Koira ärähti ja näykkäisi vauvaa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja peesh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ikävämpi juttu:
Koira pois lapsiperheestä, jos kerrankin tekee noin! Vai voisitko todella antaa itsellesi anteeksi, jos koirasi vahingottaisi lastasi? Kultseilla on kuitenkin aika paljon mm. aivokasvaimia. Olen tosi pahoillani puolestanne, koira on varmasti rakas.

Tähän peesi!

Ja teillä tuskin on koiria? Ainakin teksti vaikuttaa siltä, että koiran ajatusmaailman ymmärtäminen on hukassa.. Ainakin itse näen tilanteen ihan toisin ap:n kirjoituksen perusteella. Kaikkien on hyvä muistaa, että koira on koira. Sitä ei tule inhimillistää liikaa eikä luottaa kiltteimpäänkään eläimeen niin paljoa, että jättää se yksin lapsen kanssa. Hetkeksikään.

itse tilanteessa nostin saman aikaisesti toisella kädellä lapsen syliin ja toisella otin koiraa niskasta kiinni. ehkä en sekunnin murto-osan tarkkuudella samaan aikaan. mutta noin kuitenkin.

Ja meillä on ollut tarkkaa, koiralla on ruokarauha, mutta koira ei silti saa edes poikkeus tilanteessa käyttäytyä agressiivisesti. eikä koskaan näin ole toiminut.

Mulla varmaan jäi tosi olellisesta kertomatta, koira ei ole meillä pennusta asti ollut, vaan tuli n. kolme vuotta sitten meille.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi elämä, tää on kyllä porvoosta!

Jokainen AIKUINEN tajuaa, että luu on koiran "saalis" ja sitä ei kukaan, ei siis kukaan saa mennä ottamaan pois! Koira puolusti "saalistaan". Opeta lapselle, että ei mennä koiran lähelle, eikä TODELLAKAAN oteta luuta pois koiralta!

Tämä on kyllä täyttä paskaa! Luu ON koiran saalis, mutta koira on LEMMIKKI, EI villieläin ja koiran tulee sopeutua ympäristöönsä, ihmisiin siis ja arvojärjestyksessä koira tulee ihmisen jälkeen, mikäli viisaasti halutaan toimia. :flower:

Eläimen kiusaamista, jos viedään luu/ruoka kesken syömisen pois nenän alta! Ketä palvelee eläimen kiusaaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
itse tilanteessa nostin saman aikaisesti toisella kädellä lapsen syliin ja toisella otin koiraa niskasta kiinni. ehkä en sekunnin murto-osan tarkkuudella samaan aikaan. mutta noin kuitenkin.

Ja meillä on ollut tarkkaa, koiralla on ruokarauha, mutta koira ei silti saa edes poikkeus tilanteessa käyttäytyä agressiivisesti. eikä koskaan näin ole toiminut.

Mulla varmaan jäi tosi olellisesta kertomatta, koira ei ole meillä pennusta asti ollut, vaan tuli n. kolme vuotta sitten meille.

Ai, eikö se luu lähtenytkään samalla sekunnilla kuten sanoit?

Alkuperäinen kirjoittaja maassa:
Mä olen niin järkyttynyt ettei tosikaan. Meidän ylikiltti lkultsustyttö näykkäisi 9kk vauvaa :(
Tuo koira on antanut lasten köllötellä koira "tyynynä" ja lasten kanssa on aina ollut todella nätisti ja varovainen. Sitten jos ei ole halunnut lasten seuraa, se on varovasti lähtenyt pois. Ikää sillä on 7v.
Tietenkään ei olla annettu lasten kiusata koiraa, aina on kielletty ja otettu pois, jos on kovakouraisesti kohdelleet koiraa.

Äsken koira söi luuta, ja tuo 9kk meni viereen, ja samantien vein lapsen pois, että koira saa rauhassa nauttia herkustaan. Lapsi kuitenkin ehti vähän ajan päästä koiran luo, vaikka itse olin vieressä, olin vain hetkeksi selin. Ja siinä välissä koira ärähti ja näykkäisi vauvaa kädestä. ei kovaa, mutta hampaan jälki jä silti näkyviin.

Ja nyt mä en tiedä mitä tehdä. Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys.

Tuntuu, että mun itseluottamus koiran kanssa mureni täysin, minkä virheen olen tehnyt??? Mitä jos tulee toinen kerta, mitä jos silloin ei olekaan vain näykkäisy?

Koiranomistajana sanon, että koiraan ei pysty luottamaan enää yhden näykkäisykerran jälkeen. Minulla oli sama tilanne, tosin koira näykkäisi häävierasta joka seisoi automme vieressä. Soitin koirapsykologille, jonka oli tarkoitus tulla katsomaan koiraamma ja opettamaan meitä, MUTTA ennenkuin se päivä koitti koira näykkäisi toista ihmistä uudelleen ja lenkillä ollessamme meinasi käydä naapurin päälle, joka tuli vastaan ja tervehti koiraamme. Kotona oli aivan ihana ja oli ollut niin luotettavan oloinen ennen ekaa näykkäsykertaa. Koirapsykologi sanoi kyllä minulle kun soitin sen ekan näykkäsyn jälkeen, että kun koira jotain tollasta pääsee tekeen, niin siihen ei voi enää koskaan luottaa. Ja niin tämä koira sai mennä. Lopettaminen on minulle vielä arka juttu ja laittaa vedet silmiin, sillä en ole yhtäkään koiraa näin rakastanut, mitä minulla on ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja idiootti:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Minkäslaisen selkäsaunan oot koiralle antanut?? Pitäskö sullekki antaa selkäsauna, jos et heti osaa jotain asiaa, mikä sulle optetaan!

Naksuttele sinä vain sitä naksutinta ja anna namia kehujen kera...

:laugh: niin just, että toinen ääripää on antaa koiralle selkään ja toinen palkita nameilla lapsen näykkäsystä? Sun mielestä ei oo mitään muita keinoja? Elä pliis hanki koskaan koiraa.

Minulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta. Ja ovat osanneet olla kunnolla.

Olisin valppaana tästä lähin koiran kanssa ja tekisin koiralle selväksi, mikä on hänen paikkansa! Ruokarauha tuleekin koiralla olla, mut jos sen ruuan menee joku perheenjäsen nappaamaan, ei koira saa siitä hermostua.

siis tiedän, että tuo on koiralle luonnollista puolustamista. Mutta eikö ykeensä kuuluisi myös varoittaa ensin murisemalla? noin ainakin tuo muille koirille on tehnyt, jos tulevat liian lähelle lelua tms. murisemalla näyttää, että älä tule liian lähelle.

Mutta meille tuo ei ole koskaan tehnyt noin.

Alkuperäinen kirjoittaja zxz :
mielestani 9 kk lasta ei voi viela opettaa kuinka olla koiran kanssa, mutta koiran voi. sen vois kokella ja aloittaa antamalla koiralle ruokaa ja lisata ruokaa kun koira syo. Jatkossa voi ottaa ruokakupin pois ja jos koira naykkaa silloin on heti I MIIN heti napattava koiraa sormen pailla kaulaan navakasti ja sitten mennaan luuhun ynna muihin herkkuihin .Ala tappele koiran kanssa, sina vaan annat koiran tietaa koka on pomo talossa. Ota rauhallisesti, anna koiran oppia. En ole asian tuntia

Sairasta! Että ihan koiraa pitää alkaa lyömään kun kesken syömisen viedään ruokakippo nenän alta! Ei ole todellista :o

Sinä et nyt ymmärrä hevon kutun humppaa sen paremmin koirien käyttäytymisestä kuin lukemastasikaan :) Laumassa korkea-arvoisempi saa luonnolliseti mennä alempiarvoisen ruualle KOSKA TAHANSA. Ja jos alempi pullikoi vastaan niin sitä rouhastaan hampailla varoitukseksi, ja se yleensä riittää. Tuo näpäytys kaulaan on aivan eri asia kuin lyöminen, sillä on sama funktio kuin esim. sillä että itse murisee ja rähisee ja "ajaa" koiran pois lauman keskuudesta - eristää toiseen huoneeseen esim.

Jokainen AIKUINEN tajuaa, että luu on koiran "saalis" ja sitä ei kukaan, ei siis kukaan saa mennä ottamaan pois! Koira puolusti "saalistaan". Opeta lapselle, että ei mennä koiran lähelle, eikä TODELLAKAAN oteta luuta pois koiralta!

Tämä on kyllä täyttä paskaa! Luu ON koiran saalis, mutta koira on LEMMIKKI, EI villieläin ja koiran tulee sopeutua ympäristöönsä, ihmisiin siis ja arvojärjestyksessä koira tulee ihmisen jälkeen, mikäli viisaasti halutaan toimia. :flower:

Eläimen kiusaamista, jos viedään luu/ruoka kesken syömisen pois nenän alta! Ketä palvelee eläimen kiusaaminen?

Ketä tulee Porvoosta tänään?

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ec:

väärä sanamuoto, koira lähti luun luota. onko nyt hyvä?

Susi- ja villikoiralaumassa lauman alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Johtaja ei siis tuosta vaan kävele ottamaan suupalaa toisen suusta.

Ilmeisesti koira on kuitenkin 7 vuotta ns. tiennyt paikkansa, joten hieman ihmettelen tätä "hyvien vinkkien" tulvaa näyttää koiralle sen paikka. Mun mielestä koira ei ole tehnyt mitään väärin. Tokikaan perheenjäsenten pureskelu ei missään nimessä ole toivottavaa. Seuraavan kerran katsot, että koira saa syödä rauhassa. Löisin vaikka tonnista vetoa, että tämä tilanne on lapsiperheissä 90% se tilanne, kun oma koira puree/näykkää. Se on helposti ehkäistävissä, mutta toki voit koiran kiikuttaa piikillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Koiranomistajana sanon, että koiraan ei pysty luottamaan enää yhden näykkäisykerran jälkeen. Minulla oli sama tilanne, tosin koira näykkäisi häävierasta joka seisoi automme vieressä. Soitin koirapsykologille, jonka oli tarkoitus tulla katsomaan koiraamma ja opettamaan meitä, MUTTA ennenkuin se päivä koitti koira näykkäisi toista ihmistä uudelleen ja lenkillä ollessamme meinasi käydä naapurin päälle, joka tuli vastaan ja tervehti koiraamme. Kotona oli aivan ihana ja oli ollut niin luotettavan oloinen ennen ekaa näykkäsykertaa. Koirapsykologi sanoi kyllä minulle kun soitin sen ekan näykkäsyn jälkeen, että kun koira jotain tollasta pääsee tekeen, niin siihen ei voi enää koskaan luottaa. Ja niin tämä koira sai mennä. Lopettaminen on minulle vielä arka juttu ja laittaa vedet silmiin, sillä en ole yhtäkään koiraa näin rakastanut, mitä minulla on ollut.

Näykkäisyihinkin voi olla eri syitä. Eri koira näykkäisee eri tilanteissa eri syistä. Se on totta, että omistajalta menee herkästi luotto, mutta mielestäni tämä tilanne on aivan erilainen kuin aloittajan kuvailema tilanne.

Eläintä ei saa koskaan inhimillistää. Sen pitää _aina_ ja _ehdottomasti_ olla alinta kastia perheen arvojärjestyksessä. Joka ilmenee mm. siten, että ruoan saa kuka tahansa, koska tahansa ottaa siltä pois. Ilman tappelua.

Koira ei saa missään tilanteessa uhata saati purra "ylempäänsä" perheessä. Välitön palaute koiralle samaan tyyliin minkä se saisi lajitoveriensa laumassa. Ja jos ei siitä opi niin sitten muuta ratkaisut kehiin (ulkokoira/kiertoon/piikille tms. ).

:laugh: :laugh: Sovitaanko että kommentoit vain sellaisiin asioihin joista jotain ymmärrät... :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja idiootti:
Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Minkäslaisen selkäsaunan oot koiralle antanut?? Pitäskö sullekki antaa selkäsauna, jos et heti osaa jotain asiaa, mikä sulle optetaan!

Naksuttele sinä vain sitä naksutinta ja anna namia kehujen kera...

:laugh: niin just, että toinen ääripää on antaa koiralle selkään ja toinen palkita nameilla lapsen näykkäsystä? Sun mielestä ei oo mitään muita keinoja? Elä pliis hanki koskaan koiraa.

Minulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta. Ja ovat osanneet olla kunnolla.

Pelosta raukat ovat varmaan olleet kankeina, jos oot vähän selkäsaunaa antanut niille reppanoille :(

Miten musta tuntuu että vähän suurentelet asiaa. Koira on koira, minusta käyttäytyi ihan niin kuin moni muukin koira. On minuakin lapsena perheeni entinen koira näykkäissyt, nykyinenkin pari kertaa jos luulee, että olen herkkupalan viemässä. Molemmat koirat todella kilttejä ja lapsirakkaita. Totta kai se säikäyttää, ymmärrän, mutta jotenkin viesteistäsi saa sellaisen kuvan että koira piikille ja heti.

Ja kohta joku älypää tulee mäkättämään että "entäs ensi kerralla kun koira on varmasti nyt todella aggressiivinen ja mielenvikainen, varmasti raatelee koko perheen!!!"

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

:laugh: :laugh: Sovitaanko että kommentoit vain sellaisiin asioihin joista jotain ymmärrät... :saint:
[/quote]

Peesi! :attn: :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ec:

väärä sanamuoto, koira lähti luun luota. onko nyt hyvä?

Peesi! Taitaa ongelma olla enemmän siellä talutushihnan toisessa päässä, ei niinkään luuta pureskelevan koiran...

Alkuperäinen kirjoittaja Kiltti koira meilläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:

Näykkäisyihinkin voi olla eri syitä. Eri koira näykkäisee eri tilanteissa eri syistä. Se on totta, että omistajalta menee herkästi luotto, mutta mielestäni tämä tilanne on aivan erilainen kuin aloittajan kuvailema tilanne.

No en nyt tiedä, ap:n tilanteessa koira vahti luutansa, minun tilanteessa koira vahti autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Peesi! :attn: :laugh: :laugh: :laugh: [/quote]

No eipä ole tullut mieleeni omien koirien ja kissojen kanssa tuollainen toiminta.

Alkuperäinen kirjoittaja luonnevikainen narttu:
Susi- ja villikoiralaumassa lauman alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Johtaja ei siis tuosta vaan kävele ottamaan suupalaa toisen suusta.

Ilmeisesti koira on kuitenkin 7 vuotta ns. tiennyt paikkansa, joten hieman ihmettelen tätä "hyvien vinkkien" tulvaa näyttää koiralle sen paikka. Mun mielestä koira ei ole tehnyt mitään väärin. Tokikaan perheenjäsenten pureskelu ei missään nimessä ole toivottavaa. Seuraavan kerran katsot, että koira saa syödä rauhassa. Löisin vaikka tonnista vetoa, että tämä tilanne on lapsiperheissä 90% se tilanne, kun oma koira puree/näykkää. Se on helposti ehkäistävissä, mutta toki voit koiran kiikuttaa piikillekin.

Ja ihan varmasti ottaa alemman suusta ruoan pois. Ei ota jos ei ole tarvetta, mutta jos alempi unohtaa paikkansa (esim. yrittää väärällä vuorolla syömään tai uhittelee korkeammilleen) niin johtaija näpäyttää salamana takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Peesi! :attn: :laugh: :laugh: :laugh:

No eipä ole tullut mieleeni omien koirien ja kissojen kanssa tuollainen toiminta. [/quote]

No koiria ja kissoja nyt on muutenkin sopiva verrata toisiinsa. Ihan samanlaisia. Vähän eri laji vaan, mut mitäs pienistä... :saint:

Yhteistyössä