Kohdunlaskeuma :(

  • Viestiketjun aloittaja MinnieMouse
  • Ensimmäinen viesti
MinnieMouse
Sain tällä viikolla gynekologilta kuulla että mulla on kohdunlaskeuma. Ikää minulla on 34v, 1 synnytys v.2000.
Lääkäri sanoi että ei tätä kannata ajatella sairautena, mutta eipä se kovin miellyttävältä tunnu kun kävellessä jalkojen välissä tuntuu joku "pallukka". Voi hemmetti.
Lantionpohjan jumppaliikkeitä pitää alkaa nyt urakalla tekemään, jospa se hieman edes hidastaisi laskeumaa.
Tämä vaiva on pahimmillaan kuukautisten tienoilla, sen olen huomannut. Saa nähdä joutuuko jossain vaiheessa menemään kohdunpoistoon :( Hirvittää ajatuskin jostain leikkauksesta, mutta eipä se parane ajatella liikoja eteenpäin.
Olisi kiva kuulla, jos täältä löytyisi kohtalotovereita? Tai jos joku teistä edes tuntisi jonkun, jolla sama tilanne ja voisi kertoa jotain tästä vaivasta ja tämän kanssa elämisestä.
Kiitti :)
 
Mä kärsin kans kohdunlaskeumasta. Oon 22v ja kaks lasta. Tän toisen synnytyksen jälkeen mun kohtu "pullahti" ulos. Oon käyny ny fysioterapautilla joka on antanu jumppaohjeita. On vaan tosi vaikee jumpata ku ei oo noita lantiopohjalihaksia enää ollenkaan(ku ne repes niin pahasti synnytyksessä).
Tää asia masentaa mua aika lailla. Saas nähä tuleeko noi lihakset koskaan kuntoon.
Ens viikolla ois tarkotus käydä yksityisellä gynekologilla. Ootellaan ja katellaaan mitä se sanoo.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2006 klo 14:56 MollaMaija kirjoitti:
Mä kärsin kans kohdunlaskeumasta. Oon 22v ja kaks lasta. Tän toisen synnytyksen jälkeen mun kohtu "pullahti" ulos. Oon käyny ny fysioterapautilla joka on antanu jumppaohjeita. On vaan tosi vaikee jumpata ku ei oo noita lantiopohjalihaksia enää ollenkaan(ku ne repes niin pahasti synnytyksessä).
Tää asia masentaa mua aika lailla. Saas nähä tuleeko noi lihakset koskaan kuntoon.
Ens viikolla ois tarkotus käydä yksityisellä gynekologilla. Ootellaan ja katellaaan mitä se sanoo.
:hug: inhottavaia asioita.
Vaikuttaako pahasti sukupuoli elämään?
 
MinnieMouse
Hei MollaMaija!

On kyllä tosi inhottavaa :(
Kun sulla synnytksessä se kohtu pullahti ulos, niin mitä kätilö/lääkäri sille teki? Miten olet nyt sitten pystynyt olemaan kun noin kävi? Gyne sanoi että jos kohdunlaskeumassa joskus kohtu tulee ulos, se vaan työnnetään takaisin, eikä se ole vaarallista. No hyvähän se on ettei ole vaarallista, mutta on se tosi epämiellyttävää olla tämmöisen vaivan kanssa. :eek:
Jos viitsit niin tule tänne kertomaan mitä siellä lääkärissä sanottiin, olisi kiva kuulla kohtalotoverin kuulumisia. Tsemppiä!
Itse kävin ostamassa smarballs-kuulat lantionpohjatreenejäni varten. Lääkäri sanoi että kyllä niiden käyttö tehostaa lihasharjoittelua. Eikait tässä muu auta kuin uskoa että tulisi kohennusta elämään jos/kun treeni auttaa.
 
Pieni korjaus tohon mun tekstiin..Ei mul se kohtu sillei täysin pullahtanu ulos,mut se on tos ulkona koko ajan.Ja sen tähden mä en voi esim.käyttää kuulia jumppaus apuna.
Mul oli vasta äsken jälkitarkastus ja lääkäri sano,et seksiä saa harrastaa jos se ei aiheuta mitään kipuja. Ei kuitenkaan olla vielä uskallettu kokeilla.
Mut mä tuun tänne kertoo mitä se gyne mulle oikein sanoo.
 
MinnieMouse
Oottelen sun kuulumisiasi, ja pidän peukkuja.
Itelläki tuntuu että se kohdun napukka vai mikä lienee on ihan tossa "suulla" ja hieman ulkonakin. Todella epämiellyttävää, yyh.
Lääkäri sanoi että pahimmillaan tämä on juuri kuukautisia ennen ja niiden aikana. Saa nähdä mikä tästä oikein tulee...pelottaakin se leikkaus jos se on jossain vaiheessa ajankohtainen....
No, koitetaan mennä pvä kerrallaan eteenpäin :heart:
 
namless
Sama vaiva oli tokan synnytyksen jälkeen -04. Lekurin ja fysiojumpparin ohjeen mukaan aloitin aktiivisen jumppauksen kuulat (Smartballs) apuna käyttäen. Asia korjautui alle vuodessa, ja nyt ei enää vaivaa ollenkaan. Joten jumppaus auttaa, ja sitä on tehtävä n. joka toinen päivä vieläkin. =)
 
MinnieMouse
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 14:34 namless kirjoitti:
Sama vaiva oli tokan synnytyksen jälkeen -04. Lekurin ja fysiojumpparin ohjeen mukaan aloitin aktiivisen jumppauksen kuulat (Smartballs) apuna käyttäen. Asia korjautui alle vuodessa, ja nyt ei enää vaivaa ollenkaan. Joten jumppaus auttaa, ja sitä on tehtävä n. joka toinen päivä vieläkin. =)

Mahtava kuulla että tästä voisi päästä joskus normaalimpaan tilaankin :)
Saako kysyä tiedätkö kuinka paha laskeuma sulla oli, kun aloitit jumppauksen? Laskeumissahan on se luokitus 1-4, nelosessa on kohtu jo kokonaan tullut ulos.
Mulla on lääkärin mukaan 2-3, musta tuntuu että olen jo tosiaan siellä kolmosessa. Tänäänkin kun koitin käydä koiran kanssa kävelyllä, ei siitä tullut oikein mitään kun kamala painon tunne alapäässä, ja tuntui että sieltä tulee sisälmykset ulos siihen paikkaan :/ Masentaa pahasti...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 14:34 namless kirjoitti:
Sama vaiva oli tokan synnytyksen jälkeen -04. Lekurin ja fysiojumpparin ohjeen mukaan aloitin aktiivisen jumppauksen kuulat (Smartballs) apuna käyttäen. Asia korjautui alle vuodessa, ja nyt ei enää vaivaa ollenkaan. Joten jumppaus auttaa, ja sitä on tehtävä n. joka toinen päivä vieläkin. =)
Miten ne kuulat pysyi sun sisällä jos kohtu ol laskeutunu?Minkälaisia jumppaohjeita sait?
 
namless
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 13:39 MollaMaija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 14:34 namless kirjoitti:
Sama vaiva oli tokan synnytyksen jälkeen -04. Lekurin ja fysiojumpparin ohjeen mukaan aloitin aktiivisen jumppauksen kuulat (Smartballs) apuna käyttäen. Asia korjautui alle vuodessa, ja nyt ei enää vaivaa ollenkaan. Joten jumppaus auttaa, ja sitä on tehtävä n. joka toinen päivä vieläkin. =)
Miten ne kuulat pysyi sun sisällä jos kohtu ol laskeutunu?Minkälaisia jumppaohjeita sait?
Varovasti vaan piti aloittaa, muistaakseni ensimmäiset harjoitukset kuulien kanssa makuulla. Ja tosiaan niitä sai painella sinne takaisin sisälle tämän-tästä.. :ashamed: Kuitenkin lihakset alkoivat siinä vahvistumaan. Laskeuman luokitus oli 2.
 
MinnieMouse
nameless,
oliko sulla tuossa kohdunlaskeumassa niin, että sieltä "pullotti" ulospäinkin jotain? Mulla tosiaan luokitus 2-3 ja ainakin näin menkkoja ennen ja niiden aikaan tuntuu melkoinen painon tuntu alapäässä ja selkeesti tuntuukin siellä "suulla" jotain ylimääräistä :ashamed:

Tosi epämiellyttävää tää kyllä on :(

On kyllä kannustava kuulla, että olet noin hyvin saanut jumpalla vaivan kuriin, tää antaa tsemppiä ainakin mulle lisää.

*leikkauspelkoinen*
 
Mä kävin eilen siellä yksityisellä gynekologilla joka on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri.
Kävi ilmi,et mun kohtu ei ole laskeutunu,eikä laskeudu vaikka miten ponnistan. Vaan se mikä sieltä on ulos tulossa on emättimen etuseinä/osa virtsarakkoa.
Tämä vaiva ei ole vaarallinen ja hoituu niillä lantionpohjalihasharjoituksilla aikanaan(jos ei hoidu niin sitten voidaan kuulemma leikata).Ja tämä vaiva ei vaikuta mitenkään normaaliin elämään eli ei ole esteenä esim.lasten saamiselle.
Semmonen erittäin paha kohdunlaskeuma on kuulemma harvinainen(mutta se voi kuulemma olla periytyvää).
Tulin siihen tulokseen,et jos yhtään epäilyttää niin kantsii käyvä asiantuntevalla tarkastuttamassa tilanne eikä luottaa terveyskeskusten yleislääkäreihin.
Mulla ainaki kivi tippu sydämeltä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 12:36 MollaMaija kirjoitti:
Mä kävin eilen siellä yksityisellä gynekologilla joka on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri.
Kävi ilmi,et mun kohtu ei ole laskeutunu,eikä laskeudu vaikka miten ponnistan. Vaan se mikä sieltä on ulos tulossa on emättimen etuseinä/osa virtsarakkoa.
Tämä vaiva ei ole vaarallinen ja hoituu niillä lantionpohjalihasharjoituksilla aikanaan(jos ei hoidu niin sitten voidaan kuulemma leikata).Ja tämä vaiva ei vaikuta mitenkään normaaliin elämään eli ei ole esteenä esim.lasten saamiselle.
Semmonen erittäin paha kohdunlaskeuma on kuulemma harvinainen(mutta se voi kuulemma olla periytyvää).
Tulin siihen tulokseen,et jos yhtään epäilyttää niin kantsii käyvä asiantuntevalla tarkastuttamassa tilanne eikä luottaa terveyskeskusten yleislääkäreihin.
Mulla ainaki kivi tippu sydämeltä =)
Tätä keskustelua seuranneena tulin tuohon samaan aatokseen molla maijan kanssa, että kannattaa käydä asiantuntijan, kuten gynekologin pakeilla, jos tuon tyyppistä vaivaa.
Minäkin aikanaan valitin ja valitin, että mielestäni alapäässäni on jotain vialla, mutta aina vaan terveyskeskuslääkäri sano, että kaikki kunnossa.

Kuitenkin lopulta uloste ei tuntunut oikein kunnolla tulevan tai aina sai olla kohta uudelleen pöntöllä, niin silloin hermostuin.

Menin yksityiselle ja sain lähetteen kirurgisen ja naistenpolin sisällä toimivaan lantiopohjan hoito ja tutkimusyksikköön.
Tutkittiin ja erikoistohtori antoi diagnoosin; RECTOSELE, elikkä emättimen takaseinämän pullistuma=> peräsuolen laskeuma.
Kohtu ja rakko ovat ok, eli ei laskeumaa.

Ei vaivaa, eikä haittaa normaalia elämää. Joskus isommilla asioilla käydessä täytyy hieman painaa emättimen puolelta sitä pollukkaa, että suoli tyhjenisi kunnolla.

Ajatuksena iltatähti lähivuosina, jonka jälkeen leikkaukseen.

Joten nyt arvon naiset; KÄYKÄÄ KUNNON TOHTORILLA aina ajoittain, ja varsinkin, jos itse epäilet alapäässä olevan jotain vialla,
vaikka yksityisellä=> maksaa enemmän, mutta kannattaa!
 
Nostan tämän, itse olen lähes 5-kiloisen lapsen synnytyksen jälkeen (josta nyt runsas vuosi) kiireellisenä odottamassa kohdunlaskeuman leikkaukseen. Mitkä on mahdollisuudet uuteen raskauteen leikkauksen jälkeen?
 
Milla magia
kohdunlaskeumaa ei välttämättä leikata. Se voidaan "kohottaa" tai pitää paikallaan emätin renkaalla, jota käydään säännöllisesti vaihdattamassa. Mun käsittääkseni tässä vaiheessa on lapset tehty tai jos lasta haluaa on rengas oltava pois. Vanhuksilla rengas on ykkönen ja leikkaus kakkonen sen riskien vuokosi.
Ulos tullut kohtu ei ole vaarallinen. Inhottava se kyllä on. Sen voi itse työntää takaisin puhtain käsin. Jos se on ulkona, on hiertymä vaara ja siitä seuraa verenvuoto vaara.

Ummetus yms pahentaa tilannetta. Eli se tulla tupsahtaa ulos jos vatsa on kovallaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2006 klo 09:23 Milla magia kirjoitti:
kohdunlaskeumaa ei välttämättä leikata. Se voidaan "kohottaa" tai pitää paikallaan emätin renkaalla, jota käydään säännöllisesti vaihdattamassa. Mun käsittääkseni tässä vaiheessa on lapset tehty tai jos lasta haluaa on rengas oltava pois. Vanhuksilla rengas on ykkönen ja leikkaus kakkonen sen riskien vuokosi.
Ulos tullut kohtu ei ole vaarallinen. Inhottava se kyllä on. Sen voi itse työntää takaisin puhtain käsin. Jos se on ulkona, on hiertymä vaara ja siitä seuraa verenvuoto vaara.

Ummetus yms pahentaa tilannetta. Eli se tulla tupsahtaa ulos jos vatsa on kovallaan.
Kohtua voidaan tukea myös ns. tukiverkolla joka asennetaan leikkauksessa. Kohdunpoistoon ei lähdetä kovin helpolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 22:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 12:36 MollaMaija kirjoitti:
Mä kävin eilen siellä yksityisellä gynekologilla joka on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri.
Kävi ilmi,et mun kohtu ei ole laskeutunu,eikä laskeudu vaikka miten ponnistan. Vaan se mikä sieltä on ulos tulossa on emättimen etuseinä/osa virtsarakkoa.
Tämä vaiva ei ole vaarallinen ja hoituu niillä lantionpohjalihasharjoituksilla aikanaan(jos ei hoidu niin sitten voidaan kuulemma leikata).Ja tämä vaiva ei vaikuta mitenkään normaaliin elämään eli ei ole esteenä esim.lasten saamiselle.
Semmonen erittäin paha kohdunlaskeuma on kuulemma harvinainen(mutta se voi kuulemma olla periytyvää).
Tulin siihen tulokseen,et jos yhtään epäilyttää niin kantsii käyvä asiantuntevalla tarkastuttamassa tilanne eikä luottaa terveyskeskusten yleislääkäreihin.
Mulla ainaki kivi tippu sydämeltä =)
Tätä keskustelua seuranneena tulin tuohon samaan aatokseen molla maijan kanssa, että kannattaa käydä asiantuntijan, kuten gynekologin pakeilla, jos tuon tyyppistä vaivaa.
Minäkin aikanaan valitin ja valitin, että mielestäni alapäässäni on jotain vialla, mutta aina vaan terveyskeskuslääkäri sano, että kaikki kunnossa.

Kuitenkin lopulta uloste ei tuntunut oikein kunnolla tulevan tai aina sai olla kohta uudelleen pöntöllä, niin silloin hermostuin.

Menin yksityiselle ja sain lähetteen kirurgisen ja naistenpolin sisällä toimivaan lantiopohjan hoito ja tutkimusyksikköön.
Tutkittiin ja erikoistohtori antoi diagnoosin; RECTOSELE, elikkä emättimen takaseinämän pullistuma=> peräsuolen laskeuma.
Kohtu ja rakko ovat ok, eli ei laskeumaa.

Ei vaivaa, eikä haittaa normaalia elämää. Joskus isommilla asioilla käydessä täytyy hieman painaa emättimen puolelta sitä pollukkaa, että suoli tyhjenisi kunnolla.

Ajatuksena iltatähti lähivuosina, jonka jälkeen leikkaukseen.

Joten nyt arvon naiset; KÄYKÄÄ KUNNON TOHTORILLA aina ajoittain, ja varsinkin, jos itse epäilet alapäässä olevan jotain vialla,
vaikka yksityisellä=> maksaa enemmän, mutta kannattaa!
Hei,

Millaisia oireita sinulla "vieras" oli, jolla todettiin tuo RECTOSELE? Itselläni synnytyksestä 1,5 v aikaa. Vaivana paineen tunne alavatsassa, varsinkin jumpan/ juoksemisen yhteydessä. Toinen vaiva peräpukamat& peräaukon haavauma. Voikohan tämä peräpään vaiva säteillä myös kohtuun/ alavatsaan? Terveyskeskuslääkärillä kävin, mitään ei kuulemma näkynyt poikkeavaa sisätutkimuksessa. Ehkä seuraavaksi yksityiselle, sillä tämä vaivaa minua kovasti. Kivut erityisiä menkojen aikaan. Toinen lapsi toiveissa, joten leikkauksiin/ toimenpiteisiin en haluaisi ennen toista synnytystä, ellei ole pakko. Voimia muillekin em. vaivoista kärsiville!!!
 

Mulla syntyi toinen lapsi 23.8 ja kuulin kätilöiden puhuvan että kohtu on aika alhaalla. Siitä ei tullut merkintää mihinkään paperiin tms. Te joilla laskeuma todettu, sanottiinko siitä jo sairaalassa kun olitte vauvan kanssa siellä vai vasta jälkitarkastuksessa?

 
Jihku
Mulla synnytyksestä viisi viikkoa...Olen vilkaissut tuonne alapäähän peilillä, nähdäkseni onko tikit jo sulaneet. siinä yhteydessä huomasin siinä emättimen aukolla..siis kuitenkin siellä sisäpuolella, heti siinä suulla,reiän alaosassa.. Sellaisen pallukan. Se tuntuu ihan pehmeältä, ja sitä voi painaa sormin sisään päin. tosi vaikea kuvailla \|O
Toki hätäännyin että onko se kohdun laskeumaa...Vai mitä ihmettä?!!
Miltä se kohdun laskeuma siis näyttää???
 
[/quote]

Hei,

Millaisia oireita sinulla "vieras" oli, jolla todettiin tuo RECTOSELE? Itselläni synnytyksestä 1,5 v aikaa. Vaivana paineen tunne alavatsassa, varsinkin jumpan/ juoksemisen yhteydessä. Toinen vaiva peräpukamat& peräaukon haavauma. Voikohan tämä peräpään vaiva säteillä myös kohtuun/ alavatsaan? Terveyskeskuslääkärillä kävin, mitään ei kuulemma näkynyt poikkeavaa sisätutkimuksessa. Ehkä seuraavaksi yksityiselle, sillä tämä vaivaa minua kovasti. Kivut erityisiä menkojen aikaan. Toinen lapsi toiveissa, joten leikkauksiin/ toimenpiteisiin en haluaisi ennen toista synnytystä, ellei ole pakko. Voimia muillekin em. vaivoista kärsiville!!!
[/quote]

Elikkä mulle tuli sellaisia epämääräisiä oireita; ilmavaivoja, vessassa piti juosta isoilla asioilla jatkuvasti (koska pallukka keräsi ulostetta ja ei siis tyhjennyt siksi kunnolla) ja sitten näkyvänä "oireena" oli tuo pollukka alapäässäni emättimen alareunassa. Ei varsinaisesti ollut mitään kipuja, kuten monilla saattaa olla.

Oireet ja tuntemukset ovat yksilöllisiä.
Neuvolalääkäri sanoi mulle juuri viime viikolla, että useamman alasynnytyksen läpikäyneen naisen alapäässä oleva laskeumavaiva on useimmin sääntö kuin poikkeus, toisilla niin lievänä, ettei sitä edes tunnista ja toisilla todella elämää haittaavana asiana.

Nyt OLEN RASKAANA vk 12 =)
Vaivani yllätyksekseni on ollut huomattavasti helpompi nyt ainakin näin alussa. Vatsa toimii tosi hyvin ja näin ollen tuo rectoselekin toivottavasti pysyy aisoissa.

Korostan siis vieläkin että terveyskeskuslääkäri ei välttämättä havaitse mitään poikkeavaa alapäässäsi, joten KÄYKÄÄ GYNEKOLOGILLA ainakin välillä, jos tunnette, ettei kaikki ole oikein!!!
 
hiira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 13:11 MinnieMouse kirjoitti:
Oottelen sun kuulumisiasi, ja pidän peukkuja.
Itelläki tuntuu että se kohdun napukka vai mikä lienee on ihan tossa "suulla" ja hieman ulkonakin. Todella epämiellyttävää, yyh.
Lääkäri sanoi että pahimmillaan tämä on juuri kuukautisia ennen ja niiden aikana. Saa nähdä mikä tästä oikein tulee...pelottaakin se leikkaus jos se on jossain vaiheessa ajankohtainen....
No, koitetaan mennä pvä kerrallaan eteenpäin :heart:
kohdunpoistosta sen verran että se ei aina poista laskeuman vaivoja. Tuttavallani kävi niin,että jokunen aika kohdunpoiston jälkeen elimet(virtsarakko) laski niin että oli jatkuva painontunne alavatsassa. Sitten jouduttiin tekemään taas uusi iso operaatio, kun näitä "elimiä" ripusteltiin takaisin paikoilleen. Näin siis voi käydä kun vatsaontelosta poistetaan sinne kuuluvaa "tavaraa". Täytyy kyllä todeta jotta aika nuorille naisille (vrt. edellisiä kirjoitusia) on tullut jo laskeumia. Ennen se oli "vanhojen akkojen" ongelma. Ja useiden synnytysten, tietenkin. Tiedän myös itselläni olevan jonkunasteinen laskeuma. Minulla on kuusi synnytystä takana ja ikää 42 vee.. siis "vanha akka" :)
 
[/quote]

kohdunpoistosta sen verran että se ei aina poista laskeuman vaivoja. Tuttavallani kävi niin,että jokunen aika kohdunpoiston jälkeen elimet(virtsarakko) laski niin että oli jatkuva painontunne alavatsassa. Sitten jouduttiin tekemään taas uusi iso operaatio, kun näitä "elimiä" ripusteltiin takaisin paikoilleen. Näin siis voi käydä kun vatsaontelosta poistetaan sinne kuuluvaa "tavaraa". Täytyy kyllä todeta jotta aika nuorille naisille (vrt. edellisiä kirjoitusia) on tullut jo laskeumia. Ennen se oli "vanhojen akkojen" ongelma. Ja useiden synnytysten, tietenkin. Tiedän myös itselläni olevan jonkunasteinen laskeuma. Minulla on kuusi synnytystä takana ja ikää 42 vee.. siis "vanha akka" :)
[/quote]

Hmm...jos tuota asiaa nyt oikeastaan miettii, niin ennen vanhaan ei edes puhuttu kuukautisista saati sitten ko. vaivoista, eikäpä ollut tällaisia viestintä välineitäkään. Ehkäpä tässä suurin syy siihen miksi vanhojen akkojen tauti, kun usein vasta sitten kun oltiin toisten käänneltävä vanhainkodissa yms. niin tällainen vaivakin todettiin eikä siitä muuten hiiskuttu. On otettava myös huomioon, että entisajan äidit olivat usein ihan eri kaliiperia kuin nykyajan rappeutunut sukupolvi kaikkine hienouksineen.

niin ja ps. minullakin löytyy laskeumavaivaa :ashamed:
 

Yhteistyössä