kohdunpoistoon

• Viestiketjun aloittaja milla
  • Ensimmäinen viesti
milla
Kertokaa hyvät kanssasisaret, millainen olo oli kohdunpoiston jälkeen? Kauanko olit kipeä ja oliko alavatsassa "" tyhjä olo"". Ottaisin mielelläni kaikenlaista tietoa ja kokemuksia vastaan. Itse olen menossa kohdunpoistoon viimeistään kesäkuun puolessavälissä.

Elämä hymyilee
Minulta poistettiin kohtu 12 vuotta sitten. Oloni oli heti leikkauksen jälkeen loistava, muutaman ensimmäisen kuukauden tarkkailin oloani hyvin tarkkaan; tuleeko vuotoa, kramppeja tms...mutta ei mitään. Päinvastoin tunnen että olen alkanut elää aivan täysillä. Mistään ei tiedä eikä näy että alavatsani sisältä puuttuu jotain, tyhjää oloa siellä ei ole tuntunut tms. Suosittelen.

Ihanaa elämää
Minulta poistettiin kohtu 6 vuotta sitten. Leikkauksesta toivuin hyvin eikä tullut mitään jälkivaivoja.
Minulla oli iso myoma leikkausviilto tehtiin alavatsasta vaakaan. Leikkaus meni tosi hienosti, vaikka pelkäsin sitä kauheesti etukäteen. Toisille tehdään leikkaus alateitse tai ihon läpi ""pistoleikkauksena"".
Elämäni laatu parani huomattavasti. Tunnen nyt itseni NAISEKSI kun ei ole niitä kauheita kk vuotoja eikä kipuja. Turhaan kärsin liian pitkään näitä vaivoja, mutta kun pelkäsin leikkausta niin siirsin tämän viimeiseen asti. En ole huomannut mitään eroa kropassani että kohtu puuttuu.
Miehenikään ei ole sanonut että olisi huomannut tai tuntenut muutosta rakastelussa.
Minäkin suosittelen kohdunpoistoa.
Terv. yx tyytyväinen nainen

tähystetty
Pari vuotta sitten tehtiin tähystysleikkaus, josta topivuin nopeasti. Olen tosi tyytyväinen, kun lääkäri ehdotti kohdunpoistoa samalla kun toinen munasarja piti poistaa ison kystan takia. En ole katunut.
Paino on hieman noussut, mutta se on vain hyvä, kun olen aina ollut melkein alipainoinen. Olen kohta 46-vuotias ja mielenkiinnolla odottelen, huomaanko vaihtareiden tuloa ollenkaan...

Emma
Myoomien takia kohtuni poistettiin alateitse seitsemän vuotta sitten ollessani 35-vuotias.
Mitään tyhjyyden tunnetta en muista tunteneeni, elämä on ollut helppoa ja leppoisaa ilman kuukautisia.

Leikkaus tehtiin aamulla, kesti minulla muutaman tunnin. Koko leikkauspäivä ja seuraava yö menivät ihan tokkurassa. Kipulääkettä annettiin tiuhaan.

Itse leikkauksessa menetin jostain syystä verta vähän enemmän, siitä seurasi alhaisen hemoglobiinin kautta heikkoutta. Sain lisää sairaslomaa (yht. noin kuukauden) ja keräsin voimiani.

Pari päivää leikkauksen jälkeen minulle nousi kuume, menin takaisin sairaalaan, jossa todettiin että leikkauksen yhteydessä oli muodostunut joku verihyytymä joka aiheutti tulehduksen ja kuumeen. Sain muistaakseni antibiootin, jolla vaiva helpottikin heti.

Ensimmäinen yhdyntä (n. 1,5 kk jälkeen leikkauksesta) aiheutti verenvuotoa. Kosmeettinen haitta.

Vaikka minun kohdalleni sattuikin muutama jälkiseuraamus, olen silti täysin tyytyväinen koko operaatioon.

Anneli
Yhdyn täysin Ihanaa elämää nimimerkin kirjoitukseen.

Minulle tehtiin ""pistona"" noin kymmenen vuotta sitten, nyt olen 52 ja elämä maistuu. Olen vapaa Sinkku-mummo"", ja voin olla valmis mihin tahansa, milloin tahansa halutessani, ei vuoda eikä pakota mistään.
Suosittelen ehdottomasti ko. toimenpidettä. Niin minulle poisto tehtiin hirveiden kipujen ja runsaisiden vuotojen takia ja kaikki harmit jäivät leikkauspöydälle. Saikkua oli seuraava täysiviikko, kun operaatio tehtiin perjantaina.

milla
Kiitos kaikille vastauksista. Menen vielä tämän kuun lopussa poistoon ja lääkäri aikoo leikata alakautta, mutta voi olla , että joutuu tekemään sen vatsan päältä, riippuu siitä poistetaanko munasarja myös ja miten onnistuu alakautta. Saan tietää vasta kun herään nukutuksesta, miten on poisto tehty. Sairaslomaa tulee alakautta tehtynä n.3 viikkoa ja päältä tehtynä n.4 viikkoa. Tähystysleikkaus ei tule minulla kysymykseen. Toivon, että kaikki alapäävaivat jäävät leikkauspöydälle.

Meikämaija
Se tarkoittanee juuri tuota alapään eli emättimen kautta tehtävää leikkausta. En ole kuullut muusta tavasta kuin siitä ja vatsanpeitteiden läpi menevästä menetelmästä.

Alapään kautta menevä leikkaus tietää lyhempää sairaslomaa, nopeaa toipumista ja vain muutaman tikin haavaa kohdunsuulla sisälläsi. Minulle tehtiin se ja helppoa oli toipuminen. Umpisuolen poistaminen on varmasti kenkumpi toimenpide kuin se.

milla
Luulisin, että tuo pistoleikkaus tarkoittaa tähystyksellä tehtävää leikkausta. Minun tapauksessani se ei kuitenkaan tule edes vaihtoehdoksi. Sellaisia kuitenkin tehdään, eli kohdunpoistotapoja on kolme.

aikuinen nainen
Minä pääsin kohdunpoistoleikkaukseen, kun molemmat lapseni olin synnyttänyt. Minua vaivasi endometrioosi. Ennen, välillä ja jälkeen lasten odotusten.

Mistään en ole niin kiitollinen ollut, kuin siitä, että pääsin kaikista naisten vaivoista kertaheitolla. Kuukautiskivut olivat taakse jäänyttä elämää ja rahaa on säästynyt tosi paljon (kipulääkkeet ja kuukautissuojat)

21 vuotta olen nauttinut naiseudestani täysillä! Onhan tämä ollut ihanaa myös parisuhteellemme.

Poikittainen leikkaushaava parani tosi nopeasti. Pelkkää hyvää sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Suosittelen.

Yhteistyössä