Koira-aitauksen korkeus rivitalossa?

  • Viestiketjun aloittaja ärsytää ja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
ärsytää ja pelottaa
Onko koira-aitauksen korkeudesta jokin säädös tai laki? Naapurissamme asuu kaksi saksanpaimenkoiraa, asumme siis rivarissa. Ne ovat usein irti rivarin takapihalla, aitauksessa, joka on noin metrin korkuinen. Meillä on nelivuotiaat kaksoset ja olisi joskus kiva päästää heidät oman rivarin takapihalle edes hetkeksi kaksistaan, mutta nuo koirat pelottaa. Tuntuu, että ne hetkessä hyppää aidan yli, jos vain haluaa. Tänään asiasta oli eka kerran suukopua naapurien kanssa; tähän asti en ole asiaan puuttunut, kun olen aina itse lasten kanssa ulkona. Nyt puin pojan ja tytön eka ja päästin takapihalle, koirat aloitti hirveän äläkän ja nousi aitaa vasten. Juoksin itse sisävaatteissa pihalle vihaisena ja huusin naapureille, että eikö niitä voi laittaa kiinni? Naapuri oli aivan raivona ja sanoi, että ne on aidatulla alueella ja siinä saa olla vapaana. Saako tuollaiset hurtat tosiaan olla noin metrin korkuisen aidan takana irrallaan, toisella puolella pieniä lapsia?
 
Meill koira-aitaus on 2m korkeaa verkkoa. Mun entinen pullukkasetterikin tuli vielä vanhuudenpäivillään metristä yli.
Eli aitaus pitää olla korkea. Mutta sitten taas rivitalossa tuollainen "bunkkeri"ei kovin kaunis ole mikä sitten saa muut asujat riemastumaan. :/

Ei kannatais kirjotella juuri heränneenä.. :snotty: mutta siis jatkan vielä. Mitään säädöstä korkeuteen ei tietääkseni ole eli metrinen "riittää" kunnes koirat tulee yli ja sehän ei tarkoitus olisi. Harmi kun naapuri suhtautuu noin, ketjulla esim. voisi lisätä varmuutta että koirat pysyy alueellaan.
 
Rivitaloasuntoon ei välttämättä kummosempaa aitaa saa rakentaa, jos taloyhtiö kieltää sen.
Ei sille aidan korkeudelle mitään säännöksiä ole, jos ne pysyy sen metrisen aidan takana ni ne saa siellä olla.
Onko ne sakemannit sit vihasia vai? Jos ne oikeesti haluaa, ni ne tulee yli myös siitä 2 metristä.
 
hallituksen jäsen
Piha-alueet ovat yleensä taloyhtiön omaisuutta. Onko taloyhtiö edes antanut lupa aidan rakentamiseen? Jos tää asia on ok, niin sit rakennat kaksimetrisen.

Tosin yleensä taloyhtiö on määritellyt, että aita saa olla esim. max 80 cm. Usein ei aitaa saa rakentaa ollenkaan.
 
ap
Siis kysymys oli, kuinka korkea aidan tulee virallisesti olla? En halua aidata omia lapsiani ,vaan toivon ,että he voivat jatkossa hiihtää yleisellä pihalla ja kesällä ajella polkupyörällä. NYt ei uskalla. Enkä myöskään halua jäädä odottamaan ,että jotain tapahtuu, kuten koira raatelee lapseni. Jos jollakulla koiraihmisellä on virallista tietoa, neuvot otetaan vastaan. Kiitos asiallisista vastuksista!
 
hallituksen jäsen
Alkuperäinen kirjoittaja hallituksen jäsen:
Piha-alueet ovat yleensä taloyhtiön omaisuutta. Onko taloyhtiö edes antanut lupa aidan rakentamiseen? Jos tää asia on ok, niin sit rakennat kaksimetrisen.

Tosin yleensä taloyhtiö on määritellyt, että aita saa olla esim. max 80 cm. Usein ei aitaa saa rakentaa ollenkaan.
Niin ja esim. meidän yhtiössä pitää olla naapurin lupa aidan rakentamiseen.
 
ap
Kiitos kaunis vastauksista, mutta nyt siis etsin sitä tietoa aidan virallisesta korkeudesta. Virallisen koira-aitauksen (sellaisen koirapuiston) aidan tulee olla vähintään 1,25 metriä. Päteekö tämä myös rivarin koira-aitaukseen? TAloyhtiöstä en tiedä, ei mitään aidan rakentamisen lupaa kyllä kyselty ole. Minulle kävisi kyllä se 1,25 m aita, vaikka ei niin estettinen olisikaan.
 
ap
En halua tästä tehdä mitään taloyhtiöasiaa, koska tämä koirien omistaja on taloyhtiön hallituksessa ja itse en ole. Aita on rakennettu ja se on ok mun puolesta. Mutta haluan ,että se on virallisesti tuollaisten koirien "korkuinen" Ja nyt siis kysyn, paljonkohan sen pitäisi olla... Mutta eipä siihen taida virallista ohjetta olla?
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En halua tästä tehdä mitään taloyhtiöasiaa, koska tämä koirien omistaja on taloyhtiön hallituksessa ja itse en ole. Aita on rakennettu ja se on ok mun puolesta. Mutta haluan ,että se on virallisesti tuollaisten koirien "korkuinen" Ja nyt siis kysyn, paljonkohan sen pitäisi olla... Mutta eipä siihen taida virallista ohjetta olla?
Ei ole virallista ohjetta siihen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Jos koirat pysyvät pihalla, niin ap ei voi tehdä (onneksi) mitään asialle. Heillä on täysi oikeus pitää koiriaan aidatulla pihalla.
Eli kun asian noin hyvin tiedät, niin kerrotko ny, että kelpaako vaikka 30 cm korkuinen aita, kun se on aidattu piha?
 
ymmärrän pelon
Kfamallaaa!!! Eli joku hullu rottweiler voi vaan asustella ns. aidatulla pihalla, ja aita voi olla metrin korkuinen. Se hullu hyppää yli! Ja ne on tappanu lapsia....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaunis vastauksista, mutta nyt siis etsin sitä tietoa aidan virallisesta korkeudesta. Virallisen koira-aitauksen (sellaisen koirapuiston) aidan tulee olla vähintään 1,25 metriä. Päteekö tämä myös rivarin koira-aitaukseen? TAloyhtiöstä en tiedä, ei mitään aidan rakentamisen lupaa kyllä kyselty ole. Minulle kävisi kyllä se 1,25 m aita, vaikka ei niin estettinen olisikaan.


Mä käsitin että huolesi on että koirat taatusti pysyvät aidan toisella puolella(lasten turvallisuus)
Tuo 1m tai 1,25m ei ole mikään este terveelle sakemannille,jos päättää sieltä yli tulla eli tuosta ei lohtua tule.


 
f
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaunis vastauksista, mutta nyt siis etsin sitä tietoa aidan virallisesta korkeudesta. Virallisen koira-aitauksen (sellaisen koirapuiston) aidan tulee olla vähintään 1,25 metriä. Päteekö tämä myös rivarin koira-aitaukseen? TAloyhtiöstä en tiedä, ei mitään aidan rakentamisen lupaa kyllä kyselty ole. Minulle kävisi kyllä se 1,25 m aita, vaikka ei niin estettinen olisikaan.
Ei omakotitalojen/rivitalojen koira-aitauksiin (siis jonkun pihalla oleviin) ole mitään virallista korkeutta. Sitähän tässä on yritetty viestitolkulla sanoa.
 
hallituksen jäsen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaunis vastauksista, mutta nyt siis etsin sitä tietoa aidan virallisesta korkeudesta. Virallisen koira-aitauksen (sellaisen koirapuiston) aidan tulee olla vähintään 1,25 metriä. Päteekö tämä myös rivarin koira-aitaukseen? TAloyhtiöstä en tiedä, ei mitään aidan rakentamisen lupaa kyllä kyselty ole. Minulle kävisi kyllä se 1,25 m aita, vaikka ei niin estettinen olisikaan.
Ei ole mitään virallista korkeutta. Taloyhtiö antaa luvan aidan rakentamiseen ja tarvittaessa määrittelee korkeuden ja tyypin. Yleensä tarvitaan myös naapurin lupa. Eli sä voit jopa ehkä purattaa koko aidan, jos tällainen sääntö on. Sit ei oo sesset pihalla. Joo ja sakut tulee kyllä yli 1,25 m aidastakin.
Ota yhteys isännöitsijään ja kerro huolesi.
 
ap
Olen ottanut yhteyttä isännöitsijään ja siitä ei seurannut yhtään mitään. Minusta ratkaisu olisi kaikkien kannalta helpoin, että he laittaisivat koiransa kiinni ja ne vois sitten olla siinä pihalla. Voin tietenkin riitauttaa tämän ja vaatia koko aidan purettavaksi, koska siihen ei virallista lupaa ole. Toiset naapurit ovat valittaneet aidan rumuudesta, mutta itseä se ei haittaa. Haluan vain, et lapset voi turvallisesti olla pihalla ja nuo koirat näyttää siltä, että ne tulee yli hetkellä millä hyvänsä. Mutta täytynee sit riitauttaa tää ja vaatia, että aidan rakentamiseen täytyy olla hallituksen lupa.
 
riitauta vaan
Hei, vaikka virallista korkeutta ei ole määritelty, niin kyllä se oikeudessa läpi menisi, että pitää olla virallisen koira-aitauksen korkuinen eli vähintään 1 m 25 cm tuon aidan. SAnoohan sen terve järkikin. Musta kaks saksanpaimenkoiraa ei sovi rivariin...
 
  • Tykkää
Reactions: flower again
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ottanut yhteyttä isännöitsijään ja siitä ei seurannut yhtään mitään. Minusta ratkaisu olisi kaikkien kannalta helpoin, että he laittaisivat koiransa kiinni ja ne vois sitten olla siinä pihalla. Voin tietenkin riitauttaa tämän ja vaatia koko aidan purettavaksi, koska siihen ei virallista lupaa ole. Toiset naapurit ovat valittaneet aidan rumuudesta, mutta itseä se ei haittaa. Haluan vain, et lapset voi turvallisesti olla pihalla ja nuo koirat näyttää siltä, että ne tulee yli hetkellä millä hyvänsä. Mutta täytynee sit riitauttaa tää ja vaatia, että aidan rakentamiseen täytyy olla hallituksen lupa.


niinkuin aiemmin sanottu 1m tai 1,25m on sakemannille aivan sama jos yli tahtoo ja terve koira fyysisesti.

 
ap
Eli voisin vedota tuohon, että tuollaisille koirille ei riitä 1 tai 1,25 m aitaus, vaan pitää olla vieläkin korkeampi? Jos me nyt tätä lähdetään eteenpäin viemään. Kyllä lapsilla pitää turvallista olla omalla pihalla. Ja jos tuollaiset koirat kerran aidan yli tulee, niin ollaan varmaankin itse vahvoilla vaatimuksinemme. Kiitos vinkeistä!
 
"koiraihminen"
Niinkuin tuolla aiemmin oli; terve järki käteen. Saksanpaimenkoiria ei voi pitää noin matalan aidan takana, jos lapsia leikkii pihalla. Näin sanoo saksanpaimenkoiran omistaja. Ymmärrän hätästi hyvin. Yrittäkää vielä sovulla eteenpäin, jos ei onnistu, niin olet vahvoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli voisin vedota tuohon, että tuollaisille koirille ei riitä 1 tai 1,25 m aitaus, vaan pitää olla vieläkin korkeampi? Jos me nyt tätä lähdetään eteenpäin viemään. Kyllä lapsilla pitää turvallista olla omalla pihalla. Ja jos tuollaiset koirat kerran aidan yli tulee, niin ollaan varmaankin itse vahvoilla vaatimuksinemme. Kiitos vinkeistä!

Jos koirat ovat siellä pysyneet ei oikein ole mitään vaadittavaa.


 
vieras
Onko koirat koskaan tullu aidan yli? Haukkuuko ne ts näyttöäkö vihaisilta?
Sakemannit on hyvin koulutettuina kuuliaisia, ne ei mene aidan yli vaikka se olis 20cm.
Ja jos haluaa mennä yli, pitää olla väh 2m estääkseen sen.
 

Yhteistyössä