KM:n jälkeen synnyttäneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneksi käytiin lääkärillä, molemmilla pojilla on korvatulehdus joten saivat lääkekuurit. Ilmeisesti tulehdukset olivat aika aluillaan, sillä pojat ovat kyllä nukkuneet yönsä suht hyvin eivätkä itkeneet kovinkaan paljoa enemmän kuin terveenä. Joten nyt täytyy vain olla sitkeä ja yrittää saada lääkkeet pysymään sisällä, Dani kun pulauttelee tosi paljon ja isoveli taas yskii ja oksentaa ylös limaa koko ajan niin on vähän haastavaa... Mutta eiköhän tämä elämä pikkuhiljaa ala maistumaan taas, en enää edes muista miltä tuntuu kun lapset ovat terveinä. Danin 2,5 kuukauden pituiseen elämään mahtuu tähän saakka kaksi flunssaa joista yksi johtanut korvatulehdukseen ja lisäksi kun hän syntyi niin minä itse olin flunssassa ja sain korvatulehduksen... Tällaista tämä elämä pikkulasten kanssa on, ei voi mitään. :)

Voi, muistan niin hyvin millaista oli kun esikoinen oli pieni ja hän oli elämäni keskipisteenä, silloin oli nimenomaan aikaa odottaa sitä ensimmäistä hymyä ja huolestua jos ei kääntynyt ajallaan tai hampaat tulivat myöhässä. :) Tämän pikkukakkosen kanssa ei vaan millään ehdi tehdä sitä samaa, tavallaan se on hyväkin asia sillä huomaan osaavani olla stressaamatta kaikennäköisestä hänen kanssaan joita asioita nimenomaan stressasin isoveljen kanssa. :)

Maitobaarin kutsu kaikuu, hyvää viikkoa kaikille!

Jane

Jane - Hyvä että menitte lääkäriin! Toivottavasti teillä voidaan jo paremmin?

JR - eheheh :D pisti oikein naurattamaan toi teidän tytön ensimmäinen hymy neuvolantädille :))) Mekin ollaan yritetty vaikka mitä kikkoja että saataisiin neiti hymyilemään ja tyttö onkin nyt muutamana päivänä kai hymyillyt pikkaisen. Enemmän kuitenkin omille leluilleen kun meidän irvistyksille :D Eilen mun isä oli käymässä ja hän sai neidin hymyilemmään kun rallatteli sille jotain :) Aikaisemmat hymyt me ollaan nähty vaan jompi kumpi miehen kanssa mutta tällä kerralla me nähtiin se mun isän kanssa molemmat! Ihanaa, vihdoin :))))

Lakallis - Joo huolet ei todellakaan lopu kun vauva on syntynyt, niistä tulee vain erilaisia :) Enpä olisi minäkään kuvitellut stressaavani jostain hymystä näin paljon :DD

Meidän tytöllä oli eilen neuvolalääkäri ja kaikki oli niin kun pitääkin. Kokoa oli jo huimat 4 780 g ja 53,5 cm. Melkein kilo oli tullut taas kahdessa viikossa :D Hienosti neiti seurasi helistintä kun lääkäri sitä heilutteli :) Hienojen lääkärikuulumisten kunniaksi tytöllä oli yöllä 5,5 tunnin tauko ruokailujen välissä! Mietittiin jo miehen kanssa onko jompi kumpi käynyt unissaan syöttämässä vauvaa, kun normaalisti syöttövälit on ollut 2-4 tuntia. Näitä lisää kiitos :)))

Mimis ja pikkuneiti joka saa lauantaina ikioman nimen <3

Heippa!

Nyt liityn minäkin tähän joukkoon. =) Huomenna ollaan oltu viikko kotona tytön kanssa ja aika menee ihan tuhottoman äkkiä. Vauva on ihana! Meillä on harmillisesti ollu ihan alusta lähtien mahanpuruja, joita ei tosin osattu heti tulkita mahavaivoiksi, vaan luultiin mm. että jää nälkäiseksi imetyksen jälkeen tms. Vauva heti kotiin päästyä on valvonut joka ikisen yön oikeastaan ihan kokonaan, eli ei olla mekään paljoa nukuttu. Se ähisteli ja viuhtoi käsillä ja jaloilla levottomana ensimmäiset yöt ja välillä parahteli itkuun. Nyt sitten pari pv sitten alkoi itkeä vielä enempi ja oli selvästi kipeä masustaan. Eilen aloitettiin kokeeksi Cuplaton ja viime yönä ekaa kertaa meillä nukuttiin yöllä!!! Huraa! En tiiä oliko sitten sattumaa, vai auttoko tosiaan oikeasti noin nopeasti ja hyvin.

Vauva ei osaa röyhtäistä. Vaikka missä asennossa pitäis ja taputtelis ja hyppyyttäs iät ja ajat niin se vaan ei röyhtäise. Ilmankos sitten kertyy ilmaa vatsaan ja pitää piehtaroida että saa pierut pihalle. Muuten on kyllä tyytyväinen vauva. Imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, maitoa on varsin reilusti ja vauva syö hyvällä ruokahalulla 2-4,5 tunnin välein.

Semmosta ollaan tässä mietitty, että minkähän ajan jälkeen sitä takamaitoa alkaa tulla? Kun pitäis kai imettää niin kauan, että vauva saa muutakin kuin sen etumaidon. Ja yhessä neuvolan oppaassa sanotaan, että pitää antaa vauvan imeä "loppuun" ensin yksi rinta, ennenkuin antaa toisesta. Ja sit taas jossain muussa oppaassa sanotaan että "imetä aina molemmat rinnat". Mulla ainakin maitoa on niin paljon, että vauva tulisi todellakin täyteen jo yhdestä rinnasta, jos saisi sitä loputtomiin imeä. Eikä sitten jaksa enää toisesta paljon mitään. Ja sillon mulla jää se toinen rinta ihan pinkeäksi täyteen. Pitäiskö se sitten pumpata tyhjäksi? Tuntuu vähän tyhmältä. Nyt ollaan tehty niin, että syötän 15-20 min yhtä rintaa ja sit vaihdetaan toiselle jota syö kans n. 15 min. Sen jälkeen on kyl tosi täynnä ja sammumispisteessä =) Kuulostaako toi järkevältä systeemiltä, vai miten te teette? Ja mahtaako se tossa ajassa saada sen takamaidonkin?

Aika epäuskoinen olo edelleenkin ajottain. Onko tuo vauva tosiaan meidän?!? Jokseenkin erilaiset fiilikset kuin vuosi sitten joulun alla... =)

Ihanaa joulun odotusta kaikille!

-------------------------------------------------------

KM:n jälkeen synnyttäneet <3

HMM83 - kkm 5/09 + osit 10/09 - poika - 16.5.10 - 49 cm - 3 708 g - rv 41+5
J-R - tm 7/09 - tyttö - 1.6.10
Tilkku - km 7/09 - poika - 17.7.10 - 50 cm - 3 130 g - rv 39+3
Jane - kkm 9/06, 3/09, 9/09 - poika(2.) - 1.10.10 - 51 cm - 3 815 g - rv 40+1
Minttuli80 - kkm 10/09 - tyttö - 12.10.10 - 51 cm - 3 290 g - rv 37+5
Mimis - km 5/09 - tyttö - 29.10.10 - 47 cm - 2 610 g - rv 37+4
Saapi tulla - kkm 11/09 - poika - 13.11.10 - 52 cm - 3 390 g - rv 40+4
Strumppis - km 12/09 - tyttö -10.12.10 - 52cm - 3950 g - rv 41+0

Eikös niin suositellakin, että syötetään toinen rinta aina kokonaan ja sitten vasta toisesta jos jaksaa vielä syödä. Jos antaa puolet kummastakin, niin silloin vauva ei saa ollenkaan sitä takamaitoa, joka on sitä ravitsevampaa ja rasvaisempaa tavaraa. Lisäksi suositellaan seuraavalla kerralla imetettävän samasta mistä on viimeisemmäksi imenyt, jotta tosiaan saa ne tärkeät takamaidot. Jos ei jaksa toista syödä, niin tosiaan kannattaa lypsää maidot pakkaseen. Itse lypsin puoli vuotta pari kertaa joka päivä ja säilöin pakastimeen, niin pääsi sitten omille menoille, jälkitarkastukseen tms ja vauva sai silloin pullosta omaa maitoa. Myöhemmin pystyi keittelemään puurot omaan maitoon ja olipa vauva yökylässäkin, kun oli omaa maitoa mitä viedä mennessä. Lehmänmaitoa=korviketta meillä annettiin ensimmäisen kerran 10kk ikäiselle vauvalle, kun ei vaan tarvinnut antaa aikaisemmin.

Tutustukaa ihmeessä imetystuki.net sivustoon, sillä imetyksestä on hyvä tietää yhtä sun toista, jota ikävä kyllä synnärillä ei kerrota vaikka pitäisi. Imetykseen pitäisi olla ihan oma perehdytys ennen synnytystä. Moni jättää imettämättä tai lopettaa liian aikaisin tai alkaa antaa lisämaitoa ihan vaan informaation puutteen vuoksi.

Tervetuloa Strumppis tännekin puolelle, ja ONNEA vielä prinsessasta! Synnytyskertomuksesi oli todella mielenkiintoista luettavaa, tein sitä välillä kauhulla ja välillä naurussa suin. :) Aikamoinen maratoni sinulla takana, ja nyt on siis ihan erilaiset haasteet edessä. :)

Imetyksestä ajattelin vain sanoa että tuo imetystukisivusto on todella hyvä, mutta kannattaa pitää mielessä että niitä imetykseen (ja lapsenhoitoon muutenkin) liittyviä neuvoja löytyy kyllä niin laidasta laitaan. Jopa synnärillä tuli ihan erilaisia neuvoja imetyksestä ja lisämaidosta ihan riippuen siitä minkä hoitajan kanssa puhui... Minulle neuvolan tädit antoivat ohjeeksi kun vauva oli vielä väsynyt keltaisuudesta ja oli todella tärkeää kuitenkin saada sitä ruokaa vatsaan (hän siis koko ajan nukahteli rinnalle) että imettäisin 10 min. ekasta rinnasta ja sitten vaihtaisin 10 min. toiseen rintaan, ja sen jälkeen jos vielä oli imutarvetta niin tutti vain suuhun. Ja tämän kerron vaikka tiedänkin että nyt varmasti on moni joilla on ihan eri mielipide imettämisestä. Toki annoin vauvan olla pidempiäkin aikoja rinnalla jos vain pysyi hereillä ja halusi imeä, mutta en ollut hänen huvituttina silloin kun vain halusi nukkua väsymystä pois. Ja todella hyvin poika kasvoi tällä systeemillä - eli pelko pois, tuo sinun imetyssysteemisi kuulostaa todella järkevältä, ja varmasti myös sitä takamaitoakin ehtii tuossa ajassa tulla. Uskalla vain uskoa itseesi, kyllä sinä osaat!

Jaahas, jospa sitä nyt itsekin menisi imettämään, melkein alusta asti poika on syönyt sellaiset 7-8 kertaa vuorokaudessa sellaiset 30 min. kerralla ja hyvin on kasvanut (vaikka siellä imetystukilistan sivustoilla on suosituksena että pitäisi imettää vähintään 12 kertaa vuorokaudessa, sellaisiin lukuihin en ole varmaan kertaakaan päässyt...).

Jane ja Dani 2,5kk

Moikkaus

Pakko sanoa pikaisesti Strumppikselle, että hienosti imetät, mahtavaa! Vauva saa varmasti tuossa ajassa myös takamaitoa. Meillä tyttö imi vain ihan aluksi molemmat rinnat, jo varmaan viikon tai parin ikäisestä söi noin 2-3 tunnin välein yhden rinnan tyhjäksi. Edelleenkin puolivuotiaalleni riittää yksi tissi kerrallaan että tulee kylläiseksi (syö kyllä jo kiinteitäkin). Voithan alussa pumpata oloasi helpottaaksesi, mutta tosi nopeasti kyllä kysyntä ja tarjonta alkaa vastata toisiaan, eli vauva säätelee maidon tuotantoa :) Alussa on varmasti epävarma olo, pian helpottaa!! Piti vielä sanomani, että mä ihmettelen edelleen että meillä tosiaan on vauva! Ja miten ihana hän voikaan olla :) Teidänkin joulu on ihmeitä täynnä!

Ihanaa Jane että saitte hyvät lääkkeet, josko joulun ja uudenvuoden saisitte olla terveinä!

Mites Mimis meni ristiäiset? Mitä tyttö meinasi mokomasta tilaisuudesta? Meillä oli ristiäiset heinäkuun superhelteillä, voitte vaan kuvitella oliko neiti innoissaan kuumasta kastemekosta...ristiäiskuvat on melko hauskoja kun kaikki punottavat ja hiki virtaa :D

Antoisaa jouluviikkoa!

T: J-R ja tyttö 6,5kk

ps. me siivottiin eilen koko huusholli ja koristeltiin joulukoristein...nyt alkaa löytyä joulun taika.
pps. nukuin viime yönä 7h pätkän yhdellä herätyksellä, aah!

Ristiäiset meni tosi hyvin. Kerran neiti meinasi alkaa kastamisen aikana itkemään, mutta kun sai tutin suuhun rauhoittui ja nukahti :) Ei edes häiriintynyt kun sai vettä päähänsä :D Kastamisen jälkeen neiti kiersi sylistä syliin ja ei tainnut itkeä kertaakaan, paitsi kun tuli nälkä.

J-R - meilläkin on tarkoituksena tehdä huomenna suursiivous, kun miehellä on tämä viikko lomaa :)

Nyt on joulut lusittu! Toivottavasti kaikilla meni hyvin pienokaisten kanssa :) Me oltiin sukuloimassa lähes koko joulu, kotona käytiin lähinnä nukkumassa :)

Mitäs suunnitelmia teillä on uudelle vuodelle? Me ollaan näillä näkymin ihan vaan kolmisin kotona ja ehkä vuoden vaihtumisen kunniaksi otetaan lasilliset kuohuvaa :)

Jahas nyt neiti tuolla heräilee... :)

Meillä neiti on alkanut vetämään kunnon iltaraivareita! Eilenkin illalla huusi suoraa huutoa kaksi tuntia ennen kun suostui syömään ja sen jälkeen nukahti. Ainoa asento missä viihtyi, oli kun kantoi mahallaan kokoajan liikkeessä.

Aamulla yritin saada tyttöä takaisin nukkumaan 45 min. Oli niin väsynyt että ei edes jaksanut silmiä avata, mutta joka kerta kun laskin sängylle alkoi ihan hirveä huuto. Nice!

Eikai se koliikki voi tässä vaiheessa (2kk) enää alkaa vai mitä ihmettä tämä on? Säälittää varsinkin miehen puolesta kun joutuu mennä ajoissa töihin eikä saa nukuttua..

Silent ja kiukkupussi huomenna 2 kk

Vuoden viimeisiä päiviä viedään :)

Joulu meni sukuloidessa, oli ihanaa ja rankkaa, you know. Tytön päikkärirytmi meni ihan sekaisin, kun ensin ei pakkasten takia voinut nukkua ulkona ja sitten oli autoilut ja pukkeilut ja muut. Toivon sydämestäni, että palataan vanhaan päikkärimalliin, jolloin sain itsekin hengähtää. En uskalla kirjoittaa että nyt näyttää hyvältä sen suhteen, koska sitten se menee pieleen. Taikauskoisuuteni jatkuu (raskaana ollessa en uskaltanut ostaa sitä tai tätä vauvantarviketta "liian aikaisin" ettei kohtalo "rankaise" ja vauvalle aiheudu harmeja). :)

Uusi vuosi me vietetään kaveriperheen kanssa mökillä. Hirvittää jo se tavaramäärä, hyvä kun itse mahdutaan autoon. Taitaa vaatia vielä harjoitusta ottaa vauvalle vaan välttämättömät tarvikkeet. Helpompaa olis varmaan ostaa isompi auto, heh!

Mimiksellä on rankka vaihe tyllerön kanssa. Meillä ei ole ollut missään vaiheessa ilta- tai rintaraivareita, joten en osaa muuta kuin antaa myötätuntoni. Toivottavasti on vaan hetken juttu ja menee nopeasti ohi! Ristiäisissä pikkuinen oli tosi mallikkaasti :) Ja ihanaa että rauhoittuu tuttiin, siitä on teille vielä paljon iloa. Meille ei sitä helpotusta suotu..

Mites muiden joulut ja uudenvuoden suunnitelmat? Huhuu?

T: J-R ja tyttiäinen pian 7kk

ps. meillä on eka korvatulehdus. Onneksi käytiin "varmuuden vuoksi" lääkärissä!

Vauva syntyny 2.1.!!! Tyttö siis. Aiheesta lisää odotusaika-puolella.

Kyssäreitä:

Nukutatteko vauvaa kyljellään puklaamisvaaran (tukehtuminen) vuoksi?

Annatteko vauvan nukkua vieressä? Mua pelottaa että menen nukkuessani sen päälle ja vauva tukehtuu. Vauva nukahtas mielellään tissin jälkeen viereen sänkyyn, jopa kylkiasentoon. Kun siirrän omaan sänkyyn kyljelleen, ei nukkumisesta tule mitään. No ollaan sitte valvova perhe :(

Hyvää uutta vuotta :)

Miljoonasti onnea Lakallis!!! Aika huikea synnytyskertomus, luin sen sieltä odotuspuolelta. Ja kaiken jälkeen sanoit vielä että piece of cake, olet kyllä aikamoinen mimmi. :) Ja vauvakin kuulostaa temperamenttiselta tapaukselta (nimim. Kokemusta on, molemmat pojat ovat olleet samanlaisia...), lykkyä vain vauva-arkeen! Ihanaa että se nyytti on nyt siellä sinun sylissäsi!

Pikaisesti - minä olen alussa nukuttanut molemmat pojat kyljelleen, esikoisen aikana se oli suosituksena mutta nyt tokan kohdalla suositukset ovat muuttuneet ja pitäisi kai nukuttaa selälleen. Mutta jatkoin kuitenkin tämän tokankin kanssa hyväksi havaittua kyljelleen nukuttamista niin ei tarvinnut olla niin huolissaan siitä tukehtumisvaarasta. Aika nopsasti ne vauvat oppii kierähtämään pois kylkiasennosta selälleen, joten aika lyhyt aika se on kun voi niin päin nukuttaa.

Enkä minäkään pystynyt nukkumaan vauva vieressäni, vaikka kuinka sanotaan ettei äiti oman lapsen päälle kierähdä, en vain pystnyt rentoumaan tarpeeksi että nukkumisesta olisi tullut mitään. Joten mekin aina siirrettiin vauvoja omaan sänkyyn nukkumaan, onneksi aika usein onnistui ihan hyvin.

Onnea vielä ja tsemppiä!

Jane ja Dani 3kk (joka juuri eilen sai ekat piikit ja sen jälkeen on ollut tukala olo, särkylääkkeet onneksi auttavat hetkeksi)

Onnea Lakallis täälläkin :) Me myös nukutettiin n. ensimmäinen kuukausi kyljellään ja sen jälkeen selällään. Enkä mä myöskään uskaltanut nukkua vauva vieressä, vaan omassa sängyssä on nukkunut alusta saakka. Nykyään välillä otetaan aamusta viereen niin saadaan itse nukkua pidempään :)

Mimis ja "D" 10 vk 1 vrk

HMM83 - poika - 16.5.10 - 49 cm - 3 708 g - rv 41+5 (kkm 5/09 + osit 10/09)
J-R - tyttö - 1.6.10 (tm 7/09)
Tilkku - poika - 17.7.10 - 50 cm - 3 130 g - rv 39+3 (km 7/09)
Jane - poika(2.) - 1.10.10 - 51 cm - 3 815 g - rv 40+1 (kkm 9/06, 3/09, 9/09)
Minttuli80 - tyttö - 12.10.10 - 51 cm - 3 290 g - rv 37+5 (kkm 10/09)
Mimis - tyttö - 29.10.10 - 47 cm - 2 610 g - rv 37+4 (km 5/09)
Saapi tulla - poika - 13.11.10 - 52 cm - 3 390 g - rv 40+4 (kkm 11/09)
Strumppis - tyttö -10.12.10 - 52 cm - 3950 g - rv 41+0 (km 12/09)
Lakallis - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g (km 10/09)

Onnea Lakallis tällekin puolelle!

Mäkään en uskaltanut ihan alussa nukahtaa vauvan viereen, nykyään kylläkin nukutaan perhepedissä. Mutta alussa laitoin pinnikseen kyljelleen. Tyttö nukkuu edelleen mieluiten kyljellään, vaikka on jo iät ja ajat osannut kääntyä joka suuntaan. Uskon kyllä siihen, että äiti ei todellakaan kierähdä vauvan päälle, itsekin huomasin nukkuvani huonossakin asennossa liikkumatta yhtään ts. heräsin aina samasta asennosta. Lakkasin siirtämästä tyttöä pinnikseen siinä vaiheessa kun yöherätyksiä oli 7-10. Silloin tissibaari jäi auki ja tyttö viereen että sain myös itse nukuttua :)

Meillä nukahdetaan vieläkin tissille, mites muilla?

Mites mimiksen D:n hymyjen kävi? Miten Jane koet kahden kanssa pärjäämisen? Mulla on jo kakkonen haaveissa ;)

Mites "isompien vauvojen" ruokakuviot? Meillä olisi toiveissa sormiruokailla, mutta ilman hampaita se on vielä pikkuisen hankalaa.. :D

Mitä kuuluu kaikille?

T: J-R ja tyttö 7kk

T: J-R

JR - Joo ensimmäinen varma hymy saatiin kaksi päivää ennen ristiäisiä. Nyt hymyilee jo niin makoisasti että :) On se kyllä hauskaa katsottavaa, alkaa itseä aina naurattamaan kun toinen hymyilee ihan hulluna :D

Meillä neiti on aika temperamenttinen "mulle kaikki heti eikä kohta" -tapaus. Jos esim. haluaa pois sitteristä alkaa samantien hirrrrveä huuto ilman varoitteluja :) Sama jos on nälkä, väsyttää tai muutenvaan tylsää. Ei muutenkaan viihdy sitterissä tms. kun ihan hetken kerrallaan, eli lähes kokoajan pitää viihdyttää että pysyy tyytyväisenä.

Tyttö nukkuu edelleen todella paljon. Välillä mietin onko normaalia että sellaisia määriä. Jaksaa olla pirteänä hereillä ihan max tunnin kerrallaan ja sitten onkin jo kiukkuinen kun ampiainen jos ei pääse heti nukkumaan. Ja nukahtaminenkin tapahtuu yleensä huudon saattelemana.. Paitsi jos onnistun laittamaan nukkumaan JUURI oikeaan aikaan :D

Ilmoittauduttiin tänään vauvauintiin, joka alkaa samana päivänä kun neiti täyttää 3 kk, 29.1. Jännittää jo nyt mitä siitä tulee jos neiti päättää että se ei olekaan kivaa :D

Vähän vaativasta luonteestaan huolimatta on tyttö aivan ihana pakkaus ja pirteänä ja maha kylläisenä todella aurinkoinen tapaus <3

Imettämisen lopetin muuten kokonaan joulun aikaan, kun ei siitä mitään tullut. Nyt mennään siis pelkällä korvikkeella.

Muiden kuulumisia odottelen myös minä!

Halein,
Mimis ja pikkuneiti 10,5 vk

Mimis: Vai on teilläki tarkkaa hommaa.. niin on täälläki. Vauva karjuu jos kaikki ei mene just niinku hän on ajatellu ja mistäpä minä aina tietäsin miten hän on asian millonki ajatellu. Se on sen tissin kanssa ajoitus kaiken a ja o. Että jos hällä on nälkä, niin samantien oltava tissi suussa ja jos myöhästyt niin saa olla joku toinen ihminen pitelemässä käsiä. Nauratti ku mies puheli tytölle "ei saa töniä, ei ole hyvä tapa töniä toista" ku vauva tyrkki mua tisseihin ja oli raivona. Ja sitte ku lopulta saa raivon laantumaan niin hotkii suutuspäissään niin että kohta on hikka.

Onko teillä vauvoilla öisin valvontakausia? Mun vauva valvoo 2-3h öisin. Syö välillä, sitte taas hengaa, sitte röyhtää, puklaa, taas syö, hengaa, karjuu, haluaa olla sylissä, hengaa, puklaa jne jne jne. Ajoitus tässäki a ja o. Ei ole yhdentekevää millon sen laittaa nukkuun. Ku eihän sillä voi kahta tuntia olla nälkä?? Yks "ongelma" on se, että hän röyhtää ja puklaa melko myöhään syönnin jälkeen ja kai se nyt sitte taas on jo nälkä tuollasella nelikilosella ku on tovi odoteltu.

Mun sisko täällä apuna onneksi ja nyt taas vauva nukkuu sen rinnalla peiton alla. Kohta pitää herättää ettei taas raivoa ku ruoka-aika venyy ;)

Huhuu? Mitä kaikille kuuluu?

Lakallis - Eheheh :D Teilläkin on lyhytpinnainen kaveri siellä! Muakin nauratti noi miehesi puheet, hih :) Meillä on alusta asti nukuttu yllättävän hyvin yöllä, enkä muista että oltaisiin kertaakaan öisin valvottu tuntia pidempään? Neidin yöunille saaminen on sen sijaan välillä tuottanut haasteita :) Nyt sekin onnistuu (yleensä) jo paremmin. Mites sulla on leikkuuhaava parantunut?

JR - Nukutaanko teillä jo paremmin? Jossain vaiheessa kun kirjoittelit että teillä herätään edelleen kolmen tunnin välein? Meillä neiti nukkuu usein ensimmäisen pätkän 5 tuntia ja sen jälkeen pari kolmen tunnin pätkää. Ihan kivasti mun mielestä :)

Mimis ja tyttö 11 vk ja rapiat

Moi!
En oo pystyny käydä kirjottamassa, kun on aikamoisen kaoottista tämä meidän elämä... Joka päivä oon aatellu, et tänään kyllä käyn teitä "moikkaamassa", mutta sitten vaan aika lipuu jonnekkin, eikä ehdi / jaksa mitään.

Meidän tytöllä on siis jonkin verran (paljon?) uniongelmia. Tällä viikolla monta päivää mennyt niin että ei nuku oikein yöllä eikä päivällä. Yhteensä koko vuorokaudelle unta joku 10 h, josta klo 19-07 välille osuu joskus alle 6 tuntia. Eli siis nukkuu ihan toooodella vähän ja on selvästi yliväsynyt (kuten äitinsäkin) . Jostain syystä ei oo nyt osannu rauhottua kunnolla nukkumaan, vaikka selvästi väsyttää, en tiiä missä on vika. Kun paino kuitenkin nousee, että ei kai pitäis olla nälästäkään kyse. Ja välillä on kyllä masuvaivainen, mutta kun minusta välillä ei oo sitäkään, ei vaan osaa rauhottua vaan viuhtoo ja viuhtoo. Eilen kokeiltiin kapaloidakin, mutta tuntui vaan hermostuvan siitä.

Niin ja kyljelleen mekin on nukutettu, oikeastaan aina oikealle kyljelle, sen kun pitäisi vähentää noita mahavaivoja. Tuntuu paljon paremmin sängyssä asettuvankin kyljelle, selälleen ei rauhoitu senkään vertaa. Paitsi vaunuissa tietty nukkuu sit selällään.

Toi ei siis koskaan oo vielä nukkunu "oikeeseen" aikaan yöunia. Kun kaippa vauvan/lapsen yöunet pitäis alkaa n. klo 19-20, tai viimestään 21. Sillon toi on aina ihan virkeimmillään, ei saada millään rauhottumaan nukkumaan. Tai vaikka haukotteliskin ja olis selvästi väsynyt niin ei vaan nuku. Valvoo oikeestaan ihan aina klo 17 - 23 välin kokonaan, korkeintaan jotkut levottomat alle tunnin kauneusunet ottaa. Aiemmin sentään sitten kun nukahti 23 maissa niin nukkui useita tunteja putkeen ja heräs vain syömään ja nukku taas. Mut tällä viikolla on heräilly ihan pitkin yötä jopa tunnin välein, eikä oo aina sitten ottanu kunnon päikkäreitä aamupäivälläkään. Vaunulenkillä nukkuu kyllä ja aiemmin jatko sit vaunuissa unia lenkin päälle, mutta nyt herää kun vaunut pysähtyy.

Mitenkähän tuota sais järkevämpään rytmiin? Hirvittää et miten se jaksaa noin vähillä unilla =(
Ollaan koitettu hiljentää menoa ja ääntä ja valoja yms jo 19:30 maissa ja vähentää virikkeitä yms että se asettuis nukkumamielialaan, mutta ei oo vaikutusta. Ja öisin ei oo koskaan seurusteltu/juteltu/leikitty eikä vaihdeta vaippaakaan jos ei oo pakko. Että ollaan kyllä alusta saakka yritetty tehdä eroa yön ja päivän välillä.

Oiskos jollain jotain vinkkejä ? On käynyt jo mielessä kyllä sekin, että pitäiskö kokeilla lisämaitoa johonkin väliin, jos kuitenkin olis kyse siitä, että maito ei riitä. Mutta en tiiä... Ylipäätään tuntuu että pulloruokinta olis paljon helpompaa kuin toi imetys. Sillon tietäs aina minkä verran se saa maitoa, ei tarttis pähkäillä että riittikö vai ei. Ja syöttö sujuis nopeemmin, nyt menee 30-45 min / kerta, joka yöllä tuntuu aika pitkältä varsinkin kun unta saa ite niin vähän muutenkin.

Minkälaisia vaikeuksia sulla Mimis oli imetyksen kanssa? Kun etkös sinä vaihtanu pulloruokinnalle?

Meillä on pyritty siihen, että se yöt nukkuis omassa sängyssä meidän sängyn vieressä. Ihan siis siitä itsekkäästä syystä, että minä oon aina ollut ihan superhuono nukkuja. En pysty nukkumaan liian ahtaassa enkä ollenkaan nuku, jos kuuluu jotain mekkalaa jne. Nytkin siis nukun korvatulpat korvissa joka yö ja herään silti vauvan pienimpäänkin inahdukseen. Mies taas ei välttämättä herää edes kunnon itkuun... Jossain vaiheessa tehtiin niin, että mies nukku sohvalla (että jaksaa käydä töissä) ja minä sitten otin vauvan viereen isoon parisänkyyn omalle puolelleen ekan yösyötön jälkeen, eli nukku vaan ekan pätkän omassa sängyssään. Mutta nyt aloin kuitenkin siirtää sen aina omaan sänkyynsä, kun luin jostain että vauva saattaa alkaa "vierastaa" omaa punkkaansa, kun äitin vieressä on niin paljon mukavampaa ja siksi sitten heräillä pitkin yötä "vaatimassa" pääsyä viereen.

Ei voi tietää mikä pitää paikkansa ja mitkä konstit toimii. Aikamoista taiteilua tämä on =D

Mutta ihana vauva se on! Hymyilee tosi paljon, alko hymyillä jo ennen 4 vkon ikää ja on jatkanu koko ajan, aina seurustellessa (tai ei aina, mutta sillon jos on onnistunu nukkumaan hyvän pätkän, että on virkeänä). Toi on muuten nyt vasta oppinu röyhtäsemään tällä viikolla. Ja nyt alkanu myös puklata eka kertaa. Mistähän se kertoo?

T. Strumppis ja Iita 7vk 2pv

Strumppis - Meilläkin oli jossain vaiheessa vaikeuksia nukkumisen kanssa! Ja näköjään aikalailla tossa samoihin aikoihin (olen vähän yrittänyt kirjoittaa ylös miten milloinkin on mennyt). Yöllä kyllä nukkui ihan OK, mutta tuntui että päivällä oli kokoajan hereillä. Myös nukuttaminen oli yhtä taistelua, joskus huudettiin kaksi tuntia ennenkun neidin sai nukkumaan. Uskoisin että teillä on vaan joku kausi menossa, toivottavasti menee pian ohi! Turhauttavaa se on, tiedän! Mutta jo viikon päästä tilanne saattaa olla ihan toinen. Niin nopeasti ne muuttuu :) Meillä auttoi ns. "pakkonukuttaminen", eli ei otettu pois sängystä vaikka huusikin. Hyssyteltiin ja paijailtiin vaan ja jossain vaiheessa nukahti.. En tiedä oliko oikea tapa, mutta meillä se toimi. Ensin otettiin aina pois sängystä kun alkoi huutamaan, mutta huomattiin että joka kerta kun yritti laittaa uudestaan sänkyyn, oli huuto kahta kauheampi. Nykyään laitetaan nukkumaan heti kun ensimmäiset väsymyksen merkit ilmaantuu, koska jos pääsee yliväsyneeksi ei nukkumisesta tule enää mitään. Tsemppiä!

Imettämisen lopetin koska mulla ei missään vaiheessa tullut tarpeeksi maitoa. Jo sairaalassa vauvalle annettiin lisämaitoa, koska paino oli pakko saada nousemaan (oli syntyessään niin pieni). Sairaalassa tehdyissä imetyspunnituksissa paino oli tasan sama ennen ja jälkeen imettämisen, eli maitoa ei tullut ollenkaan.. Noin 8 viikkoa imetin osittain (niitä muutamia tippoja mitä tuli), mutta sitten meni hermo koko touhuun. Mä siis sanoisin että koita ihmeessä jos lisämaito auttaisi, mutta joku saattaa olla eri mieltä :)

Ja vielä piti sanoa että todellakin on aikamoista kikkailua tämä vauvan hoitaminen! Neuvoja ja vinkkejä on jos jonkin moisia ja niistä pitää sitten yrittää löytää juuri se meidän vauvalle sopivin tapa :D

Nopsasti Strumppikselle - jos paino nousee niin kuin pitäisi niin ei ole mitään syytä testata sitä lisämaitoa vain kokeilun vuoksi. Imettäminen on työlästä ja vie aikaa, mutta niin tekee kyllä pulloruokintakin kun koko ajan pitää niitä pulloja keitellä ja steriloida ja maitoa lämmitellä samalla kun toinen vieressä karjuu nälkäänsä. :) Itsellä meni nimittäin esikoisen kanssa niin että kun vaavi kekkasi että hei, pullostahan tulee maitoa helpommin (sillä kerralla minulla maito ei riittänyt ja piti lisämaitoa antaa) niin sen jälkeen alkoi rintaraivarit ja lakkoilut, jotka lopulta johti siihen että minun oli pakko lopettaa imetys päivisin 4 kk:n iässä ja myös öisin 7 kk:n iässä (ja tuon 3 kuukautta siinä välissä pumppaisn maitoa päivisin että vaavi nimenomaan sitä rintamaitoakin saisi). Eli ihan varoituksen sanana tämä minun tarinani - tämän tokan kanssa en ole ollenkaan uskaltanut tuttipulloa antaa ettei tissistä kieltäytyisi. Rintaraivareita hänelläkin tosin on, vaikkei paremmasta ja nopsemmasta keinosta saada ruokaa tiedäkään, mutta tähän saakka olen hänet pystynyt rauhoitelemaan ja rintaa syömään.

Eli ei ole imetys helppoa, ei. Ja aika lailla olen nyt vaaviin kiinni kun en sitä tuttipulloa halua antaa, kampaajalle pitäisi päästä mutta kun on parin tunnin keikka plus matkat puolitoista tuntia päälle niin siinä on aikamoinen suunnitteleminen että onnistuu. :) Niin kauan nimittäin vaavi ei ole päivisin syömättä, ja kun pikkuherra ei ole mikään "kahviovauva" (tarkoittaen että jos on liikaa hälyä ympärillä niin yleensä vetää ne rintaraivarit, ja siinä on sitten täysi työ saada rauhoittumaan saatika syömään - eli ei ole sellainen yksilö että vain siihen rinnalle pistäisi ja söisi missä vain...) niin täytyy jollakin muulla tavalla kampaamoreissu sumplia. Kunhan tästä taas tervehdytään niin täytyy alkaa miettimään miten. Ollaan TAAS sairasteltu, sekä flunssaa että vatsatautia, alkaa jo tuntua siltä että nyt nämä sairastelut RIITTÄÄ! Ne vie kaikki voimat mennessään niin ettei edes tänne ehdi kirjoittelemaan. :)

J-R - kyllä elämä kahden lapsen kanssa on samalla sekä ihanaa että työlästä. Kun yhden saa tyytyväiseksi ja itse vihdoin saisi hieman huilia, niin silloin on sen toisen vuoro. Eli omaa aikaa ei enää ole - ollenkaan. :) Mutta sitä osasin kyllä odottaa, eli ei tullut minään yllätyksenä. Tosi hienosti on isoveli pikkuveljen ottanut vastaan, on ollut kiltti eikä ollenkaan mustasukkainen.

Pläääh, pikkumies heräilee ja tahtoo ruokaa - voikaa hyvin!

Jane ja Dani 3,5kk

Totta toi mitä Jane kirjoitti, eli pullosta tulee niin paljon helpommin että jos sitä joutuu paljon antamaan alkaa monet vauvat kieltäytyä tissistä. Mutta oon myös kuullut niitä tapauksia että ihmetellään kun vauva huutaa ja huutaa ja kun vihdoin kokeillaan antaa lisämaitoa, loppuu huuto kun seinään. En siis todellakaan väitä Strumppis että teillä olisi niin, mutta sekin on joskus mahdollista. Tärkeintähän kuitenkin on että vauva saa ruokaa ja kasvaa :)

Mä yritin myös pumpata maitoa, mutta sain enimmillään molemmista tisseistä yhteensä 20 milliä. Tämän huiman määrän taisin saada yhden kerran ja muuten en saanut kuin muutaman tipan.

Tosi pikaisesti Strumppikselle: Mullekin tuli ihan puun takaa sellainen tosiasia, että mitä pienempi vauva, sen pidempiä pätkiä ne valvoo. Meidän tyttö valvoi esim. joskus 6-viikkoisena 8 tuntia putkeen!!? Nyt kun tyttö on 7-kuinen, ei pystyisi ikinä moiseen. Keinoja mulla ei siis oo vaan se sulle tässä kohtaa laiha lohtu: PIAN HELPOTTAA! Meilläkin valvottiin aluksi puolille öin, sitten klo 23, 22 ja nyt tyttö nukahtaa 20.30 joka ilta. Vauvat opettelee myös nukkumisen taitoja ja unijaksot pitenee ja syvenee vasta pikkuhiljaa...

Ja joo, meillä herätään edelleen öisin syömään, joten tyttö nukkuu vieressä, mä pidän maitohanat auki, ja saan siten itse nyt tosi hyvin nukuttua. Strumppis, ota vaan vauva viereen jos saat siten itsekin levättyä. Totta kai hän oppii omaan sänkyyn takaisin. Mä olen just alkanut taas nostaa tyttöä sivuvaunu-pinnikseen takaisin n. 4kk tauon jälkeen ja hyvin toimii. Mutta teen sen vain silloin kun tuntuu että itse jaksan. Jos en jaksa pinnistellä tuhistaan vierekkäin josta on helppoa syöttää.

Sekavaahan tämä taas oli, mutta me ollaan nyt selätetty flunssa ja korvatulehdus ja elämä alkaa voittaa :)

Unia naiset ja pallerot :)

T: J-R

ps. Lakallis ja muut, mitä kuuluu?

Yhteistyössä