"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
"noh"
Pirkka cashew-pussissa noin 30kpl pähkinöitä, hinta 2e, paino 125gr. Sieltä saa siiis ottaa 30 centillä: 200 centtiä / 30 centillä = 6% pussista. 6% pussista (30 pähkinää) on 1.8 pähkinää.

Eli olin väärässä, 30 centillä ei saa syödä 2 pähkinää, vaan 1.8kpl.
No sitten voikin miettiä että onko tuollainen Pirkan 125g:n pähkinäpussi se taloudellisesti kannattavin vaihtoehto.
 
vieras*
Aterioiden lämpötilalla ei ole mulle väliä, enkä ole kovin perillä viljapihvien aineksista, mutta eikö tuo ole ravintoarvoiltaan aika epäterveellinen ateria? Ei taida olla paljon proteiinia, hyvää rasvaa, kasvikset loistaa poissaolollaan...? Liekö pelkkä kaurapuuro öljytipalla olisi ravintoarvoiltaan terveellisempi vaihtoehto?
Lisään vielä, että en itsekään syö niin, että joka aterialla olisi kaikkea ihanteellisessa suhteessa, vaan lounaalla ei välttämättä ole kovin paljon kasviksia ja päivällisellä niitä taas on runsaasti, joten ei se nyt niin vakavaa ole, vaikka joskus olisi vähän ykipuolisempi ruoka. Mut jos päivästä ja ateriasta toiseen on yksipuolista, niin keho ei varmastikaan saa kaikkea mitä tarvitsee.
 
hmmmm
Meidän ruokabudjetti kolmelle henkilölle on n. 300€/kk. Koen että syödään ihan perusterveellisesti, mutta eihän tuohon hintaan niitä oikeesti terveellisiä juttuja juurikaan saa; monipuolisesti kalaa, marjoja, kasviksi, hedelmiä ja lihaa. Lihoista pitää valita aina halvimmat eli jauheliha ja kanakoivet. Heviosastolta lähtee aina mukaan ne iänikuiset samat; peruna, porkkana, kaali, sipuli, omena ja banaani tyyliin. Marjoja toki koitan saada muita kautta pakkaseen mutta jos ostaa tarttee, niin pakasteosastolta silloin tällöin joku mustikkapussi. Tuoretta kalaa ostan kerran kuussa, muuten ostan jotain hemmon marinoitua kalasuikaletta tai pakasteesta lohikuutioita/kalapuikkoja tms.

Tuohon budjettiin tulee kyllä aina valita halvimmista halvin, eli rainbowt, pirkat, extratuotteet sekä metsästää alennuksia, punalappuja jne.
 
kasvissyöjätär
Aterioiden lämpötilalla ei ole mulle väliä, enkä ole kovin perillä viljapihvien aineksista, mutta eikö tuo ole ravintoarvoiltaan aika epäterveellinen ateria? Ei taida olla paljon proteiinia, hyvää rasvaa, kasvikset loistaa poissaolollaan...? Liekö pelkkä kaurapuuro öljytipalla olisi ravintoarvoiltaan terveellisempi vaihtoehto?
Viljapihvien ainekset ja ravintosisällöt

AINEKSET
Luomuvehnähiutale / Ekoveteflingor
Luomukaurahiutale / Ekohavreflingor
Luomuspeltjauho / Ekospeltmjöl
Luomukauralese / Ekohavrekli
Luomucamelinasiemen / Ekocamelinafrön
Luomuvehnägluteeni / Ekovetegluten
Luomusipuli / Ekolök
Luomuvalkosipuli / Ekovitlök
Merisuola / Havsalt (1,9%)
Luomupersilja / Ekopersilja
Luomulipstikka / Ekolibbsticka
Luomupurjosipuli / Ekopurjolök

RAVINTOSISÄLTÖ per 100g valmista pihviä
Energiaa/Energivärde 1384 kJ / 331 kcal | 584 kJ / 140 kcal
Proteiinia/Protein 17,1 g | 7,1 g
Hiilihydraattia/Kolhydrat 50,7 g | 21,3 g
josta sokereita/varav socker 0 g | 0 g
Rasvaa/fett 6,3 g | 2,7 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja/
varav mättade fettsyror 1,0 g | 0,4 g
Ravintokuitua/Kostfiber 9,1 g | 3,9 g
Natriumia/Natrium alle 0,8 g | 0,3 g
Merisuolaa/Havsalt 1,9% | 0,8%

Minä en noista hirveesti ymmärrä, mutta sinä voit fiksumpana kertoa onko nuo pihvit täyttä moskaa.
 
kasvissyöjätär
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823473:
Viljapihvien ainekset ja ravintosisällöt

AINEKSET
Luomuvehnähiutale / Ekoveteflingor
Luomukaurahiutale / Ekohavreflingor
Luomuspeltjauho / Ekospeltmjöl
Luomukauralese / Ekohavrekli
Luomucamelinasiemen / Ekocamelinafrön
Luomuvehnägluteeni / Ekovetegluten
Luomusipuli / Ekolök
Luomuvalkosipuli / Ekovitlök
Merisuola / Havsalt (1,9%)
Luomupersilja / Ekopersilja
Luomulipstikka / Ekolibbsticka
Luomupurjosipuli / Ekopurjolök

RAVINTOSISÄLTÖ per 100g valmista pihviä
Energiaa/Energivärde 1384 kJ / 331 kcal | 584 kJ / 140 kcal
Proteiinia/Protein 17,1 g | 7,1 g
Hiilihydraattia/Kolhydrat 50,7 g | 21,3 g
josta sokereita/varav socker 0 g | 0 g
Rasvaa/fett 6,3 g | 2,7 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja/
varav mättade fettsyror 1,0 g | 0,4 g
Ravintokuitua/Kostfiber 9,1 g | 3,9 g
Natriumia/Natrium alle 0,8 g | 0,3 g
Merisuolaa/Havsalt 1,9% | 0,8%

Minä en noista hirveesti ymmärrä, mutta sinä voit fiksumpana kertoa onko nuo pihvit täyttä moskaa.
Sori, nuo ravintosisällöt on siis tuo jälkimmäinen numero se per 100g valmista pihviä. Ensimmäinen numero on per 100g kyseistä seosta.
 
kasvissyöjätär
Pakko vielä lisätä että tuota viljapihviseosta saa näköjään ostettua alle 2€:llakin per pussi tai vaihtoehtoisesti 3kg sangon 30€:lla (240 pihviä eli noin 0,125€/pihvi).
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823473:
Minä en noista hirveesti ymmärrä, mutta sinä voit fiksumpana kertoa onko nuo pihvit täyttä moskaa.
Ei ole missään nimessä täyttä moskaa, noissa on näköjään paljon hyviä aineita, mutta ateriasta puuttuu jokin hyvä proteiinin lähde (joka useimmilla on lihaa/kalaa/munaa/maitotuotteita). Kasvikunnan tuotteista se voisi olla jokin soijatuote, seitan, papuja, herneitä, pähkinää ym. Kannattaa tietysti katsoa kokonaisuutta ja proteiinia voi sisällyttää enemmän poäivän muihin ruokiin.
 
"Mira"
En eläis millään 100 e kk. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Mies syö lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan. Meillä menee ruokaan 110 e viikossa.
 
kasvissyöjätär
Ei ole missään nimessä täyttä moskaa, noissa on näköjään paljon hyviä aineita, mutta ateriasta puuttuu jokin hyvä proteiinin lähde (joka useimmilla on lihaa/kalaa/munaa/maitotuotteita). Kasvikunnan tuotteista se voisi olla jokin soijatuote, seitan, papuja, herneitä, pähkinää ym. Kannattaa tietysti katsoa kokonaisuutta ja proteiinia voi sisällyttää enemmän poäivän muihin ruokiin.
Oon ymmärtänyt että 100g kananmuna-annoksessa on reilu 10g protskua. Jos tuossa viljapihvissä on 100g valmiissa pihvissä noin 7,1g proteiinia, ei se mun mielestä niin vähän ole. En tosin tiedä paljon se valmis pihvi painaa.

Ja toki sitä tulee muutakin syötyä. En tosiaan oo ikinä pahemmin perehtynyt näihin ravintoarvo juttuihin, mutta voisi kyllä alkaa tarkkailemaan enempi noita juttuja.
 
sitten
kvinoa, 400g, n. 3€ (6-8 annosta)
tai
couscous, 1kg, alle 2€ (lähes parikymmentä annosta)

kasvimaalta kesäkurpitsaa 0€ tai papuja 0€

sipuli jokusen kymmentä senttiä, muutamiin annoksiin

fetaa öljyssä pari euroa, muutamiin annoksiin

cashew pähkinöitä parilla eurolla, muutamiin annoksiin

Siitä useammalle päivälle ruokaa eikä maksa paljoa. Terveellistä on
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823404:
Otetaan vielä toinen esimerkki.

Kaikki nämä yhteenlaskettuna tekee 0,9351666€ eli pyöristettynä 94snt. Itselleni tämä riittää mainiosti ainoaksi päivän ateriaksi, mutta sovitaan että siinä on sitten vaikka yhdistelty lounas ja illallinen, jolloin (2 x 60snt = 1,20€ - 0,94€ = 0,26€) jää vielä 26 senttiä ylimääräistä, mikä jää sitten taas muihin aterioihin käytettäväksi.

Mutta tämähän varmasti oli kanssa aika huono esimerkki, koska se on niin järkyttävän epäterveellistä jos ei syö kahta lämmintä ateriaa päivässä.
No tässä oli eka todellinen esimerkki, miten syödä "halvalla". Tässäkin oletuksena tuohon 3e/päivässä budjettiin sitten olisi, ettei syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä. Kyllä mitään urheilua harrastavalla tulee nälkä, jos ei syö kuin yhden kerran. Verensokeri laskee.

Tällä tyylillä toki pääsee varmaan tuohon max 100e/kk budjettiin, mutta et kai väitä, että einesten ja pakasteiden käyttö on sitä terveellistä ruokaa?
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="noh";29823449]No sitten voikin miettiä että onko tuollainen Pirkan 125g:n pähkinäpussi se taloudellisesti kannattavin vaihtoehto.[/QUOTE]

No mulle voi toki kertoa, mistä niistä cashwe-pähkinöitä saa halvemalla. Otan vinkit mielellään vastaan.
 
kasvissyöjätär
No tässä oli eka todellinen esimerkki, miten syödä "halvalla". Tässäkin oletuksena tuohon 3e/päivässä budjettiin sitten olisi, ettei syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä. Kyllä mitään urheilua harrastavalla tulee nälkä, jos ei syö kuin yhden kerran. Verensokeri laskee.

Tällä tyylillä toki pääsee varmaan tuohon max 100e/kk budjettiin, mutta et kai väitä, että einesten ja pakasteiden käyttö on sitä terveellistä ruokaa?
Mikäs estää perunamuusia ja pihvejä syömästä kahdessa erässä? Ja lisäksi voi vetäistä nassuun vaikka sen 6 sentin puuron (lämmintähän sekin on). Jää vielä edelleen se 2€ jäljelle. Tai voihan sitä vaikka tehdä sekä lounaaksi että illalliseksi tuon 94 sentin annoksen muusia ja pihvejä. Tai voi tehdä toiseksi ruuaksi vaikka soijapyttipannua (puolet satsista, pakaste toki sekin, hyi eineksiä, 3,49€ / 2 = 1,745 ~ eli noin 1,75€.

Siispä puuro 0,06€ + perunamuusi & viljapihvi 0,94€ + soijapyttipannu 1,75€ = 2,75€. Vieläkin jäisi 0,25€ jäljelle.

Ja en väitä ettäkö pakasteet ja einekset olisivat välttämättä niitä terveellisimpiä ruokia. Mutta hei, pointsit sulle jos sinä voit sanoa syöväsi terveellisesti ja monipuolisesti, suositusten mukaan, kivat sulle. Voin toki listata miljoona muutakin sapuskaa mitä saa tehtyä tuolla 100€/kk budjetilla, mutta turhaahan se olisi kun ne tuskin läpäisisi sun arvostelua tuolla terveellisyydellä.

Ja itse oon kyllä melko pieniruokainen. Ei mulla edes varmaan uppoisi tämä mun esimerkkipäivän menu kokonaan. Vatsa täyttyy helposti pienellä määrällä ja silti mulla on hyvä olla. Mun mielestä on liioiteltua alkaa pilkkua viilailemaan ruokajutuissa. Hengissä sitä on enenkin selvitty ties millä pöperöillä ja niin sitä nykypäivänäkin selvitään ympäri maailmaa. Mutta jos joku haluaa elää tarkkaan suositusten mukaan niin siitä vain, kivahan se on että voi oppikirjan mukaan elää "terveellisesti".
 
kasvissyöjätär
Niin ja pakko vielä kyykkyvatkaajalle lisätä, että tuo Oolannin perunamuusikin on kuitenkin 100% perunaa. Siinä ei oo lisätty rasvaa eikä säilöntäaineita tai mitään. Pelkkää perunaa. Varmaan pitäisi olla oma perunamaa ja tehdä itse alusta alkaen se muusi, jotta se voisi olla terveellisempää? Vai onko peruna vaan ylipäätään täysin epäterveellinen ruoka?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29824448:
Niin ja pakko vielä kyykkyvatkaajalle lisätä, että tuo Oolannin perunamuusikin on kuitenkin 100% perunaa. Siinä ei oo lisätty rasvaa eikä säilöntäaineita tai mitään. Pelkkää perunaa. Varmaan pitäisi olla oma perunamaa ja tehdä itse alusta alkaen se muusi, jotta se voisi olla terveellisempää? Vai onko peruna vaan ylipäätään täysin epäterveellinen ruoka?
No yli puolta halvemmaksi toi satsi tulis tehdä alusta alkaen itte. Noi eineet ja puolivalmisteet tuppaavat olemaan tyyriitä, mut toki käteviä kiireisille.

Rahansäästön vuoksi mä en pottuja itte kasvattais, lukuunottamatta Juhannukseksi pientä pätkää itte kasvatettua uutta perunaa. Kun sitä pottua kumminkin saa kaupasta suurinpiirtein 50c kilohintaan, niin mahdollinen oma kasvimaa kandee uhrata johonkin muuhun.

Itte muuten just laitoin uuniin pottusipulijauhelihavuoan. Pottusipulisekoituksen otin pakastimesta, koska en just ny viihdy keittokopperossa. Muistaakseni euro/kg. Sekaan 400g jauhelihaa, joka oli just ostoshelvetissä tarjouksessa 1,49/400g
Sit saksin joukkoon varsiselleriä, jolle en osaa hintaa laskea, sovitaanko että se meni taannoisen makkarasopan budjettiin. Nesteenä lihalientä (2 kuutiota a 10c) Mausteripausten hintaa mä en myöskään osaa laskea.

Mut tossa on ny uunissa 1,5 kg pottusipulijauhisvuokaa hintaan 2,69.
Jos viittin tehdä salaatin, niin hinta nousee salaatin verran. En osaa sanoa montako annosta tossa on.

Mut halvemmalla tosiaan pääsis jos ois laittanu irtopotusta ja -sipulista, sekä jatkanu jauhista soijarouheella.
 
"vieras."
Syy on siinä että vahvasti energiasisällölliset pikaruoat ja täysvalmisteet ovat kaikkein halvimpia. Esimerkiksi McDonaldsin tavallinen juustohampurilainen maksaa valmistettuna 1€ ja se sisältää 305 kcal energiaa. Koitahan huviksesi valmistaa hyvänmakuinen terveyspöperö, joka antaa energiaa saman verran ja samalla rahalla. Veikkaan ettet onnistu. Ja sitten vielä se pointti, että tuo hinta on tarjoiltuna, eikä siis tehtynä itse. Ravintolasta et saisi tuolla hintaa edes palasta porkkanaa.
 
[QUOTE="vieras.";29824622]Syy on siinä että vahvasti energiasisällölliset pikaruoat ja täysvalmisteet ovat kaikkein halvimpia. Esimerkiksi McDonaldsin ...[/QUOTE]

No mä voin sanoa, että toi ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Terveellisyys tietty riippuu siitä mihin vertaa. Eroni jälkeen suurinpiirtein vähän toista vuotta elin lämmitetyillä eineksillä, mäkkärissä, pitseriassa ja nakkikioskilla. Rahaa meni paskan syöntiin varmasti kymmenen kertaa enemmän kuin mitä nyt.

Ei meikäläisenkään sapuskojen terveellisyys varmasti kaikkia tohtoreita ja kriitikoita tyydytä, mut tohon eron jälkeiseen vuoteen eroa on valovuosi.
 
"mie"
Yksittäisiä päiviä on helppo tehdä halvalla.
Muksun kanssa on syöty tänään
- kaurapuuroa ja pakastemarjoja (itse kesällä kerättyjä)
- keitettyä perunaa, porkkanaa ja bataattia sekä kananmunakastiketta
- mangorahkaa (purkki rahkaa ja purkillinen mangososetta sekä teelusikallinen sokeria)
- nyt hellalla muhii kaalipata (kaalia, sipulia, porkkanaa, perunaa, riisiä ja jauhelihaa
- iltapalaksi olen luvannut tehdä pellillisen pannukakkua

Tämän päivän ruoat on alle 10€ koko perheeltä ja kaalipataa jää vielä ensi viikolle minun ja mukulan lounaaksi.

Mutta välillä meneekin sitten huomattavasti enemmän rahaa ruokaan
 
kasvissyöjätär
No yli puolta halvemmaksi toi satsi tulis tehdä alusta alkaen itte.
No siitä en tiedä kun en eläissäni oo itse perunamuusia vääntänyt. Ja löytyypä noita pottumuuseja toki halvemmallakin kuin tuo sanomani 2€. IKEAssa esim. 400g pakasteperunamuusi (100% perunaa myöskin, ei lisäaineita) 1,25€. Ja varmasti jostain löytyy sitäkin halvempia. Tässähän alkaa tajuamaan miten paljon tuo 100€/kk loppuen lopuksi on. Vielä saisi hintaa helposti alas vaikka ähkyksi itsensä söisi.
 
kasvissyöjätär
Herneenversot on kanssa yks mainio edullinen naposteltava/pikkulisuke. Helposti alle 2€:lla saa kilon herneitä ja siitä riittää ihan mukavaksi aikaa versoja. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29824695:
No siitä en tiedä kun en eläissäni oo itse perunamuusia vääntänyt.
No pottuja saa tosta mun lähikaupastani suurinpiirtein eurolla parin kilon pussin. Kuorit ne, keität ne, survot ne, kaadat sekaan lorauksen keitinvettä, ripauksen suolaa ja sopivasti maitoa ja surautaut vatkaimella hetken. Pari kiloa pottumuusia reilulla eurolla. Annoksen hintaa en jaksa laskea.
 
nohh
[QUOTE="joopajoo";29821545]Meidän "salaatti" on vihannes sekoituspussi pakkasesta ja lihana sika-nauta,kalapuolesta vastaa es kalapuikot..
Näin se vaan köyhällä menee,jos joku väittää että satasen budjetilla syö terveellistä ja monipuolista niin valehtelee.
Laittakaahan näkyville satasen budjetilla hankitut terveelliset eväät.[/QUOTE]

Yhtä hyvin teidän "salaatti" voisi olla porkkaraastetta, lantturaastetta, kaaliraastetta tai kurkkulohkoja. Monipuolisuus ei ole poissujettua.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
kasvissyöjätär
No pottuja saa tosta mun lähikaupastani suurinpiirtein eurolla parin kilon pussin. Kuorit ne, keität ne, survot ne, kaadat sekaan lorauksen keitinvettä, ripauksen suolaa ja sopivasti maitoa ja surautaut vatkaimella hetken. Pari kiloa pottumuusia reilulla eurolla. Annoksen hintaa en jaksa laskea.
Täytynee pistää korvan taakse ja tehdä joku kerta. Pienemmällä satsilla tosin, voisi olla ettei muusi maistuisi vähään aikaan jos noin paljon kerralla tekisin, kun itselleni vaan kuitenkin tekisin. :)
 
Yhtä hyvin teidän "salaatti" voisi olla porkkaraastetta, lantturaastetta, kaaliraastetta tai kurkkulohkoja. Monipuolisuus ei ole poissujettua.
Ihan just näin.

Jos vaikka mä ton pottusipulijauhisvuokani rinnalle laitan aimo annoksen porkkana- ja lantturaastetta ja laitan porkkanan sekaan tilkan sitruunamehua mausteeksi, niin hinta alkaa olla kolmisen euroa? Mut sit siin on pari kiloa syömistä. Olisko neljä annosta, jolloin annoksen hinnaksi tulee 75c ???

En osaa sanoa onko toi ny mitään erityisen terveellistä tai superfuudia. Mä kutsun tommoista ihan tavalliseksi kotiruoaksi.

Monipuolisuutta tulee siitä, et huomiseksi keksii jotain muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29824781:
Täytynee pistää korvan taakse ja tehdä joku kerta. Pienemmällä satsilla tosin, voisi olla ettei muusi maistuisi vähään aikaan jos noin paljon kerralla tekisin, kun itselleni vaan kuitenkin tekisin. :)
Ei se hinta siitä muuksi muutu vaikka tekisit kuinka useassa erässä.
 

Yhteistyössä