Kofeiinimyrkytys?

  • Viestiketjun aloittaja kahvisieppo
  • Ensimmäinen viesti
kofeiini
Itse menen psykoosiin aina kun juon liikaa kahvia/kofeiinipitoisia juomia. En ole kertaakaan löytänyt sivua jossa kerrottaisiin asiasta suomeksi. enkä nyt jaksa etsiä sitä sivua jossa kerrotaan englanniksi. mutta kofeiinipsykoosi se on
 
Jos en ole syönyt kunnolla, ja juon liikaa kahvia, niin mulla tulee kylmänhiki, tärinää, rytmihäiriöitä, sydämentykytystä. En tiedä miksi kutsutaan, eikä tule koskaan enää, kun ymmärsin mistä johtuu. Se on tosi pelottava olotila, kuin sydäri tulis.
Mutta siis olen käytännössä lopettanut kahvinjuonnin kokonaan tämän takia, mulle ei kofeiini sovi.
 
Jorde
Mä luulin ekaks kun oli huonoa oloa ja muuta että on salmonella, mutta pisti miet-
timään että oisko kofeiini myrkytys kun siis mähän join 4-6 kuppia kahvia päiväsä. Oireet: Huono olo, vintti alko pimenee, tärisyys, raskaampaa hengittää. Nyt juon
vaan 2 kuppia koska pelkään että on kofeiini myrkytys. Voisiko joku kertoa onko?
 
"vieras"
Ei kofeiiniherkkyys ole mitenkään kovin harvinainen. Liiallinen kahvinjuonti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä, huonovointisuutta, käsien tärinää ja yleistä heikotusta. Ei kannata juoda sitä kahvia, jos siitä ei seuraa kuin huonoja asioita. :)
 
En ymmärrä miksi jotkut ihmiset ovat niin skeptisiä tämän kofeiinimyrkytys-asian suhteen, itse olen nyt 19-vuotias ja noin puolitoista vuotta takaperin oli tapanani kitata päivässä monta kuppia kahvia.

Joskus ehkä 12-14 vuotiaana aloitin säännöllisen kahvin juonnin ja join siis monta vuotta putkeen päivittäin kahvia. Sitten tosiaan muutamana iltana tuolloin 2009 syksyllä kun olin juonut ehkä kahdeksaisen kuppia päivässä alkoi tulla paniikkikohtauksen oireita kunnes sitten muutaman kerran pääsi paniikkikohtaus laukeamaankin ihan kunnolla. Niinä hetkinä tuntui että kuolen, vähintään siltä että olin tulossa hulluksi. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja edes omassa sängyssä yksin peiton alla ei ollut hyvä olla. Ihmispelko oli jotain mitä ei voi mihinkään verrata, se oli jotain suunnatonta. Musiikin kuuntelu auttoi jonkun verran ja ajan mittaan menivät kohtaukset ohi.

En tietenkään heti ollut perillä mistä kohtaukset johtuivat ja olin ihan kauhuissani kun ei ollut ennen semmoisia tullut. Kahvia en osannut edes epäillä. Sittenpä päätin etsiä täältä netistä tietoa ja googlasin tuosta, löysin jonkun artikkelin suomi24:sta jonka tämä qmies oli kirjoittanut ja oireet vastasivat täydellisesti tätä hänen kuvailemaa kofeiinimyrkytystään. Päätin sitten testata jättää kofeiinin käytön ja katsoa josko oireet helpottaisivat ja helpottivathan ne. Ei ole samanlaisia kohtauksia sen jälkeen tullut, tosin silloin jos olen jotain coca-colaa sattunut juomaan niin saattanut alkaa sydän tykyttämään, olenkin siis yrittänyt olla kokonaan käyttämättä kofeiinipitoisia juomia eikä mitään oireita ole tullut jos en ole kofeiiniin koskenut.

Luulen että tuo liiallinen kahvinjuonti aiheutti mulle jonkinlaisen kofeiiniallergian ja nykyään en siis ole kykeneväinen sitä juomaan, ollenkaan.
Mua ei kiinnosta jos joku ei tätä mun tarinaani suostu todesta ottamaan, mutta uskon että se voi auttaa samassa tilanteessa olevia.
Monethan kärsivät paniikkihäiriöistä ja syövät niihin lääkeitä, samalla juovat monet kupit päivässä kahvia eivätkä osaa epäillä että se kahvi niitä aiheuttaisi. On varmasti muitakin aiheuttajia mutta minulla se oli tuo. Ja kohtaukset olivat yhtä helvettiä, kirjaimellisesti.
mulla sama!! :)
 
jerrry
puoli vuotta tässä on nyt mennyt hulluuden rajamailla. Omasta mielestä ihan yllättäen on tullut sellanen sekava ahdistunut olo jossa tuntuu ettää paniikki on lähellä ja että psyyke vaan jotenkin pirstaloituu. Tänään tajusin että se liittyy aina niihin hetkiin kun olen juonut kahvia. Eikä asiaa lievitä se, että olen aamuisin ottanut vihreätee tabletteja joissa on kofeiinia.

Tarkemmin kun ajattelee niin kaikki kohtaukset on sattuneet silloin kun olen juonut energiajuomaa. Ihmettellyt vaan, että kun ei ole mitään psyykkisiä ongelmia, ei masennusta tai mitään ja kohtaukset on jotenkin niin kliinisä, tai siis ei liity mihinkään emotionaaliseen reaktioon vaan tulee jotenkin täysin puskista. Miten voi muka hulluus niin saapua? Että kai siinä joku tunnepohjainen laukaisin pitäisi olla, mutta kun kaikki on hyvin. Kävin lääkärissäkin tutkituttamassa itseäni, mutta ei selvinnyt mitään, kaikki oli ookoo. Luojan kiitos tähän löytyi vihdoin ratkaisu ettei tarvii hengittämällä ja itseään rauhoittamalla enää horjua psykoosin partaalla sen takia.
 
"kahvi"
tässä muutama hyvä kirjoitus ja keskustelu,lukekaa!

1.

http://ei-kahvia.freehostia.com/

2.

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/kofeiini-on-myrkkya-t37789.html

3.

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=287250

4.

http://indy.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27617-kahvi-on-kannabista-kauheampaa-myrkkya
 
suomen 19 synttäri opa
psykoosi meinas iskee ku 4 kuppii kahvii kittasin . helpotti maan saatanasti kun täältä luin . huimas ja hikoilutti luuli et kuolee mutta nyt helpotti kiitos teille ihmiset
 
Pasimatti
En ole varma että johtuiko samantapaiset oireet kahvista. Mutta tulin lopulta siihen tulokseen
etten voi juoda kofeiinia koska en saa lainkaan unta.
Aloin hiljalleen lipsua kofeiinin käytössä. Saatoin juoda 1/2 kuppia kahvia, kupin teetä ja lopuksi join teetä ja 0,33 dl pepsiä
ja niin yöunet katosiva taas. On se uskomattoman tehkokas aine kun kofeiinia olin nauttinut noin kello 8-11 ja se yhä vaikuttaa klo 24-08 nauttimani määrä oli noin 120 mg
 
"mymmeli"
Mulla tainnut pari kertaa tulla kofeiinimyrkytys? Nuorempana kun ei ollut vielä niin tottunut kofeiiniin niin oksensin, valvoin koko yön, säikyin kaikkea, tuli sydämmen rytmihäiriötä ja kädet tärisi ym. Oli hirveä olotila kyllä.
 
"mymmeli"
[QUOTE="mymmeli";30437751]Mulla tainnut pari kertaa tulla kofeiinimyrkytys? Nuorempana kun ei ollut vielä niin tottunut kofeiiniin niin oksensin, valvoin koko yön, säikyin kaikkea, tuli sydämmen rytmihäiriötä ja kädet tärisi ym. Oli hirveä olotila kyllä.[/QUOTE]

Niin joo ja pelotti joku ihan kamalasti. Varmaan jotain psykoosin tapaista :/ Join muistaakseni 6 kuppia vahvaa kahvia.
 
KofeiiniMyrkyitetty
Juu, Tänään vedin 2x 1L Kahvikupillista naamariin ja sitten menin bussiin sitten yhtäkkiä tuli aivan hirveä olo ja meinasin oksentaa bussin lattialle mutta kun pääsin määränpäähäni niin koko kroppa tärisi erittäin paljon ja pulssi oli todella korkealla... se oli aivan hirveätä. Älkää juoko paljoa sitä kahvia, Koska ette halua samaa kohtaloa mitä tänään minulle kävi. That's Horrible.
 
Ex kahviholisti
Näihin kahviketjuihin tulee aina kommentteja, joissa kirjoittaja itse juo montaa litraa kahvia päivässä eikä mitään oireita tule. Toleranssi kasvaa ajan myötä ja jotkut kestävät kahvia paremmin kuin toiset. Sama esim. tupakassa ja voimassa. On kuitenkin absoluuttinen fakta , että monelle liika kahvinjuonti aiheuttaa haitallisia oireita.

Itse aloitin kahvinjuonnin joskus 15 vuotiaana ja sitä vajaa 15 vuotta. Määrät kasvaa vuosien kuluessa. Alussa riittää ehkä kuppi päivässä mutta kohta menee jo 10 kuppia päivässä. Eikä kupit ole mitään pieniä ja laimeita vaan vahvaa myrkkyä.

Kun elimistö tottuu tiettyyn määrään kofeiinia niin sen määrä pidettävä yllä tai tulee helv.moinen päänsärky ja tuntuu että pää halkeaa. Aamulla on myös pakko saada heti kahvia että pystyy jotenkin toimimaan. Muutenkin aamulla herätessä olo on kuin olisi herännyt kuolleista, valtava heikotus ja väsymys. Huomaa, että vaikka on nukkunut niin elimistö ei ole kuitenkaan kovin hyvin levännyt.

Kahvinjuonti aiheuttaa myös ihmispelkoa, on vaikea ja skitsofreeninen olo kun on ihmisten ja varsinkin tuntemattomien seurassa. Tätä voidaan kutsua myös monesti ujoudeksi. Itselläni on valtavasti helpottunut vieraiden ihmisten kanssa oleminen sen jälkeen kun lopetin kahvinjuonnin. Liika kofeiini tekee aistit todella herkiksi ja koko ajan aivot käsitteelee kaikenlaisia ärsykkeitä eikä pysty kunnolla rentoutumaan vaan on jännitystilassa.

Kahvia tuli usein juotua vaikka Se maistuikin pahalla, oli vain pakko saada lisää kahvia. Vasta jälkeenpäin on tajunnut ja osannut yhdistää miten kahvi on aiheuttanut ahdistusta, pahaa oloa, puristusta rinnassa ja muunlaista sekavaa oloa ja hiipivän hulluuden tunnetta.

Lopettaminen on vaikeaa. Vie monta viikkoa puudottaa annostusta pikkuhiljaa. Kahvia on huokittimena kaikkialla tarjolla. Vaikka määrää vähentää hitaasti niin vieroitusoireina voi helposti tulla masentuneisuutta ja tunnetta, että aivot ei toimi normaalisti.

Kofeiinin haittavaikutukset pitäisi saada laajasti ihmisten tietoisuuteen, jotta ne joille kofeiini ei sovi ollenkaan (niin kuin viina joillekin) voisivat paremmin tajuta asian ja hoitaa montaa ongelmaa lopettamalla kahvinjuonnin
 
vierasko?
Minä olen koukussa kahviin. En voi lopettaa juomista, koska saan julmetun päänsäryn ja minulla psyykkinen riippuvuus kahvihetkeen. Siispä pidän määrän pienenä, eli aamulla muki kahvia ja iltapäivällä toinen satsi. Joskus nuorempana ja väsyneenä äitinä join kahvia ylenmäärin ja sain kunnon oireet - sydän hakkasi ja oli huono, levoton olo, olo oli kuin "kapuloilla rattaissa". Tunnistan siis kofeiinimyrkytyksen oireet.
 
vierailija
Enpä ole asiaa ennemmin ajatellut, mutta törmäsin artikkeliin liian kofeiinin aiheuttamaan ns. myrkytystilaan. Onko kokemusta....Entä, mitä oireita kofeiinimyrkytyksessä on?
Itse menin humalassa syömään liikaa kofeiinitabletteja. Sen voin sanoo että jos saisin valita uudelleen sen olotilan tai kuoleman, valitsisin jälkimmäisen iloisesti. Päähän koskee aivan sairaasti, heikottaa,oksettaa, maha menee sekaisin, mikään ei pysy sisällä. Jos saat kofeiinimyrkytyksen, juo paljon vettä ja oksentele. Se auttoi minulla. Mitään kiinteää en suosittele syömään, se kun vain pahantaa olotilaa. Lämmin suihkukin auttoi vähäsen. Juo oikeasti PALJON vettä ja oksentele paljon. Se olotila on yhtä helvettiä. Nykyään ei kahvi enää maistu taikka tee.
 
vierailija
Jos kofeiinipitoisia juomia/elintarvikkeita nautitaan päivän aikana paljon, kehittyy kofeiinimyrkytys. Alkavan kofeiinimyrkytyksen oireita ovat mm. sydämentykytys, hermostuneisuus, ahdistus, rytmihäiriöt, puristava tunne rinnassa, käsien ja jalkapohjien hikoilu ja keskittymisvaikeudet. (Vakava kofeiinimyrkytys vaatii sairaalahoitoa ja voi johtaa kuolemaan aiheuttaessaan sydänpysähdyksen)

Kofeiini kemiallisena yhdisteenä on alkaloidi, joka on vesiliukoinen ja poistuu elimistöstä terveellä ihmisellä normaalisti toimivan virtsanerityksen kautta.
Itse olen ilmeisesti juuri tuossa että ahdistaa ja hermostuttaa rytmihäiriöitä ja muutakin, selviänkö?
 

Yhteistyössä