Kohdunulkoinen raskaus, lääkärit haluavat vain seurata!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoistayrittävä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoistayrittävä..

Vieras
Kohdunulkoinen raskaus todettiin n. 18vrk sitten. Raskaushormooni (hcg) vain nousee, hitaasti mutta kuitenkin. Tällä hetkellä ks. arvo on n. 3000 mIU. Lääkärit eivät tee mitään, haluavat vain seurata, vaikka itse haluaisin ehdottomasti välittömiä toimenpiteitä. Raskauspussi sijaitsee vasemmassa munajohtimessa, ja kivut vasemmalla alavatsalla ja alaselässä ovat kovia. Vatsaontelossa on n. 50ml verta. Käyn verikokeissa kahdesti viikossa, ultrassa kerran viikossa, ja päivystykseen olen kipujen vuoksi mennyt viimeisen viikon aikana jo kahdesti, mutta mitään eivät saa aikaiseksi. Raskausviikkoja tänään 7+3, vaikkakin raskauspussi vastaa viikkoja 5+3. Tuo 5+3 ei kuitenkaan voi pitää paikkaansa koska tiedän tarkalleen ovulaation ajankohdan (raskaus saatu alkuun hedelmöityshoidoilla), emmekkä harrastaneet seksiä yli pariin viikkoon ovulaation jälkeen.

Oikea munasarjani ei toimi kunnolla, siellä ei jostain syystä munarakkulat kasva/irtoa. Jokaisessa kierrossa irtoaminen on aina tapahtunut vasemmalta. Yritämme esikoistamme, joten en missään tapauksessa halua menettää ainoaa toimivaa munasarjaani, silti lääkärit eivät ota pelkoani vakavissaan, vaikka haluaisin että leikattaisiin jo!! Sanovat vain, että "seurataan vielä, raskauspussi on vielä sen verran pieni että josko keskeytyisi itsestään". Minusta tätä on jo seurattu aivan tarpeeksi ja olisi korkea aika alkaa toimenpiteisiin! Lääkärit yrittävät rauhoitella minua sillä, että asun aivan lähellä sairaalaa, jos tulee sietämätön kipu ja hartiapistoksia niin pääsen nopeasti hoitoon; mutta kun silloin se on jo myöhäistä! Hartiapistokset tulee sen jälkeen kun munajohdin on jo revennyt!

Mitä ihmettä teen? Tuntuu kuin odottaisin vain sitä hetkeä, jolloin se minulle pahin tragedia tapahtuu, kun ainoa toimiva munajohtimeni repeää, ja se joudutaan poistamaan: jonka jälkeen ainoa tie uuteen raskauteen on lahjoitetun munasolun avulla! Lääkärit eivät ota vastuuta, vaikka olen sanonut että se on sitten heidän virheensä jos munajohdin repeää, kun olen vaikka kuinka lujasti vaatinut toimenpiteitä, mutta silti vain "seurataan"!!!

En kyllä ymmärrä miten voidaan tyytyä seurantaan jos toi verimäärä on todettu vatsaontelossa. Käsittääkseni se on jo yksinään syy päivystysleikkaukselle vaikka normaalitilanteessa kohdunulkoista voidaankin seurailla rauhassa parikin viikkoa josko kuivuisi kokoon itekseen..

Ota yhteyttä hoitavan sairaalan potilasasiamieheen ja ilmoita, että raskaus on nyt hoidettava pois päiväjärjestyksestä.

Ei ole mitään solunsalpaaja pistoksia tai muitakaan lääkkeitä/hoitoja annettu. To määrä verta vatsaontelossa on kuulemma täysin vaaratonta. Itse haluaisin vain suoraan leikkaukseen ja saada asian hoidetuksi. Pelottaa ja ahdistaa, haluan vain hoitaa tämän raskauden pois kehostani, kun se suureksi suruksemme ei ollut oikeassa paikassa. ):

En tiedä mitään tuommoisesta mutta omituiselta kuulostaa! Täällä eräälle oli ehdotettu aborttia kun raskausviikoilla 5 meinasivat että se on tuhoontuomittu ja sitten tämmöisessä tapauksessa vaan seuraillaan. Pakko sun on jotain vaatia jostain! Eikö tuo ole jo hengellä leikkimistä :O

No katos kun se leikkaus vahingoittaa sitä sun toimivaa munatorvea, sitä ne lekurit miettii kun ilmeisesti olet raskaustoiveen tuonut esille.
Aika matalahan tuo hcg arvo. Ja kun raskaus vastaa 5+ viikkoja! niin tarkoittanee sitä! että on "kuivumassa" pois. P
P.s. Tiedän tuon tuskan kyllä, kun oma ensimmäinen raskaus on myös ollut kphdunulkoinen

[QUOTE="Kätilö";30023725]No katos kun se leikkaus vahingoittaa sitä sun toimivaa munatorvea, sitä ne lekurit miettii kun ilmeisesti olet raskaustoiveen tuonut esille.
Aika matalahan tuo hcg arvo. Ja kun raskaus vastaa 5+ viikkoja! niin tarkoittanee sitä! että on "kuivumassa" pois. P
P.s. Tiedän tuon tuskan kyllä, kun oma ensimmäinen raskaus on myös ollut kphdunulkoinen[/QUOTE]

Raskauspussi (vastasi viikkoja 5+) näkyi ensimmäisen kerran ultralla keskiviikkona, ja viikkoa sitä ennen ks. raskauspussia ei näkynyt, mielestäni tämä kertoo taas siitä että se ei ole kuihtumassa, vaan kasvamassa. Ja kun hcg nousee, eihän se mistään kuivumisesta voi kertoa. Esim. Maanantaina hcg oli 1900, keskiviikkona jo 3000.

Maanantaina soitat sinne ja vaadit hoitoa! Sinuna menisin jo aiemmin päivystykseen mikäli kovia kipuja on,mutta siis maanantaina viimeistään!Ei niitä kiinnosta...itse olisin joutunut olemaan kuollut sikiö sisuksissani joulunyli mikäli en ois soittanut sinne! RV 12+3. Jouduin siis osastolle lääkkeelliseen tyhjennykseen kun rv oli niin paljon. Pelkäsin että alan vuotaan kotona ja en ole sairaalassa silloin kun sikiö syntyy...joulun aikaan kun niitä pyhyä on useampi. Voimia!! Sinulla on oikeus vaatia hoitoa!

Mulla myös vastaava tilanne, jolloin yksityislääkäri lähetti suoraan keskussairaalaan leikattavaksi. Se on ikävä, jos munanjohdin repeää. Kipu on niin hirveä, että taju lähtee ja nainen vuotaa suunnilleen kuiviin. Siihen voi kuollakin. Missä tommosia lääkäreitä on? Nyt menet päivystykseen ja sanot, että et kestä enää kipua ja vaadit itsellesi hoitoa! Tsemiä!

Siskolla oli sama tilanne ja kyllä sitä ihan vain seurailtiin muutamia viikkoja. Kävi säännöllisesti labrassa, söi särkylääkettä ja sai sen solunsalpaapahoidon. Raskauspussi kuivui ihan itsekseen pois, vaikka siihen menikin jonkin aikaa ja vaikka raskaushormonit olivat välillä aika korkealla. Että ei tuo aloittajan tilanne hirveän oudolta kuulosta.

Itsellä kaksi ku:ta ja molemmat leikattu. Ensimmäinen ehti revetä ja veri tuhosi osittain munasarjan. Toinen leikattiin juurikin sen vuoksi että toinen munasarja saataisiin pelastettua lapsihaaveiden vuoksi.

Minulla oli joitakin vuosia sitten sama tilanne. Seurailtiin vain ja itsekseen lopulta keskeytyi. Yhden vuorokauden olin osastolla seurannassa. Kivut olivat pahimmat mitä olen eläessäni kokenut. Synnytys ei ollut mitään tuohon verrattuna. Hartioissa asti vihloi niin, että uskoin tajun lähtevän. Särkylääkkeitä ei saanut ottaa. Sanoivat, ettei kipua saa lievittää, jotta tiedetään, jos menee liian pahaksi. Viikkoja (en muista tarkkaan kuinka pitkään, mutta pitkään) kävin säännöllisesti verikokeessa eikä hcg-arvo meinannut millään lähteä laskuun. Pyydä/vaadi se pistos itsellesi. En enää toista kertaa kelpuuttaisi seurantaa omalla kohdallani.

Mene vaikka ny yöllä sinne sairaalaan.

Sinuna en vaatisi leikkausta, vaan sen metotreksaatti-pistoksen!
Leikkaus tekee aina arpikudosta ja kiinnikkeitä, nii se munanjohdin vaurioituu ainakin jonkin verran siinä hyvin todennäköisesti.

Yhteistyössä