Köynnöskrassista kyssäri!

26.12.2007
933
0
16
Pistin siemenet multaan viime kuun alussa (vaikka pussissa luki, että istutus toukokuussa..) nythän ne on jo ihan kivasti kasvanut n.10cm pitusiksi ja sitten siirtelen niitä sisältä ulos ja ulkoa sisälle (jotta saisivat auringon valoa) mutta nyt ne on jotenkin ne lehdet kuivahtaneet, niin mietin, että kestääkö tuo köynnöskrassi vielä tota kylmää ilmaa mikä tuolla pihalla on, vai mistähän moinen nuupahtaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkukultasiipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Krassit on tosi arkoja kylmälle.

Okei, eli tuo nuupahtaminen johtuu siis tuosta ku vien niitä välillä pihalle. Ehkä siis pidän niitä sisällä siihen asti kunnes ilmat lämpiää :)

Mullakin esim hyasinttipapu näytti kovin surkealta, kun olin olosuhteiden pakosta joutunut ulkoiluttamaan sitä (harsosta huolimatt)(, mutta onneksi elpyi

Kesäkuun 10. päivä on maaginen raja, jolloin vasta kannattaa muutenkaan haaveilla istuttavansa näitä hallan/tuulen/kylmän arkoja kasveja ulos...

Kasvit kannattaa karaista ihan pieninä ajanjaksoina hyvällä/aurinkoisella ilmalla...kylmä tuuli saattaa palelluttaa taimet, vaikka muuten aurinko paistaisikin...

Krassi on kyllä kaunis kukka, minulla taimia myös odottelemassa tuossa keittiönikkunalla...ja kelloköynnöstä myös, sekä piippuköynnöstä :D

Pärjää se krassi sisälläkin ja kun ilmat lämpenee, niin ulkoiluta niitä, kuin pientä vauvaa...vähän ja hyvällä ilmalla :D
Meinaatko istuttaa taimet penkkiin vai ruukkuun? Siirrä jossain vaiheessa isompaan ruukkuun tms. kasvamaan...
Jos sinulla on paljon taimia ja meinaavat venyä mahottomiin mittoihin, niin kokeile joidenkin taimien LATVOMISTA...itse en ole krassilla latvomista kokeillut, mutta olen kuullut sen onnistuvan, kun varovasti latvoo.

Kannattaa lueskella tuota sivustoa, sieltä löytyy muutenkin kaikkea mielenkiintoista ja kantapäänkautta opittua nippelitietoutta :)

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=1534&index=7

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Pärjää se krassi sisälläkin ja kun ilmat lämpenee, niin ulkoiluta niitä, kuin pientä vauvaa...vähän ja hyvällä ilmalla :D
Meinaatko istuttaa taimet penkkiin vai ruukkuun? Siirrä jossain vaiheessa isompaan ruukkuun tms. kasvamaan...
Jos sinulla on paljon taimia ja meinaavat venyä mahottomiin mittoihin, niin kokeile joidenkin taimien LATVOMISTA...itse en ole krassilla latvomista kokeillut, mutta olen kuullut sen onnistuvan, kun varovasti latvoo.

Ne on tällähetkellä kasvamassa semmosessa isossa ruukussa missä mulla oli viime vuonna kasvamassa tomaattejakin, että siitä voi vähän päätellä ruukun koon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkukultasiipi:
Pistin siemenet multaan viime kuun alussa (vaikka pussissa luki, että istutus toukokuussa..) nythän ne on jo ihan kivasti kasvanut n.10cm pitusiksi ja sitten siirtelen niitä sisältä ulos ja ulkoa sisälle (jotta saisivat auringon valoa) mutta nyt ne on jotenkin ne lehdet kuivahtaneet, niin mietin, että kestääkö tuo köynnöskrassi vielä tota kylmää ilmaa mikä tuolla pihalla on, vai mistähän moinen nuupahtaminen?

ei kestä. mä en ole edes kylvännyt niitä vielä, vasta viikon -2 päästä

juu ei kestä kylmää tosiaankaan. Runsaasti lämpöä ja valoa nyt vaan :) En tiedä onko kovin yleinen käytäntö krasseille, mutta anoppi koulii eli siirtää ne isompiin ruukkuihin kasvamaan itämisen jälkeen, ennen kuin sitten vie ulos.

Yhteistyössä