Kohdunulkoinen raskaus

  • Viestiketjun aloittaja kärsivä32
  • Ensimmäinen viesti
kärsivä32
Heippa,

Meillä on mieheni kanssa käytössä kondomiehkäisy ja olemme päättäneet, että emme ota "vahvempia" ehkäisykeinoja ennen kuin lapsilukumme on täynnä. Meillä on kaksi ihanaa poikaa, mutta jossain vaiheessa toiveena olisi kolmas lapsi. Kondomi hajosi ja hain seuraavana päivänä jälkiehkäisyn. Siitä ei tullut mitään kummempaa oiretta ja kuukautiset alkoivat suht ajallaan. Ne olivat kuitenkin niukat ja loppuivat nopeasti, joten päätin tehdä raskaustestin ennen gyneajan varaamista (he kuitenkin kysyvät tätä siellä). Järkytyin, kun testi näyttikin selkeät kaksi viivaa. Tein myöhemmin toisen testin, jossa sama juttu. Menin maanantaina päivystykseen ja siellä otettiin verikoe sekä tehtiin sisätutkimus. Mitään poikkeavaa ei ollut muuten, mutta hcg aavistuksen koholla (joku 190). Päädyttiin seuraamaan hcg:tä ja seuraavassa kokeessa olikin noussut jo yli 500:aan. Lähete neuvolaan ultraan ja siellä ei näkynyt alkanutta raskautta missään, kaikki normaalisti. Laitettiin lähete taas labraan, joissa hcg oli hitaasti noussut edellisestä, noin 700:aan. Epäilys kohdunulkoisesta ja lähete polille jatkotutkimuksiin, joihin sain ajan viikon päähän. Olin aivan hermoraunio ja parin päivän päästä kivut kovenivat ja jouduimme lähtemään päivystykseen. Siellä ultrattiin eikä mitään näkynyt missään. Otettiin hcg ja se oli aavistuksen laskenut. Päädyttiin seuraamaan tilannetta ja seuraavalla viikolla ultra. Seuraavassa mittauksessa hcg oli laskenut hienosti noin 400:aan eikä missään edelleenkään näkynyt mitään. Epäilivät keskenmenoa, koska vuotoakin tuli ja sovittiin kontrollit tälle päivälle eli neljän päivän päähän. Nyt hcg oli ihan pikkuisen noussut vähän yli 400:aan. Taas epäilys kohdunulkoisesta, koska kuulemma silloin hcg voi sahata. Maanantaina olen menossa labroihin, tarkoituksena aloittaa metotreksaattihoito.

Minua alkoi ahdistaa aivan kamalasti tuo hoito! Onko kenelläkään kokemuksia? Lisäksi, onko mahdollisesti kenellekään käynyt näin jälkiehkäisyn jälkeen? Minulla ei ole koskaan ollut keskenmenoja tai kohdunulkoisia raskauksia aiemmin (ainakaan niin, että tietäisin), ainoastaan kaksi raskautta, joista kaksi lasta. Siksi epäilen vahvasti, että jälkiehkäisyllä on osuutensa tässä, vaikka väitetään, ettei jälkiehkäisy voi aiheuttaa keskenmenoa tai kohdunulkoista. Entä miten käy meidän lapsihaaveen tulevaisuudessa? Uskaltaako tämän jälkeen enää yrittää raskautua? Harmittaa ja soimaan itseäni kovasti, että menin hakemaan sen jälkiehkäisyn. Ajateltiin mieheni kanssa, että nyt ei ole hyvä hetki, koska olen juuri vasta palannut takaisin töihin, mutta nyt on sellainen jossitteleva olo, että olisikin pitänyt antaa olla.
 
vierailija
Jälkiehkäisy siirtää tai estää tulevan ovulaation, muttei esimerkiksi estä hedelmöittymistä jos ovulaatio on jo tapahtunut.
Tai abortoi jo hedelmöittynyttä munasolua.

Tsempit tilanteeseesi. Kohdunulkoisella tosiaan tapana että hcg seilaa ees taas. Ultrassa varhaisessa vaiheessa nyt ei mitään näykään eikä KU välttämättä "löydy" koskaan.
 
vierailija
Jälkiehkäisytabletti estää raskauden alkamisen viivyttämällä ovulaatiota. Tämä tarkoittaa sitä, että kun siittiöt etenevät munanjohtimiin, siellä ei ole munasolua, jonka hedelmöittää. Jälkiehkäisytabletti ei keskeytä jo alkanutta raskautta.
 
Itse en uskaltanut ottaa jälkiehkäisyä, koska pakkauksen ohjeissa lukee että ei suositella jos aijemmin ollut kohdunulkoinen raskaus… Joten kai sillä jokin yhteys siihen on? Ja kuulostaa aika tyypilliseltä tuo sahaaminen ja kivut oli itsellä sellaisia että ne välillä tuli ja välillä saattoi olla ihan viikonkin ettei mitään kipua… Paitsi ehkä sellaista arkuutta alavatsassa.
Toivottavasti tilanteesi selviää pian, tuo epätietoisuus nimittäin on tosi kuluttavaa ja kun ei tiedä onko kohdunulkoinen vai ei.
Itsellä tilanne kesti kaiken kaikkiaan reilun kuukauden.
Metostreksaattia sain kahteen kertaan mutta sekään ei auttanut ja lopulta munajohdin jouduttiin poistamaan. Toivon että sinulle tuo hoito tehoaisi ja pääsisit vähemmällä .
 

Yhteistyössä