"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Meijän perhekerhossa on kans pari näitä tiedostavia ruokahifistelijöitä jotka syö kuulemma siksi luomulihaa, että ne eläimet voi paremmin ja kun luomukasvisten käyttö on niin ekologista. Lisäksi luomukasvikset kuulemma maistuu paljon paremmilta, raikkaammilta ja ne on tuoreempia. :xmas:
 
kasvissyöjätär
Miten voit edes elää tällä myrkyllisellä pallolla? Sitä on joka puolella.
Ei ole varaa lentää uudellekaan planeetalle. :(
No näin. Tottahan se on, että monet asiat tässä maailmassa on vähän persiillään. Ruoka on myrkkyä. Tai muuten vaan epäterveellistä. Vaatteet on tehty materiaaleista jotka tuhoaa luonnon. Vaatteidentekijöiden olot on vaaralliset. Lapsityövoimaa käytetään kaikessa mahdollisessa. Pesuaineet tappaa ja hiusvärit aiheuttaa syöpää, samoin kuin kaikki muukin. Jos oikeasti joku ajattelisi näin, ei voisi ihan oikeasti ostaa yhtään mitään, eikä syödä yhtään mitään. Eihän sitä voi edes kasvattaa itse kurkkua, kun ties mistä ne kurkun siemenet on tulleet, kuka ne on hankkinut, millaisissa oloissa, missä se "emokurkku" on kasvatettu...
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
kasvissyöjätär
Meijän perhekerhossa on kans pari näitä tiedostavia ruokahifistelijöitä jotka syö kuulemma siksi luomulihaa, että ne eläimet voi paremmin ja kun luomukasvisten käyttö on niin ekologista. Lisäksi luomukasvikset kuulemma maistuu paljon paremmilta, raikkaammilta ja ne on tuoreempia. :xmas:
Niin ja edellisestä viestistä unohtui nämä eläinten olotkin. Eläimet elää hävyttömän pienissä tiloisssa. Likaista. Sairauksia. Huonoa ruokaa. Mutta terveellisesti syövät syövätkin sitten varmaan ainoastaan itse ongittua ahventa ja itse ampumiaan kauriita ja jäniksiä. Varokaa vain, ties mitä myrkkyjä sinne kalan järviin ja jänisten ja kauriiden metsiin on joutunut.
 
Voi olla, mutta varakas perhe kykenee silti syömään vielä terveellisemmin. On varaa ostaa parempaa laatua jne.
No mitä mä ny muistan siltä ajalta kun olin perheenisä eikä ollu ihan pikkurahastakaan puutetta... niin kyl siin viikonlopun ostoskärryssä saattoi olla suurinpiirtein satasella limuja, sipsejä, keksejä ja kaikkee kivaa ja hyvää, mut tarpeetonta, eikä mitenkään terveellistä. Enkä kehtaa puhua kaljalaskuistani yhtään mitään.
 
kasvissyöjätär
Lehmä saa reilun mahiksen elämään. Sinä vastaan lehmä, ei aseita, ei veitsiä. Nyrkeillä Aatamin asussa. Se on luontoa se.
Siis onko tää vitsi? Mulle tuli vähän tyhmä olo kun en tajua. Koska eikai kukaan nyt oikeasti lehmää nyrkein ala tappamaan? Vai tarkoittaako tää ettet syö lihaa ollenkaan? Oon yksinkertainen ihminen enkä aina ymmärrä asioiden todellista juttua... Mutta siis oikeestihan toi olis aika reilu peli. Jos haluaa syödä kauriin, menköön metsään ja juoksee kauriin kiinni ja tehköön siitä selvää, ilman väijymistä ja aseen käyttöä. Vaikka tossa voisi olla että se kuolema olisi kammottavan tuskallinen ja kivulias... Mutta toisaalta en tiedä monestako ihmisestä siihen oikeasti olisi...
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Mä uskon ravintoympyrään, laadukkaisiin raaka-aineisiin, jotka mieluiten on tuotettu luomuna ja lähellä.
Yritän syödä mahdollisimman paljon raakana, yritän liikaa käyttämästä raffinoituja tuotteita.
En halua syödä liikaa sokeria, tärkkelystä tai huonoa rasvaa. Syön pieniä annoksia, mutta usein, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

En ole keskustelussa muuten koskaan edes väittänyt syöväni itse terveellisesti, btw.
 
"mitä"
Mä uskon ravintoympyrään, laadukkaisiin raaka-aineisiin, jotka mieluiten on tuotettu luomuna ja lähellä.
Yritän syödä mahdollisimman paljon raakana, yritän liikaa käyttämästä raffinoituja tuotteita.
En halua syödä liikaa sokeria, tärkkelystä tai huonoa rasvaa. Syön pieniä annoksia, mutta usein, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

En ole keskustelussa muuten koskaan edes väittänyt syöväni itse terveellisesti, btw.
mitä oot syöny tänään?
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="mitä";29825330]mitä oot syöny tänään?[/QUOTE]

Aamiaiseksi yksi reissumies oliiviöljyllä ja vettä.
Työpaikalla kahvia.
Lounaaksi vihreää salaattia sinaappisalaatti-kastikkeella, tosi vähän perunaa ja kanapihvi jogurttipohjaisella chilimajoneesilla
Skippasin pakollisen perjantaipullan
Kävin iltapäivällä piknikillä, joten siellä sitten söin hernepadan jämät lapseltani.
Iltapalaa en ole vielä tehnyt.
 
"mitä"
Aamiaiseksi yksi reissumies oliiviöljyllä ja vettä.
Työpaikalla kahvia.
Lounaaksi vihreää salaattia sinaappisalaatti-kastikkeella, tosi vähän perunaa ja kanapihvi jogurttipohjaisella chilimajoneesilla
Skippasin pakollisen perjantaipullan
Kävin iltapäivällä piknikillä, joten siellä sitten söin hernepadan jämät lapseltani.
Iltapalaa en ole vielä tehnyt.
no on sulla vittu varaa tulla mutisemaan tänne :LOL: pelle
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="mitä";29825372]no on sulla vittu varaa tulla mutisemaan tänne :LOL: pelle[/QUOTE]

Mulla ei ole ikävä kyllä kristallipalloa, joten en osaa lukea ajatuksia. Miksi mä en voisi osallistua tähän keskusteluun?
 
"mitä"
Mulla ei ole ikävä kyllä kristallipalloa, joten en osaa lukea ajatuksia. Miksi mä en voisi osallistua tähän keskusteluun?
No toki voit osallistua keskusteluun mut yritä nyt muija hyvä pysyä itsekin siellä maan pinnalla. Noi sun ruuat ei kuulosta yhtään terveellisemmältä kuin ne mitä täällä oot haukkunut. Ja se niistä "laadukkaista raaka-aineista, luomusta, lähellä tuotetusta, mahdollisimman vähän raffinoiduista"!

Mees nyt äkkiä syömään rakas ettei verensokerit laske liian alas! Iltapäivästä on kulunut jo pitkä aika!
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="mitä";29825400]No toki voit osallistua keskusteluun mut yritä nyt muija hyvä pysyä itsekin siellä maan pinnalla. Noi sun ruuat ei kuulosta yhtään terveellisemmältä kuin ne mitä täällä oot haukkunut. Ja se niistä "laadukkaista raaka-aineista, luomusta, lähellä tuotetusta, mahdollisimman vähän raffinoiduista"!

Mees nyt äkkiä syömään rakas ettei verensokerit laske liian alas! Iltapäivästä on kulunut jo pitkä aika![/QUOTE]

Mistä sä tiedät, olenko syönyt luomua vai en, lähellä vai kaukana tuotettua ruokaa?
Mikäs tuossa oli sitä raffinoitua?
 
"mitä"
Mistä sä tiedät, olenko syönyt luomua vai en, lähellä vai kaukana tuotettua ruokaa?
Mikäs tuossa oli sitä raffinoitua?
reissumies kahvi sinappisalaattikastike jogurttipohjainen chilimajoneesikastike, ties mitä muut. oot todella nolo tyyppi. et varmaan itsekään tiedä miten ja missä ja mistä noi sun syömises tehty. tollasen pellen kanssa on turha väitellä enää mistään. myönnä että oot luuseri jos väität etteikö 100€:lla kuukaudessa vois syödä terveellisesti.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="mitä";29825546]reissumies kahvi sinappisalaattikastike jogurttipohjainen chilimajoneesikastike, ties mitä muut. oot todella nolo tyyppi. et varmaan itsekään tiedä miten ja missä ja mistä noi sun syömises tehty. tollasen pellen kanssa on turha väitellä enää mistään. myönnä että oot luuseri jos väität etteikö 100€:lla kuukaudessa vois syödä terveellisesti.[/QUOTE]

Joo-o, kahvi tulee ulkomailta, sen myönnän. Mitään muuta raffinoitua tai kaukoruokaa ei ole. Odotellaan ilmastonmuutosta, niin ehkä tulevaisuudessa saadaan kahvia Suomessa.
 
"vieras."
No niin läskit äidin kultamussukat. Ihan ensimmäiseksi sanottakoot, että olla varaa tarkoittaa näsäviisastelijoille ja oikeasti köyhille eri asioita. Se että saa 10€ viikkorahaa ei tarkoita että on 10€ varaa ostaa karkkia. Jollekin se sitä voi olla, mutta kun pikku läski-pekka haluaa ostaa jalkapallon jonain päivänä, joten hänen pitää säästää muutama euro viikoittain sitä varten.

No niin... no siinähän taas joku läskipetteri pääsee naljailemaan, että "no ei ole pakko saada futista ollenkaan". No mitäpä sitten läskipetteri kun me puhutaan ettei köyhällä ole varaa futikseen? Hä? Menikö jauhot suuhun? Sitten sanot että no onhan siinä kympissä säästövaraa... daa... ja pää pois peräreijästä, eikö? Sitten palataan takaisin alkuperäiseen aiheeseen, että 10€ ei voikaan ostaa pelkästään karkkia.

Köyhällä voi olla varaa syödä terveellisesti. Mutta sitten ei ole varaa vaikkapa ostaa lääkkeitä, lapselle uutta raitapaitaa tai vaikka nyt korjauttaa polkupyörää, jotta saisi terveellistä arkipäivän liikuntaa työmatkallaan.

Ihan oikeesti hei.. ette te näin tyhmiä palstalaise ole... ihan oikeesti hei...
 
Terveellisyys on niin hankala ja moniulotteinen käsitys nykyään. Sadalla eurolla voi hyvin laskelmoituna ehkä syödä perusterveellisesti yksi kevytruokainen aikuinen. Kuitenkin joka reissulla on pakko tinkiä kotimaisuudesta, kalasta, luomuruuista ja lähituotteista. Meille menee noin 400-500e/kk. Edes tuolla summalla ei saa kaikkea vihannesta kotimaisena, leipää lähituotteina ja tarvitsemiani lihoja ja kaloja luomuna ja lähituotettuna. Kuitenkin ruoka silti monipuolista, mutta terveellisemminkin vois olla.
 
vierasdf
No mitä mä ny muistan siltä ajalta kun olin perheenisä eikä ollu ihan pikkurahastakaan puutetta... niin kyl siin viikonlopun ostoskärryssä saattoi olla suurinpiirtein satasella limuja, sipsejä, keksejä ja kaikkee kivaa ja hyvää, mut tarpeetonta, eikä mitenkään terveellistä. Enkä kehtaa puhua kaljalaskuistani yhtään mitään.
Eihän se, että olisi mahdollisuus, tarkoita, että kaikki sen hyödyntäisivät. Siksi ei voikaan väittää, että rikas syö terveellisesti ja köyhä ei, mutta rikkaalla hyvätuloisella kuitenkin olisi olemassa se mahdollisuus syödä paremmin kuin köyhällä.

Jos ei kiinnosta tai jaksa selvitellä ravintoarvoja, esimerkiksi kasvisten syöntiin yksi hyvä nyrkkisääntö on syödä minimissään (mielellään enemmän) se puoli kiloa ja viittä eri väristä kasvista päivässä. Jos kaikki tarvittava pitää ympäri vuoden ostaa kaupasta, ja ateriaa kohti on käytettävissä alle euro, veikkaan, että tuota suositusta ei ole kovin helppo täyttää, varsinkin jos haluaa panostaa ruokavaliossa kasvisten lisäksi muihinkin alueisiin, eikä syödä rehujen kanssa esim. pelkkää makaroonia ja perunaa...

Kyllä pikkusummillakin saa ihan kelvollista perusruokaa, en mä sitä kiellä. Halvalla voi syödä ihan hyvin tai todella huonosti (tyyliin pelkkää halvinta makaroonia ja makkaraa).
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"jaahas"
Terveellisyys on niin hankala ja moniulotteinen käsitys nykyään. Sadalla eurolla voi hyvin laskelmoituna ehkä syödä perusterveellisesti yksi kevytruokainen aikuinen. Kuitenkin joka reissulla on pakko tinkiä kotimaisuudesta, kalasta, luomuruuista ja lähituotteista. Meille menee noin 400-500e/kk. Edes tuolla summalla ei saa kaikkea vihannesta kotimaisena, leipää lähituotteina ja tarvitsemiani lihoja ja kaloja luomuna ja lähituotettuna. Kuitenkin ruoka silti monipuolista, mutta terveellisemminkin vois olla.
Täällä huutelee yksi köyhä. Tuloni viime vuonna olivat yhteensä alle 3000€ koko vuonna (samoissa lukemissa suunnilleen on tämäkin vuosi alkanut). Voit siis varmastikin kuvitella että rahaa ruokaan ei paljoa ole. Onneksi olen vähäruokainen, eikä mulla ole mielenkiintoa syödä tarvetta enemmän. Ostan aina kotimaisia porkkanoita, kurkkuja ja omenia (silloin siis kun niitä vaan myydään), usein kotimainen + luomu. Nyt kun ei enää täältä pitkään aikaan oo kotimaisia omppuja löytynyt, oon ostanut luomuomppuja. Samoin ostan kotimaisia yrttejä ja salaatteja. Muitakin kotimaisia JA luomutuotteita löytyy aika paljonkin. Toki on joukossa kaukanakin ei-luomuna valmistettua tuotetta, mutta eipä sitä kaikkea Suomessa valmistettuna löydykään. Ja kaiken tämän lisäksi väitän että syön ihan OK terveellisesti. Ei se oikeasti mahdotonta ole. Ikinä en edes tuskaile kaupassa, että johonkin ei olisi varaa, enkä mene nälkäisenä nukkumaan.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="jaahas";29826837] Tuloni viime vuonna olivat yhteensä alle 3000€ koko vuonna Ostan aina kotimaisia porkkanoita, kurkkuja ja omenia (silloin siis kun niitä vaan myydään), usein kotimainen + luomu. Ja kaiken tämän lisäksi väitän että syön ihan OK terveellisesti. Ei se oikeasti mahdotonta ole.[/QUOTE]

Koska ap ei ole viitsinyt jakaa meille esim koko viikon ostoksia tai ruokia, niin voitko sä sen sitten kertoa? Kerro siis viikon ostokset ja viikon menu.

Esim tuo kasvissyöjätär nyt kertoi halpoja esimerkkiruokia, mitä syö, mutta mielestäni hän syö aika epäterveellisesti, koska esimerkkipäivän ruoka koostui vain lähes pelkästä yhdestä osiosta ruokaympyrässä (aamulla viljaa, lounasillallisella viljaa ja illalla vielä pelkkää viljaa kärjistettynä).
 
Lähiruokaa arvostetaan meillä, luomu voikin olla homeiden vuoksi vaarallisempaa kuin käytettävissä olevat torjunta aineet joten käytän luomua maltillisesti. Puhdas ruoka on meille tärkeää, eli tarkoin valmistettu ja teurastettu. Sianlihaa en syö itse ollenkaan mutta muut perheenjäsenet syövät muutamia leikkeleitä. Sekin on vähentynyt paljon. Ja kyllä tällainen opiskeleva perhe syö aikas mukavasti kun tehdään mahdollisimman paljon ihan itse.
 

Yhteistyössä