Kohonnut kolesteroli ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tuitukka
  • Ensimmäinen viesti
Tuitukka
Osaisiko joku teistä kenties kertoa, millä tavalla kohonneet kolesteroliarvot ja raskaus "sopivat" yhteen? Kohonnut verenpaine ei niinkään ole ongelma rakaudessa, mutta lääkärini (yleislääkäri) kertoi, että kolesterolilääkitystä ei voi käyttää raskaana ollessa. Tuon kol.lääkityksen keskeyttäminen raskaudesta johtuen voi aiheuttaa mm. tukoksia, ja tiedän, että tukokset ovat tietysti hengenvaarallisia niin äidille, kuin vauvallekin.

Itselläni kolesterolilääkitys ollut reilun vuoden (syynä ei ylipaino vaan perinnölliset tekijät), lapsia meillä on yksi (silloin ei vielä lääkitystä), ja toiveet toisesta lapsesta tyrehtyneet tuohon kolesterolimurheeseen. Ikääkin minulla on jo reilu 30, mutta se ei taida olla ongelmista suurin.

Onko kenelläkään palstailijalla vastaavanlaista tilannetta, eli kolesteroliarvot koholla, niihin lääkitys, mutta on ollu tai on raskaana? Miten kohonnutta kolesterolia on hoidettu raskauden aikana, ja millä tavalla siihen ovat lääkärit ja neuvolan henkilökunta suhtautuneet?

Kiitos etukäteen, jos joku vain pystyy vastaamaan :flower:

Tuitukka
 
taavi
Mulla ja yhdellä lapsistani (kaksi tutkimatta) perinnöllinen korkea kolestroli. Mun kolestroli todettiin 20 v sitten, lääkityksen sain 14 v sitten jolloin tutkittiin myös perinnöllisyys (isäni kuoli 39 v sydänkohtaukseen) siitä alkoivat epäilemään. 3 lasta on syntynyt lääkityksen aikana, lääkkeet tauolla raskauden ja imetyksen aikana, rakaudessa eikä muutenkaan mitään ongelmia, paitsi arvot yli 10. Tyttärelläni alkoi lääkitys hänen täytettyään 10 v.
 
Tuitukka
Kiitos, Taavi, vastauksestasi :flower:

Olemmekin mieheni kanssa tuumineet, että ehkä kannattaisi kuulla jonkun toisenkin lääkärin mielipide näistä raskauden mahdollisista riskeistä suhteessa kohonneeseen kolesteroliin. Tämä ensimmäinen lääkäri, jolta ko. asiasta kysyin, mainitsi ainoastaan tämän veritulppariskin, eikä muuta.

Onpahan sitten itselläkin mielenrauha asiasta, kun kuulee toisenkin lääkärin (ja enemmän aiheeseen perehtyneen) mielipiteen, olkoonkin hänen lausuntonsa sitten puolesta tai vastaan.
 
Nostelen vähän ylöspäin, koska minuakin kiinnostaisi kyseinen asia! Olen 25-vuotias ja kolesteroli 8,9... Sukurasituksena. Muuten syön terveellisesti! Lääkitystä kohdallani nyt mietitään, mutta ei ongelmatonta... Voikohan raskaus nostaa vielä 2 kuukauden jälkeen arvoja?
 
taavi
Eihän se raskaus itsessään nosta arvoja, vaan raskauden aikana nauttimasi ruoka ja tietysti perintötekijät. Jos kerran on sukurasitusta niin kannattaa pytää tutkimukset familiaarista hyperkolestrolemiaa varten, jos löytyy niin saat kelasta eristyiskorvaukset lääkkeisiin, jotka ovat kalliita. Mulla itselläni ollut arvot 12,9 korkeimmillaan, nyt kävin mittauksissa (arvo 10,4) että saisin lääkkeet parin vuoden tauon jälkeen, kun tyttäreni kolestrolilääkärit keskussairaalassa painostivat. Oli lääkäri laittanut reseptiin merkinnän vaikeasta rasva-aineenvaihdunnan häiriöstä, vaikka en ole ikinä lääkäriä tavannutkaan. Isäni kuoli 39-vuotiaana sydänkohtaukseen lääkärit sanoivat että vaikka naisia suojaavat estrogeenit, niin kyllä se sydän noilla arvoilla voi ruveta kenkkuilemaan jo nuorenakin. Just tällä viikolla juttelin pitkään kaupassa olleen sydänmerkki-tuote esittelijän kanssa aiheesta, hänkin sanoi samaa kuin ravitsemusterapeutit sairaalassa lautasmalli, tummaa leipää, tummaa makaroonia ja riisiä, benecol ja pro activ tuotteita, kanaa, kalaa ja vähärasvaista lihaa ym. Hän oli lääkäri ja kehui tyttäreni saamaa hoitoa Hämeenlinnassa ja Tampereella.
 
taavi
Tuli vielä mieleeni ettei silloin aikoinaan lääkärit kieltäneet raskaaksi tulemista, kehoittivat lääkkeiden lopettamiseen ajoissa ettei tulidi raskaaksi niiden aikana. Guarem rakeita saa syödä raskaana olo aikana.
 

Yhteistyössä