Koira ärähti ja näykkäisi vauvaa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä säikähdin, kyllä, edelleen olen säikähtynyt.

Mutta ennen kaikkea haluan toimia oikein. Niinkuin jo aloitusviestissäkin toin ilmi, niin kyllä säikähdyksen keskellä tuli mieleen myös koirasta luopuminen, mutta se ei todellakaan ole ensisijainen vaihtoehto.

Ja kuten sanoin, musta tuntuu, että mun varmuus koiran kanssa katosi. -Toivottavasti vain hetkellisesti.

Nyt kun tässä olen tarkemmin miettinyt, niin meillä on tässä ollut muutoksia elämä tilanteessa, josko koira on stressaantunut? On nimittäin muutenkin viimeisen parin viikon aikana testannut rajojaan. ei siis ole aina totellut ensimmäisestä sanasta, vaan joskus käskyn joutuu toistamaan.

Olis tosiaan voinut jo alkuun laittaa nuokin, mutta en tajunnut.

Itseäni mä tästä syytän, johtajana olen tehnyt jotain väärin, mutta mitä?

Lue tää ketju ajatuksella, tässä on paljon hyviä neuvoja. Palauta johtajuus itsellesi. Tee koiralle selväksi että vauva ennen koiraa. Esim. syötä vauvalle ensin iltapuuro ja sen jälkeen koira saa oman ruokansa. Hellittele aina ensin vauvaa ja sitten vasta koiraa. Käske koiraa väistämään vauvan tieltä jos koira ei tajua itse lähteä. Ja kuten (olisko se nyt Raitakissa tms.) neuvoi niin pistä koira tästä lähtien aina syömään muualle jottei vahingossakaan tapaudu enää tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja luonnevikainen narttu:
Susi- ja villikoiralaumassa lauman alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Johtaja ei siis tuosta vaan kävele ottamaan suupalaa toisen suusta.

Ilmeisesti koira on kuitenkin 7 vuotta ns. tiennyt paikkansa, joten hieman ihmettelen tätä "hyvien vinkkien" tulvaa näyttää koiralle sen paikka. Mun mielestä koira ei ole tehnyt mitään väärin. Tokikaan perheenjäsenten pureskelu ei missään nimessä ole toivottavaa. Seuraavan kerran katsot, että koira saa syödä rauhassa. Löisin vaikka tonnista vetoa, että tämä tilanne on lapsiperheissä 90% se tilanne, kun oma koira puree/näykkää. Se on helposti ehkäistävissä, mutta toki voit koiran kiikuttaa piikillekin.

Ja ihan varmasti ottaa alemman suusta ruoan pois. Ei ota jos ei ole tarvetta, mutta jos alempi unohtaa paikkansa (esim. yrittää väärällä vuorolla syömään tai uhittelee korkeammilleen) niin johtaija näpäyttää salamana takaisin.

No siitähän ei ollut kysymys. Susien toiminnasta laumana ja noin yleensä mulla on sattuneesta syystä rutkasti kokemusta. Lauman arvojärjestyskään ei ole aivan niin mustavalkoista, mitä monet kuvittelevat.

Tällähetkellä meiltä löyty 12 koiraa. Lauman pomo saa takuulla selkäänsä, jos lähtee oman luunsa syötyään ryöstöretkelle.

Sulla on kyllä jotain ainutlaatuista ja uniikkia sisäpiiritietoa, jollaiseen minä en ole kumma kyllä koskaan törmännyt...

No kuules. Ihmisellä, jolla on noin ruman ja ylipyylevän näköinen hurtta, niin pitäisin sinun vähän pienempää suuta.

Aijaa! Ihanko "ylipyylevän" näköinen? :D Nyt sinulle on tainnut tulla väärä kuva kyseisestä rodusta, jos edes rotua tunnistat! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
koira pois, jos et tuon vertaa ole osannut opettaa sitä. ihminen (myös vauva!!) saa tulla MILLON VAAN ottamaan ruoan pois, koska ihmiset ovat laumassa korkeammalla kun koira!

mikä teitä vaivaa ettette tätä perusasiaa jaksa koiralle opettaa?? :headwall:

koiranpito luvanvaraiseksi, kiitos.

Mikä sinua vaivaa? :o

Mistä olet saanut käsityksen, että koiralta pitää saada ottaa ruoka pois? Lauman jäsenellä, arvovallassa heikoimmalla olevallakin, on oikeus puolustaa ruokaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Joku sanoo, että koiralta pitää pystyä kuka vaan ottamaan luun pois suusta, mutta kysyn vaan miksi. Jos koiralle on annettu luvallisesti syödä luuta, niin kyllä se hieman saa sitä puolustaakin, jos taas koira ottaa ilman lupaa jotain, niin sen tulee se antaa pois kun niin sanotaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsien pitää saada tunkea sormensa suurinpiirtein koiran suuhun ja koiran pitää se kestää, tuskin teistä ihmisistäkään kukaan kestäisi sitä, että joku tulee ja tunkee sormet teidän kurkkuun sanomatta mitään.

SIKSI että koiraeläin antaa laumassa itseään ylempänä olevalle ruokansa pois mukisematta jos tämä niin haluaa, TAI ottaa turpaansa ja kovasti ja mahdollisesti lentää helvetin kuuseen koko laumasta :) Koira on edelleenkin KOIRA. Ja se toimii kuten KOIRA toimii, ei niin kuten me ihmiset järkeilemme "etpäs ota multa tätä luuta pois kun kerran oot antanutkin, koska eihän niin saa tehdä, se on epäreilua!".

Joo mutta jos sinä haluat jotain ottaa koiran suusta pois, niin sinä sanot ensin koiralle, että koira tietää että juttu pitää antaa pois, et vaan kävele ja nappaa sitä koiran suusta noin ohimennen, jos niin tekee, niin se on minusta väärin ja siinä tapauksessa koirallakin on oikeus hieman puolustaa. Ei se susilaumankaan pomo noin vain tule ottamaan sitä ruokaa toiselta pois, kyllä se antaa varoituksen ensin eleillään ja murinallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
No kuules. Ihmisellä, jolla on noin ruman ja ylipyylevän näköinen hurtta, niin pitäisin sinun vähän pienempää suuta.

Aijaa! Ihanko "ylipyylevän" näköinen? :D Nyt sinulle on tainnut tulla väärä kuva kyseisestä rodusta, jos edes rotua tunnistat! :laugh:

Jep. Vie se koirasi ulos lenkille, tekee hyvää sekä sinulle että sille. Miten kenelläkään on aikaa istua koko päivää jossakin kaksplussan sivuilla... Ei ihme että koiralla keho leviää...

Susi- ja villikoiralaumassa lauman alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Johtaja ei siis tuosta vaan kävele ottamaan suupalaa toisen suusta.

Ilmeisesti koira on kuitenkin 7 vuotta ns. tiennyt paikkansa, joten hieman ihmettelen tätä "hyvien vinkkien" tulvaa näyttää koiralle sen paikka. Mun mielestä koira ei ole tehnyt mitään väärin. Tokikaan perheenjäsenten pureskelu ei missään nimessä ole toivottavaa. Seuraavan kerran katsot, että koira saa syödä rauhassa. Löisin vaikka tonnista vetoa, että tämä tilanne on lapsiperheissä 90% se tilanne, kun oma koira puree/näykkää. Se on helposti ehkäistävissä, mutta toki voit koiran kiikuttaa piikillekin.

Ja ihan varmasti ottaa alemman suusta ruoan pois. Ei ota jos ei ole tarvetta, mutta jos alempi unohtaa paikkansa (esim. yrittää väärällä vuorolla syömään tai uhittelee korkeammilleen) niin johtaija näpäyttää salamana takaisin.

No siitähän ei ollut kysymys. Susien toiminnasta laumana ja noin yleensä mulla on sattuneesta syystä rutkasti kokemusta. Lauman arvojärjestyskään ei ole aivan niin mustavalkoista, mitä monet kuvittelevat.

Tällähetkellä meiltä löyty 12 koiraa. Lauman pomo saa takuulla selkäänsä, jos lähtee oman luunsa syötyään ryöstöretkelle.

Sulla on kyllä jotain ainutlaatuista ja uniikkia sisäpiiritietoa, jollaiseen minä en ole kumma kyllä koskaan törmännyt...

Useassa kirjassa käsitellään aihetta, mm. Tuiore Kaimion koirien käyttäytyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja maassa:
Mä olen niin järkyttynyt ettei tosikaan. Meidän ylikiltti lkultsustyttö näykkäisi 9kk vauvaa :(
Tuo koira on antanut lasten köllötellä koira "tyynynä" ja lasten kanssa on aina ollut todella nätisti ja varovainen. Sitten jos ei ole halunnut lasten seuraa, se on varovasti lähtenyt pois. Ikää sillä on 7v.
Tietenkään ei olla annettu lasten kiusata koiraa, aina on kielletty ja otettu pois, jos on kovakouraisesti kohdelleet koiraa.

Äsken koira söi luuta, ja tuo 9kk meni viereen, ja samantien vein lapsen pois, että koira saa rauhassa nauttia herkustaan. Lapsi kuitenkin ehti vähän ajan päästä koiran luo, vaikka itse olin vieressä, olin vain hetkeksi selin. Ja siinä välissä koira ärähti ja näykkäisi vauvaa kädestä. ei kovaa, mutta hampaan jälki jä silti näkyviin.

Ja nyt mä en tiedä mitä tehdä. Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys.

Tuntuu, että mun itseluottamus koiran kanssa mureni täysin, minkä virheen olen tehnyt??? Mitä jos tulee toinen kerta, mitä jos silloin ei olekaan vain näykkäisy?

Olet itse tehnyt suuren virheen antamalla koiralle luun lasten läsnäollessa. Vaikka kuinka kiltti koira olisi saattaa se puolustaa omaa herkkuaan etenkin vauvalta joka konttailee sen tasolla. Jos niitä luita pitää ylipäätään antaa, antakaa iltaisin kun lapset ovat nukkumassa. Nyt rankaisu on sitten myöhäistä ja saatte silmä kovana vahtia ettei tapaus toistu, nimittäin kerran kun sattuu, voi sattua toisenkin kerran.

Meidän keskimmäinen koira söi samaa luuta 7kk vauvan kanssa. Ei koskaan ollut vihanen ruuastaan. Että kyllä näittä luottotapauksiakin on. Vauveli repi myös korvista ja huulista koiran kölliessä vieressä. Tuntui että koira vaan nautti kun joku jaksoi nyplätä :)

Olen tuon virhekommentin kirjoittaja. Meilläkin on superkiltti koira, itseasiassa myös kultsu, 10 v. uros. Sen suusta saa kuka tahansa ottaa pois luun, vieraskin ihminen taio lapsi, mutta silti en pistä sitä tai lasta siihen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
koira pois, jos et tuon vertaa ole osannut opettaa sitä. ihminen (myös vauva!!) saa tulla MILLON VAAN ottamaan ruoan pois, koska ihmiset ovat laumassa korkeammalla kun koira!

mikä teitä vaivaa ettette tätä perusasiaa jaksa koiralle opettaa?? :headwall:

koiranpito luvanvaraiseksi, kiitos.

Mikä sinua vaivaa? :o

Mistä olet saanut käsityksen, että koiralta pitää saada ottaa ruoka pois? Lauman jäsenellä, arvovallassa heikoimmalla olevallakin, on oikeus puolustaa ruokaansa.

Niinpä. Koiranpidon todellakin pitäisi olla luvanvaraista :D

Jep. Vie se koirasi ulos lenkille, tekee hyvää sekä sinulle että sille. Miten kenelläkään on aikaa istua koko päivää jossakin kaksplussan sivuilla... Ei ihme että koiralla keho leviää...

Ja kun kaikki valittaa että kylkiluut paistaa ja on aliravittu! :laugh: Mitä jos et osallistuisi tälläisiin koirakeskusteluihin kun et asiasta ja koirista mitään ymmärrä. Jos sinulla on asiasta jotain oikeaa sanottavaa niin palataan asiaan! :wave:

Joku sanoo, että koiralta pitää pystyä kuka vaan ottamaan luun pois suusta, mutta kysyn vaan miksi. Jos koiralle on annettu luvallisesti syödä luuta, niin kyllä se hieman saa sitä puolustaakin, jos taas koira ottaa ilman lupaa jotain, niin sen tulee se antaa pois kun niin sanotaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsien pitää saada tunkea sormensa suurinpiirtein koiran suuhun ja koiran pitää se kestää, tuskin teistä ihmisistäkään kukaan kestäisi sitä, että joku tulee ja tunkee sormet teidän kurkkuun sanomatta mitään.

SIKSI että koiraeläin antaa laumassa itseään ylempänä olevalle ruokansa pois mukisematta jos tämä niin haluaa, TAI ottaa turpaansa ja kovasti ja mahdollisesti lentää helvetin kuuseen koko laumasta :) Koira on edelleenkin KOIRA. Ja se toimii kuten KOIRA toimii, ei niin kuten me ihmiset järkeilemme "etpäs ota multa tätä luuta pois kun kerran oot antanutkin, koska eihän niin saa tehdä, se on epäreilua!".

Joo mutta jos sinä haluat jotain ottaa koiran suusta pois, niin sinä sanot ensin koiralle, että koira tietää että juttu pitää antaa pois, et vaan kävele ja nappaa sitä koiran suusta noin ohimennen, jos niin tekee, niin se on minusta väärin ja siinä tapauksessa koirallakin on oikeus hieman puolustaa. Ei se susilaumankaan pomo noin vain tule ottamaan sitä ruokaa toiselta pois, kyllä se antaa varoituksen ensin eleillään ja murinallaan.

En minä kyllä suinkaan aina sano yhtään mitään, vaan nappaan ihan vaan ohimennen niiltä pois jotain niiden omaa. Ja olenpa ihan jopa pyytänyt isompia lapsia tekemään samoin. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, yhdenkään koiran kanssa.

Vauvat on toki eri juttu, ne voivat päästä yllättämään ihan täysin jolloinka koira ei välttämättä edes puolusta sitä luutaan vaan toimii täysin vaiston varaisesti säikähtäessään tätä yllättävää "hyökkäystä" silloin kun se itse on ollut täysin keskittyneenä johonkin hommaan, tässä tapauksessa syömiseen.

Mä en ole lainkaan varma onko ap:n tapauksessa edes kyse luun puolustamisesta, koska aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, vai pikkuhiljaa senilöityvästä koirarouvasta jonka aistit eivät ole enää kaikkein terävimmillään - ja joka saattaa säikähtää jos joku pääsee yllättämään sen (vastoin aikaisempaa - ennenhän se on skarppina nuorena likkana kuullut ja huomannut kaiken jo etukäteen)... Teoria vaan. Tosin, jos koira on nähnyt lähestyvän lapsen niin tilannehan on eri, silloin sen olisi pitänyt ehdottomasti ottaa luunsa ja suksia kuuseen ja liukkaasti = väistää. Mutta yllättävä tilanne ei välttämättä edes liity ruuan puolustamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiltti koira meilläkin:

Useassa kirjassa käsitellään aihetta, mm. Tuiore Kaimion koirien käyttäytyminen.

Joo, tottakai jokaisella yksilöllä on oma palansa ruoasta, ja jokaisen pitää yleensä antaa syödä rauhassa. Siksi neuvoin ap:tä tästä lähin laittamaan koira muualle syömään. Mutta tässä tilanteessa kun vahinko on jo tapahtunut niin koira pitää palauttaa omalle paikalleen, ihan niinkuin uhitteleva susilauman jäsen.

Ja vaikka koiria ei olisikaan kahtatoista niin saattaa silti olla ihan yhtä hyvä (ja jossain tapauksessa myös parempikin) koirankasvattaja kuin lauman omistaja.

Koira ei ole mikään lahna joka vain makaisi ja antaisi tehdä mitä vain, eikä sen pidäkään olla. Näykkäisy on kuitenkin pientä eikä tarkoita sitä että koirasta olisi tullut aggressiivinen. Se on sen luontainen tapa varoittaa. Koiralla voisi olla tietty paikka missä saa varmasti rauhassa järsiä luutaan. Ei tuon takia tarvitse koirasta luopua. Enkä usko että tuossa on mistään arvojärjestyksestäkään kyse vaikka aina siihen vedotaan. Ja kuten joku aiemmin sanoi, mun mielestä on vähintäänkin oikein että ensin varoitetaan myös koiraa kun aiotaan tehdä jotain, esim. ottaa luu pois. Sitähän vauva ei tietenkään osaa ja ne tilanteet pitää vain yrittää välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Koira ei ole mikään lahna joka vain makaisi ja antaisi tehdä mitä vain, eikä sen pidäkään olla. Näykkäisy on kuitenkin pientä eikä tarkoita sitä että koirasta olisi tullut aggressiivinen. Se on sen luontainen tapa varoittaa. Koiralla voisi olla tietty paikka missä saa varmasti rauhassa järsiä luutaan. Ei tuon takia tarvitse koirasta luopua. Enkä usko että tuossa on mistään arvojärjestyksestäkään kyse vaikka aina siihen vedotaan. Ja kuten joku aiemmin sanoi, mun mielestä on vähintäänkin oikein että ensin varoitetaan myös koiraa kun aiotaan tehdä jotain, esim. ottaa luu pois. Sitähän vauva ei tietenkään osaa ja ne tilanteet pitää vain yrittää välttää.

Ihan sopii miettiä, että miksi siihen arvojärjestysasiaan aina vedotaan... Usein kun näille on olemassa selitys mikä on pätevämpi kuin "mun mielestä" tai muuten vaan mutu-tuntumalla heitetty veikkaus mihin yleensä liittyy aika rankkaa koiran inhimillistämistä.

Meillä koirat ja lapset on jatkuvasti "samassa tilassa" ja on pienestä pitäen selvää että koira luovuttaa luunsa, lelunsa, ihan minkätahansa mitä sillä on jos lapsi ottaa niin tai aikuinen. Lapset ei koskaan tahallaan vie mutta pienenä ollu vahinkoja. Toisaalta on helposti tilanteita jossa lapsi esimerkiksi leikkii pallolla ja koira rupeaa leikkiin mukaan jolloin lapsi tietysti ottaa pallon takaisin. Sillonkin syntyy tällaisia pois otto tilanteita. Ihan mahdottomuus tarkkailla nonstop lapsia ja koiria joten koira väistää ja luovuttaa tavarat. En pitäisi koiraa joka katsoo olevansa laumassa edes samalla viivalla kun lapset. Meillä ei missään olosuhteissa koirat näykilapsia. Asia on täysin musta valkoinen mitään välimuotoja ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Meillä koirat ja lapset on jatkuvasti "samassa tilassa" ja on pienestä pitäen selvää että koira luovuttaa luunsa, lelunsa, ihan minkätahansa mitä sillä on jos lapsi ottaa niin tai aikuinen. Lapset ei koskaan tahallaan vie mutta pienenä ollu vahinkoja. Toisaalta on helposti tilanteita jossa lapsi esimerkiksi leikkii pallolla ja koira rupeaa leikkiin mukaan jolloin lapsi tietysti ottaa pallon takaisin. Sillonkin syntyy tällaisia pois otto tilanteita. Ihan mahdottomuus tarkkailla nonstop lapsia ja koiria joten koira väistää ja luovuttaa tavarat. En pitäisi koiraa joka katsoo olevansa laumassa edes samalla viivalla kun lapset. Meillä ei missään olosuhteissa koirat näykilapsia. Asia on täysin musta valkoinen mitään välimuotoja ei ole.

Juuri näin on meilläkin ja hyvin on toiminut! :attn:

Koira voi puolustaa ruokaansa ja se on ehkä tavallista, mutta lapsen henki on tärkeämpi kuin koiran henki. Ne pitää laittaa nyt arvojärjestykseen. Et voi koskaa olla varma, millaisessa tilanteessa tuo koira raatelee lapsen.

no voi elämä, tää on kyllä porvoosta!

Jokainen AIKUINEN tajuaa, että luu on koiran "saalis" ja sitä ei kukaan, ei siis kukaan saa mennä ottamaan pois! Koira puolusti "saalistaan". Opeta lapselle, että ei mennä koiran lähelle, eikä TODELLAKAAN oteta luuta pois koiralta!

Opiskelepa joskus huviksesi susilauman (siis niiden ihan oikeiden saalistajien) ryhmädynamiikkaa ja ennenkaikkea sitä miten arvojärjestys laumassa rakentuu. Sitten vasta tule latelemaan neuvoja.
Miksi pitäisi opiskella susilauman "ryhmädynamiikkaa", kun koira ei ole susi? Hedelmällisempää olisi tarkastella esimerkiksi villikoirien/katukoirien laumakäyttäytymistä. Niiden laumahierarkia ja -käytös nimittäin poikkeavat huomattavasti susien vastaavasta. On vähän putkinäköistä kuvitella, että koira muodostaa ihmisten kanssa samanlaisen lauman kuin sudet keskenään, ja sillä perusteella pohjata koulutus sille ajatukselle, että ihmisen on jatkuvasti "vahvistettava johtajuuttaan" ties millä ruuan kanssa kikkailulla ja ovista koiran edellä kulkemisella yms. Koirien laumahierarkia EI todellakaan ole yhtä tiukka kuin susilla!

Alkuperäinen kirjoittaja puolustaa:
Koira puolustaa herkkuaan. Ei tietty sais näykkäistä mutta lienee normaalia jos joku menee sitä herkkua pois ottamaan. En osaa sua neuvoa koska lapsikaan ei vielä ymmärrä ettei saa mennä..

Lapsi ON koiran yläpuolella arvojärjestyksessä. Koiran PITÄÄ antaa lapsen olla lähellä vaikka söisikin. Siksi koira näykkäisi koska opetti muka ala-arvoisemmalle lauman jäsenelle että hänen ruokaansa ei saa koskea.. Se on väärin.

Juuri näin!

Yhteistyössä