Kohtuuttomat akat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän kyse ap:n tapauksessa ole siitä, että rakentaminen ja lapsiperheen huushollin pyörittäminen nyt vaan on yksinkertaisesti heille liikaa. Varmasti kumpikin tekee kaikkensa, mutta tuollaisesta ei ole helppo selvitä. Kyllä normaalioloissa perheellä kuuluu olla yhteistä aikaa ja myös sellaista aikaa, jolloin ei tehdä vain kotitöitä. Jos toinen käy vain nukkumassa kotona, niin varmasti stressaa parisuhdetta. enkä tarkoita sitä, etteikö rakentaminen olisi yhteiseksi hyväksi. Silti projekti on monille liian rankka. Tiedän vaikka kuinka monta tapausta, joissa talon valmistuttua se on samantien myynnissä ja ero viereillä, joten onko siinäkään mitään järkeä. Ehkä olisi fiksumpaa höllätä vähän ja viettää sitä perheen yhteistäkin aikaa.

Älä edes luule, etten tiedä, mistä puhun. Rakennettu tässä on itsekin, perheellisenä, samoin sukulaiset ja parhaat ystävät.

On vain niin, että joillekin naisille ei mikään riitä, ei ole tilannetajua eikä oikeastaan mitään muuta mielessä, kuin minä itse ja minun tunteeni. Paras tarina, minkä olen tällaiselta itsekkäältä naiselta kuullut oli, kun työkaveri valitti, että ""Mies ei vie häntä koskaan edes ulos syömään, vaan aina sen pitää mennä vain sinne rakennukselle. Onko se tärkeämpi kuin minä?"" Nainen odotti vauvaa ja uuteen taloon piti ehtiä ennen lapsen syntymää, aikatauli oli tosi kireä ja miehellä vaativa päivätyä, tietysti. Emmepä me työkaverit osanneet muuta kuin katsoa suu auki moista prinsessaa. Millä mies voisi syvemmin rakkautensa ilmaista, kuin rakentamalla talon perheelleen? Minä kysyin sitten toivuttuani, että miksi hän itse ei vie miehelle herkullista ruokaa työmaalle ja syö siellä yhdessä hänen kanssaan. Sitä se mies tarvitsee, osoitusta siitä, että hänen lähes ylivoimaista panostaan arvostetaan, häntä rakastetaan ja ollaan henkisenä tukena jaksamisessa. Miehelle rakkaus on tekoja.

Meillä, joilla talonrakennusprojektit viedään onnelliseen loppuun, ovat myös vaimot mukana niin henkisesti kuin konkreettisestikin, lapsia myöten. Olemme tehneet kodin yhdessä, tehneet töitä yhdessä, jutelleet siinä ohessa sekä rakentamisesta että kaikesta muustakin yhteisestä sekä kaiken maailman asioista. Se tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kaikkien sitoutumista samaan päämäärään.

Ne, joilla toinen tyytyy vain etäältä seuraamaan, tilanne vie erilleen. Kotona oleva kaipaa tekemistä ja seuraa, jaksaisi temmeltää vuoteessa, mutta puoliso ei jaksa. Ei hän jaksa kuunnella myöskään pikkuhuolia ja marinoita ""turhasta"". Niinpä tuo kotonaolija alkaa katsella seuraa itselleen ulkopuolelta, kehittelee päässään kaikenmoisia marttyyriajatuksia, joilla saa oikeutuksen itselleen ajatuksiinsa ja tekemisiinsä.

Jos tuo rakentajamies onkin se, joka talon valmistuttua ihastuukin johonkuhun toiseen, vähemmän vaateliaaseen naiseen, ei se ole mikään ihme. Sekin on nähty läheltä. Koska tunsin miehen hyvin, olimme työpari, tiesin tasan tarkkaan, miksi näin tapahtui ja ymmärsin sen myös. Vaimon olisi pitänyt edes silloin katsoa peiliin ja tarkastella omaa käytöstään, mutta ei, vaatimukset vain kasvoivat koko ajan. Mies arvosti ja rakasti syvästi vaimoa ja perhettään, teki kodin rakkaimmilleen, mutta se ei riittänyt. Taisin olla ainoa, jolle mies tuntojaan purki, hän oli katkera vaimolle, eikä olisi halunnut mitään muutosta omaan perhekuvioonsa, ei edes ihastua. Minä en ollut se ihastuksen kohde, vaan ihan toinen nainen.

On toki viisasta höllätä välillä, projektille ei saa tehdä liian tiukkaa aikataulua tai budjettia. Mitä nuoremmasta parista on kyse, sitä enemmän on vaaratekijöitä. Unelmoijille tuo homma ei sovi lainkaan, talonrakennus on rankkaa ja raakaa työtä jalat tukevasti maassa.

Jos pitäydytään ap:n tapauksessa, ihmiset ovat keski-ikäisiä, joten tilanne on hieman erilainen. Aikuiselta voi odottaa tilannetajua ja rakennusajan eli noin vuoden kestävää sopeutumista tilanteeseen. Sen ei pitäisi olla edes vaikeaa tai ongelmallista. Vaimolla on kotitöissä apunaan kolme aikuista nuorta naista. Kumma, jos eivät selviä yhden vauvan hoidosta ja kotitöistä!! Ei pitäisi olla rankkaa, laiskoja kyllä, hyväksikäyttäjiä ihan.

Mietin, että olisiko mika vaimosi näkökulmasta tässä jutussa avainasemassa juuri vauva. Sain sen käsityksen, että vauva on teidän eka yhteinen lapsenne ja ehkä myös sinun ensimmäinen lapsesi - ?

Vaimosi todennäköisesti on vielä hormonimyrskyn vallassa, jos on synnyttänyt suht. vastikään ja/tai imettää. Silloin eukko ei ole ihan normaali, en minä ainakaan ollut, eikä voi asialle itse mitään.

Sitten vaimosi voi odottaa sinulta jotain sellaista, nimenomaan isänä, jota hänen vanhempien lastensa isä teki / ei tehnyt. Hän haluaa siis esim. välttää toistamasta virheitä tms. Onko taloprojekti yhteinen alusta loppuun, vai voisiko nainen ajatella, että se on sinun unelmasi tai sinulle ikään kuin harrastus? Silloin olisi loogista se, että hän tuntuu kokevan, että työsi ja rakentaminen VIEVÄT aikaa perheeltä, vauvalta, häneltä - eivät anna mitään. Ja jos kyse on vielä ensimmäisestä lapsestasi, nainen ehkä pelkää, jatkuuko tilanne myöhemminkin samanlaisena: hänellä on vastuullaan siellä kaikki lapset ja koti ja ""mies vaan tekee mitä lystää"". Nainen saa hoitaa vauvaa päivät pitkät ja murkut (jotka ovat vieläpä mustasukkaisia pienokaiselle ja jossain määrin sekaisia elämänsä mullistumisesta!) vain tappelevat, eivätkä suostu mitään tekemään ja hän ei enää jaksa. Tämä siis karrikoiden naisen näkökulmaa.

Hienoa, upeaa, onnea ja mahtavaa, että talo on nyt siis valmistumassa! Olet varmasti tehnyt valtavasti työtä, toivottavasti sitä opitaan arvostamaan.

Sanon samaa kuin muutkin: koettakaa jutella asiasta, ottakaa kahdenkeskistä aikaa ja perheaikaa. Toivon teille hyvää kesää uudessa, koko perheen yhteisessä kodissa!

äitejä.

Minä ja minun lapseni emme olleet enää murkkuikäisiä 17 vuotiaina ja siitä ylöspäin. Olimme nuoria aikuisia, joilta vaadittiinkin jotain. Ei silloin enää odoteta kaikkea nokan alle passattuna. Pikkusiskoa he pystyvät hoitamaan kaikki, voisihan se olla vaikka heidän oma lapsensa!

Ei saa lässyttää typeryyksiä. Aikuisille aikuisten vaatimukset.

Hilkka: Eli haluat muuttaa aloittajan uuteen omakotitaloon, kehut itseäsi kauniiksi ja samalla hakukut aloittajan vauvan parkuvaksi paskahousuksi?

Mitäpä tähän enää lisäisi.

Saako kysyä, kenen projekti talonrakennus on? Ymmärrän hyvin "akkaasi", jos hän olisi mieluummin viettänyt enemmän aikaa miehensä ja uuden tulokkaan kanssa kuin seurannut vierestä joka miehen tosimiehuuskoetta, talon rakentamista omin käsin. Monet naiset haluaisivat miehen, joka on läsnä, ei miehen joka koko ajan suorittaa.

Olet ns. kiltti mies. Niitä on osa. Suurmpana murheenasi pitäisi nyt olla se, että vaimosi rakastuu johonkin renttuun, jolla on aikaa hänelle, eikä niinkään se, ettei sinulla ole omaa aikaa.