kohdunulkoinenko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja he83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

he83

Vieras
olen 4+4 viikolla raskaana. olen tuntenut oviksesta lähtien "särkyä" molemmissa munasarjoissa ja ajoittain alavatsassa. nyt kipu on kuitenkin siirtynyt melkein vain oikealle puolelle (munasarjan kohdalle??). raskaus ilmeni verikokeen perusteella kun kävin tämän "oudon" säryn takia gynellä. gyne ei kuitenkaan pystynyt vahvistamaan normaalia kohdun sisäistä raskautta vielä viikolla 4+3. olen todella huolissani että kyseessä kohdunulkoinen raskaus. äidilläni on ollut niitä 3. kaiken lisäksi olen lähdössä pariksi viikoksi thaimaaseen ylihuomenna. tulen takaisin kun viikkoja tasan 7. kuinka uskallan lähteä matkalle? onko tämä kipu normaalia? kipu ei ole kuitenkaan niin paha (ainakaan vielä ollut) että tekisi todella kipeää. mutta siis tuntuu kyllä.

Minulla epäiltiin raskauteni alussa kohdunulkoista raskautta johtuen juuri tuollaisesta kivusta. Viikolla 7 tutkittiin ultrassa. Kaikki oli kuitenkin ok. Kipu on jatkunut tähän asti (nyt viikkoja 19). Mitään syytä kivulle ei ole löytynyt. Välillä saattaa olla pari päivää poissa. Minun kohdallani ilmeisesti ainakin tuollainen kipu on normaalia. Kysy vielä lääkäriltä matkastasi, mutta minusta voit lähteä reissuun ja kun tulet takaisin voikin jo varmistaa ultrassa, että kaikki on kunnossa.

Etkö saisi lähetettä ultraan mielenrauhan takia? Minulla on moista kolotusta vasemman munasarjan kohdalla aina menkkojen aikaan sekä alkuraskaudessa, eikä ole ollut syytä huoleen, eli välttämättä mikään ei ole vialla, mutta jos epäily on suuri, menisin ultraan. Aiemmassa raskaudessani minut ultrattiin ensimmäisen kerran rv 5, ja silloin näkyi jo sydämenlyönnitkin - elikkä se kyllä näkyy, onko alkio kohdussa vai sen ulkopuolella.

kiitos paljon vastauksille. olen käynyt nyt kahteen kertaan gynellä, viikolla 4 ja 4+3, mutta kummallakaan kertaa ei näkynyt kohdussa vielä mitään. varasin vielä yhden käynnin samalle aamulle kuin matka on. toiv. silloin jo näkyisi...

lisää kokemuksia?

Ihan normaalistikin tuossa vaiheessa tuntuu ns. kiinnityskipuja, vaikka alkio olisi kiinnittymässä normaalisti kohtuun. Toivottavasti saat selvyyden asiaan ennen lähtöäsi ja pystyt nauttimaan lomastasi!

Ulkoinen raskaus on kyllä yleisempi juuri oikealla puolella koska siellä matka on pidempi... ultrassa ei vielä ehkä näy mitään... tuossa vaiheessa ei kyllä pitäisi kai ulkoisessakaan olla vielä kipuja ja useinhan se ulkoinen kuivuu itsestään, on kylläkin vaarallinen jos pääsee viikolle 9-10 asti. Mielestäni voit lähteä matkalle ja mennä HETI ultraan kun tulet sieltä. Kysy vielä toki lääkäriltä. Ja kirjoita vaikka lapulle englanniksi asiasta ja anna se matkakaverille - jos menet matkalla shokkiin niin tietävät heti mistä johtuu - tai pyydä se tieto "lääkärikielellä" jo lääkäriltä täällä. Kuulostaa typerältä, mutta niin minä ainakin tekisin.

Muistatko ap yhtään ovulaation aikaa? olisiko voinut irrota just oikeelta puolelta munis? Sinne irronneen munasolun tilalle kasvaa nimittäin keltarauhanen ja sekin saattaa aiheuttaa kipua!

Mulla oli kohdunulkoinen kesällä, oireet alkoivat vasta viikon 5 lopussa ja ku todettiin ultralla viikolla 6+4. Oli oikealla puolella. Oireet olivat menkkamaisia ja jaksottaisia, lisäksi tuli vähän veristä vuotoa. Joten toivottavasti kokemasi kivut liittyvät johonkin muuhun, kun oireetkin ovat alkaneet näin aikaisessa vaiheessa!

Jospa ultrassa löytyy ylihuomenna selvyys asiaan!

ei näkynyt ultrassa mitään =/. en ymmärrä miksi?! voiko olla niin että vielä on liian aikaista nähdä mitään? mitään vuotoja ei ole ollut. ajoittaista alavatsankipua kyllä, joka säteilee välillä oikeaan kinkkuun ja alaselkään

Yhteistyössä