Kohonnut verenpaine vielä 2kk synnytyksen jälkeenkin?

Te joilla on ollut raskauden aikana kohonnut verenpaine, kauanko on synnytyksen jälkeen kestänyt et paineet on laskenut?
Mulla nyt 2kk synnytyksestä ja verenpaine 130-145/90-100 välillä edelleen... :/ Neuvolamittaukses mittas 133/90 ja sanoi sillä et riittää et puolen vuoden välein kävisin jossai mittauttamas. Oon kuitenki nyt kotona mitannut välillä niin aina tulee yli 140/90 paineet, joka mittauksella.
Joutuukohan niitä lääkkeitä sit syömää loppuikänsä, jos ne joutuu alottaan?

Lääkärikin määräs e-pillerit (samat mitä käytin ennen raskautta) nyt kun oli jälkitarkastus.. ei kyselly verenpaineista mitää eikä mitannukaan sitä enkä mä huomannu niistä mainita kun ei tullu heti taas mieleen et kohonneella verenpaineellahan ei e-pillereitä suositella...
 
Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys. Korkeimmillaan olin 220/120. Sain loppuraskaudesta rr-lääkityksen.
Lääkitys lopetettiin heti synnytykseen, joka oli virhe. Viikon kuluttua olin sairaalassa takaisin, kun arvot oli yhtä korkealla. Kuulin, että raskausmyrkytys voi olla vielä pari kuukauttakin synnytyksen jälkeen. Silloin puhutaan raskauden jälkeisestä raskausmyrkytyksestä.

Tämän jälkeen mulla jäi alapaine varsinkin korkeaksi, noin 90. Välillä myös yläpaine oli ylhäällä. Ja tätä kesti vuosia. Neuvolassa ei juuri kommentoitu asiaa.

Tästä ekasta raskaudesta on aikaa nyt 9,5 vuotta. Ja sain viime vuoden lopulla jatkuvaan käyttöön vihdoinkin rr-lääkityksen. Tällä kertaa arvot oli alkanut olla säännöllisesti korkealla, välillä erittäin korkeat.

Jos sun arvot on jatkuvasti koholla, niin käy vaikka lääkärissä asian takia. Kannattaa laittaa ylös arvoja, jos kerran kotona on mittari. Mulle sanottiin, että arvot pitää olla alle 140/85.

Ja jotkuthan pääsevät lääkkeistä eroon, joutuvat käyttämään vain jonkin aikaa. Kuten mun äidillä on ollut nuorempana.
 
Hei!

Mulla oli kaikissa kolmessa raskaudessa kohonnut verenpaine loppuraskauden ajan. Ei kuitenkaan varsinaista raskausmyrkytystä. Kahden raskauden loppuvaiheessa käytin myös verenpainelääkitystä ja olin levossa. Terveitä lapsia on syntynyt ja mulla verenpaine laski aika pian muutamassa viikossa normaalitasolle. Lääkitystä muistaakseni puolitettiin ensin ja lopetettiin vähitellen. Aika tiiviisti seurattiin. Käytän tällä hetkellä e-pillereitä, mutta kannattaa lääkärille mainita, jos on kohonnut verenpaine ja on pillerit käytössä.
2 kk synnytyksen jälkeen on vielä lyhyehkö aika. Kyllä se voi siitä vielä laskea.
 

Yhteistyössä