Kohdunkaulan kehitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten nopea?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten nopea?

Vieras
Kohdunkaula oli 1½ viikkoa sitten 2cm ja pehmeä, kaulakanava kiinni. Viikko myöhemmin lyhentynyt olemattomaksi ja pehmeä sekä sormelle auki.

Kellään muulla vastaavaa kokemusta tai lähinnä kokemusta siitä kuinka nopeasti voisi olla synnytys odotettavissa? Lääkäri sivuutti kyselyni mahdollisesta ajankohdasta ihan kokonaan..

Mulla oli viikko sitten kohdunkaula hävinnyt kokonaan, kohdunsuu sormelle auki ja paikat pehmenneet. Ei kuulemma välttämättä ennakoi synnytystä lähiaikoina. Kroppa valmistautuu mutta voi silti mennä yliaikaiseksi. Ja LA oli siis 27.3.

Moi

Mulle sanottiin, että sen kohdunkaulan perusteella on mahdoton sanoa mitään ajankohtaa synnytyksestä. Joillain menee tyyliin 4 cm päivässä ja joillain tököttää samassa tilanteessa päiviä. Itselläni kohdunkaula oli viimeiset 4 vkoa 2 cm, eikä liikkunut mihinkään. Loppuenlopuksi käynnistettiin ja lapsi syntyi vko 42+2.

Mulla kohdunkaula nyt 1,5cm, eli puolet hävinny. Lisäksi pehmee ja jotain muutaki oli. Vauva laskeutunu tosi alas. Viikkoja täynnä 30. Saikulla vuodelevossa seuraavat 4viikkoa ja sit saa vauva syntyä. Hieman pelottaa. Äippäpolilla joutuu käymään tutkimuksissa. Ei vaadi kuulemma paljoa, että synnytys käynnistyisi. Onko kellään ollut samanlaista tilannetta? Milloin vauva lopulta syntyi? Ap, paljo sulla viikkoja?

Esikoista odottaessa kohdunkaulaa oli 28-viikolla reilu sentti ja sisäpuolelta oli jo avautunut. pötkötin sairaalassa 7 viikkoa, kunnes vauva syntyi 35+1. Synnytyksen käynnisti lapsivesipunktio, joka tehtiin siksi, että synnytys haluttiin käynnistää seuraavana päivänä koska lapsi ei enää kasvanut masussa. Punktio kuitenkin käynnisti synnytyksen ja vauva syntyi 2100 g painoisena pirteänä tyttönä ja kaikki meni alun keltaisuudesta huolimatta hienosti. Nyt normaalimittainen superpälpättäjä 2-vuotias.

Olen taas raskaana. Viikkoja tänään tasan 36. Kohdunkaulaa on ollut reilu sentti viikosta 32 lähtien, sormelle auki samoin sieltä saakka ja samaten sisäpuolelta on nytkin jo avautunut. Nyt pötköttelin sairaalassa viikon ja sitten 35-viikolle saakka kotona. Reilun viikon verran olen ollut jalkeilla ja tilanne on pysynyt ennallaan. Supistelutkin ovat vähentyneet, niitä oli paljon viikoilla 26-33.

Limatulppakin tuli parisen viikkoa sitten, mutta muuten ei ole mitään merkkiä siitä, että vauva olisi halukas tulemaan ulos,vaikka onkin tosi alhaalla ollut jo pitkään ja painaa ikävästi.

Pelokas: mulla on viikkoja koossa 35+4 ja vauva saa syntyä kuulemma jos on tullakseen.

Toivottavasti sulla vielä jonkun viikon malttaisi pysyä matkassa mukana.

Voimia!

sisko: sulla kyllä kuulostaa ikävälle eka raskaus. Tai paremminkin rankalle. Ihmetyttää, että miten mua ei otettu sairaalaan makaamaan? Luultavasti ne kattoo nyt, että mitä viikon aikana tapahtuu. Ottavat sit sisälle,jos paikat jatkaa kypsymistään. Pääsis nyt sinne 34 viikolle,niin sais hengähtää.
Kiitos ap:lle! Tsemppiä sinullekkin!

Pelokas, mulla oli sama juttu samoilla viikoilla mutta olin vuodelevossa ensin osastolla ja loppuajan kotona kun kaula ei levossa enää entisestään lyhentynyt. Lepo (rv 37 asti )tuntui auttavan vähän liiankin hyvin, sillä nyt rv 40 + risat, eikä vielä merkkiäkään vauvan syntymisestä...

Yhteistyössä