kohta kolmevuotias, eikä vieläkään vaipatta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APuva

Vieras
Meidän kolmivuotias ei pysty yhtään vielä pidättämään pissaa. Välillä ollaan ilman vaippaa ja viedään potalle tietyin väliajoin, silti laskee aina housuun. Kun taas on vaippa, saattaa mennä melkein koko päivä, että pissat tulevat pottaan, kun viedään potalle. Kuinka ihmeessä tästä pääsee eteenpäin. Lapsi on päiväkodissa, joten siellä on vaikea opettaa kuivaksi. Viikonloppu taas on aika lyhyt aika saada säännöllistä harjoittelua aikaiseksi. Tuleeko lapselle luonnostaan tarve päästä vaipasta eroon? Onko muita kolmivuotiaita, jotka ovat edelleen vaipoissa sekä päivällä että yöllä?

Eikö päiväkodissa yhtään voida avustaa kuivaksi opettelua?Meillä ainakin päiväkoti oli suurena apuna tässä asiassa.Lapsi ollut jo pitkään niin ettei käytä kuin unilla vaippaa mutta nyt päiväkodista jo sanoivat että jättävät päiväunivaipankin pois koska lapsi ollut unien jälkeen kuiva jo jonkin aikaa.Yöllä kyllä tarvitsee vaipan vaikka välillä onkin kuiva.

Meidän kolmivuotias ei pysty yhtään vielä pidättämään pissaa. Välillä ollaan ilman vaippaa ja viedään potalle tietyin väliajoin, silti laskee aina housuun. Kun taas on vaippa, saattaa mennä melkein koko päivä, että pissat tulevat pottaan, kun viedään potalle. Kuinka ihmeessä tästä pääsee eteenpäin. Lapsi on päiväkodissa, joten siellä on vaikea opettaa kuivaksi. Viikonloppu taas on aika lyhyt aika saada säännöllistä harjoittelua aikaiseksi. Tuleeko lapselle luonnostaan tarve päästä vaipasta eroon? Onko muita kolmivuotiaita, jotka ovat edelleen vaipoissa sekä päivällä että yöllä?

Osalla lapsista kuivaksi opetteleminen vaan vie enemmän aikaa ja vaikuttaa siltä että lapsesi ei vielä itse tunnista pissahätää. Kannattaa vaan säännöllisesti viedä potalle niin kuin olette jo tehneetkin ja lapsenne osaa jo pottaan hienopsti pissatam, mutta ei osaa vielä siis pidättää.

Viimeksi muokattu:
Siis kyllähän päiväkodissa käydään pissalla säännöllisesti ja välillä sielläkin on mennyt vain yksi vaippa. Mutta eipä he ehdi koko ajan kyselemään pissahädän perään kun pieniä on paljon. Välillä vain itse tässä tuskastun kun ei edistystä tapahdu. Yritän lohduttautua sillä, että kesällä on helpompi jättää vaippa pois, kun ollaan lomalla.

Oletteko kokeilleet jotain palkitsemisjärjestelmää? Esim. aina kun pissa tulee pottaan, saa tarran, jonka voi itse liimata esim. potan kylkeen tai johonkin vihkoon tms. Tuon ikäinen hoksaa jo palkintojen perään.
Meillä oppi 2,5 vuotiaana potalle tällä tarra-taktiikalla. Sai tarran aina kun pissa tuli pottaan. Ekat pari viikkoa meillä oli potta keskellä olohuonetta, jotta muistui helpommin mieleen mennä potalle. Sitten kun alkoi sujumaan, siirryttiin vessaan.

Samoin siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan vähän vaille 3 v kun sai aina illalla omaan huoneeseen mennessä liimata tarran sänkyynsä ja aamulla kun heräsi huoneestaan niin sai taas tarran. Pari viikkoa mentiin tarrojen kanssa molemmissa projekteissa, ja kun homma alkoi sujumaan niin pikku hiljaa jätin tarrat pois.

Homma vaatii tosiaan aikaa ja kärsivällisyyttä, kannattaa ehkä jättää kesälomaksi, silloin voi muksu huoletta kulkea pelkissä pikkuhousuissa.

Kukaan ei ole koulussa enää vaipoissa, älä stressaa asiasta. Itse laiskana en opettanut lastani kuivaksi ollenkaan, kunhan sanoin, että olen ostanut hienoja alushousuja, jotka saa käytöön kun ei ole vaippaa. Lapseni sitten joskus 2,5-vuotiaana kävi joskus harvakseltaan potalla, mutta oli vaipoissa koko ajan. Sitten hiukan ennen 3-vuotispäivää sanoi, ettei tarvitse vaippaa ja siitä asti on pitänyt vaippaa vain päiväunilla ja öisin! Täysin ilman harjoittelua, vahinkoja, pyykkäystä ja hässäkkää... Päiväunivaippa on aina kuiva, mutta usein pissaa siihen juuri ennen kuin ehdin ottaa sen pois, samoin tekee aamuisin, joskus on kyllä pissannut vaippaan jo yöllä. Meillä siis ollaan unilla vaipoissa vielä enkä tiedä kuinka pitkään. Mutta kaikki kehittyvät tälläkin saralla omaa tahtiaan. Minusta on turha asiasta vouhkata tai varsinaisesti opettaa lasta kuivaksi, etenkään poikaa, jotka tulevat tässä(kin) asiassa hiukan tyttöjen perässä. Ap, odota sitä kesää ihan rauhassa ja silloin ikääkin on jo sen verran, että saattaa pissahädänkin jo tunnistaa paremmin.

Meillä 2,5 vuotias, jonka kuivaksi opettelun kanssa tuskailin pitkään. Pottailu ei kiinnostanut pätkän vertaa ja kun yritettiin olla vaipatta, niin pissasi housuun. Meillä ei myöskään päivisin hoitaja yrittänyt tehdä mitään asian eteen. Itsekin olin kyllä melko laiska asian kanssa, kun turhautti jo koko pottailu.

Viime torstaina tehtiin kuitenkin ihan kunnon läpimurto. Otin aamulla vaipan pois ja aamupäivän vein 15 minuutin välein potalle. Meillä kuitenkin tyttö tiesi sitten pottaan tehdä ja osaa siis pidättää. Seuraavina kahtena päivänä tuli yksi vahinko per päivä. Sunnuntaina ei mitään vaippaan edes ulkoillessa tai nukkuessa, eikä muutenkaan vahinkoja enää sattunut. Viime yönä otin yövaipankin pois, kun siihen ei moneen yöhön ollut tullut mitään ja kuivana säilyi sänky. Eilisen ja tämän päivän on itse mennyt potalle, kun tuntuu siltä, niin ettei enää tarvitse edes kysellä tai patistella. Varmasti takapakkia on jossain välissä tulossa, kun vähän liian kivuttomasti tämä kävi. Tuntuu vaan, että vasta nyt oli tyttö valmis oppimaan kuivaksi ja sen takia kävi niin helposti. Jospa siis teilläkin sitten yhtäkkiä lapsi saa juonesta kiinni.

Meidän poika oppi juuri kolmevuotiaana pidättämään pissaa, sitä ennen vaipattomuuttaa oli ihan turha kokeilla, kun ei siitä tullut yhtikäs mitään. Mutta eräänä kauniina päivänä aika vain oli kypsä, ja päiväkuivaksi siirtyminen kävi helposti. Sanoisin siis ettei mitään hätää, lapset kypsyvät näissäkin asioissa eri tahtia! Yövaippa meillä on edelleen käytössä (lapsi nyt 3,5 vuotta), enkä jaksa siitä mitään stressiä ottaa, varmasti sekin jää jonain päivänä pois.

No, aika paljon luontoa säästät, kun alat vaan käyttää lasta potalla ihan säännöllisesti. Meidän puolitoistavuotias osaa tunnistaa pissahädän, ja kaikki kakat tulevat pottaan. Että tuhansia vaippoja joudut käyttämään, jos "varmuuden vuoksi" pidät vuosien ajan (ja omaa vielä laiskuuttaan, kuten joku yllä mainitsi itsestään).

Ollaan kokeiltu tarroilla palkitsemista ym, mutta eipä poika niistä piittaa yhtään. Ja kyllä meillä on potalla käyty ihan siitä asti kun oppi istumaan. Yhdessä vaiheessa jo näytti koska kakka tulee, mutta sitten alkoi taas vaihe, kun suostui laskemaan vain kakan vaippaan. Tänään pitkästä aikaa (varmaan puoleen vuoteen) näytti että kakka on tulossa ja se tulikin pottaan eikä vaippaan.
Meillä ennen uhmaikää kyllä lapsi saatiin nätisti potalle vaikka puolen tunnin välein, mutta nyt kun omaa tahtoa on, täytyy käyttää kaikki houkuttimet, jotta potalle päästään (jos hän ei juuri sillä hetkellä ole itse halukas).
Kaipa sitten on vain niin, että vielä hän ei ole itse valmis ja näyttää sen sitten myöhemmin.

Yhteistyössä