Kohta 5v poika tarvitsee vieläkin yöllä vaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan kokeiltu monesti vaipattomuutta, mutta aina pissa tulee aamuyöstä. Poika kertoi ettei hän herää tarpeeksi aikaisin. Vasta sitten kun kaikki on märkänä. On yritetty rajoittaa iltajuomista ilman tulosta, vain joskus vaippa on kuiva aamuisin. Pitäisikö minun laittaa kello soimaan yöllä ja käyttää lapsi vessassa. Ongelma on että pitäs jaksaa myös itse lähteä aikaisin töihin. Keinoja kaipaisin miten tästä jatketaan?

Eikös kela maksa vammaistukea yli 5v yökastelijoille? Lääkäriin, hälytyspatja ja lääkitys. Yökastelu johtuu antidiureettisen hormonin eritysongelmasta yleensä, eli ei ole opetusasia, vaan umpieritysasia.

Ja ongelma oli? Virtsanpidätydkyky on hormoonien määräämää ja tulee kasvun myötä. Pojilla kuivaksioppiminen tapahtuu hitaammin kuin tytöillä. Pissavahinkoja voi sattua vielä kouluikäiselläkin. Hanki koko patjan peittävä muovifrotee, niin ei kastu koko sänky. Lisäksi jos lapsella on jokin trauma kuten vaikka autokolari, niin taantumia tulee. Eli ajan kanssa hyvä tulee.

Jos lapsi herää heti pissan tullessa niin en tiä onko hälytyspatjasta hötyä kun sekinhän hälyyttää vasta kn sänky kastuu. Tietty kasteluhälytin saattais silti olla nopeampi hälyyttämään kuin mitä
Itse heräis.
Veden juomista kannattaa lisätä aamuun ja päivään ja sitten illalla rajoittaa vaan hillitysti. Mikään 'ei juomista klo 18 jälkeen 'ei kyllä parana tilannetta.
5-neuvlassa otatte asian puheeksi niin saatte lähetteen kasteluhälytintä varten, ainakin midän kunnassa tosin jono on sen verran pitkä että lapset saa sen vasta lähmpänä 6v

Meillä tyttö käytti vaippoja vielä vähän vajaa 6 vuotiaana. Neuvolassa olin jo vuos aiemmin kysellyt että pääsiskö jo johonkin tutkimuksiin, sais lääkitystä tms. mutta ei vielä, vasta kun on 6v täyttänyt. Että hormonaalista varmasti olisi mutta niitä tutkitaan paremmin vasta 6 vuotiaana. No ei sitten tarvinnut mitään hoitoja alotella kun rupeskin heräämään itsestään hätäänsä ja pysyi kuivana aamuun asti.
Mut oli kyl ihan kauheen myöhään että täällä olis asiaa eteenpäin viety.

Vast vähän aikaa sitten pisti ihan raivostuttamaan kun eräs tuttava pohti samaa asiaa, kun hänen 4v ei ole yökuiva. Ja toinen tuttava, lapseton ihminen, kaikkitietävä-tyyppi, tuli sanomaan että kyllä ne lapset oppii kun opetetaan ja käsketään :O
Sanoin että ei ne vaan aina opi ja vielä vähemmän käskemällä, ja että toisilla lapsilla vaan menee pidempään että oikeet hormoonit on kohillaan jne. mut EI kun ne kyllä oppii ihan pienenä kun sanot niille ettei kastele!

Ota asia kovasti esille neuvolassa, tai sit suoraan lääkäriin. Jos vaikka nykyään saa apua aikasemmin kuin vasta 6 vuotiaana.

Meillä 6-vuotias tarvii vielä yövaipan eikä muutosta ole näkyvissä. Lääkärissä ei ole käyty, neuvolasta saatiin tietoa ja yökastelijan oppaan. Oppaan mukaan vanhempi ei juurikaan asialle voi paljoakaan. Hälytyspatja ja lääkitys on vain "oireiden" hoitamista, itse syy ei niillä poistu. Jos ihminen ei itse herää omaan pissahätään niin ei siinä niksit auta, vain aika.

Ja pojilla yleisempää, meilläkin poika kyseessä, pojilla kehitys on muutenkin hitaampaa. Yökastelu on myös perinnöllistä omilta vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan ja lapsen syyttäminen siitä on turhaa. Myöskään se että vaippa jätetään pois tai lasta kovistellaan niin ei auta. Vaippaa kannattaa käyttää sillä hyvät yöunet ovat lapsen kehitykselle tärkeämmät kuin aina märkänä herääminen. Se ei opeta lasta kuivaksi että joutuu joka yö heräämään märkään sänkyyn, luulin myös asian olevan näin, mutta oppaassa kerrottiin toista.

Neuvolasta saa mielestäni riittävästi ohjeita, luin saamani oppaan ja päättelin että lääkärit eivät tälle yleiselle vaivalle mahda mitään. Siskoni perheessä sama homma, vaiva on myös siellä mutta vain pojilla - ei tytöllä. Vanhemmalla pojalla he kokeilivat kaikkea; hälytyspatjaa ym. mutta ei mitään apua - jos lapsi on kypsymätön niin se ei hoputtamalla ainakaan etene. Nyt 4-vuotiaan nuoremman pojan kanssa heillä ei ole mitään paineita ja päivävahinkojakin vielä sattuu.

Se on jos on sattunut saamaan pojan joka on vielä hyvin vilkas päivällä ja yöt nukkuu kuin tukki ja suvussa on perinnöllisyyttä yökastelulle niin yhtälö on jo sellainen että yökastelu on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Siitä ei kannata syyllistää itseään vanhempana eikä lastaan, parempi on hyväksyä asia niin kuin se on, ei maailma siihen kaadu.

kolme lasta.

Esikoinen, poika, oli päivä- ja yökuiva vähän päälle 2 -vuotiaana.

Keskimmäinen, poika, nyt alakoululainen, herää joka yö 1 - 2 pissalle eli ei ole vieläkään yökuiva. Sänky pysyy useimmiten kuivana, mutta yöpöksyt kastuu lähes joka yö vähän vessamatkalla (on heti viereinen ovi makkarista).

Tuon lapsen käytin 5 -vuotiaana lastenlääkärillä joka kuunneltuaan tarinaa totesi, että nyt ei tehdä mitään kun asia ei häiritse lasta eikä perhettä; vaipat piti kuivina ja lapsi kasteli vaippaan useita kertoja yössä. Lääkitys hänen mielestään ei opeta elimistöä mitenkään, vaan hän oli sitä mieltä, että se otetaan käyttöön jos tulee tärkeitä yökyläilyjä ja/tai asia alkaa lasta vaivaamaan.

6 -vuotissynttäreiden aikaan otettiin hälytinpatja käyttöön ja aika oli oikea sille, että lapsi oppi parissa viikossa sen avulla heräämään pissahätään.

Nuorimmainen, tyttö on ollut yökuiva yksivuotiaasta lähtien; vielä ei ole päiväkuiva 1,5 v iässään ;)

Meillä on 7v(poika) yökastelija, on kokeiltu kasteluhälytintä, josta ei mitää apua, koko perhe heräsi siihen mutta ei itse potilas;). Lääkkeitä kokeiltiin ja jätettiin pois; aiheuttivat painajaisia, ja sai koko ajan pelätä jos poika käy esim. yksin yöllä juomassa, koska lääkkeen oton jälkeen ei saa missään nimessä juoda yöllä; voi aiheuttaa hengenvaarallisen tilan! Saadaan pojasta vammaistukea(aina puoli vuotta takautuvasti).

5v pojalla myös kastelua mutta ei niin paljon kuin veljellään, kastelee harvoin eikä olla käytetty ees lääkärissä.

Perheessä myös yksi isosiskoista ollut kastelija 6-7v ikään. Suvussa muutenkin yökastelijoita, mm. minä itse ollut lapsena.

Meillä myös kohta 5-vuotias, joka tarvitsee edelleen vaippaa öisin. Pissaa tulee läpi yön, n. kolmen tunnin välein (Ollaan se huomattu, kun poika itse on halunnut joskus koittaa olla ilman vaippaa. Ovat jääneet yksittäisiksi kokeiluiksi.) Asia harmittaa joskus poikaa itseään, varsinkin kun pikkusisko 2v. on jo kokonaan vaipaton (eikä siitä todellakaan ole tehty mitään numeroa). Sängyssä on muovitettu frotee, joka onkin välillä ollut yodella tarpeellinen. Juuri oli vaihe, kun joka aamu alkoi lakanavaihtoruljanssilla. Nyt löydettiin sellainen yövaippa, joka pitää pissat melko hyvin, enää on ollut satunnaisia vuotovahinkoja.

Mitään patjoja meille ei ole vielä tulossa, enkä aio vielä aloittaa lääkityksiä. Katsotaan rauhassa ainakin vuosi vielä.

Meillä myös kohta 5-vuotias, joka tarvitsee edelleen vaippaa öisin. Pissaa tulee läpi yön, n. kolmen tunnin välein (Ollaan se huomattu, kun poika itse on halunnut joskus koittaa olla ilman vaippaa. Ovat jääneet yksittäisiksi kokeiluiksi.) Asia harmittaa joskus poikaa itseään, varsinkin kun pikkusisko 2v. on jo kokonaan vaipaton (eikä siitä todellakaan ole tehty mitään numeroa). Sängyssä on muovitettu frotee, joka onkin välillä ollut yodella tarpeellinen. Juuri oli vaihe, kun joka aamu alkoi lakanavaihtoruljanssilla. Nyt löydettiin sellainen yövaippa, joka pitää pissat melko hyvin, enää on ollut satunnaisia vuotovahinkoja.

Mitään patjoja meille ei ole vielä tulossa, enkä aio vielä aloittaa lääkityksiä. Katsotaan rauhassa ainakin vuosi vielä.

Minkä vaipan olet kokenut hyväksi? Itse en ole sellaista löytänyt, vaan kaikki mitä olen ostanut kastelee myös sängyn. Sänky siis ui pissassa, vaikka vaippakin on ollut päällä. Meillä poika 6 vuotinen ja on tuota yökastelua edelleen. Käytettiin minirin lääkkeitä tuossa muutama kuukausi, mutta silti tuli kasteluja. Ekana kuunna vähemmän ja sit seuraavalla jo paljon enempi. Päätin lopettaa. Mutta nyt miettinyt uudestaan niiden aloittamisen juurikin tuon virtsan määrän takia! Sitä tulee niin paljon, mutta lääkkeiden kanssa jos sattuu vahinkoja, niin tosi vähän. Ei kastele koko poikaa.

Minkä vaipan olet kokenut hyväksi? Itse en ole sellaista löytänyt, vaan kaikki mitä olen ostanut kastelee myös sängyn. Sänky siis ui pissassa, vaikka vaippakin on ollut päällä. Meillä poika 6 vuotinen ja on tuota yökastelua edelleen. Käytettiin minirin lääkkeitä tuossa muutama kuukausi, mutta silti tuli kasteluja. Ekana kuunna vähemmän ja sit seuraavalla jo paljon enempi. Päätin lopettaa. Mutta nyt miettinyt uudestaan niiden aloittamisen juurikin tuon virtsan määrän takia! Sitä tulee niin paljon, mutta lääkkeiden kanssa jos sattuu vahinkoja, niin tosi vähän. Ei kastele koko poikaa.

Meillä on sellainen kuin DryNites pyjama pants (17-30kg). On siis pitänyt meillä todella hyvin, vain muutaman kerran on tullut läpi. Sanoisin että 90% aamuista sänky on nykyään kuiva, kun aiemmin prosentit oli toisinpäin. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ette ole vielä tuota kokeilleet (vaikka itsekin kyllä varmaankin tulen harkitsemaan lääkityksen aloittamista, jos poika vielä 6-vuotiaana kastelee).

Yhteistyössä