Köyhät valittaa kun kulutus on liian isoa

  • Viestiketjun aloittaja Säästäväinen
  • Ensimmäinen viesti
"tiitu"
Maitoproteiiniallergia on luultua yleisempi vaiva, joka varsin tehokkaasti rajoittaa tai estää kokonaan maitotuotteiden käytön. Pärjäähän sitä ilmankin kun on pakko, mutta on kyllä alkuun tosi vaikeaa. Maitojauhetta, maitoproteiinia ja muita maidon osa-aineita kun tungetaan mitä mielikuvituksellisimpiin elintarvikkeisiiin.
 
"..."
Joo kyllä näin on.
Maito on ihan turhaa. Murot maistuvat ihan yhtähyvältä veden kanssa ja riisi/mannpuuronkin voi keittää veteen. Kahvi nyt on ihan turhaa juomaa, vettä vain senkin tilalla, niin ei tule niin kalliiksi.
 
"Jepulis"
Itse olen sitä mietä että kannattaa syödä monipuolisesti, ts. vähän kaikkea. Mikä tahansa tiukka dieetti (myös säästödietti) johtaa väkisinkin siihen että ravinto on yksipuolista.
Lapselle pitää tarjota kaikkea mahdollista että oppii syömään monipuolisesti. Kaikkea pitää maistaa jos vaikka vahingossa tykkäisi. Meidän 5 v. huomasi "vahingossa" että tykkääkin punakaalista kun tein siitä salaattia enkä tehnyt asiasta mitään numeroa vaan tarjosin sitä lapsellekin.

Ja mitä maidonjuontiin tulee niin kyllä maito kuuluu lapsen ruokavalioon. Minusta se saa olla kevytmaitoa, emme käytä rasvatonta. Kevytmaitokin on 98,5% rasvatonta. Itse juon myös maitoa ruuan kanssa koska se on hyvää.

Lisäksi toki lapsi pitää opettaa juomaan janoon vetttä. Meillä lapsella on oma juomapullo (metallinen) josta aina voi hörpätä vettä jos janottaa, muillakin perheenjäsenillä on omat pullot missä aina on vettä tarjolla.

Leivänsyönnistä sen verran että meillä kotona syödään sitä todella vähän. Mies syö pari palaa päivässä ja lapsi ehkä 4 palaa viikossa jos sitäkään. Minä en juuri lainkaan. Syön itse mieluummin viljatuotteet kokojyväpastan tai kokojyväriisin muodossa. Joskus kunnon ruisleipä on hyvää.

Mutta miten pääsisi halvalla? Yleensä ei ainakaan silloin jos syö monipuolisesti ja terveellisesti. Meillä syödään paljon vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Kana on kaikkien suosikki ja pitkään kypsytetty pataruoka on namia. Kalaa syödään mahdollisimman paljon. Ei ole halpaa meidän ruokavalio.
Olen silti saanut säästettyä kun ostan ruokaa niin että ei tarvitse heittää mitään pois, konsti sekin. Jos ruokaa jää yli en jätä sitä vanhemaan jääkaappiin vaan pakastan ja tarjoan myöhemmin, vaikka ensi viikolla. Hedelmää ja vihannesta pitää ostaa maltilla että ehtii syödä kaikki ennekuin ne nahistuu.
Kauppaan ei kuitenkaan kannata mennä kuin 2 kertaa viikossa ja kauppalistan kanssa että ei tule tehtyä heräteostoksia.

Taloudellisuus on taitolaji. Pääasia on että ostaa vain terpeeseen, vaikka sitten sitä vähän kalliimpaa.
 
vierass
En jaksanut kuin pari ekaa viestiä lukea kun oli niin persoonallinen ap:n ajatus.
Mutta mä en ymmärrä miksi pitäisi juuri ruuasta säästää? Terveellinen ja monipuolinen kotiruoka varmasti maksaa enemmän kuin pussimuusi ja jännepullat joita myös lihapulliksi kutsutaan mutta hyvä ruoka pitää mielen virkeämpänä ja kropan terveempänä.

Miksi oikeasti pienituloiset tilailee netistä jatkuvasti uusia verhoja ja ties mitä elektroniikkahärpäkkeitä ja syö pskaa kun samalla rahalla töis terveellisestikin?
Ja ruoka on niitä elämän pieniä nautintoja joista on kyllä ihan turhaa liikaa tinkiä. Aika ankeeta on jos ei edes maitoa voi ostaa kun on liian kallista.
 
"a p"
En jaksanut kuin pari ekaa viestiä lukea kun oli niin persoonallinen ap:n ajatus.
Mutta mä en ymmärrä miksi pitäisi juuri ruuasta säästää? Terveellinen ja monipuolinen kotiruoka varmasti maksaa enemmän kuin pussimuusi ja jännepullat joita myös lihapulliksi kutsutaan mutta hyvä ruoka pitää mielen virkeämpänä ja kropan terveempänä.
Pointti oli se, että maidosta ei ole MITÄÄN hyötyä. Vesi on terveellisempää ja se on ilmaista, lisäksi sitä ei tarvitse kantaa kaupasta kotiin.
 
"a p"
[QUOTE="Jepulis";30693782]Siksi että se on osa monipuolista ruokavaliota ja siksi että se maistuu hyvälle.[/QUOTE]

On se osa, mutta ei millään tavalla tarpeellinen. Pontti on se, että jos käyttää rahat turhuuteeen, ei voi valittaa köyhyydestä. Maito ei ole perustarve paitsi vauvalle äitinsä nisästä.
 
vierass
[QUOTE="a p";30693788]On se osa, mutta ei millään tavalla tarpeellinen. Pontti on se, että jos käyttää rahat turhuuteeen, ei voi valittaa köyhyydestä. Maito ei ole perustarve paitsi vauvalle äitinsä nisästä.[/QUOTE]

Mä voisin tähän luetella vaikka puol miljoonaa turhempaa ostettavaa asiaa/tavaraa kuin maito.
Sä meinaat että suomalaisten köyhyys johtuu maidonjuonnista? Jep jep.

Mun mielestä ruoka on väärä asia säästää tossa mittakaavassa.
 

Yhteistyössä