen "vauva", eli on 7kkvanha :D

Ja mulla on kans sellanen epäily, että pojalla ja koiralla on diili. Yksi päivä istui poika (1v3kk) syöttötuolissa ja nakkas lattialle kasan ruokaa ja sanoo koiran nimen. Koira sitten antaa pojan leikkiä sen kanssa, eikä vähän kovimmistakaan otteista hermostu.

Ja luulen myös, että koira tunnistaa pennuksi tuon pojan. Kun ollaan huomattu tässä että kun käydään koiran kans kävelyllä ilman vaunuja vastaantulijat eivät juurikaan kiinnosta, mutta kun on poika ja vaunut mukana, niin koira haukkuu jokaisen vastaantulijan ja on niin tyytyväinen, kun on saanu "karkotettua" sen vastaantulijan. =)

Tällänen suojeluvaisto tuolle koiralle, poikaa kohtaan on varmaan tullut siitä kun oltiin isän tykönä kylässä ja eräs vanha mies, joka haisi hirvittävälle tuli sisälle ja poika istu lattialla. Ensin koira kävi haistamassa ukkoa ja sen jälkeen alkoi aivan hirvittävä ulina(beagle kun on) ja ärinä. Koira vain seisoi pojan ja miehen välissäja ärisi niin kauan, että se mies lähti.

No niin, en vastannut ollenkaan kysymykseen, jaarittelin vain omiani :ashamed:

Meidän meleekn 2v poijalla ja koiralla on diili.. :D

Ja tosiaan kun poika aloitti ton koiran karvoista repimisen, huusin kuin syötävä, mutta eihän tommonen tajuu...

Joten nyt sitten olen ollut kuin ei mitään, ja sitte jos olen yllättäny sitä "hakkaamasta" koiraa tmv, totean vain"sinäkö hoidat koiraa, ootpa kiltti"...

Ainaki meillä toiminu, ei enää kyllä koskaa kiusaa sitä, menee viereen pötköttään tai antaa ruokaa yms...

Hoksas että ei ole mitää kiellettyä niin eipä sitä kannata kiusata... ;)

meillä kans poika ruokkii vanhempieni koiraa kun ovat kylässä ja koira antaa jopa hetkeksi istahtaa päälle mutta lähtee pois...ei ole koskaan edes murissut pojalle...aina silti pelkään kun työntää kuonoa lähelle että mitäs jos onkin haukulla huono päivä...

Meillä on ihan sama tilanne(poika 2v. ja saksanpaimenkoira). Jos koiransa tuntee, niin ei siin sit hätää. Meilläkin kyllä joskus tukka pystys kattoon pojan ja koiran toimia, mut ei viel oo tarvinnu huolestua. Koira isottelee kyl aikuisille, mut joskus tuntuu, et pojan kans niil on joku liittoutuma :)

Yhteistyössä