kohdunkaulan puudutus

No melko tuskaista tietenkin =) Aluksi ajattelin että ei se voi niin järkyttävän kipeää käydä. Supparit ku kotona alkoi olla säännölliset niin kipu oli jo aika paha. Pyöritin lanteita ja kävelin. Hyvä puoli oli se että suppareiden välillä olo oli täysin normaali, eikä siis mitään kipua tuntunut.

Ponnistusvaiheen kipu oli erilainen. Sen pystyi hyvin paikantamaan, toisin kuin avautumisvaiheen kivun joka oli hyvin epämääräinen. POnnistusvaiheessakin suppareiden välit oli helpompia, vaikka eivät täysin kivuttomia olleetkaan. Tunsi missä kohden vauvan pää oli milloinkin tulossa. Pahin vaihe oli se kun vauvan pää oli aivan emättimen aukolla niin että päälaki näkyi ja aukko oli venyneenä. Siitähän se kyllä vielä venyi kun vauva tuli ulos. Kipeintä kävi siis juuri tuo hetki kun vauvan pää tuli aukosta ulos. Mutta onneksi tuo vaihe oli todella lyhyt. Monesti kätilöt sanoo ettei tuota tunne eikä repeilyjä koska nahka on niin kireällä. Minä kyllä tunsin. Tiesin jo ennenkuin oli kerrottu minne repeämät olivat tulleet.

Mahtavaa oli kun vauva lopulta solahti ulos ja kaikki kipu katos sillä hetkellä. Se oli uskomatonta. Ja mikä parasta kun sai pienen punaisen ja rääkyvän vaavelin syliin.

Jos vielä synnytän niin aion synnyttää taas ilman puudutuksia. Ainakin niitä isoimpia. Näin jälkeenpäin ajatellen synnytys olisi aivan toisenlainen kokemus ilman tuota kipua.
 
jäi vielä mainitsematta että kun sairaalaan pääsin niin paikat oli 6cm auki. Olin alunperin päättänyt selvitä mahdollisimman pitkälle ilman mitään.

Siirtymisvaihe on tunnetusti se vaihe jolloin voimat tuntuu oleva lopussa. Näin minullakin. Pyysin kätilöltä jotain puudutusta joka olisi ns. lievimmästä päästä. Kätilöt katsoi paikat ja olin täysin auki.

Siitä sitten ponnistamaan ja ei mennyt kauan kun kaikki oli ohi.
 
xxx
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 18:04 vieras kirjoitti:
jäi vielä mainitsematta että kun sairaalaan pääsin niin paikat oli 6cm auki. Olin alunperin päättänyt selvitä mahdollisimman pitkälle ilman mitään.

Siirtymisvaihe on tunnetusti se vaihe jolloin voimat tuntuu oleva lopussa. Näin minullakin. Pyysin kätilöltä jotain puudutusta joka olisi ns. lievimmästä päästä. Kätilöt katsoi paikat ja olin täysin auki.

Siitä sitten ponnistamaan ja ei mennyt kauan kun kaikki oli ohi.
eli jos olisit ottanut heti jotain helpotusta kun olit 6cm auki,niin oisit vielä saanut vai? missähän se raja kulkee että ei saa enään mitään..?
haluaisin ainakin keretä saamaan jotain puudutetta,mut jos ei kerkiä niin kokeepahan sit ilmankin.. :eek:
 
Mä en ole ihan varma, mutta olikohan se sitten tuo puudute, jonka toisessa synnytyksessä sain? Eli vauvan päälaen taakse oli jäänyt kohdunsuuta, eikä kätilö saanut painettua sitä pois,koska kaikkinainen ronkkiminen tuntui ikävältä. Sain sitten jonkun puudutteen, joka laitettiin suoraan kohdunsuulle ja kätilö painoi tiellä olevan osan sormin opis, että päästiin ponnistamaan. Mutta siis sen puudutteen ainakin voi antaa loppuun asti, koska sain sen nimenomaan siksi, että ponnistustarve oli jo ja vauva lähtenyt liikkeelle, mutta kohdunsulle oli jääny joku läppä eteen, joka piti painaa pois.
 
SUOSITTELEN! Mä sain tän kolmosen aikana viikko sitten tuon ja se vei samantien kivut pois. Siinä sitä istuttiin sängyn laidalla kivuttomana ja naurettiin että koskahan tässä sais alkaa ponnistamaan :D Ponnistusvaiheen kipua se ei vieny pois.
 
Tota puudutusta en ole saanut,mutta supistuskipuihin olen molemmissä synnytyksissä halunnut epiduraalin koska muuten en ole pystynyt olemaan.Mutta ekan ponnistusvaihe oli kamala,huusin enemmän kuin ponnistin,mutta toisella kertaa kokeilin ponnistusvaiheen puudutusta eli pudendaalipuudutusta joka annetaan johonkin sinne kohdunsuun tietämille hetki ennen ponnistamista ja se auttoi ihanasti!
Pystyin keskittymään ponnistamiseen enkä huutanut ollenkaan,vain tuo vauvan pään ulos tulo sattui kun se venytti kovasti paikkoja.

Nyt edessä kolmas synnytys ja luulen sen olevan aikas nopea joten jos en ehdi epiduraalia saada niin ainakin tämän pudendaalin käsken jonkun välittömästi laittamaan,siitä oli todella suuri apu!
 
Mä sain sen eikä auttanu kyllä mielestäni yhtään, verrattuna epiduraaliin jonka esikoisesta sain ja se vei kaikki kivut.
Ja kyllä ton kohdunkaulan puudutteen voi laittaa aika lopussa vielä, koska mulle kun se laitettiin niin olin niin auki että käytännössä samantien sen laiton jälkeen sain ponnistaa.
 
Mulle laitettiin kohdunkaulan puudutus epiduraalia odotellessa. Auttoi jonkin verran pahimpaan kipuun. Miinuspuolena se, että puudute osui verisuoneen, joka alkoi vuotamaan, ja tämä kohta tuntui ikävälle sitten koko synnytyksen ajan epiduraalista huolimatta! :(
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 10:46 vieras kirjoitti:
Kohdunkaulan puudutus voidaan laittaa niin kauan kuin kohdunkaulaa on jäljellä. Siis jos on täysin auki niin sillonhan sitä ei enää ole mihin pistää. Näin minä tämän ymmärrän...
Näin se taitaa olla, sillä mullekin toi piti laittaa, ku olin 8 sentissä, vaan parin supistuksen päästä olikin ponnistuksen vuoro, joten se siitä puudutteesta... :snotty:
 
Mulla on jotenkin sellainen olo, että ekass synnytyksessä (perätilasta) olisin saanut sen...mutta, papereissa ei ole mitään mainintaa???
Seuraavassa en saanut, ja kipua tuntui enemmän just kohdunsuun tienoilla, kolmannessa pyysin sitä, mutta, myöhään, sain heti jo luvan ponnistaa...
Oikeastaan se on ainut puudute, jonka mä seuraavassa synnytyksessä huolin, jos ehdin ajoissa sairaalaan...
 
Olin 7cm auki jolloin sain kohdunkaulan puudutteen. Auttoi noin pari tuntia. Haittapuolena että jouduttiin tipalla supistuksia kiihdyttämään kun melkein loppuivat.
Loppumetreillä sain myös paikallispuudutteen. Lisäksi ilokaasua. Epiduraalia en tarvinnut eikä sitä tarjottukaan.
 
ÄITI3X
mulle ahtinyt toisessa synnytyksessä vaikuttaa toiselle puolelle, kun toiselle sitä ei ehditty enää laittaa. autto emättimen kipuihin, mutta mulla supistuskivut voimakkaimmillaan selässä ja sinne ei auttanut yhtään. minun kokemukset, että melkein yhtä tyhjän kans.
kolmannessa synnytyksessä eivät ehtineet kuin vähän pistää vain toiselle puolelle. eli ei ehtinyt auttaa.
ensimmäiselle sain epiduraalin. oli UNELMA!!!!!!!
 
IHAN KAUHEETA AINAKIN MINULLE. kätilö kehui kuinka ihana luomu synnytys, mutta kyllä minulla oli kaukana ihanuuet. kun kerran puudutuksia on keksitty niin eiköhän nuota oo sillon lupa käyttääkin, eikä äitejä rääkätä ilman. jokaisella kipukynnys erilainen.
 

Yhteistyössä