Koira ihmiset huom!Anaalirauhasista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lurppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lurppa

Vieras
Meillä on 14 viikkoinen kääpiömäyräkoira, jonka takapää haisee välillä ihan kamalalle. Pesemällä haju lähtee pois, mutta saattaa tulla muutaman päivän päästä taas takaisin.

Ilmeisesti kyse on anaalirauhasista. Googletin näistä tietoa, mutta mistään ei selvinnyt, että täytyykö tälle nyt tehdä jotain kummempaa vai vaan pestä aina kun hajua ilmenee.

Aikaisemmin meillä on ollut vain isoja koiria joiden kanssa tätä ongelmaa ei ole ollut.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Eläinlääkäri voi tyhjentää rauhaset. ne voi kyllä tyhjentää itsekkin, mutta se vaatii taitoa/kokemusta. Ne voivat olla tulehtuneet ja vaivaavat koiraa, joten kannattaa näyttää niitä jollekkin "viisaammaalle". Meillä kerran eräs pystykorva haukkui sisällä kovasti ja tyhjensi rauhasensa haukkuessaan eteisen seinälle ja voin kertoa että se se vasta haisikin pahalle ja oli muuten siivo :headwall:

Oletettavasti kyse on noista rauhasista. Hankaako koira takapäätään esim. maahan?
Eli onko huomattavissa, että ne vaivaisivat jotenkin? Meillä tuolle tuli ihottumia persukkeeseen,
koska ilmeisesti olivat kipeät ja yritti puremalla saada kipua pois. Ell ne voi tyhjentää ja näyttää
samalla sinullekkin, ne kun voi tyhjentää tarvittaessa myös itse. Joillain tätä ongelmaa on paljonkin, ruokinnan vaihto saattaa tulla kyseeseen jos vaivaa useasti. Ja se haju, se on jotain aivan huumavaa...:)

lämpösellä vedellä suihkuttelu auttaa jonkinverran asiaa. Sitten ne voi käydä eläinlääkärissä tyhjäämässä jos et sitä halua itse tehdä. se ei ole kauhean vaikee, netistä löytyy siihen varmasti ohjeet,hiukan ällöä kyllä on. Ne voi olla koirallekkin kiusallisen tuntuset, meijän koirilla tietää koska tyhjentämisen aika kun hankaavat persuksia lattiaan ja lehahtaa välillä kauhea anaalirauhasten haju.

Okei, kiitos vastauksista. Pentua ei tunnu nämä muuten haittaavan, mutta välillä kyllä lipoo peräpäätä ja jahtaa häntää. Meillä on tehoste rokotukseen meno noin viikonpäästä, riittääköhän, jos silloin kerron huoleni eläinlääkärille, kun mitään kipuja koiralla ei selvästikkään ole.

Täytyy pyytää, että lekuri opettaa minulle tämän tyhjennyksen, niin saan sitten jatkossa itse hoidettua sen.

Joo haju on kyllä kerrassaan ällöttävä. Luulin ensin, että pentu on sotkenut itsensä tonnikalaan, kun sitä saa aina välillä kun alkoi haisemaan niin pahalta. Kunnes paikansin hajun tulevan peräpäästä ja arvasin heti, että rauhasista kyse. Ei ole vaan tosiaan joutunut näitä edes koskaan aikasemmin miettimään, kun isoilla koirilla ei ole ollut tätä vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lurppa:
Okei, kiitos vastauksista. Pentua ei tunnu nämä muuten haittaavan, mutta välillä kyllä lipoo peräpäätä ja jahtaa häntää. Meillä on tehoste rokotukseen meno noin viikonpäästä, riittääköhän, jos silloin kerron huoleni eläinlääkärille, kun mitään kipuja koiralla ei selvästikkään ole.

Täytyy pyytää, että lekuri opettaa minulle tämän tyhjennyksen, niin saan sitten jatkossa itse hoidettua sen.

Tuo hännänjahtaaminen voisi viitata jonkinnäköiseen kipuun. Mutta jos teillä tosiaan on menoa ensi viikolla niin jos ei tule jotain todella näkyvää oiretta, uskoisin ettei hätää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Koiruus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lurppa:

Tuo hännänjahtaaminen voisi viitata jonkinnäköiseen kipuun. Mutta jos teillä tosiaan on menoa ensi viikolla niin jos ei tule jotain todella näkyvää oiretta, uskoisin ettei hätää ole.

Voisihan sitä tietenkin varovasti itse kokeilla ne tyhjentää, löysin netistä ihan hyvän ohjeenkin. Olen hoitoalalla, joten ihmisille on tullut tehtyä jos jonkinlaista toimenpidettä, mutta ei koirille..

No täytyy katsoa, jos sitä rohkaistuisi kokeilemaan.

Koita tyhjentää. Peukalolla ja etusormella peräaukon alasivuilta kiinni (jos koiran peppu olisi kellotaulu, niin 5 ja 7 kohalta) ja sitten puristen ylöspäin. Pitäisi roiskahtaa pahan hajuista nestettä. Tee mieluiten lämpimällä vedellä huuhdellen. Varo kasvojasi!

Minälle tässä osoite, jonka löysin. Googlettamalla "anaalirauhasten tyhjennys" löytyi myös muita hyviä vinkkejä. http://www.tiibetinspanielit.fi/artikkelit/Anaalirauhaset_ja_niiden_sairaudet.htm

Joo kyllä mä itse kokeilen tyhjentää noi heti kun ukko tulee kotiin, niin saa pitää vähän koiraa paikallaan. Etteivät sitten vaan mene tulehtumaan ennen kun eläinlääkärille mennään.

Kiitos tuhannesti kaikille vastauksista!

Yhteistyössä