Kohdunkaulan puudutus Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Synnytys lähenee ja mietin tässä tuota kohdunkaulan puudutusta että onko siitä mihinkään? Spinaalin ja epiduraalin olen saanut enkä halua enään vaikka hyviä ovat olleet ja syy on siksi ku mulla on tosi nopeita synnytyksiä niin aattelin et kestän kivut pienemmälläki puudutuksella tai jopa ilmanki. (Seki on tullu koettua) tosi huutamista se on mut niin nopsaa ohi et kestän. Niin ja mua seki pelottaa esim. spinaalin ku sain niin se meni hermoon ja mulla säpsähti jalkaa tosi kovasti niin mietin jos se pikki liikahtaa mun selkäytimesä jotenki. :/ Onneksi ei käyny kuinkaan. Spinaalista tuli vielä sydämen rytmihäiriötä ja epiduraalista pääkipu. Ei kiitos enään niitä. Toka vaihtoehto homeopaattinen esim. arnica. Ei vaan oo kokemusta mutta varmasti turvallisin.

Ensimmäinen lapsi tuli ihan luomuna, eli ei siis ehditty käyttää minkäänlaista kivunlievitystä.

Toisen lapsen kanssa ehdin juuri ja juuri saada tuon kohdunkaulan puudutteen, sekä sain ilokaasua.

Toinen synnytys oli mielestä helpompi, kipu ei ollut niin suuri joten koin saavani noista hyvin apua. Luulisin että jos saisin spinaalin ja epiduraalin niin ne olisi taas ihan liian voimakkaita.

Molemmat synnytykset olleet nopeita, ensimmäinen 2h20min ja toinen 1h45min.

Mulle se puudutus toi avun parin supistuksen ajaksi, sitten kipu palasi täysin. Vaikutusta voi olla silläkin, että vauva syntyi sitten 9 minuuttia sen puudutuksen antamisen jälkeen, joten auttoi se varmaan rentoutumaan :D.

Epiduraalia en enää haluaisi, joten ehkä tälläkin kertaa toi puudutus.

Kerran on laitettu ja toista kertaa ei tule. Sen laittaminen oli ensinnäkin kaikkein kivuliain juttu, mihin olen synnytyksissäni törmännyt, yhden olen jopa luomuna synnyttänyt. Toisekseen siitä ei ollut apua kuin pariksi minuutiksi.

Ainokaiseni synnytyksessä ehdittiin antaa kohdunkaulan puudute, en tiedä tehoa kun en aiemmin ollut synnyttänyt, mutta ei kyllä ollut kovinkaan kivulias synnytys.

Ei kyllä ollut mitään vaikutusta, mutta todella vittumaisen tuntuista se laittaminen. Epiduraali mulla ollut aivan paras, ei mitään tuntoja missään. Ponnistamaan silti pystyin.

Kummassakin synnytyksessä on laittetu kohdunkaulapuudute.
Ekassa auttoi huomattavasti rentoutumaan ja kohdunkaula avautui puudutteen laiton jälkeen ripeästi (siihen saakka aukesi aika nihkeästi kun pistin vastaan). Ponnistusvaiheessa puudute ei enää auttanut, meinattiin lisätä mutta ei ollut enää mitään reunaa mihin tökätä. Tosin ekällä kerralla puudutteen laiton jälkeen tunsin supistukset pakarassa :D Ei mitenkään kivuliasta mutta tosi hassun tuntuista.
Toisessa avautuminen tapahtui nopeampaa ja koko puudute ehdittiin tökätä muutomaa minuuttia ennen ponnistusvaihetta. ei ehtinyt oleellisesti vaikuttamaan.

Ainoa miinus mitä keksin on se, että pitää maata sängyllä puudutteen laiton ajan. Itselle pystyasento on ollut paras avautumisvaiheen aikana (vähemän kivuliasta).

Sen laitto sattuo mulla ihan HIRVEÄSTI! Vaikeroin ja vedin ilokaasua. En ottais toisten, koska se tuntui oikeasti, että se lääkäri keihästää mut elävältä sillä piikillä! Vei pahimman supistuskivun pois, mutta pieni kipu jäi ja toista kylkeä vihloi ja poltti, ei kai vaikuttanut sinne.

Ei kohdunkaulan puudutteesta ollut mulle juuri mitään riemua, ihan sama vetää luomuna.
Homeopaattisista Arnican lisäksi varaisin mukaan itse ainakin Aconitumia ja Hypericumia. Mutta homeopaattiseen kivunlievitykseen pyytäisin tod.näk. apua ihan oikealta homeopaatilta, enkä lähtisi itse säätämään. Silloin siitä voisi olla oikeasti jotain apuakin...

Ja kun kysyttiin, että onko se auttanut ponnistusvaiheeseen, niin ei auttanut. Sattui niin paljon, että pelkäsin koko perseen repeävän ja leikkasivat vielä epparinkin ilman mitään puudutteita.

en huomannut että olis auttanut yhtään, en huomannut itse asiassa mitään vaikutusta. Lapsi oli tosin virhetarjonnassa ja jumissa ja kipu kaamee ,eikä epiduraalistakaan ollut mitään iloa :(

Mulla kohdunkaulapuudute auttoi järkyttävään avautumiskipuun, synnytys kun oli tosi nopea. Laitosta olin kuullut kauhujuttuja, mutta se ei sattunut yhtään enempää kuin ne supistuksetkaan. Kätilö kyllä kehui lääkärin olevan tosi taitava hommassaan.

Mulle kerrottiin etukäteen, että puudute auttaa noin puolta synnyttäjistä, toista puolta ei. Mä olin se välimallin synnyttäjä, toinen puoli puutui ihanasti ja toinen ei lainkaan. Mutta olin kovin kiitollinen toispuoleisestakin puutumisesta, silloin oli helpompaa löytää kipua lievittävä asento sitä toista puolta ajatellen.

Yhteistyössä