Kohonnut verenpaine loppuraskaudessa- mitähän asialle tehdään kun käskettiin soittaa?

Mulle asetettiin raja verenpaineelle, jolloin pitää soitella äitiyspolille.

Mitähän asialle sitten tehdään? Onko tuollaisen "rajan" asettamisella syytä suurempaan huoleen jos verenpaineet alkaa olemaan rajoilla? Proteiinit on olleet yhdellä plussalla, testaan joka päivä kotonani ne ja tällä hetkellä vain -+ tulosta näyttää. rv37 meneillään.

Kokemuksia?
 
"Veera"
No ne tarkistaa lapsen voinnin ultralla, kerää koko vuorokauden proteiinit virtasta, antaa tarvittaessa verenpainetta alentavaa lääkettä ja tarvittaesssa tosiaan käynnistetään synnytys/tehdään sektio.
 
vieras*
Kannattaa muuten seurailla niitä verenpaineita myös synnytyksen jälkeen, itse sain muutaman kuukauden kestäneen verenpainelääkityksen kun kohonneet verenpaineet eivät lähteneet laskuun, vaan nousivat vielä käynnistetyn synnytyksen jälkeenkin.
 
hjkök
Raskausmyrkytys voi edetä nopeastikkin jos siitä on kyse. Silloin usein tulee myös turvotuksia jalkoihin ja muualle. Ja virtsaan alkaa lissäntyä proteiini. Jos verenpaine on kovasti koholla kannattaa kysyä päivystyksestä että uskaltaako vielä seurailla kotona. Jos verenpaineet maltilliset ja ei muita oireita niin voi seurailla kotona.
 
joku muu
Itsellä nous lopulta niin korkeelle että otettiin synnärille sisään ja alettiin käynnistämään (joillain miedoilla lääkkeillä kun ei ollut kiireellinen hätä). Mulla ei ollut mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta ja laskettuaika oli jo lähellä joten päättivät että parempi alkaa käynnistellä, kuin antaa mennä liian pitkälle. Viikko kesti, ennenkuin synnytys käynnistyi 2pv ennen laskettua aikaa. Söin myös verenpainelääkkeitä tuon ajan. Virtsaa tarkkailtiin koko ajan, kun totesivat mahdollisen alkavan raskausmyrkytyksen. Mulla alapaineet oli yli 110, ennenkuin verenpainelääkkeillä saattin laskettua hieman alle 100. Mittailin niitä tosiaan kotona neuvolan käskystä. Kotiin sain verenpainemittarin, annettiin raja-arvo minkä yli noustessa pitää soittaa synnärille heti, ja niinhän siinä lopulta piti soittaa sitten. Kannataa kyllä noudattaa niitä neuvoja koska hyvin korkea alapaine on merkki siitä että äidin kroppa ei voi hyvin.
 
"emppuli"
Itselläni korkea verenpaine kertoi istukan toiminnan häiriöstä. Vauva ei kasvanut. Synnytys käynnistettiin rv 38. Pikkuinen, terve muksu syntyi. Seuraavassa raskaudessa istukan toimintaa tarkkailtiin loppuraskaudessa lähes viikoittain, vaikka paineet olivat normaalit.
 
Ihanaa kun on tullut lisää vastauksia, kiitos niistä!

Mites, liittyyköhän eilisiin paineisiin (tänä aamuna näytti paljon alempaa) kun liuskatestillä löytyi ++ verta virtsan seasta. Tästä mulle ei sanottukkaan mitään :0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä