Kohdun sisäsuu auki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Raskaana 28+2 ja eilen päivystyksessä käydessäni supistuksien takia huomattiin kohdun sisäsuun olevan kartiomaisesti (funneling) auki (sormelle) ja kanava lyhentynyt 3.8 cm 2.2 cm.Muitten kokemuksia asiasta tai tietoa kaivattaisiin, onko vauvanne syntynyt ennenaikaisesta, mitä kieltoja (nosto,seksi,yms) saitte tai jouduitteko sairaalaan vuodelepoon ja miten pitkäksi aikaa?

Lämmin kiitos <3

Mä jouduin vuodelepoon sairaalaan tommosesta tilanteesta, viikkoja oli 31. Tosin mulla oli koko ajan päällä myös supistukset joihin tarvitsin sitten estolääkityksenkin. Lääkityksestä huolimatta synnytys eteni koko ajan ja kahden vuorokauden kuluttua lapsi syntyi.

Sinä voit päästä ihan kotivuodelevolla, tarkoittaa myös seksikieltoakin, jos supistukset pysyvät aisoissa.

Mulla sama homma, eli rv 27 oli kohdun(sisä)suu 2cm auki. Ei nostelua, rehkimistä, seksiä, mitään mikä aiheuttaa supistuksia. Osastolla olin lepäämässä viikon, sen jälkeen saikulla kotona.

Lapsi syntyi lopulta rv40+2, mutta syöksyllä.

Miulle laittoivat eilen kankkuun suoraan supistusten estolääkepiikin joka auttoi kyllä hyvin.
ja matalalla kynnyksellä pitäs lähteä jos taas rupiaa suppailemaan.
Tuo lepääminen vähän hankalaa, kun talossa 1vee tiitiäinen ja mies 3 vuorotöissä ;(

[QUOTE="huolestunut";22276379]Miulle laittoivat eilen kankkuun suoraan supistusten estolääkepiikin joka auttoi kyllä hyvin.
ja matalalla kynnyksellä pitäs lähteä jos taas rupiaa suppailemaan.
Tuo lepääminen vähän hankalaa, kun talossa 1vee tiitiäinen ja mies 3 vuorotöissä ;([/QUOTE]

Nyt olisi sitten tarve hankkia apua. Hankkikaa esim. kunnalta perhepäivähoitajalta ostopäiviä lapselle niille päiville kun joudut olemaan koko päivän lapsen kanssa yksin. Ja sukulaiset valjastatte iltahoitoavuksi. Se ei ole kun hetki kun vauva lähteekin tulemaan ja sitten sitä ei enää saakaan pysäytettyä..

jouduin vuodelepoon. viikko ettei saanut nostaa edes tarjotinta, pystyssä sai olla että kävi vessassa ja joka toinen päivä suihkussa.
Lisäys: kotona siis sain olla pystyssä saman verran, sain myös syödä istualtaan. kaverit piti valjastaa avuksi kun ei ukko voinut olla kotona.
seksiä sai harrastaa vk36 seuraavan kerran. syntyi vk38+6.
tokasssa oli kanava sormelle auki jo vk20, silloin lepäilen ja oleilin vk34 asti, syntyi vk37+4.

Viimeksi muokattu:
Blue, kiitos kommenteistasi ja tietysti kaikille muillekin kiitokset! :)
Meille on sanottu kodinhoitopuolelta että 2x/vko, kerta max 4h saadaan apua, se on heidän tilanteensa tällä hetkellä tässä kunnassa.
Sukulaiset asuu valitettavasti tosi kaukana ja nytkun tajusin tilanteen vakavuuden oikeesti, niin itkeä tirauttelen täällä...;(
Mitä ihmettä mä oikein teen että saan vauvan pysymään sisällä...1 veetä on pakko hoitaa ja ulkoilla sen kanssa ja nostaa pyllypesuun lavuaariin ja pukemiset...jne....VOI EI!!!

Mulla oli viikkoja 29, kohdunsuu aukesi 4 cm. Makasin reilun viikkon osastolla lääketipan jatkeena, ja siitä eteenpäin kotona ehdoton vuodelepo rv 37 asti. Nousta sain ainoastaan vessaan ja syömään. Tyttö synty rv 38+1 käynnistettynä.

Aika paha tilanne...
Mll tyttöjä kannattaa käyttää jos vaan mahdollista tai ystäviä, kummeja tms.
Tilanne on vakava, kuukausikin lisää on paljon lapselle.
Voisiko mies ottaa kuukauden palkatonta?
Onhan sekin kallis ratkaisu mutta kallista sekin tulee olemaan jos lapsi syntyy nyt ja tarvitsee tehohoitoa sekä ehkä myöhemmin paljon muutakin apua, jos kehityksen kanssa ongelmaa.

Miettikäää tosissanne että teette kaikkenne. Sitten ei tarvitse miettiä että mitä jos olisin tehnyt niin tai näin.
Voimia.

[QUOTE="huolestunut";22276502]Blue, kiitos kommenteistasi ja tietysti kaikille muillekin kiitokset! :)
Meille on sanottu kodinhoitopuolelta että 2x/vko, kerta max 4h saadaan apua, se on heidän tilanteensa tällä hetkellä tässä kunnassa.
Sukulaiset asuu valitettavasti tosi kaukana ja nytkun tajusin tilanteen vakavuuden oikeesti, niin itkeä tirauttelen täällä...;(
Mitä ihmettä mä oikein teen että saan vauvan pysymään sisällä...1 veetä on pakko hoitaa ja ulkoilla sen kanssa ja nostaa pyllypesuun lavuaariin ja pukemiset...jne....VOI EI!!![/QUOTE]

Soita kuntasi päivähoidonohjaajalle! Häneltä saat kuulla mahdollisuuksista saada lapsenne päivähoitoon. Ei varmasti joka päivä tarvitse, mutta silloin kun joudut koko päivän olemaan yksin lapsen kanssa. Ostopaivinä mahdollista kuitata nuo, eli maksatte vain päivistä joina lapsi on hoidossa, esim. 5 päivää/kk ja nekin maksut on sidottu perheen tuloihin. Siihen kun sitten lisätään toi kodinhoitoapu niin siitähän tulee jo hyvin apua.

Älä nostele lasta lavuaariin. istuta vessanpöntölle ja käsisuihkulla pese, tai menkää suihkuun suihkuttelemaan. Hoida mahdollisimman paljon lasta lattialla. Anna itse kiivetä syliin, älä nosta. Ruokailkaakin lattialla jottei tarvitse nostaa syöttötuoliin. Tyynyillä tuet itsellesi mukavan asennon. Ulkoilla ei ole pakko joka päivä esim. se kodinhoitaja voisi aina käydessään viedä lapsen ulos ja miehesi silloin kun on päivällä kotona.

Aloita nyt sillä että soita sinne päivähoidonohjaajalle ja kysyt mitä mahdollisuuksia siellä on tarjota. Tarvittaessasi hankit lääkärintodistuksen avun tarpeellisuudesta.

hankala tilanne. Kunnan pitäs tulla nyt vastaan ja hommata lapsellesi kokopäiväinen hoito. Mulla oli nostelukielto ja lapsi "määrättiin" hoitoon, vaikka sisäsuu pysyi kiinni. Yhteys päivähoidon ohjaajaan ja sataprosenttinen LEPO!

[QUOTE="huolestunut";22276502]Blue, kiitos kommenteistasi ja tietysti kaikille muillekin kiitokset! :)
Mitä ihmettä mä oikein teen että saan vauvan pysymään sisällä...1 veetä on pakko hoitaa ja ulkoilla sen kanssa ja nostaa pyllypesuun lavuaariin ja pukemiset...jne....VOI EI!!![/QUOTE]

Nyt soitat uudelleen kunnalle. En nyt tiedä mihin, mutta kaikille päivähoidosta ja lapsiperheiden asioista vastaaville ihmisille vuorotellen ja ihan päällikköjä myöten. Vaikka et saisi kotihoitoon apua, niin sun on tossa tilanteessa pakko saada viedä lapsi pph:lle nyt heti ilman mitään parin viikon odotteluja. Tai siis sun miehen on pakko saada viedä lapsi sinne ja sinä pysyt levossa!

Sinä olet nyt masussa olevan vauvasi leijonaemo, joka puolustaa hänen oikeuksiaan kynsin ja hampain! Onnea ja kaikkea hyvää teille! Pidän peukkuja!

Mulla oli tollanen tilanne rv 26 ja viikossa eteni synnytykseen. Ensimmäinen lapsi, ei lepokaan tai supistuksen estolääkket auttaneet. Vieläkö supistukset jatkuvat? Jos kivuliaita supistuksia tulee, mene uudestaan äitiyspolille. Voivat ottaa sairaalalepoon ja silloin saat levättyä. Lisäksi on tärkeää, että ehdit saamaan kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään, jos synnytys oikeasti käynnistymässä. Tsemppiä, toivottavasti vauva malttaa olla kohdussa vielä pitkään!

Yhteistyössä