Kohdunulkoinen vai liian aikaista?

Terveisiä järkyttävän ahdistuksen keskeltä. Olen saanut mielestäni melko huonoa "palvelua" lääkäriltä ja tuntuu ettei puhuta lainkaan samaa kieltä. Nyt on pitkä ja piinallinen viikonloppu edessä.

Pitkähkö stoori:

Sain joulukuussa kemiallisen raskauden / varhaisen keskenmenon. Testit näyttivät haaleita plussia jonkun aikaa ja kun menkat hieman myöhässä, yhtäkkiä testi näyttikin negaa ja alkoi vuoto. Vuoto oli runsasta, hyytymiäkin oli. Oletettavasti siis keskenmeno.

25 päivää tämän jälkeen herkkään testiin selkeä viiva. Ovulaatiosta ei tietoa. Aiemmin kierto melko tarkka 28pvä ja ovis kp14.

Neuvola lähetti minut ultraan, jotta varmistetaan ettei kyseessä ole kuitenkin se joulukuinen raskaus. Selvähän se.

Laskennallisesti (keskenmenon ekasta päivästä) viikot 5+0. Tämä siis 35 päivää keskenmenon vuodosta laskettuna. Kohtu tyhjä. Ei siis mitään. Omakantaan merkitty että paksuhko limakalvo ja kohdun takana hieman nestettä.

No ei siinä mitään, olin itse hyvin varma, ettei sieltä mitään löydykään ja joulukuussa on mennyt kesken. Mutta lääkäri alkoi heti puhua kohdunulkoisesta kuin ei olisi ymmärtänyt että on mahdollista olla myös todella alussa. En oikein saanut suunvuoroa.

Kävin samana päivänä hcg testissä. Se oli 1446.

Kontrollitesti 2pvä (53h) myöhemmin. Arvo 2258. Tämä laskennallisesti siis 5+2.
Arvo ei ole ihan tuplaantunut, mutta noussut kuitenkin.

Tänään lääkäri soitti ja hänen mielestä tilanne on huolestuttava eikä viittaa normaaliin raskauteen. Edelleen puhui pelkästä kohdunulkoisesta ja siitä että heti jos tulee kipuja, pitää lähteä päivystykseen.

Mun logiikan mukaan viikkoja olisi siis voinut olla esimerkiksi 4+4 tai jotain sinnepäin, ja ilmeisesti silloin hyvin normaalia ettei näy kohdussa mitään. Hcg on ihan hyvällä tasolla, mutta ei tuplaantunut.

Englanninkielisistä lähteistä sain selville, että hcg pitäisi tuplaantuu 36-72 tunnissa, joten siinä oltaisiin jo lähempänä oikeaa. Lisäksi siellä sanottiin, ettei kohdussa näy välttämättä mitään ennenkuin hcg on 1500-2000.

Nyt joudun siis odottamaan ihan tuskissani tiistaita. Maanantaina otetaan vielä verikoe, tiistaina ultra. Vaikea tehdä muuta kuin itkeä. Mitään kohdunulkoisen oireita ei ole. Vähän tuli ruskeaa tuhrua kun menkat piti alkaa. Ei kipuja ei vuotoa.
 
Moikka!

Oletko saanut selvyyttä asiaan? Itse kohdunulkoisen kokenut reilu vuosi sitten, mutta en tiennyt olevani raskaana kun menkat tuli ajallaan ja kestivät normiajan mutta hetken päästä aloinkin taas vuotamaan ja kivut oikean munasarjan kohdalla oli luokkaa soittakaa ambulanssi.

Olen nyt raskaana 14+0 ja tästä raskaudesta kävin ultrassa 4+4 jolloin kohdussa näkyi "pieni kirkastuma joka sopisi alkavaan raskauteen". Gyne kuitenkin sanoi ennen ultrausta "että voi olla että mitään vielä ei näy"...

Tsemppiä!
 
vierailija
Huumis, onko asiaan tullut selvyyttä? Älä ota ainakaan metotreksaattipistosta ennen kuin asia on selvä. Netti on pullollaan juttuja, miten raskaudet, jotka onkin olleet aiemmassavaiheessa, kuin on luultu, on tuhottu metotreksaatills kun on luultu KU:ksi. Jotkut ovat sitten synnyttäneet pahoin vammautuneita lapsia, jotka on myrkytetty sillä aineella. On muitakin tutkimuksia kuin uä, jos oikeesti epäillään kohdunulkoista, paljon tarkempia, kuten ct ja magneetti.
 
Raskaus todettiin kohdunulkoiseksi jo. Hcg arvot nousivat yli viiteentuhanteen ja kohtu edelleen tyhjä. Sain piikin keskiviikkona ja nyt jännitellään, että tehoaako ekalla kerralla. Toivottavasti, koska silloin tulisi vain kuukauden tauko raskauden yrittämiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Raskaus todettiin kohdunulkoiseksi jo. Hcg arvot nousivat yli viiteentuhanteen ja kohtu edelleen tyhjä. Sain piikin keskiviikkona ja nyt jännitellään, että tehoaako ekalla kerralla. Toivottavasti, koska silloin tulisi vain kuukauden tauko raskauden yrittämiseen.
Voi ei, tsemppiä. Toivotaan että yksi piikki auttaa. Mulla oli silloin hcg vain 600 kun mulla todettiin kohdunulkoinen ja yhden piikin jälkeen hcg laski neljässä viikossa nollille. Mulle jäi kuitenkin sisäinen mustelma eli hematooma munanjohtimen alueelle, ja se "suli" pois vasta 3 kuukauden kuluttua.. Sen jölkeen alettiin sit uudestaan yrittää niin tärppäsi eka toisella yrityksellä mutta se olikin varhainen keskenmeno ja sitten siitä seuraavasta yrityksestä olen nyt raskaana 14+2.

Sulla ei varmaan mitään hematoomaa onneksi ole kun olet ollut täysin kivuitta joten päöset toivottavasti pian yrittämään uudestaan.
 

Yhteistyössä