kohdun puudutus?

  • Viestiketjun aloittaja pelottaa...
  • Ensimmäinen viesti
pelottaa...
Asennettiin hormonikierukka (olen synnyttämätön) ja tuskat olivat jotakuinkin helvetilliset. Nyt pelottaa ihan kamalasti sen poisotto.

Kysymykseni asiasta jotain tietäville siis: suostuvatko gynet puuduttamaan kohdun poisoton ajaksi, sattuuko puudutus, entä sattuuko poisotto puudutuksesta huolimatta?

Pelottaa niin etten saa asiaa mielestä ollenkaan ja valvon jo yötkin asiaa miettien.
 
dome
Minulla (olen kanssa synnyttämätön) kohdunkaula puudutettiin kierukkaa laitettaessa, neljä pistosta ympäri. Silti kierukan laitto sattui aikalailla. Uskoisin siis, että eiköhän pois ottaessakin puudutella. Sanot vaan, että oli kivuliasta toiseen suuntaan, että haluat puudutukset.

Jos pelottaa, niin mene juttelemaan asiasta lääkärin kanssa jo nyt hyvissä ajoin, ettei asiaa tarvitse vatvoa muutamaa vuotta.

Miksi sinä otit kierukan, vaikka olet synnyttämätön?
 
ap
Kiitos vastauksesta, toivottavasti muutkin jaksavat kommentoida! Olen ajatellut, että eikös synnytyksessäkin saateta puuduttaa kohdunkaulaa, joten miksei siis muissakin toimenpiteissä?

Otin kierukan synnyttämättömänä koska ajattelin että se paikallisvaikutuksen vuoksi vähentäisi hormonien sivuvaikutuksia. Söin pillereitä 11 vuotta ja kärsin mm. melko rankoista mielialavaihteluista. Tajusin asian vasta kun pidin n. vuoden tauon pillereistä ja olin aivan kuin eri ihminen.

Lapsia kun en tässä elämäntilanteessa (tai mahdollisesti koskaan) halua ja kumin käyttö ei tuntunut optimiratkaisulta vakisuhteessa niin ajattelin kierukka olisi hyvä ratkaisu. Hormonikierukka sen vuoksi, että en halunnut kuukautisteni ainakaan lisääntyvän entisestään niinkuin kuparikierukka kai saattaa tehdä. Nyt vain tuntuu siltä että hormonivaikutukset ovat yhtä voimakkaita kuin pillereissä eli ojasta allikkoon mentiin.

Kait se sitten on mentävä kiltisti lääkärin juttusille. Jotenkin vain olo olisi rohkeampi kun tietäisi mitä voi realistisesti pyytää kun tuntuu siltä että gynet harvemmin tarjoavat itse mitään kivunlievitystä.
 
dome
No, elä nyt vielä vaivu epätoivoon hormonivaikutusten vuoksi, eikös ne kuitenkin useimmissa tapauksissa tasaannu alun jälkeen.

Minulla gyne oli sen verran valveutunut, että itse otti puudutusasian esiin ja kysyi, mitä mieltä olisin, jos laitettaisiin puudutus, kun nyt synnyttämätön olen. Itse en varmasti olisi osannut sitä pyytää. Lääkäri itsekin totesi toimenpiteen jälkeen, että oli kyllä hyvä, että puudutus heti alkuunsa laitettiin.

Ja kyllä minäkin taatusti aion vaatia puudutuksen poisottoonkin! :)

 
ap
Kiitos dome rohkaisustasi!

Kyllä minä ajattelinkin odottaa jonkin aikaa ilman mitään ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Aikaa kierukan laitosta on kuitenkin vasta kaksi kuukautta.

Silti olen hieman yllättynyt siitä kuinka samanlainen olo minulla on kuin pillerien kanssa = ei mitään merkkejä vähemmästä hormonivaikutuksesta. Tiedä sitten kuinka kauan pitäisi jaksaa odotella, kun parisuhde on näillä raivokohtauksilla kohta historiaa, vaikka siippa ymmärtäväisesti asiaan suhtautuukin.
 

Yhteistyössä