Mullakin oli vauva koko raskauden ajan melko alhaalla, ja huomasin rectocelen oireita jo raskausaikana, mutta silloin ummetus pahensi asiaa.
Meillä tämä ensimmäinenkin vauva on saanut alkunsa IVF-hoidolla, joten tulevien kanssa on sama sota edessä. Käytiin itseasiassa reilu kuukausi sitten meidän lapsettomuuslääkärin luona suunnittelemassa uutta hoitoa, ja kun hänelle mainitsin, että ihanaa kun on lapsi, mutta inhottavaa kun tuli tämä laskeuma, niin hän sanoi, että hänen kokemuksen mukaan KAIKILLE synnyttäneille tulee jonkinasteinen laskeuma johonkin suuntaan. Mutta läheskään kaikilla se ei oireile, ja kaikki kokee vaivat erilailla. Itseasiassa hän nimenomaan tähdensi raskauden merkitystä laskeumien synnyssä. Kuulemma jo sillä hetkellä kun istukka alkaa erittää gonatropiinia (hcg) alkaa kudokset muuttua. Eli se sektio ei tosiaan ole mikään varma pelastus (silti sen haluan, jos vielä raskaaksi tulen).
Ja kuulemma elimistö toipuu täysin (tai niin täysin kuin se on mahdollista) vasta 2 vuoden päästä synnytyksestä, eli ennen sitä ei kannata leikkaukseen mennä, koska vaiva voi vielä helpottaa. Tosin monethan tekee lapsia putkeen jopa vuoden välein, eli siinä ei paljoa palauduta...
Itselläni vaiva on tällä hetkellä ollut parempana. Ummetusta ei ole ollut, joten vessareissut on sujuneet paremmin. Aamuisin olen saanut jopa kakattua ihan normaalisti, ilman että on tarvinnut painaa emättimen puolelta (anteeksi jos menee liian yksityiskohtaiseksi :ashamed: ) ... mutta jos iltapäivällä tai illalla hätä yllättää uudestaan, on joutunut hieman avittamaan. Toisaalta olen jo niin tottunut tähän erikoiseen menettelytapaan, etten aina muistakaan ettei kaikkien tartte niin tehdä (eikä minunkaan ennen tarvinnut).
Sen sijaan olen huomannut, että kuukautisten aikaan kohtu laskeutuu hieman, ja alapäässä tuntuu painetta ja jomotusta. Vuodon ollessa runsaimmillaan en jaksa olla kauaa seisaallaan. Mutta se menee ohi päivässä, eikä vaivaa kierron muissa vaiheissa.
Siltikin, koska olen menossa loppukuusta taas lapsettomuushoitoja tekevälle gynelle (yksityiselle), pyydän häntä myös arvioimaan rectocelen. Kysyn, suositteleeko hän leikkausta, ja jos niin milloin.
Mutta hei rakkaat kohtalotoverit kertokaa ihmeessä kuulumisia, että miten meni leikkaus, tai jos uutta vauvaa pukkaa, niin miten raskaus ja synnytys meni

Sitä tuntee itsensä vähän vähemmän hylkiöksi kun kuulee ettei ole ainoa jolla värkit ei ole enää entisellään lasten jälkeen

Tää palsta on ollut aika hiljainen, mutta käyn silti aina välillä kurkkaamassa, olisiko uusia viestejä.