KOIRA-IHMISET HUOMIO!!! Tarvitsen oikeasti apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Isojen koirien kanssa on välillä painittava jotta ne tajuavat kuka on pomo ja varsinkin tajuavat omat voimansa. Nuori husky tai saksanpaimenkoira ei aina tajua miten isoksi ja vahvaksi on kasvanut ja niinkuin teini-ikäiset ihmisetkin saattaa joskus aliarvioida voimansa ja saada tahtomattaankin aikaan tuhoa. Isot koirat myös tykkää rajuista leikeistä joissa pääsee juoksemaan ja vääntämään tosissaan. Älkää heti säikähtäkö jos näätte jotai joka vatii vähän hauista tai dominointia. Koira voi paremmin kuin tietää paikkansa.

Mulla on doberbulli joka on nyt yhdeksänkuisena yli 35kg ja säkä yli 70cm. Nuori tahvo (tosin yltiöystävällinen) joka vielä pari kuukautta sitten koitti voimalla runnoa tahtonsa läpi (eli esim. mun kielloista huolimatta koitti mennä nuuskimaan vastaan tulevaa koiraa vaikka mun tarkoituksena oli opettaa sille että välillä ei jäädä nuuskimaan vaan mennään kiltisti ohi). Tällöin mun piti pariin otteeseen pysäyttää tämä rynniminen ja ainoa tapa oli pyöräyttää koira selälleen maahan. Ylikierroksiin taipuvaisella koiralla kun siinä vaiheessa menee korvat ja silmät lukkoon kun lähtee tavoittelemaan jotain. Pari kertaa kun näin tein niin koira tajusi että on parempi kuunnella mammaa(mennäänkö ohi vai pääseekä nuuskimaan) eikä koittaa tehdä omia päätöksiä.

Menikö multa nyt jotain ohi, ap harrastaa isoja koiria jo viidettätoista vuotta ja silti ei ole 'tietoinen' että joskus dominoiva koira saatetaan ruotuun muutenkin kuin hyikyttelemällä?

En hyökkää kimppuusi tällä kommentilla, ihmettelen aidosti.....

[QUOTE="huolissaan";23700337]ETKÄ SÄ OSAA EDES LUKEA!!
Enhän mä OLETA mitään, mä kysyin onko tuollainen normalia!!!!! Huoh!!! En ole missään viestissä sanonut tekeväni asialle mitään. Luehan eka viesti uudelleen.

No, ei voi olettaa että kauhalla saa kun on vaan lusikka millä antaa ;)[/QUOTE]

sit kun täällä onkin ihmisiä joille tuollainen on ihan tuttua, niin sinä olet ihan puolustuskannalla miten olet 15vuotta tehnyt töitä isojen koirien kanssa etkä koskaan moiseen törmännyt. ok, hyvät sulle. mulla itsellä tanskandoggeja eikä oo varaa antaa niiden hyppiä iholle.
päänsisäinen koulutus on kaiken a ja o, mutta murkkuikänen uros jolla on kevättä rinnassa tai ylidominoiva narttu juoksuaikaan, niin AVOT kuule. mutta senhän jo tiesitkin jos olet koiria 15v harrastanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23700381:
Menikö multa nyt jotain ohi, ap harrastaa isoja koiria jo viidettätoista vuotta ja silti ei ole 'tietoinen' että joskus dominoiva koira saatetaan ruotuun muutenkin kuin hyikyttelemällä?

En hyökkää kimppuusi tällä kommentilla, ihmettelen aidosti.....

Juu, samoin!

[QUOTE="huolissaan";23700337]ETKÄ SÄ OSAA EDES LUKEA!!
Enhän mä OLETA mitään, mä kysyin onko tuollainen normalia!!!!! Huoh!!! En ole missään viestissä sanonut tekeväni asialle mitään. Luehan eka viesti uudelleen.

No, ei voi olettaa että kauhalla saa kun on vaan lusikka millä antaa ;)[/QUOTE]

No koitahan sinä nyt vähän rauhoittua. Älä ota kierroksia jos kysyt jotain ja siihen vastataan (nähtävästi niin ettei se sinua miellyttänyt). Ekassa viestissähän sä kysyit että pitääkö viedä eteenpäin. Ja minä tarkoitin vastauksellani sitä että ekasta kontaktista ei kannata olettaa yhtään mitään suuntaan eikä toiseen vaan ottaa enemmän selvää asiasta ja sitten päättää pitääkö esim. poliisille ilmoittaa. =)

Juu, samoin!

Juu ei oo tullut näin rajun näköistä touhua eteen. Luojan kiitos!
Kuten sanoin niin oma koiranikin harrasti nuorempana juuri tätä dominointia aika paljonkin, MUTTA enpä ikinä tuollaista joutunut kokemaan.

Ehkä mä olen pitänyt vääränlaisia rotuja, sellaisia mitä ei tarvii paiskoa pitkin poikin maassa ;) Mun koirat on kuitenkin aina tulleet toimeen toisten koirien kanssa eikä tuollaisia keinoja ole tarvittu.

Tämänhetkinen koira on mun neljäs. Kaikki olleet yhtä tervepäisiä ilman moista kohtelua. Sori.

[QUOTE="huolissaan";23700437]
Ehkä mä olen pitänyt vääränlaisia rotuja, sellaisia mitä ei tarvii paiskoa pitkin poikin maassa ;)
Kaikki olleet yhtä tervepäisiä ilman moista kohtelua. Sori.[/QUOTE]

voi v*ttu sun kanssas :laugh:sori :xmas:

[QUOTE="huolissaan";23700453]Ja kertokaa nyt vielä, että mitä jos se koira pääseekin vahingossa irti? Mitä sen jälkeen seuraa?[/QUOTE]

Toivotaan(ja oletetaan että omistaja tietää mikä ase sillä on ja pitää huolen ettei pääse) ettei pääse, mutta jos pääsee niin on kaksi vaihtoehtoa: on joko agressiivinen toisille koirille tai haluaa vain päästä leikkimään ja tutustumaan (kuten esim. mun koira).

Mutta nääkin on vaan olettamuksia siitä miten koira käyttäytyisi. Toden tietää vain omistaja itse, eli taas se lisätiedon hankkiminen asiasta olisi tarpeen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="huolissaan";23700437]Juu ei oo tullut näin rajun näköistä touhua eteen. Luojan kiitos!
Kuten sanoin niin oma koiranikin harrasti nuorempana juuri tätä dominointia aika paljonkin, MUTTA enpä ikinä tuollaista joutunut kokemaan.

Ehkä mä olen pitänyt vääränlaisia rotuja, sellaisia mitä ei tarvii paiskoa pitkin poikin maassa ;) Mun koirat on kuitenkin aina tulleet toimeen toisten koirien kanssa eikä tuollaisia keinoja ole tarvittu.

Tämänhetkinen koira on mun neljäs. Kaikki olleet yhtä tervepäisiä ilman moista kohtelua. Sori.[/QUOTE]

Kiinnostaapa tietää, millaisia koirarotuja olet kasvattanut/kouluttanut. :xmas:

Toivotaan(ja oletetaan että omistaja tietää mikä ase sillä on ja pitää huolen ettei pääse) ettei pääse, mutta jos pääsee niin on kaksi vaihtoehtoa: on joko agressiivinen toisille koirille tai haluaa vain päästä leikkimään ja tutustumaan (kuten esim. mun koira).

Mutta nääkin on vaan olettamuksia siitä miten koira käyttäytyisi. Toden tietää vain omistaja itse, eli taas se lisätiedon hankkiminen asiasta olisi tarpeen.

Ai että tää hauva olisikin vaan halunnut tulla leikkimään mun koiran kanssa? Jees! Kiva homma.

Eli ap:lla on ollut neljä koiraa jotka hän on ilmeisesti omistanut pennusta asti, ovat suht helppoja ja hyväluontoisia. Onneksi olkoon.

Tällä miehellä ja koiralla voi olla monta tarinaa.

Joko mies ja koira ovat molemmat täysiä kusipäitä ja tilanteeseen pitäisi jonkin tahon puuttua.

Tai koira oli ongelma koira, elänyt jonkun kusipään huomassa ja kärsinyt siitä. Tullut vasta tälle miehelle ja koulutus näin ollen täysin alussa.

Mies selkeästi teki kaikkensa suojellakseen sinua ja koiraansa ja estääkseen omaa koiraansa hyökkäämästä.
Ehkä koira oli vasta tulllut hänelle eikä hän tiennyt sen reagoivan noin. Ja nyt hän osaa puuttua tilanteeseen ja välttää sellaisia tilanteita kunnes koira on kurissa.

Tai kenties koira jostain syystä vain sekosi juuri sillähetkellä.

Se että estää koiraa käymästä kenenkään kimppuun ja joutuu käyttämään siinä vähän kovempia otteita ei ole koiran rääkkäystä.

[QUOTE="huolissaan";23700488]Vittu mun kanssa?? Sulla ikää??

Kuule, sori tosi paljon jos mä en ihannoi tuollaisia koirarotuja joita täytyy kouluttaa tuolla keinolla. Mun mielestä tuossa ei oo mitään hienoa!! Kädet verellä maata jossain kaseikossa ja ihmiset tuijottaa silmät selällään.

Jooh!![/QUOTE]

mun iällä ei ole tän asian kanssa mitään tekemistä :D
nyppii tollanen ääriärsyttävä yleistäminen "en ihannoi tuollaisia koirarotuja joita täytyy kouluttaa tuolla keinolla." joidenkin rotujen joitain yksilöitä on pakko laittaa ruotuun tai ne hyppii nenille.

haluan myös kuulla mistä roduista sulla on kokemusta? ihan mielenkiinnosta.

[QUOTE="huolissaan";23700503]Ai että tää hauva olisikin vaan halunnut tulla leikkimään mun koiran kanssa? Jees! Kiva homma.[/QUOTE]

Siis mikä on sun ongelma? Sä kysyit ja mä vastasin että on ainakin pari vaihtoehtoa ja sä alat kettuilemaan.

Se miten koira reagoi yhdessä tilanteessa ei kerro siitä koirasta välttämättä yhtään mitään. Voi esim. olla että jos joskus irti pääsee niin ei ole kiinnostunut koirista eikä ihmisistä vaan painaa mettään eikä anna kiinni...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun ystävällä on varsin tervepäinen tanskandoggi, elopainoa semmottet 70 kg.
Ystävällinen, riehakas ja pentumainen luonne aina vaan.
Satunnaisilla koiranhoitajilla omistajien poissaollessa ei ole mitään ongelmaa mennä koiria heille ruokkimaan ja hoitamaan, itsekään en ole koskaan ajatellut että sitä pitäisi pelätä.

MUTTA kun se laumajärjestys muuttui, tämä yltiöhönttiystävllinen tervepäinen koira päätti kokeilla, että miten on, säilyykö hänen paikkansa tuon ihmisen alapuolella. Tilanne sattui jalkapallokentän laidalla, kun hurtta päätti että hän ei tottele, vaan lähtee just muuten nyt tuon toisen koiran matkaan.
Ystäväni käskytti tiukasti EI!, koira ei ollut moksiskaan, jolloin hihna tiukentui ja uusi tiukka komento sangen painokkaalla äänenpainolla seurasi. (Ihmiset lähistöllä säpsähtelivät :D)
Tämän jälkeen koira paljasti hampaansa, murisi ja lähti tulemaan ystävääni kohti.
Ystäväni ei ajatellut yleisön mielipidettä eikä ainakaan jäänyt odottelemaan että miten käy, uhitteleeko vai hyökkääkö.
Pää kyyryyn ja koiraa päin, hurtta ketoon ja ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se painimatsi- miten tuon kokoluokan koiraa saa muuten pidettyä aloillaan?
Painimatsi siksi, että koira oli ihan oikeasti tosissaan.

Onneksi ystävälläni on näköä ja kokoa himppasen enemmän mitä minulla......

Koira on episodin jälkeen tyytynyt oloonsa, ei ongelmia. Kenelläkään.

Mutta jos ottelua ei olisi käyty, mitä todennäköisemmin olisi. Koira olisi nähnyt että omistajansa kavahtaa ja pelkää, todennäköisesti kannattaisi siis kokeilla toistamiseen, että kuka tottelee ja ketä.

Tyydyn jatkossakin ottamaan koiran, joka on kevyempi mitä minä :D

[QUOTE="huolissaan";23700437]
Tämänhetkinen koira on mun neljäs. Kaikki olleet yhtä tervepäisiä ilman moista kohtelua. Sori.[/QUOTE]

Hienoa. Olet onnistunut. :)

Tämä EI OLE vittuilua.:attn:
Joskus koira on kertakaikkisen 'kovapäinen' tai jonkun aikaisemman omistajan 'pilaama' tms.
Mistä sitä ikinä tietää....

[QUOTE="huolissaan";23700453]Ja kertokaa nyt vielä, että mitä jos se koira pääseekin vahingossa irti? Mitä sen jälkeen seuraa?[/QUOTE]

Mitä todennäköisemmin koira hyökkää omistajansa kimppuun (jos on ollut aikeissa tehdä sen ennen tätä painimatsia siis).
On siis itse oltava tosissaan loppuun asti, kunnes on täysin selvää että koira on mukautunut tahtoosi.

Mä olen joskus aikaisemminkin saanut tästä palstalla riitaa aikaiseksi, siski korostan, että tämä ei tosiaankaan ole koulutusmetodi, vaan ns viimeinen keino tilanteessa, joka saattaa tulla yhtäkkiä ja siihen on reagoitava ihan yhtä nopeasti.

Ja mistä te fiksut koirankasvattajat ja kouluttajat sitten tietävät, että missä kohtaa sitä voimaa sitten tuleekin käytettyä liikaa??
Kun tilanne on 100% päällä ja normikokoinen mies pitää koiraa maassa niin vahinko ei oo kovin kaukana tapahtua?!
Vai oletteko te niin viisaita, että te tiedättä siinä tilanteessakin kuinka paljon voimaa te käytätte eikä sen koiran rimpuilusta huolimatta esim. polvi katkaise koiran luita.

Kyllä mä olen tyhmä.

[QUOTE="huolissaan";23700608]Ja mistä te fiksut koirankasvattajat ja kouluttajat sitten tietävät, että missä kohtaa sitä voimaa sitten tuleekin käytettyä liikaa??
Kun tilanne on 100% päällä ja normikokoinen mies pitää koiraa maassa niin vahinko ei oo kovin kaukana tapahtua?!
Vai oletteko te niin viisaita, että te tiedättä siinä tilanteessakin kuinka paljon voimaa te käytätte eikä sen koiran rimpuilusta huolimatta esim. polvi katkaise koiran luita.

Kyllä mä olen tyhmä.[/QUOTE]

Asioista voi oikesti keskustella ihan asiallisestikin.

Yhteistyössä