KODITON

  • Viestiketjun aloittaja Mies pulassa
  • Ensimmäinen viesti
Mies pulassa
Näin asuu koditon
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907059855607_uu.shtml


Voin omasta kokemuksestani sanoa, että kodittomien kohtalo ei liikuta ketään, joka ei sitä ole omakohtaisesti kokenut
 
v
Mun mielestä on kauheeta et suomessa joku joutuu asumaan jossain tyyliin ulkosalla tai toisten nurkissa. Luulis kaupungin jostain löytävän jonkun asunnon. Sit sossun kyl pitäs hoitaa se vuokra, eikä antaa mitään rahana sitä (tosin näin ne taitaa tehdäkin).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Luulisi jostain löytyvän asunto.
Mahaa herralla näytti kyllä olevan vaikka vain joka 3.s päivä syö..
Samaa katoin minäkin... Eipä kovin heikosti voivalta ainakaan näyttänyt... Ja mihinkähän ne rahat menee, kun kerta saman saa kuin muut ihmiset sossusta...
 
s
joo mutta kuinka moni koditon pilaa ite mahdollisuuden saada asunnon??
sen takia sitä vuokraa maksetaan eikä tehdä niinkun jotkut et ei maksa ja sit itketään kun ollaan pihalla,.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Aika karu juttu :/ mutta mä olen edelleen sitä mieltä, ettei Suomessa kukaan joudu asumaan kadulla, jos elämänhallinta on edes suht koht kunnossa.
Mutta kaikilla ei sitä elämänhallintaa ole, ja jos apua saa niin paljon kaikkeen muuhunki, niin miksei tohon?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Aika karu juttu :/ mutta mä olen edelleen sitä mieltä, ettei Suomessa kukaan joudu asumaan kadulla, jos elämänhallinta on edes suht koht kunnossa.
Täytyy kyllä peesailla tätä. Munkin yks tuttu on väliaikaisesti asunut sossun kustantamana hotellissa, kun ei kämppää ollut tarjolla...
 
oma vika
no äijä juo kaikki rahansa. Oma vika tuollainen tilanne. Haluaisitko sinä tuollaisen naapuriin asumaan? Siellä se möykkäis yötä päivää, aiheuttais hajuhaittoja rappukäytävään ja lapsesi joutuisi pelkäämään mennessään ulos, kun sen äijän samankaltaiset kaverit riehuisivat rappukäytävässä. Kokemusta on alkoholistin naapurina asumisesta. Taloyhtiössä lähes kaikki asui omistusasunnossa ja aika äkkiä se nainen sai häädön. Sen kaveri häiriköi myös öisin ja rikkoivat paikkoja.
 
Mies pulassa
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
no äijä juo kaikki rahansa. Oma vika tuollainen tilanne. Haluaisitko sinä tuollaisen naapuriin asumaan? Siellä se möykkäis yötä päivää, aiheuttais hajuhaittoja rappukäytävään ja lapsesi joutuisi pelkäämään mennessään ulos, kun sen äijän samankaltaiset kaverit riehuisivat rappukäytävässä. Kokemusta on alkoholistin naapurina asumisesta. Taloyhtiössä lähes kaikki asui omistusasunnossa ja aika äkkiä se nainen sai häädön. Sen kaveri häiriköi myös öisin ja rikkoivat paikkoja.

Huh, mikä asenne sinulla
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mies pulassa:
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
no äijä juo kaikki rahansa. Oma vika tuollainen tilanne. Haluaisitko sinä tuollaisen naapuriin asumaan? Siellä se möykkäis yötä päivää, aiheuttais hajuhaittoja rappukäytävään ja lapsesi joutuisi pelkäämään mennessään ulos, kun sen äijän samankaltaiset kaverit riehuisivat rappukäytävässä. Kokemusta on alkoholistin naapurina asumisesta. Taloyhtiössä lähes kaikki asui omistusasunnossa ja aika äkkiä se nainen sai häädön. Sen kaveri häiriköi myös öisin ja rikkoivat paikkoja.

Huh, mikä asenne sinulla
Ihan oikea asenne! Sinne sit johonkin katkaisuhoitoon, jos elämän kuntoon haluaa! Ei toisten tarvitse kärsiä siitä, että muut haluaa elämässään vain ryypätä!

 
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
no äijä juo kaikki rahansa. Oma vika tuollainen tilanne. Haluaisitko sinä tuollaisen naapuriin asumaan? Siellä se möykkäis yötä päivää, aiheuttais hajuhaittoja rappukäytävään ja lapsesi joutuisi pelkäämään mennessään ulos, kun sen äijän samankaltaiset kaverit riehuisivat rappukäytävässä. Kokemusta on alkoholistin naapurina asumisesta. Taloyhtiössä lähes kaikki asui omistusasunnossa ja aika äkkiä se nainen sai häädön. Sen kaveri häiriköi myös öisin ja rikkoivat paikkoja.
Alkoholismi on sairaus, mutta joo, onhan se oma vika.

Sossusta saa tarpeeksi rahaa perustoimentuloon. Se, mitä sillä rahalla tekee, onkin sitten jokaisen oma asia. Joku maksaa sillä laskut ja vuokran, toinen tekee jotain aivan muuta.

Katkaisuhoitoon pääsee kyllä jos haluaa, ja "puolimatkan krouvejakin" on eli näitä paikkoja joissa voi opetella saamaan sitä elämänhallintaa taas takaisin. Olen kuullut sellaisestakin mahdollisuudesta, että sossu maksaa suoraan vuokranantajan tilille ja ruokarahat annetaan kuponkeina ettei niitäkään tule ryypättyä.

Mutta joo, juoppo saa häädön hyvinkin nopsaan, jos elämäntyyli on muita häiritsevä. Ensin oma elämä haltuun, sitten asunto, siitä se lähtisi jos on tahtoa yrittää.
 
Mies pulassa
Tässäkin ketjussa kodittomat leimataan alkoholisteiksi ja häiriköiksi ja häiriköitä, mutta suuri osa kodittomista ei ole alkoholisteja, vaan normaaleja kansalaisia, jotka ovat olosuhteiden pakosta joutuneet asunnottomaksi.
 
Wursti Makkaravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Mies pulassa:
Tässäkin ketjussa kodittomat leimataan alkoholisteiksi ja häiriköiksi ja häiriköitä, mutta suuri osa kodittomista ei ole alkoholisteja, vaan normaaleja kansalaisia, jotka ovat olosuhteiden pakosta joutuneet asunnottomaksi.
Mitä ne olosuhteiden pakot sitten on?
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kaikilla ei sitä elämänhallintaa ole, ja jos apua saa niin paljon kaikkeen muuhunki, niin miksei tohon?
Saahan elämänhallintaan apua. Mutta ei ketään voi pakottaa esim. pysymään erossa alkoholista.

Mut on muitakin asunnottomia kun vaan alkoholistit, esim. mielenterveysongelmista kärsivät. :wave:
ja varsinkin nyt taantuman/laman aikana on näistä mt-palveluista ja kuntoutuksista karsittu ja paljon joten ei ihme että asunnottomuus kasvaa näillä ihmisillä!

Tämä iltalehden/-sanoman (? ) tyyppi ei ehkä tosin tainnu kärsiä mt-ongelmista mut moni muu kärsii...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies pulassa:
Tässäkin ketjussa kodittomat leimataan alkoholisteiksi ja häiriköiksi ja häiriköitä, mutta suuri osa kodittomista ei ole alkoholisteja, vaan normaaleja kansalaisia, jotka ovat olosuhteiden pakosta joutuneet asunnottomaksi.
Mitkä olosuhteet ovat pakottaneet asunnottomaksi ja kadulle?
 
oma vika
Alkuperäinen kirjoittaja Mies pulassa:
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
no äijä juo kaikki rahansa. Oma vika tuollainen tilanne. Haluaisitko sinä tuollaisen naapuriin asumaan? Siellä se möykkäis yötä päivää, aiheuttais hajuhaittoja rappukäytävään ja lapsesi joutuisi pelkäämään mennessään ulos, kun sen äijän samankaltaiset kaverit riehuisivat rappukäytävässä. Kokemusta on alkoholistin naapurina asumisesta. Taloyhtiössä lähes kaikki asui omistusasunnossa ja aika äkkiä se nainen sai häädön. Sen kaveri häiriköi myös öisin ja rikkoivat paikkoja.

Huh, mikä asenne sinulla
Ilmeisesti sä et ole asunut alkoholistin kanssa samassa rappukäytävässä? Mä olen ja asenne juontaa juurensa juuri sieltä. Kauheaa häiriköintiä oli. Kun räkälät sulki ovensa aamuyöllä, tän naapurin ystävät tulivat n klo 3 huutamaan meidän kerrostalon pihalle, et X perkele päästä meidät sisälle ja potkivat alaoven paskaksi, kun tämä X perkele ei heille ovea avannut juuri samalla sekunnilla. X asui toisessa kerroksessa ja nämä kännikaverit oli niin näppäriä, et kulkivat 1. kerroksen parvekkeen kautta tähän asuntoon, kun heille ei muuten ovea avattu. Yhtiökokouksessa suunniteltiin asunnon haltuunottamista, mutta onneksi omistaja tajusi siinä vaiheessa antaa häädön vuokralaiselleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Mut on muitakin asunnottomia kun vaan alkoholistit, esim. mielenterveysongelmista kärsivät. :wave:
ja varsinkin nyt taantuman/laman aikana on näistä mt-palveluista ja kuntoutuksista karsittu ja paljon joten ei ihme että asunnottomuus kasvaa näillä ihmisillä!

Tämä iltalehden/-sanoman (? ) tyyppi ei ehkä tosin tainnu kärsiä mt-ongelmista mut moni muu kärsii...
Eikö sitten voi saada edunvalvojan, joka hoitaa vuokranmaksun yms?
Mielenterveyspalvelut on kyllä syvältä tällä hetkellä |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies pulassa:
Näin asuu koditon
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907059855607_uu.shtml


Voin omasta kokemuksestani sanoa, että kodittomien kohtalo ei liikuta ketään, joka ei sitä ole omakohtaisesti kokenut
No olen mäkin muutamaan otteeseen ollut koditon (kaverien ja vanhempien luona majaillut ilman virallista osoitetta). Mutta silti mua ei liikuta noi kodittomat, kyllä sen asunnon saa jos vain oikeesti haluaa. Sehän on valintakysymys pistääkö rahat alkoholiin/rahapeleihin vai vuokraan. Haluaako normaalin elämän (johon kyllä tämä yhteiskunta tukee esim sossun kautta) vai pistää elämän ranttaliksi asumalla sillan alla.

muoks: ja mä olen ollut koditon aina välillä siksi, että yksityisten vuokra-asunnot joissa olen asunut ovat olleet myynnissä ja myyty sen verran nopsaan, etten ole kerennyt siihen mennessä vuokrata uutta, koska en mihinkään lähiöön halua enkä maksaa mansikoita hyviltä paikoilta.
 

Yhteistyössä