B
Blue
Vieras
Isojen koirien kanssa on välillä painittava jotta ne tajuavat kuka on pomo ja varsinkin tajuavat omat voimansa. Nuori husky tai saksanpaimenkoira ei aina tajua miten isoksi ja vahvaksi on kasvanut ja niinkuin teini-ikäiset ihmisetkin saattaa joskus aliarvioida voimansa ja saada tahtomattaankin aikaan tuhoa. Isot koirat myös tykkää rajuista leikeistä joissa pääsee juoksemaan ja vääntämään tosissaan. Älkää heti säikähtäkö jos näätte jotai joka vatii vähän hauista tai dominointia. Koira voi paremmin kuin tietää paikkansa.
Mulla on doberbulli joka on nyt yhdeksänkuisena yli 35kg ja säkä yli 70cm. Nuori tahvo (tosin yltiöystävällinen) joka vielä pari kuukautta sitten koitti voimalla runnoa tahtonsa läpi (eli esim. mun kielloista huolimatta koitti mennä nuuskimaan vastaan tulevaa koiraa vaikka mun tarkoituksena oli opettaa sille että välillä ei jäädä nuuskimaan vaan mennään kiltisti ohi). Tällöin mun piti pariin otteeseen pysäyttää tämä rynniminen ja ainoa tapa oli pyöräyttää koira selälleen maahan. Ylikierroksiin taipuvaisella koiralla kun siinä vaiheessa menee korvat ja silmät lukkoon kun lähtee tavoittelemaan jotain. Pari kertaa kun näin tein niin koira tajusi että on parempi kuunnella mammaa(mennäänkö ohi vai pääseekä nuuskimaan) eikä koittaa tehdä omia päätöksiä.