kohdunkaulan puudutus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sen laitto oli koko synnytyksen kivuliain vaihe, eikä vaikuttanut kuin pari minuuttia. Päätin, etten sitä ainakaan ota toista kertaa. Seuraavalla kerralla en saanutkaan mitään, hyvä että ehdin synnytyssaliin ajoissa.

Kuule niissä poltoissa ei tuntunut yks piikki enää missään.

Ekassa synnytyksessä vei kivulta terävimmän huipun, mutta tokassa synnytyksessä vei kivut niin, että torkahdin.

Sehän toimii nimenomaan uudelleensynnyttäjillä paremmin.

Mulle on laitettu kolmessa synnytyksessä. Yhdessä kaks kertaa muissa yhdesti. ja ei todellakaan käyny kipeää.
On vaan tosi paljon eroa lääkäreissä kuka osaa laittaa sen oikeaan paikkaan et auttaa kunnolla. Mulle 2 kolmesta on osannu laittaa sen.

Mulla ollut neljässä synnytyksessä se ainoa puudute ja on toiminut todella hyvin.
Oon pelännyt epuduraalia sun muita selkäydinkanavaan pistettäviä joten tuo ollut mulle se jota olen VAATINUT.
On laitettu kun noin 4-5 cm ollut auki ja loppu onkin puudutteen jälkeen hurahtanut ihan.
30 min-50 minuutissa mennyt loppu, eli tosi hienosti.
Ja ponnistamisen tarvetta ei vienyt, saattoi tietty vähän auttaa ponnistamisessakin,ehkä puudute tehosi siinäkin vielä.

Eikä sattunut laitto.
Ehkä pisti samanverran kuin verikokeen otto.
Tsemppiä,mä suosittelen kyllä!

Jos on jo kärvistelly oikein kipeiden supistusten kans jonkun aikaa, niin sen laitto ei tunnu yhtään missään.
Mä suosittelen sitä lämpimästi, mut ei se kaikilla kuulemma auta.

Mulle ehdittiin laittaa vaan toiselle puolelle, ku olin yhtäkkiä jo kokonaan auki ja koko kohdunkaula hävinny, mihin olis voinu laittaa.. Ei sattunu, tuntu vaaanjotenki ilkeältä ja epämukavalta. Mutta ei myöskään juurikaan tehonnut, ei varmaan oikeen ehtinyt vaikuttaa.. Ponnistusvaihe normaali, kesti 30min, en sitte tiiä olisko ollu vielä kivuliaampi ilman tuota. ja siis ensisynnyttäjä olin. Epiduraalia en halunnut koska kipu oli koko ajan siedettävissä, että päätin pärjätä tuolla kohdunkaulanpuudutteella. Ja muutenki ahisti ajatus, että vielä tippaan joutuisin ja selkää alketaan sörkkiä.

Se ei satu. Ja suosittelen sitä. Itse olen saanut sen 2 synnytyksessä ja jos joskus vielä menen, niin otan taas. Itselleni oli hyvänä apuna. Kokemusta myös 1 epiduraalista ja en tykännyt siitä.

Mulle sanoi viimeksi kätilö, että on eroja lääkäreissä, et ketkä osaa sen hyvin laittaa. Kehui että just vuorossa oleva lääkäri on huippuhyvä pistämään just sitä, et lähes kaikki jotka ottaa on todella tyytyväisiä. Mä päädyin sit kuitenkin spinaaliin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
hyi apua, en mee synnyttään ollenkaan :) jäi nii traumat epiduraalin laitosta ku harjottelija piikitteli koko selän.

Oon ollu lääkäriä avustamassa en siis epiduraalin laitossa mutta samalla periaatteella selkäytimeen laitettavan dreenin laitossa. Vannoin sillon etten ikinä halua epiduraalia. Lääkäri ronkki aikansa ja väänsi sitä neulaa siellä selän sisässä potilaan oksentaessa kun lekuri ei meinannu löytää oikeeta paikkaa selässä :x

Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
hyi apua, en mee synnyttään ollenkaan :) jäi nii traumat epiduraalin laitosta ku harjottelija piikitteli koko selän.

Oon ollu lääkäriä avustamassa en siis epiduraalin laitossa mutta samalla periaatteella selkäytimeen laitettavan dreenin laitossa. Vannoin sillon etten ikinä halua epiduraalia. Lääkäri ronkki aikansa ja väänsi sitä neulaa siellä selän sisässä potilaan oksentaessa kun lekuri ei meinannu löytää oikeeta paikkaa selässä :x

Sehän mullakin kun on hoitoalan ihmisiä niin on nähnyt ja kuullut tosi karmeita stooreja...
:o
Että siks olen ollut niin kielteinen epiduraalille sekä leikkauksille. Kaksosista mä pelkäsin ihan hulluna sektiota ja sanoin että jos vauvat vaarassa niin sitten leikkaus mutta mun vuokseni ei puukkoa kaiveta.Mä synnytän vaikka poikittaistilassa olevan lapsen!!
:wave:

Minä en muista ainakaan että se olisi kovin paljon sattunut verrattuna siihen tuskaan mikä oli ennen puudutusta. Ensin mulla annetttiin epiduraali joka ei sit vaikuttanu mitenkään..pari tuntia sen jälkeen oli niin järkyt kivut että anelin edes jotain ja voi mikä autuus kohdunkaulan puudutus olikaan.

Mulla "sattui" se kun erehdyin näkemään sen piikin!! HHHHUII kauhistus.. no, onneksi kuitenkin laittoi lääkäri sen, koska auttoi tosin hyvin.

en edes huomannu miltä tuntu kun olin aikeissa itse sen sinnne laittaa kun heidän tulo kesti liianki kauan ; o
kovin olin onnellinen kun alkoi lopulta vaikuttaan!
eikä mulla toisellakaan kertaa muuta laitettu. eli ei ainakaan mitäään traumaa jääny ; D

Mun täytyy sanoa vielä että ei sitä kohdunkaulan puudutusta edes välttämättä koe sitten tarvitsevansa. Tai siis mulla ei ollut epiduraalia (en halunnut, enkä sitten tarvinnutkaan) enkä toisaalta muista mitään kipua enää siinä ponnistusvaiheessa tai muutenkaan sellaista paikallista kipua siellä kohdunkaulan alueella.

Yhteistyössä