KM:n jälkeen synnyttäneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Meillä menee mukavasti edelleen. Sillon viimeks kun kirjotin, että meni rytmi sekasin, se oli sekasin vaan 2 päivää ja sitten palautu taas luksus-hyväksi, eli 7h yhtenäistä unta yöllä ja 3h vielä päälle syönnin jälkeen. Vajaa 2 viikkoo mentiin taas tolla hyvällä rytmillä, kunnes toissapäivästä ollaan oltu taas hieman sekaisin, ei kuitenkaan pahasti. Näköjään meilläkin pätee toi mitä Mimis ja joku muukin sanoi, että ei saa olla liikaa menoja samana päivänä, koska sitten heti sotkeentuu päikkärirytmi ja meillä sitä myötä myös yöt. Tällä hetkellä ollaan nyt siis pari yötä syötä 2 kertaa öisin, mitä ei normirytmissä tapahdu. Mutta en voi silti valittaa, on silti tosi hyvin noi unet, eikä olla väsyneitä. Kyllä silti toi Minttulin 12h unet kuulostaa ihan utopistiselta ! :D Sitä odotellessa. Ei tässäkään mitään muuta ongelmaa oo, kuin se, että meillä ei miehen kanssa oo yhtään kahdenkeskistä aikaa, kun vauva valvoo lähes yhtä myöhään kuin mekin. Ja jotenkin ne illat vaan menee silleen, et jompi kumpi on vauvan kans ja toinen tekee sillä aikaa kaikkia kotihommia tai jotain omia juttujaan ja sit vaihdetaan.

Paremmin toi meilläkin nukkuis päikkärit ulkona vaunuissa, eli pakkaset häiritsee täälläkin. Mutta hyvä konsti on löytynyt siihen. Meillä on tuulikaappi, jossa on paljon viileempi ku muualla sisätiloissa. Me puetaan tolle kypärämyssy ja semmonen välihaalari ja laitetaan se vaunuissa nukkumaan tuulikaappiin. Tuntuu kelpaavan ja siinä vetää kyllä välillä useammankin tunnin päikkäreitä. Ja ollaan kyllä myös vaunuteltu pakkasesta huolimatta jotain pieniä ½h lenkkejä, kun puetaan vaan ihan hulluna päälle.

Minttuli - Meillä myös tuntuu että paremmin nukahtaa ihan vain yksinänsä. Ainakin päikkäreille. Me vaan puetaan ja pannaan vaunuihin ja jätetään luputtamaan tuttiansa ja sinne nukahtaa yksin. Yöunet on vähän vaikeemmat, mutta hereillä ollessa pannaan omaan sänkyynsä ja sinne nukahtaa lopulta, joskus heti ja joskus ähräämisen ja muutamien tutin nostojen jälkeen. Onneks älysitte koittaa lisämaitoa!! Se on kyllä niin laaja skaala se "normaali kasvu", että ei kyllä yhtään voi tavallaan tietää et meneekö oikein vai ei. Mun mielestä paras merkki on just semmonen tyytyväisyys tietenkin yhdistettynä tasaiseen kasvuun. Mut jos kasvaa tasaisesti vaikka 0-käyrällä, mut ei oo tyytyväinen, niin ehkä just se vauva kasvaiskin +1 tai +2 käyrällä jos sais enempi maitoo.

Mun mielestä toi ei oo kovin kiinnostunu leluista. Tai siis on silleen, että se niitä seuraa katseella ja jää tuijottamaan, mutta ei oo mun mielestä vielä kurottanu niitä kohti tai yrittäny ottaa käteensä. Ja ihan yhtä paljon sitä kiinnostaa verhot, lamput, koirat, sälekaihtimet yms... Mutta uusin hitti on peili. Sylissä ollessa kun mennään peilin eteen niin saa kyllä innostuksen aikaan se peilikuva. :) Ja en oo ihan varma, et onko tullu pari kertaa naurua, vai onko se vaan jokeltanu hymyillessään niin, et kuulosti vähän hekotukselta. :D Jokeltelu lisääntyy kyllä koko ajan ja on jo vähän semmoista vuoropuhelua, että minä sanon jotain ja se kuuntelee ja sitten jokeltaa vastauksensa.

J-R - toivottavasti korvakierre helpottaa, vaikka sitten putkituksen myötä!

Onko Lakalliksen vauvalla yhtään helpottanu lääkityksen myötä itkuisuus ja kipuilu ? Me ei olla aloitettu vieläkään petipuuhia, koska a) ei huvita b) ei oo yhteistä aikaa / ei jaksa c) alakerta tuntuu kuivalta kuin sahara ja on siksi jotenkin arka. Oonkin miettiny jonkun estrogeenivoiteen tms aloitusta, kun ei varmaan palaudu ennenkuin lopettaa imetyksen. Minä en alkanu sen sammaksen takia huljuttaa tissejäni vissyssä tai muussa, hoidin pelkkää vauvan kieltä puolukalla ja hyvin parani. Nyt en enää oo jaksanu joka imetyksen jälkeen antaa vauvallekkaan sitä. Jännä muuten, että minä aattelin mun vauvasta että eihän se nyt niin iso sitten ollutkaan, kun pelkäsin paljon yli 4kg vauvaa. Meillähän oli kutakuinkin samankokoset vauvat. Mutta oon ehkä sua pitempi (166cm)? Ite voin kyllä synnyttää uudestaankin alakautta, vaikka ei kyllä mitään kivaa puuhaa ollutkaan. Mutta enempi kammoan uutta raskausaikaa, koska se kestää niin helkutin kauan ja olin niin törkeen kipeä viikkokaupalla lantiosta ja lonkista ja muuta. Ei jaksais uudestaan sitä invalidi-aikaa...

Mulla on edelleen hitonmoinen maha. 3kg ekstraa on edelleen ekaan neuvolakäyntiin nähden ja maha näyttää siltä, kuin olis paljon enempikin jäänyt noita kiloja. Oon kyllä herkutellutkin paljon ja nyt vasta alan kunnolla aktivoitua liikunnan suhteen. Haluisin alottaa kunnon laihiksen ja ärsyttää kun se on kiellettyä imetyksen aikana.

Nyt täytyy mennä, itku kuuluu...

Voi rähmä miten nopeeta tää vauvavuosi kuluu. Ihan hirvittää mitä vauhtia tulee uutta. Meillä tuli vielä yksi korvatulehdus ja saatiin putket. Näyttäisi auttavan, kop kop. Lisäksi tyttiäinen oppi konttaamaan, istumaan polvi-istunnassa ja tuli eka hammas. Äitiä hirvittää, pian se jo kävelee :O

Strumppis...ei huolta. Mullakin on vielä kiloja ja pieni masu vaikka synnytyksestä on pian 9 kk. Se on kovin yksilöllistä miten lähtee, ja mulla ainakin urheilu on vasta auttanut...ei ne kilot imettämällä lähteneet tosiaankaan. Mut me ollaan äitejä, ei huippumalleja ;)

Tsemppiä muillekin!

J-R ja tyttö pian 9kk

Strumppis - niin ne asiat muuttuu :D Toi tuulikaappijuttu on kyllä ihan loistava, meillä on niin pieni ettei sinne mahdu vaunut :( Mulla on jostain syystä jo ikävä raskausaikaa vaikka olinkin vikat pari kuukautta ihan paskana. Niin se aika kultaa muistot :D Ei meilläkään vielä 2,5 kk kuroteltu leluihin, paitsi lelukaaressa. Jos yritti pään yläpuolella heilutella jotain teki neiti ihan samaa kun teillä, eli seurasi mielenkiinnolla mutta ihan kun ei olisi kiinnostanut ollenkaan nostaa käsiään. Katsoi vaan että "mitä sä siinä oikein yrität" :) Nykyään osaa jo ottaa lelun kädestä, mutta ei vielä lattialta. Eikä vieläkään aina tunnu kiinnostavan vaikka kuinka koitan heilutella :D

JR - Toivotaan että putket jeesaa! Hehee, nyt se sitten alkaa teillä että saa jatkuvasti olla sanomassa "Ei" ja juoksemassa perässä kun toinen menee joka paikkaan :))) Tsemppiä ;-)

Taas kyselen isompien vauvojen äideiltä että milloin teillä käännyttiin selältä mahalleen? Musta tuntuu että meillä neiti ei edes yritä, eli menee varmaan vielä piiitkäään ennen kun kääntyy! Ja toi jaksaa edelleenkin olla hereillä vain tunnin (ihan max 1,5h) kerrallaan ja sitten on jo niin kiukkuinen että pakko laittaa nukkumaan! Koskakohan se valveillaoloaika oikein alkaa pitenemään??? Tuntuu että kavereiden pienemmätkin vauvat jaksaa valvoa pidempään!

Mimis ja tytskä maanantaina 4kk

Mullei koskaan oo paljo aikaa.. pvällä en pääse nettiin ja illalla jotenki huono omatunto ku mies joutuu olla vauvan kans ja mä hengaisin. Ja sitte taas jotenki kiva olla miehen kans ku se pvän kuites poissa. Mutta mukava tulla tänne lukeen ja nopeasti kommentoimaan..

Joo totta tuo ettei tod.kande kehua rytmillä- Saletisti menee heti sekasin. Eikä koskaan oikein uskalla ees ääneen sanoa jos on menny hyvin. Meillä lääke auttanu kyllä, vähentyny ainaki oksentelu. Edelleen sitä on, mutta helpottanu. Välillä menee huonoon suuntaan, että syö paljon, yrjöää, haluaa lohdutukseks syödä jne. Kauheasti pitää keksiä eri juttuja että saa ajatukset pois tissistä. Tykkää mm. katsoa ku mä käyn suihkussa :D

Ei oo seksiä ollu meilläkään vaikka mähän alapään puolesta kyllä pystysin. Ja oon oikeastaan aika hämmästyny, että musta tuntuu että eka kertaa km:n jälkeen mä elän. Ja ku en odota liikoja, niin olen positiivisesti yllättyny: mulle ei kai oo tullu lapsivuodepsykoosia eikä vielä ole masennusta ainakaan tietääkseni. Suuri kiitos siskolleni, joka ollu täällä rakastamassa vauvaa, auttanu mua näkeen sen ainutlaatuisuuden ja ihanuuden sillonki ku se vain on karjunu. Nauratti vähän Mimiksen ilmaus kuiva ku sahara :D Ei kyllä itekään jaksa sekstata kuhan vain pääsee nukkuun.

Nyt on meillä välillä aika ihanaakin; vauva nauraa ja hymyilee paljon <3 Siis sillon ku ei oo itkukausi. Hymyilee silmät ihan viiruna,kiljahtelee, suu on vinossa ja mulla on naamalihakset kipeänä ku missikisoissa ku pitää ilveillä takas ettei se herppaa ja ala taas itkeä. En muista kerroinko jo että yks syy vauvan huutoon on ollu se että se on palellu täällä sisällä.. Nyt on 2vkoa ollu tarpeeks vaatetta ja on menny lievästi sanottuna paremmin. Eli vauva paleli elämäsnä ekat 5vkoa.. Eilen illalla mietin itkiskö se ku on väsyny ja kappas olihan se. On valvonu aina kauan ku e oo kai tajunnu että nukahtaa kyllä ku vien nukkuun. No ei se kai aina ois nukahtanu ku toisinaan huutaa kipeetä mahaa. Että multa kandee kysyä lastenhoitovinkkejä joo...

Miten teillä vauvan kakkaaminen? En tiiä vähenikö kerta per pvä lääkkeen vuoksi vai onko normia että reilun kk:n iässä ei enää joka vaipassa kakkaa?

Vauva painaa varmaan jo 7kg. On iso tyttö!!! Ja mä oon siis vain 160cm, että kyllä se aika järkyltä tuntu että vauva oli 53cm. Sori ku tätä taivastelen mutta entistä varmemmalta tuntuu etten mä ikinä halua alasynnytystä.

Imeny mun tissit ihan tohjoksi. Mies tuossa ihmettelee miten jaksan sen kans päivät. no nyt se on jopa kahtena pvänä nukkunu yksin tunnin sohvalla! Muuten on ihan kantamista. Sitterissä istuu jos sitteriä kantaa tai mä oon suihkussa tai pesen hampaita. Vesi lienee hänen elementtinsä. Jännittää ku vkon päästä ois edessä pitkä pitkä matka. Turvaistuien asento huono vauvalle ku jotenki supussa ja kai närästää enempi.

Anteeks ku mä näin tykitän vain nopeesti. Niin menee nykysin kaikki, nopeesti syön, käyn suihkus, laulan hitaatki laulut vauhilla. Aamupuurot vauhilla samalla ku vauva naureskelle ilmakylvyssä.

morot kaikille. Mun vauvaki kohta 2kk :)

Lakallis - Meillä oli ihan sama homma jossain vaiheessa! Ei tajuttu että vauva on vaan väsynyt ja sen takia huutaa.. Kun se tajuttiin, on huutelut vähentynyt huomattavasti :) Ei pääse enää yliväsyneeksi jolloin ei meinaa rauhoittua millään. Eikä meillä ole myöskään kun ehkä kuuukauden verran viihdytty yksin missään! Nykyään saattaa viihtyä joskus jopa 20 min yksin lattialla. Sen jälkeen pitää viihdyttää tai muuten hermostuu. Mistä tajusitte että vauvalla oli kylmä? Meillä neiti on aina kakannut vain kerran päivässä, ikinä ei ole ollut joka vaipassa kakkaa.

Mimis: Musta kiva kuulla teiltä just vähän vanhemman vauvan vanhemmilta kuinka sujuu, ku pidemmän ajan kokemuksia en oikein kykene omaksumaan :) Sairaalassa jo kysyin että ku vauvan kädet kylmät, että sehän palelee. Ei kuulemma, ku vauvalla kuuluu tai siis ainaki usein on kylmät raajat ja merkitytä vain sillä, että niska lämmin. No mä sitte luotin siihen, vaikka ikävältä tuntu ku kädet aina kylmät. Kunnes sitte kovalla pakkasella ajattelin lykätä vauvalle täällä sisälläki villavaatteet niskaan. Ja kolmen pvän päästä hoksittiin että eipä oo itkeny muutaku iltasin ja sitte laitettiin yöpuvin päälleki villasta. Ja itku väheni :) Vaikka ei meillä ees ole kylmä täällä kotona. Mutta vauva kai tarvii enempi. Nyt sillä on unipussi ja naurattaa ku aamusin haluaa ulos pussista mutta sitte kuites riehua vielä sängyssä :D

Onko se silleen, että vauvojen rytmit menee automaattisesti että nukahtavat tyyliin ilta puol8 ja heräävät sitte klo 5 aamulla? Tai siis lapsilla yleensä? Ku mun kamut pelotteli että niin siinä käy lopulta. Ja tuo aamu5 herätys ei kiinnosta mua. Nyt kahtena iltana vauva on vetäny viimiset sapuskat klo19 ja sitte vain nukahtanu ilman tissin häivääkään. Nytki siis odottelen, että pakkohan sen on herätä syömään iltapala että jaksaa nukkua. VAI ONKO TÄÄ NYT JO SITÄ ETTÄ ALETAAN HERÄTÄ AIKASIN??? En halua!!!!

Vauva oli 57,5cm ja painoki vain 5430g. Ei ihan 7kg niinku luulin ;) Ihana vl ku oltiin kumpiki kotona ja katottu kisoja ja vauva meidän välissä olohuoneessa ja vuorotellen viihdytetään ja sitte hän tyytyväinen :) Miten sitä taas jaksaa yksin vkon ku mies arjen hommissa..

Lakallis - No hyvä kun tajusit laittaa vauvalle lisää kuteita niskaan :) Meillä neiti menee TÄLLÄ HETKELLÄ yöunille klo 8 aikaan ja herää aamulla klo 8-9 maissa. Joskus harvoin puol kasin aikaan, mutta sitä aikaisemmin ei olla herätty muistaakseni kertaakaan. Laitoin oikein isolla tuon "tällä hetkellä", koska tuntuu että meillä on taas kaikki rytmit jne. mitä muka oltiin saatu aikaiseksi heittänyt ihan häränpyllyä.

Meillä on siis nyt menossa sellainen (toivottavasti) vaihe, että tyttö ei meinaa viihtyä missään. Ei kelpaa lattia, ei sitteri, ei syli.. ainoa hyvä on rintarepussa tai muuten vaan sylissä liikkeessä. Tyttö on myös päättänyt että oma sänky on maailman hirvein paikka, eikä sinne nukuttamisesta meinaa tulla yhtään mitään. Ei tarvitse mennä kun sängyn lähelle, kun jo alkaa huutaa kurkkuu suorana naama punaisena. Päikkäreille pistän tällä hetkellä suosiolla suoraan vaunuihin ja illalla joudutaan kannella tyttöä niin pitkään että on puoliunessa jolloin SAATTAA suostua jäämään sänkyyn. Tai sitten kävellään lisää ja sama uudestaan.. Toivon tosiaan että tämä on joku ohimenevä vaihe!

Näin meillä tällä kertaa :D

Mimis ja tyttö 4kk

Moi kaikki!

Kiva juttu, että Lakalliksen perheelläkin jo helpottaa, ja varmasti koko ajan helppaa vaan lisää kun vauva kasvaa. Kummasti se ihan kaoottinen alkutilanne vaan selkiytyy, vaikka aluks tuntu että ei hitto, ei yhtään tiiä mitä se on millonki vailla ja tuntu et ei ehdi ollenkaan hengähtää missään välissä ite.

Mutta tosiaan, niinku nyt Mimiksellä, nii kaikki mun kamut on sanonu että just kun alkaa sujua rytmit ja syönnit ja unet ja kaikki, niin kohta taas alkaa joku uus "vaihe" ja kaikki onkin sekasin. Vaiheesta vaiheeseen, kaaoksesta kaaokseen. Näin mulle on sanottu. :D Tosi lupaavaa...

Meillä on nyt ollu vieläki pitkä hyvin seesteinen jakso. Vauva nukkuu hyvin yöllä ja useimmiten myös päivällä. Nyt on hitusen aikaistunu iltanukkumaanmeno, simahtaa n.21:30. Siis puolisen tuntia - tunnin siirtyny aikasemmaksi. Ihan mukavaa. Herää aika vaihtelevasti syömään, mut ei koskaan ennen 04, yleensä 05-06. Ennätysunipätkä on nyt 8h yhtenäistä unta ilman ruokaa. Päivällä syö nykyään n. 4h välein, paitsi että yritän illalla tankata vähän tiheemmästi tahallani. Syöttöjä tulee 6-7 vuorokaudessa.

Ja kasvaa kyllä kohisemalla. Tänään oli 3kk neuvola ja painoa oli nyt jo uskomattomat 6,6 kg. Ja kyllä huomaakin poskista ja kaksoisleuasta ja reisimakkaroista että massaa on tullu :D

Tempperamentti on mun mielestä lisääntyny tässä viime aikoina, aiemmin suhtautu kaikkeen niin lunkisti eikä huutanu melkein mistään asiasta. Nykyään väsyneenä pukeminen aikaansaa karjumista, varsinki illan viimesille päikkäreille ku puetaan ulos, niin karjuu koko pukemisen ajan ja meitä naurattaa se raivo:D. Nyt on myös yhtenä iltana ollu rintaraivari, varmasti oli nälkä, mut aina muutaman imun jälkeen alko karjua ja sit saatto kuitenki vähä hekottaakkin, sit taas hirmu haukkauksella tissiin kiinni ja pari imua ja karjumista. Ihan kaoottista käytöstä! Oli vissiin vähä yliväsynyt. Ja nyt on meillä myös illalla just ennen nukahtamista väsyitkua, mitä ei oo ollu ennen. Päivisin tai aamusin se ei edelleenkään itke mitään.

Neuvolassa annettiin tänään rokotuksia, piikki kumpaankin reiteen ja suun kautta toinen satsi rotarokotetta. Viimekshän siitä rotasta (rokotus, ei siimahäntä :D ) meni tolla ihan sekasin maha ja kakkas ihan vihreetä kakkaa joku 5 krt/vrk ja itkeskeli mahakipuja. Toivottavasti nyt ei tulis enää niin vahva reaktio. Muutenhan toi on kakannu alusta asti 0-2krt/vrk, Lakallishan sitä kyseli. Siis ainoastaan rokotteen jälkeen oli yli 2krt/vrk, muuten yleensä kerran päivässä. Harvemmin kahesti ja harvemmin on välipäivä täysin kakkaamatta.

Ihanaa kun on lämpimämpää ja aurinko paistaa!!! Ollaan tehty joka päivä pitkä vaunulenkki ja muutenki toi nukkuu nyt kaikki päikkärit ulkona vaunuissa. Se on kyllä niin helppoa, alkaa pilkkiä jo pukiessa ja on lähes heti unessa kun vaatteet on saatu päälle ja lasketaan se vaunuihin. Sit voi vaan jättää ulos itkarin kanssa, ei tartte mitään hytkytystä tai muuta. Oispa illalla yhtä helppoa!

Mikähän ois seuraava uusi taito tai kehitysvaihe, mitä pitäis alkaa odotella? Oon vähä pihalla niistä.. Onko se se että tarttuu esineisiin? Vai se kääntyminen ? Vai joku ihan muu?

Strumppis - teillähän menee sitten kivasti siellä :) seuraava vaihe taitaa tosiaan olla se esineisiin tarttuminen. meillä tyttö 4kk ei edes yritä kääntyä, eli veikkaan että menee vielä piiitkäään ennen kun se tapahtuu. mun kavereiden lapsista yksi kääntyi jo 3kk ja yksi on nyt 5kk eikä käänny vieläkään :) se on niin yksilöllistä.

Huhuuuuu, mitä kaikille kuuuluu??

Ai että miten pitkiä syöttövälejä teidän vauvoilla on! Meillä nyt onneksi nukkumaanmeno aikaistui 21-22. Kuitenkin poika herää sitten syömään noin 01 ja 05 ja sitten herääkin aloittelemaan päivää klo 08. Eli neljän tunnin välein herätys yöllä. Yhtenä yönä kävi niin onnellisesti että hän alkoi nukkumaan klo 22, heräsi ekan kerran vasta 04 ja sitten 08. Eli yhdellä syötöllä koko yö, jee! Mutta pitänee munkin alkaa vähän "tuputtamaan" tissiä iltaisin, josko tankkaus auttaisi nukkumaan pitemmän pätkän yöllä. Päivällä poika syö kolmen tunnin välein.

Joko Mimis tyttö valvoo pitempiä pätkiä? Meillä poika on yleensä pari tuntia putkeen hereillä, joskus kolmekin. Jossain vaiheessa tulkitsin väsymysitkut (jotka nykyään tulee lähes aina) näläksi, mutta nyt tiedän, että nälästä seuraavat itkut ovat sitten väsymystä.

Kolmen kuukauden iästä kaksi viikkoa meillä oli jotain "outoa" meneillään. Poika heräili noin kahden tunnin välein yöllä, itki paljo sekä päivällä että jonkinverran myös yöllä ja oli paljon tyytymätön. Lähes joka vaipassa oli kakkaa. Etu-ala-ikenet oli tosi turvoksissa ja toisessa oli mustelma. Ajattelin, että nyt pukkaa hampaita. Kaikki mitä annoin käteen meni suuhun ja sormilla myös rassasi jatkuvasti ikeniä. Annoin jopa buranaa, kun ajattelin, että jos on suu kipeä. Lisäksi tissillä oli raivoamista varsinkin iltasyötöillä. Noh, viime lauantaina sitten poika normalisoitui. Unirytmi selkeytyi, rintaraivarit loppui (tosin edelleenkin välillä, noin yhtenä syöttönä päivässä, lähinnä tuijottelee minua ja heiluttelee päätään kun pitäisi syödä). Hampaita ei tullut kuitenkaan :D Mikä lie kehitysvaihe ollut, kolmen kuukauden tiheän imun kausi ehkä. Tiedä tuota. Olin jo valmis viemään lääkäriin, mutta onneksi sitten tilanne korjaantui. Lisäksi mietin, että jos ei ala nukkumaan yölla paremmin, niin alan antamaan lisämaitoa illalla. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut. Ikenien rassaaminen ja hillitön kuolaaminen jatkuu.

Rintaraivareista muutama sana. Mä olen käyttänyt tuttia apuna kun tissilakkoilu alkaa. Kun poika irrottaa otteen ja kääntää päätä pois, annan tutin suuhun. Sen se yleensä hyväksyy. Sen imemistä muutama sekunti, sitten nappaan tutin pois ja laitan tissin tilalle. Aikamoinen hämäystekniikka, mutta toimii. Sitten jos hommasta ei tule mitään, niin kertakaikkiaan lopetan koko syöttämisen. Vähän aikaa ihmetellään ja puuhataan muuta ja yleensä sitten hetken kuluttua syöminen onnistuu.

Eiliseen päivään mennessä ei meilläkään ollut ollut ilmassa minkäänlaisia kääntymisen merkkejä. Eilen kuitenkin poika alkoi lattialla ollessaan vetää päätä takakenoon ja kääntyä kyljelleen. Tänä aamuna oli ihan hilkulla ettei kääntynyt kokonaan. Pitkään kiikkui kyljellään ja yritti kurotella sivullaan olevaa lelua. Ekaa kertaa yritti ottaa lattialla olevaa lelua käteensä. Paljon myös nostelee lantiotaan selällään ollessa ja samoin mahallaan ollessa. Käsien varaan ei nouse mahallaan olessaan kuitenkaan. Mahalta selälleen on kääntynyt jo noin kuukauden ajan. Tosi tarkkaan myös seuraa mitä ympärillä tapahtuu. Välillä syöminenkin häiriintyy kun näkee syrjäsilmällä liikettä jossain ja sitä jää sitten ihmettelemään : )

Kylvettäminen yksin alkaa olla jo aika vaikeaa. Vannassa käy semmoinen touhu, ettei uskalla irrottaa käsiään ettei poika hörppää vettä. Reilun parin viikon ajan poika on naureskellut oikein kunnolla ääneen. Voi että se on ihanaa kuultavaa!!! Ei mene päivääkään etteikö silmät kostu onnesta poikaa katsellessa. Kyllä me ollaan niin onnekkaita!!

Sellaista. Puolentoista viikon kuluttua on 4 kk neuvola. Oon alkanut ihmettelemään, että milloinkahan sitä lisäruokaa pitää alkaa antamaan. Ja mitä se sitten mahtaa olla? Jotain banaania ja perunaa vai? Jos rintamaidolla paino nousee niin tarviiko lisäruokaa aloittaa ollenkaan? Vai miten...?

Viikonloppuja toivotellen,

Saapi tulla ja poika 3kk3vkoa

Saapi tulla - mä oon ymmärtänyt että pojat kehittyvät usein nopeammin kuin tytöt, juuri tuon kääntymisen, konttaamisen jne. suhteen. Tytöt saattavat sitten oppia mm. puhumaan nopeammin? Kuulostaa siltä että teillä mennään kohta ympäri :D Meillä neiti vetää selän kaarelle ja kääntyy kyljelleen vaan raivotessa ;)

Kuulostaa kyllä hampailta! Ikenethän saattaa olla turvoksissa pitkään ennen kun ne lopulta puhkeaa.

Tyttö valvoo jo vähän pidempiä pätkiä, mutta kuitenkin pari tuntia maksimissaan. Muutaman kerran illalla on valvonut kolmekin tuntia kun ei olla saatu aikaisemmin nukkumaan (huutaa kurkku suorana kun vie lähellekin sänkyä).

Me aloitettiin jo 3kk antamaan tytölle illalla velliä (peruna-porkkana). 3,5kk aloitettiin maistelemaan soseita ja nyt menee jo melkein koko purkillinen kerrallaan :) Nyt muutamana päivänä ollaan annettu jo 2 soseannosta päivässä. Jos imettää, niin nykyinen suositushan on täysimetys 6kk. Eli jos poika kasvaa hyvin rintamaidolla, ei kiinteitä tarvitse aloittaa kuin silloin 6kk:n iässä. Monet kai kuitenkin aloittaa jo vähän aikaisemmin.. Mä annoin aluksi perunaa (keitin ja soseutin), sitten porkkanaa ja sen jälkeen bataattia. Kun ne kaikki oli menty läpi aloin sekoitella makuja. Nyt ollaan annettu jo mm. luumua, banaania, kesäkurpitsaa, kukkakaalia... Alussa suuhun meni ehkä hyvällä tuurilla 1tl, mutta pikkuhiljaa neiti alkoi päästä soseiden makuun ja nyt vetää niitä jo ihan innoissaan :P Suosittelen hommaamaan paaaljon ruokalappuja, meillä ainakin on usein joka paikka ihan soseessa :D

Pitkästä aikaa elonmerkki täältä, käyn kyllä melkein joka päivä koneella lukemassa kaikki kolme ketjua mutta kahden lapsen kanssa ei oikein aika tahdo riittää omiin juttuihin, esim. tänne kirjoitteluun. :) Tosi kivaa on kuitenkin muiden kuulumisia lukea, joten yritän itsekin jotakin raapustaa niin kauan kun vaavi nukkuu päikkäreitä.

Viime neuvolassa Dani ei ollut kasvanut ihan niin hyvin kuin olisi pitänyt, joten me aloitettiin kiinteiden maistelu 4,5 kk iässä. Neuvolan täti tosin suositteli että olisin alkanut antamaan lisämaitoa tuttipullosta, mikä mielestäni on ihan kummallinen neuvo tuntien esikoisen historian. Hänhän sai lisämaitoa alusta asti ja sen takia imetys takkuili todella pahasti, jouduin 4kk iässä lopettamaan imetyksen päivisin ja pumppaamaan maitoa, ja 7kk iässä imetys tyssäsi öisinkin, huusi vain kunnes sai sen tuttipullon josta sitä maitoa tuli heti. Tästä syystähän, ja kun tällä kertaa rintamaito on riittänyt, en ole ollenkaan antanut tuttipulloa Danille, sillä riskinä on silloin että koko imetys loppuu siihen. Muutenkin minulle on sellainen mielikuva että mieluummin tässä iässä (jos siis rintamaito ei yksistään riitä) aletaan antamaan kiinteitä kuin lisämaitoa, mutta ehkä muistan väärin? No joo, rupesimme joka tapauksessa sen lisämaidon sijaan maistelemaan kiinteitä, ja yritän samalla antaa sitä lisämaitoa mukista (siis yritän, yleensä suurin osa valuu ohi...). Perunalla, päärynällä ja omenalla ollaan aloitettu, ja nykyään menee myös porkkana ja maissi. Pari kertaa päivässä maistellaan, mutta aikamoista salatiedettä sekin on, Dani kun yleensä aika pian alkaa huutamaan enkä vielä tiedä tarkoittaako se että "hyi, lopeta, en halua enää" vai "nopeammin, mulla on kamala nälkä...". Seuraavaksi olisi tarkoitus testata luumua, bataattia ja puuroja (ekaksi riisipuuro). Luumua sen takia että kiinteiden aloituksen myötä kakkaaminen on käynyt hieman vaivalloisemmaksi, ja tällä viikolla oli jo usean päivän tauko (yleensä kakannut 1-2 krt/vrk) ja olin eilen jo aikeissa soitella lääkärille mutta sitten onneksi irtosi. :)

Täälläkään päin ei ole ollenkaan kiinnostusta kääntyä, joten siinä tulee kyllä kestämään aikansa. Muutaman kerran on vahingossa kierähtänyt vatsalta selälleen, mutta toiseen suuntaan ei olla lähelläkään. Pitäisi varmaan löytää aikaa pitää Dania enemmän vatsallaan että saisi jumpata, mutta sitä ylimääräistä aikaa ei liiemmin löydy, eikä Dani kyllä itsekseen suostu kovinkaan pitkiä aikoja lattialla olemaan. Tosi hienosti osaa kyllä esineisiin tarttua, kuten ottaa itse tutin pois suusta - ja sitten ei saakaan sitä takaisin niin alkaa huuto. :) Ja isoveli on alkanut kiinnostamaan ihan tosi paljon, seurailee tosi tarkkaan että mitä se veli puuhaa - niin kai ne kaikki pahat tavat ja jekut opitaan heti pienestä pitäen. :)

Muutama päivä sitten huomattiin että ensimmäinen alahammas oli tullut esiin. Tosi pitkään on kyllä kuolannut ja tunkenut ihan kaikkea suuhun, ja yhtenä iltana kun puraisi miehen sormia tämä huomasi että siellä oli ihan oikeasti jotakin kovaa tullut ikenestä jo läpi. Hieman kärttyisämpi on kyllä ollut viime aikoina, johtuu ehkä tuosta hampaasta, tai sitten pikkuflunssasta jota kaikki ollaan sairasteltu (esikoinen tosin infektioastmansa takia hieman rankempana, oli kotona koko viime viikon, olipa tekemistä kun piti sillekin jotakin puuhaa keksiä, lopulta kiipeiltiin molemmat pitkin seiniä....).

Niin, ja lisäksi ollaan oltu ekalla koko perheen etelänlomalla, viikko auringossa ja lämmössä teki terää, varsinkin kun täällä kotona oli silloin kaikkein pahimmat pakkaset. :) 3 v. esikoinen ui päivät pitkät meressä ja uima-altaassa, ja Dani nukkui päikkäreitä aurinkovarjon alla, eli pääsin itsekin hieman auringosta nauttimaan. Matka meni paljon paremmin kuin mitä olin pelännyt, lentomatkat olivat kuitenkin 6h luokkaa, onneksi oltiin kaikki terveinä.

Tällä hetkellä päivämme näyttää kutakuinkin tältä:
Klo 8 - herätään, aamuimetys, aamutoimet
Klo 10 - imetys
Klo 11 - päikkärit
Klo 13 - herätään, imetys
Klo 14.30 - maistellaan kasvissosetta
Klo 15.30 - päikkärit
Klo 17-17.30 - imetys
Klo 19.30 - imetys (jos on herännyt myöhempään päikkäreiltä voi olla että tämä imetys jää pois, ja hedelmäsosetta maistellaan hieman aikaisemmin)
Klo 20-20.30 - maistellaan hedelmäsosetta
Klo. 21 - imetys
Klo 22 - nukkumaan
Klo 04 - yöimetys

Pitäisi hieman saada aikaistettua päivärumbaa että ehditään hakemaan esikoinen päiväkodista klo 15, mutta tuolla ollaan tämä viikko menty kun esikoinen ollut kotosalla.

Ja kyllä meilläkin tuo usean tunnin valveillaolo on työn takana, eli kyllä Danikin aika nopeasti väsyy ja täytyy sitten yhä enemmän viihdyttää että jaksaisi olla hereillä. Yritän kuitenkin hieman pitkittää niitä pätkiä kun on valveilla jotta sitten nukkuisi pidemmät päikkärit ja yöunet. Vielä muutama viikko sitten otti vielä pienet unet tuossa iltasella noin klo 19, mutta se on nyt jäämässä kokonaan pois, toki riippuen siitä milloin herää tokalta päikkäriltä.

Auts, pakko käydä vaunuja hieman työntelemässä että vielä se toinenkin päikkäritunti maistuisi, pärjäilkää!

Jane ja Dani 5 kk

Jane - Meillä myös neiti alkaa välillä huutamaan kesken soseen syönnin, jolloin annan vähän maitoa välissä. Sen jälkeen suostuu yleensä taas syömään lisää :)

Meillä päivä näyttää tällä hetkellä about tältä:

klo 8-8.30 - noustaan ylös
klo 9 - maito
klo 10-10.30 - päikkärit
klo 11.30 - sose + maito
klo 12-12.30 - päikkärit
klo 13.30 - maito
klo 14.00-17.00 - päikkärit
klo 17.00 - sose + maito
klo 18.30-19.00 päikkärit
klo 19.45 - velli
klo 20 - yöunille
klo 1 - maito
klo 5 - maito

Nukkuu siis yleensä neljät päikkärit joista kolmet on 30 min ja yhdet kolmen tunnin mittaiset. Jos pitkät päikkärit venyy kuuteen, saattaa meilläkin jäädä vikat pois. Yöllä herää syömään kaksi kertaa. Jossain vaiheessa mentiin yhdellä syötöllä mutta nyt viimeiset pari viikkoa on taas syöty yöllä kaksi kertaa :/

Mimis ja tyttö 4kk 1vk

Ooohlala, pakko tulla fiilistelemään! Siirrettiin eilen kokeilun vuoksi neidin sänky omaan huoneeseen ja viime yö meni ihan loistavasti! Tyttö heräsi vain kerran syömään eikä tarvinnut käydä laittamassa tuttia kertaakaan :)))) Mies on aika äänekäs nukkuja (tuhisee, rohisee, kuorsaa) niin olen aiemminkin miettinyt mahtaako neiti herätä siihen. Toivottavasti jatkuu näin ;)

Mimis ja tytskä 4kk 2vk

Minä vielä! Unohdin kertoa että meidän neiti kääntyi tiistaina 4kk ja 1vk iässä selältä mahalleen <3 ei aikaisemmin tosiaan edes yrittänyt, ja sitten yhtäkkiä vaan hups - ja oli mahallaan :) Nyt tyttöä saa olla jatkuvasti kääntämässä takaisin selälleen kun ei jaksa kauaa mahallaan olla ja ei osaa itse kääntyä takaisin :D heh.

Heippa täältäkin kaikille!
Hektistä menoa pienen miehen kanssa, mutta senhän te kaikki tiedätte. Meillä mennään kovaa, eikä mikään paikka kotoa jää tutkimatta. Kaikkea vasten noustaan seisomaan, mutta onneksi osataan mennä hallitusti alas. Tosin se ei ole vähentänyt otsassa olevien mustelmien määrää :). Ihana utelias poika, jolla neljä somaa hammasta pilkottaa, kun nauraa.
Meillä todettiin maito ja muna-allergiat tossa pari viikkoa sitten. Olen itse ollut nyt imetysdieetillä, mutta ei löysään kakkaan ole vaikuttanut. Saa nähdä pitääkö mennä taas lääkärille, jos on jotain muutakin. Just kun meillä refluksi helpotti, niin sit tuli allergiat. Oon tässä aikomuksissa lopetella pikkuhiljaa imetystä (poika huomenna 8kk), niin olis helpompi seurata oireita. Jos vaikka toukokuuhun mennessä onnistuisin. On vähän haikea mieli lopettaa. Varsinkin kun poika ei suostu syömään mitään korviketta!
Toisesta pienestä on ollut jo kovasti puhetta ja tänään alkoivat sitten ensimmäiset menkat! Mitään sen suurempaa yritystä ei pistetä päälle, mutta toive olisi. Hieman jännittää :)

Heippa tällekin puolelle!

Pikaisesti tulin moikkaamaan, meillä poika siis tällä viikolla 4 viikkoa. Muutaman kerran olen viimeisiä kirjoituksianne vauva-ajasta käynyt lueskelemassa, mutta oma nettiaika sen verran kortilla etten ole vielä saanut aikaiseksi kirjoitella. Ja jotenkin vielä henkisesti enemmän tuolla odottajien puolella, täytyyhän sitä käydä seuraamassa kaikkien raskaudet loppuun asti.

Ja taas kävi näin kun pääsin tänne eli pikkumies alkaa heräilemään uniltaan ja äitiä taas viedään :)

Moi kaikki! Kovasti hiljaista on täällä, itsekin kirjoitin viimeksi näemmä kolmisen viikkoa sitten.. :/ Mihin aika katoaa?!

Tervetuloa A-M tälle puolelle! Toivottavasti täällä kaikki me, mukaanlukien minä, aktivoiduttais hieman, kiva olis kuitenkin kaikkien "tuttujen" vauva-arjesta kuulla.

Mimis: Niin siinä sitten kävi, että neiti yhtäkkiä vaan osasikin uuden taidon! :D Just kun olit epäillyt, että menee vielä pitkä aika :D Hienoa! Itsekin odotan tuota taitoa innolla, meillä ei vielä merkkejä kääntymisestä. Jatkuiko unet yhtä hyvinä omassa huoneessa?

Tilkku: Ompa kurjaa että piti vielä refluksin päälle tulla muita vaivoja :( Auttoiko sun dieetti? Hui hitto miten jännittävä ajatus, että uusi raskaus on mahollinen :D Tuntuu itsestä todella kaukaiselta ajatukselta vielä.

ON: Meille ei kuulu erityisesti mitään uutta, siksi en ehkä ole sitten saanut aikaiseksi kirjoittaakaan. Kun ei ole mitään päräyttävää kerrottavaa :D Edelleen arki rullaa mukavasti, leppoisaa elämää. Iita on edelleen hyväuninen, tosin nyt on ehkä viikon - kahden aikana iltanukahtaminen vaikeutunut, kun ei enää pysy kädet kapalossa vaan viuhtoo ja hieroo naamaa ja tönii tutin pois suusta. Ei nyt silti mitään suuria ongelmia ole, vähän vaan haastavampaa kuin aiemmin ja menee pitempi aika vaipua syvään uneen. Edelleen mennään yhdellä "yö"syötöllä, eli syö siellä 06 maissa aamulla kuten ennenkin. Nukahtaminen ei ole enää aikaistunut, varmaan johtuu just tosta käsien levottomuudesta. 20:30 vaihdetaan yökkäri ja vaippa ja imetän viimesen kerran. Aiemmin olikin sit unessa n.klo 21, mutta nyt venyy tonne 21:30-22 maihin, ennenkun vispaaminen loppuu :) Päivisin nukkuu edelleen ihan yhtä paljon ku ennenki, tuntuu että ei vieläkään jaksa valvoa kuin sen 1,5h, josta iso osa menee syömiseen ja vaipanvaihtoon. Vain pieni pätkä siis ehditään seurustella tai opetella kääntymistä tai muita juttuja lattialla. Hyvähän se tietysti on, että uni maistuu! Siitä 3kk rokotus-koktailista ei tullu mitään haittoja onneksi. Kohta saakin jo seuraavan setin.

Edelleenkään Iita ei siis osaa kääntyä, paitsi vahingossa mahalta selälleen pään painosta. Mutta selältä mahalleen ei yritystäkään. Ehkä vähän on pientä yritystä tarttua johonkin, mutta ei selvästi. Näyttää ehkä enempi siltä, että tarttuu vahingossa refleksinomaisesti, kun joku juttu osuu käteen. Mutta ääntä tulee enempi! Joka lähtöön elämöintiä : jokellusta, naurua, kiljumista, kitinää. Yleensä iltaa kohti volyymi kasvaa ja monena iltana saa elämöinnin päätteeksi väsyneenä ihan hassun raivarin, vaikka muuten on niin tyytyväinen ja tyyni. :D Naama punasena karjuu, kyyneleet ihan valuu. Ei huoli rintaa, vaan raivostuu entistä enemmän. Sitten kun antaa luputtaa tuttia vähän aikaa, niin rauhottuu, kohta nauraa/hymyilee ja alkaa sitten syödä :D

Syönti on yhtäkkiä käynyt tosi lyhyeksi. Vasta ihan vähän aikaa sitten joka imetys kesti 20-30 min. Nyt ei malta syödä kuin 10min kerrallaan, 5-6krt/vrk. Tuntuu että ympäristö kiinnostaa niin paljon, että ei vaan jaksa keskittyä syömiseen. Kaippa se silti riittävästi maitoa saa, kun tyytyväisenä pysyy yhtä kauan kuin ennenkin ? Edellisestä punnituksesta on pitkä aika, että kasvusta en tiiä, mutta luulis sen heräävän yöllä enemmän, jos kovasti olis jäänyt nälkä. Telkkari jos on auki, niin vänkää väkisin semmoseen asentoon, että näkee telkun. Sillon ei tule syönnistä mitään, pitää laittaa telkku kiinni tai mennä makkariin syömään. Makkarissakin on tosin mielenkiintoinen taulu ja kattopaneelit yms mitä pitää ruveta tarkkailemaan kesken syönnin :D Kiinteitä ei oo vielä suunnitelmissa aloittaa. Ei tunnu tarpeelliselta, kun näin menee nyt hyvin.

Nyt se heräsi. Täytyy mennä. Mitä kaikille kuuluu?

Hiljaista täällä tosiaan on ollut, tosin enpä itsekään ole käynyt kun välillä pikaisesti kurkkaamassa. Tuntuu että päivät menee vauhdilla vaikkei mitään ihmettä tekiskään. Meillä poika nyt reilu 5 vko.

Meillä nuo vatsavaivat häirinneet unta ja nytkin päivä nukuttu tosi pätkissä ja levottomasti ähisten. Usein näin päivisin nukutaan paremmin, mutta toisina päivinä sitten valvotaan senkin edestä. Nytkin aamupäivällä herättiin jo tunnin unien jälkeen itkemään vatsaa, helpotti kun sai kakattua, sitten syötiin, känistiin taas vatsaa, puklailtiin oikein kunnolla ja lopulta nukahdettiin taas levottomaan uneen. Itsekin olen ihan tööt ja yritin nukkua, mutta ei oikein onnistu, kun toinen heiluu ja känisee levottomasti unissaan.

Yöllä nukutaan yleensä maksimissaan yksi kolmen tunnin pätkä, muuten heräillään vähintään parin tunnin välein. Välillä nukahdetaan nopeasti uudestaan, välillä ollaan hereillä pidempään, onneksi harvoin kuitenkaan tuntia kauempaa. Ollaan yritetty, että mies hoitaisi ensimmäisen yösyötön tai nukuttamisen mikäli se menee kymmeneen tai yli, mutta illalla tuo nukahtaminen on tosi vaikeaa ja huutoa on paljon pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, joten valitettavasti usein joudun sitten mukaan nukutuspuuhiin tai ensimmäisen yösyönnin jälkeiseen nukuttamiseen, joten harvoin tulee nukuttua paria tuntia pidempään putkeen. Mulla ei tule tarpeeksi maitoa, joten poika saa tissin lisäksi lisämaitoa. Usein noihin ilta/yöitkuihin tissi vaan tuntuu olevan paras lohduttaja, joten senkin takia niissä niin kiinni. Ja jotenkin mies vaan tuntee ettei osaa toimia eikä pärjää, kun poika oikein itkee. Esikoisen kanssa oli alku helppoa, kun nukahti aina helposti ja silloin mies hoiti ensimmäisen syötän ja itse sai nukkua pitkän pätkän alkuyöstä. Mutta eihän tämä ikuisesti kestä ja kyllä se ihana hymy, joka aina välillä tulee palkitsee!

Nyt ei osaa muuta kirjoittaa, tuntuu että ajatus seisoo väsymyksestä (viime yö taas tosi huono enkä ole nyt saanut päikkäreitä nukuttua, usein nukun vähän aamupäivästä huonon yön jälkeen)

Kiva kuulla kaikkien vauva-arjesta, joten kuten Strumppis sanoi niin toivottavasti täällä taas vähän aktivoidutaan. Yritän itsekin jaksaa kirjoitella useammin.

Mä oon täällä aina vain pikasesti, nyt olin poissa koneelta monta vkoa ja vasta pääsin käsiksi juttuihinne :)

Oli ihanaa olla kotona äitin luona. Äiti tuli töistäkin kesken päivän kattoon vauvaa. Rytmit meni vähä sekasin, mutta saattas olla muutenki, koska tuntuu nyt syövän koko ajan. Ja vetelee kilareita ku homma ei suju ;) Tilaa siis öisin paljon maitoa ja pvällä herppaa ku tulee liikaa.

jaa nyt se haluaa taas tissiä ;) Rakastan sitä nykyisin oikein oikein kovasti <3

Moi :)

Strumppis - Meilläkään ei tyttö jaksa vieläkään valvoa kuin ihan max 2 tuntia kerrallaan. Joskus on jo tunnin jälkeen niin kiukkuinen että pakko laittaa nukkumaan. Teillähän kuulostaa menevän todella kivasti ja yötkin ihan loistavasti! Meillä syödään 1-2 kertaa yössä, nyt viimeiset pari viikkoa on syöty 2 kertaa.

A-M - Äh toi "alku" on inhottavaa kun ei saa nukuttua kun ihan pieniä pätkiä kerrallaan.. Koitahan jaksella, kyllä se siitä helpottaa :)

Meillä menee ihan kivasti. Tyttö on edelleen aika temperamenttinen tapaus, huutaa kovaa ja korkealta kun joku asia ei häntä miellytä. Välillä ei voi kun nostaa kädet pystyyn ja miettiä mikä tällä kertaa meni vikaan kun saa mm. raivarit kesken leikkien :D Mutta vastapainoksi silloin kun on hyvällä tuulella hymyilee ja nauraa todella paljon <3

Torstaina on 5kk neuvola ja saa taas tytön uudet mitat :) ja piikit :( 3kk neuvolassa annettujen rokotuksien jälkeen meni ilta huutaessa. Onneksi on supot valmiina kaapissa odottamassa.

Nyt tyttö herää päikkäreiltä eli täytyy mennä! Olisi tosiaan kiva kuulla kaikista vähän useamminkin ^_^

Aurinkoista kevättä B-)

M&D tänään 5kk <3

Moikka kaikille! Mäkin olen lähes päivittäin käynyt lukemassa, että onko kirjoituksia ilmestynyt, mutta harvoin edelleenkin saan aikaiseksi/jaksan/ehdin kirjoittelemaan.

Meillä on ollut tapahtumia ihan mukavasti. Ensinnäkin 4 kk neuvolassa pituutta oli tullut tosi paljon ja sitä johtuen pituus-paino-suhdekäyrä osoitti alaspäin kuin lehmän häntä. Minä ajattelin, että nyt sitten alkaa kiinteiden syöminen, mutta terkka oli sitä mieltä, että ei hätää, katsotaan 5 kk neuvolaan asti ja jos käyrä edelleen miinuksella niin sitten aloitellaan kiinteät.

Huonoon syömiseenkin sitten selvisi syy. Hammas!! Mä taisin täällä jo ajat sitten ihmetellä että joko hampaita voi tulla kun kuolaaminen ja järsiminen on valtaisaa ja ikenet edessä on turvoksissa ja punaiset. No, pitkään hammas teki tuloaan, varmaan kuukauden ja koko tuon ajan poika oli tyytymätön, itki paljon ja söi miten sattuu. Välillä huonosti ja välillä ihan hyvin. Tissiraivareita riitti jne. Nyt sitten reilu viikko sitten kun pojalla oli ikää 4kk 1 vko tuli nenän tukkoisuus ja räkäisyys ja yhden yön valvominen ja itku. Minä tietenkin luulin että nyt on korvatulehdus kun itku vaan jatkui ja kävinkin sitten yksityisellä tarkistuttamassa korvat. Korvatulehdusta ei ollut. Seuraavana päivänä poika oli kuin aurinko, ja kuinka ollakaan, pikkuinen hammas pilkotti ikenestä! : )

Reilu viikko on nyt mennyt hampaan kanssa ja edelleenkin se vähän vaikuttaa syömiseen. Samaa ihmettelen kuin Strumppiskin: syönnit ovat lyhentyneet. Välillä saattaa olla tississä kiinni viisi minuuttia ja sitten ei enää kelpaa. Muakin huolestuttaa, että saako tarpeeksi maitoa tuossa ajassa! Oon sitten ihan fanaattisena seurannut pissin tuloa jne. mutta kaikki vaikuttais olevan kunnossa. 5 kk neuvolaan taitaa olla vajaa pari viikkoa joten sittenhän se painon kehitys nähdään.

4 kuukauden iässä tapahtui se ympäri pyörähtäminenkin. Jännästi noita taitoja tulee, ensin tuntuu ettei tapahdu mitään, edes yrityksiä ja sitten yhtäkkiä tapahtuukin!

Lakallis: mekin oltiin vanhempien luona taas viikko, nyt toisen kerran. Siellä on ihanaa olla, mummo ja pappa passaa ja muutenkin tulee vaihtelua kotona olemiseen! Mustakin on tuntunut että "kylässä" menee aina vähän rytmi sekaisin, mutta ei kai se ole vaarallista.

Strumppis: Mä olen kyllä kateellinen noista teidän pitkistä yöunista. Meillä poika syö edelleenkin kahdesti yössä. Menee nukkumaan noin 22 ja herää viimeistään 08! Syötöt suunnilleen 02 ja 06. Päivälläkään ei mitään hirmu pitkiä unia ota, mitä olen kyllä ihmetellytkin. Helposti on valveilla kolmekin tuntia eikä vaikuta yhtään väsyneeltä. Onkohan pojalla liian vähän aktiviteetteja... Mitä te teette vauvojenne kanssa kun ne valvoo, puuhaatteko jatkuvasti jotain? Luette/leikitte?

Tsemppiä A-M:lle!!!

Täytyy sanoa että edelleenkin on tilanteita, etten osaa lukea mitä poika on vailla. Joskus kitisee niin etten tiedä että onko nälkä vai väsy vai mikä painaa. Yleensä kokeilenkin aina tissiä ja siihen sitten nukahtaa jos oli nälän sijaan kyse väsymyksestä. Mitä enemmän ikää tulee niin sitä vaikeampaa on nukahtaminen ainakin toisinaan. Myhkyää ja potkii ja sätkii. Silloin tällöin uni tulee kuin napin painalluksesta. Liikkeessä oleviin vaunuihin tietty nukahtaa tosi nopeasti.

Mistäköhän saisi ostettua aurinkolasit vauvalle...? Mukavasti aurinko paistaa tänäänkin ja ajattelin käydä lähikaupassa vauva rintarepussa : )

Saapi tulla ja poika 4 kk ja reilut 2 vkoa

Kiva lukea kuulumisia, tuntuu teidän kaikkien vauvat jo niin isoilta!

Meillä ollaan välillä hereillä yllättävänkin pitkiä pätkiä, kun tuntuu toi nukahtaminen välillä olevan työn takana ja sitten nukutaan usein vaan puol tuntia tai tunti. Eilenkin illalla poika oli hereillä lähes viisi tuntia, välissä otti noin 20 min nokoset sylissä, mutta kun yritin laskea sänkyyn niin heräsi heti. Tänäänkin nukkunut vain kahdet 45 min unet ja ajattelinkin laittaa ulos vaunuihin nukkumaan, mutta nukahti äsken tissille, joten tulinkin tänne :) Katsotaan kauanko nyt nukkuu. Vaunuissa ulkona nukkuu yleensä pari tuntia ja samoin turvakaukalossa, jos ollaan oltu autolla liikenteessä.

Mutta kyllä tuo vaan on kaikesta huolimatta melkoisen ihana pakkaus :) Ja isoveli tykkää kovasti ja jaksaa silitellä ja haluaa hoitaa pikkuista. Onneksi ei ole ollut mitään mustasukkaisuutta (ainakaan vielä), mutta toki koetan antaa huomiota myös isommalle ja kehun kovasti kuinka hieno isoveli on.

Saapi tulla, toivottavasti teillä nyt hieman rauhallisempi kausi kun hammas ei enää vaivaa. Tosin kohtahan se varmaan pukkaa jo seuraavaa, mutta eivät ne kaikki välttämättä yhtä paljon vaivaa.

Vanhempien luona on kyllä ihana käydä välillä "lomailemassa". Täytyy itsekin tossa keväämmällä pakata pojat autoon ja lähteä mummolaan täysihoitoon :) Ja ensi kuussa äiti tulee meille viikoksi, kun mies on työreissulla, odotan jo innolla että on päivisin joku laittelemassa ruokaa ja apuna kaikessa.

Mimis, toivotaan ettei rokotukset tällä kertaa aiheuta huutoa. meillä esikoinen sai kovan kuumeen ensimmäisistä rokotuksista, mutta seuraava ei tehnyt mitään.

Nyt äkkiä vielä maksamaan pari laskua ja jos ehtii niin syödäkin vois. paino on tippunut ainakin kiitettävästi, kun ei ehdi kauheesti ylimääräistä napostella :)

Jee, kiva kuulla teistä :) Meillä tilanne heitti taas ihan häränpyllyä välittömästi viime kirjotuksen jälkeen, ihan niinku aiemminkin. Mikä ihme taika siinä on ?!? :D

Saapi tulla: En mä usko et se nukkuminen on aktiviteeteista kiinni. Luullakseni se on vaan niin laaja se haitari unen määrässä vauvoilla. Tuntuu et Iita nukkuu paljon enempi ku keskiarvo olis, kun yöllä tosiaan menee semmonen 11-12h ja päivällä ainakin 5h... Että sitten jonkun muun vauvan unentarve on varmasti monta tuntia vähemmän. Heräämisen jälkeen meillä aina ensin syödään ja sit mennään vaihtaan vaippa (samalla seurustelua ja pelleilyä) Sitten mennään useimmiten leikkimatolle, jossa jutellaan ja ilmeillään ja otetaan laululeikkejä ja katellaan leluja ja ollaan sekä selällään että mahallaan. Ja kyl meidän tyttö on monesti yksinkin siinä matolla, kun mä esim. siivoilen tai laitan ruokaa. Tarkotuksellakin koitan pitää pätkiä silleen, että en oo viihdyttämässä koko ajan, että jos se vaikka auttas sit myöhemminkin viihtymään hetkiä yksin... Nyt ainakin näin pienenä on viihtyny ihan hyvin yksin kattelemassa maailmaa ja leluja. Joskus otan sitteriin istumaan keittiöön tiskipöydälle tms että puhelen sille samalla kun teen hommia. Iltasin sitten se on enempi sylissä kattelemassa jotain kuvakirjaa tms ja vähempi enää jumppaamassa matollansa. Kerran viikossa käydään muskarissa ja aina välillä pörrätään kaupassa / keskustassa, tosin silloin useimmiten nukahtaa rattaisiinsa.
Toivottavasti teillä syöminen nyt parantuu, kun hammas tuli läpi. Voi että se on varmaan ihanan näköistä, kun on hammas! Aurinkolasit tosiaan pitäisi varmaan hankkia! En kans tiiä mistä niitä saa.

Mimis: Mitkä oli tytön mitat 5kk neuvolassa? Joko teillä menee laajemmin eri ruokia, etkös aloitellutkin niitä joku aika sitten ?

Lakallis: Rytmit sekoaa meilläkin vieraissa paikoissa ja myös kotona jos tulee vieraita meille useammaksi päiväksi. Ja milloin mistäkin syystä :) Ainakin päikkärirytmit.

A-M: Meilläkin tuon ikäisenä valvottiin hiton pitkiä pätkiä ja olin ihan ihmeissäni, et miten niin pieni voi valvoo tuntikaupalla putkeen. Eikä sitten kyllä enää voikkaan, jossain vaiheessa se muuttui, ehkä 6-7 vkon kohdalla ? Kauheeta kun unohtaa nyt jo!!

ON: Noniin, tosiaan siis meillä meni systeemit uusiksi viime viestin jälkeen. Sitä huonoa pikasyöntiä oli siis ollu jo ehkä vajaan viikon verran, mutta viimeks sanoin, että kaippa se maitoa saa, kun yöt sujuu. No eipä sujunu enää. Se oli kummasti jokusen kerran jo ennen viime viestiä iltakärryttelypäikkäreillä (19-19:30) karjunu naama punasena, eikä älytty että sehän huuti nälkää! Kun toi on niin tyyni tempperamentiltaan, että ei yleensä muuta karju niin kovaa. Mutta ei silti älytty että vois olla nälkä, kun imetin ennen lenkille lähtöö. Nyt on sit myös yöllä alkanu heräillä useammin, eikä oo rauhottunu tutilla tms keinoilla vaan huuto on yltynyt hitonmoiseksi ja rauhottu vasta saatuaan ruokaa, jota hotki hullun lailla! Sillä on siis nälkä.

Testasin eilen mielenkiinnosta päivällä imetyksen jälkeen, että tuliko täyteen, niin veti melkein "ykkösellä" 80ml pullomaitoa imetyksen päälle... Että ei taida maito piisata mulla. Ehkä se sen takia ei jaksa lussuttaa sitä tyhjää säkkiä vaan lopettaa niin lyhyeen? Nyt sitten kun oli 3 yötä heräilty karjumaan niin eilen annoin myös testinä iltaimetyksen jälkeen lisämaitoa ja veti 110ml syötön päälle. Ja sitten nukkuikin taas koko yön tyytyväisenä, ei mitään heräilyjä eikä itkuja. Mun mielestä siis kysyntä ja tarjonta ei nyt vastaa toisiaan. Joko maito on loppumassa (miltä se ainakin tuntuu, kun ihan tyhjät pussit noi on, ei täyty havaittavasti ees 12h aikana..) tai sitten toi tarvii jo niin paljon ravintoo, kun on hiton iso mörssäri (kohta 8kg) ja aktiivisempi ku ennen. Ehkä molempia.

Soitin sitte neuvolaan ja kysyin, että mitä teen ,niin se suositteli lisämaitoa iltapainotteisesti tai ensin vois kokeilla että antas vaan yötä vasten imetyksen päälle. Ei suositellu vielä kiinteitä, kun ei oo ihan vielä 4kk... Noi on kyllä aina ihan et keneltä sattuu kysymään, että minkä vastauksen saa.. Joku toinen ois varmaan käskeny alotella kiinteitä ja kolmas olis käskeny vaan imettää tiheemmin. Mutta päätin nyt sitten lähtee tolla lisämaitohommalla. Tolle on annettu tarkotuksella joitakin kertoja viikossa pulloruokaa, että muistaa senkin taidon, eikä silti oo alkanu hyljeksiä rintaa. Pari kaveria suositteli sitä pullon antoa sillon tällön, koska niitten vauvat ei sit osannu syödä pullosta ollenkaan, joten eivät itse päässeet koskaan käymään missään ilman vauvaa. Toivottavasti pystyn imettämään tässä lisämaidon ohessa vielä, ettei lopu kokonaan toi maito tms. Toisaalta aattelen kyllä niinkin, että kun toi on jo kohta 4kk ,niin se on saanu mm. vastustuskykyyn yms asioihin liittyvät hyödyt jo, että ei oo mulle katastrofi vaikka joutuiskin siirtyyn kokonaan pulloon.

Yhteistyössä