KM: jälkeen, miksi ei voi heti yrittää vauvaa?!

• Viestiketjun aloittaja Jumppari
  • Ensimmäinen viesti
Jumppari
Viime yönä.. Sain keskenmenon. Hyvin varhaisessa raskaudessa, rv 5 menossa.
Itketty on, koko perhe...mutta tästä taas uuteen yritykseen, jahka toivutaan.
Lueskelin näitä ketjuja ks. aiheesta...Ja minulle heräsi kysymys, että miksi ei voi heti alkaa yrittämään vauvaa?Miksi pitää olla yksi kierto välissä?
Onko kukaan jäänyt heti raskaaksi, ilman mitään välikiertoja?

Riippuu kai vähän tapauksesta. Mulle sano yksi hoitaja, että kahet kuukautiset olis hyvä olla välissä, toinen sano, että yhet riittää. Lääkäri taas sano, että ei tarvi edes odotella kuukautisia, että yrittää saa heti. Mulla oli lääkkeellinen tyhjennys, en tiedä onko eri juttu kaavinnan jälkeen. Tiedän yhen tutun, joka ei odotellu km:n jälkeen menkkoja vaan tuli heti raskaaksi. Nyt raskaus jo puolivälissä ja ihan hyvin sujunut kai.

Mulla oli keskenmeno vajaa kuukausi sitten, sanoivat että yhdet kuukautiset kannattaa odottaa ennen uuden yrittämistä että kohtu vahvistuu kun on kokenut kovia, ja että varmasti kaikki entinen tulee pois. :hug:

pikkukivi
Mulla keskenmeno kuukausi sitten ja kaksi eri lääkäriä sanoi, että heti saa yrittää, kun vuoto loppuu. Jos kohdun limakalvo on vielä huonossa kunnossa raskautta ajatellen, niin tuskinpa munasolu sinne edes kiinnittyy. Nykypäivänä laskettu aikakin saadaan varmistettua ultralla, joten senkään takia kuukautisia ei tarvitse odotella.
Eli meillä kyllä ollaan ilman ehkäisyä, kuten oltiin edelllisenkin keskenmenon jälkeen.

Niin...
Kävin juuri pari päivää sitten gynellä. Km:sta silloin puolitoista viikkoa. Oli ns. luonnollinen poistuma eli kaikki tuli itsestään ulos.
Gyne sanoi, että heti saa tulla raskaaksi, koska ultrassa kohdun limakalvo näytti olevan hyvässä kunnossa.
Jos tehdään toimenpiteitä (kaavinta/lääkkeet) niin pitäisi kai odottaa se yksi kierto, että limakalvo on paremmassa kunnossa.
Ja niin kuin joku totesi, ei alkio luultavasti kiinnity, jos ei ole hyvä "maaperä". Gyne sanoi samaa.
Itse tunnustelen joko ovis ois käsillä. Jännittää, miten tällä kertaa käy.
Tsemppiä sulle.

Mulle lääkäri sanoi, ettei tarvii odottaa niitä kuukautisia, vaikka tehtiinkin kaavinta. Oli sitä mieltä, että sille ei oo sen kummempia perusteita, kun se, että la on helppo laskea, mutta tosiaan nykyaikaset ultralaitteet on sen verran hyviä, ettei silläkään juuri oo merkitystä.
Hoitaja on kyllä sanonut vissiin molemmissa km:ssa, että yksien kuukautisten jälkeen sit taas yrittämään, mutta ei me olla käytetty ehkäisyä kummankaan km jälkeen ja huomenna on alkamassa 18. raskausviikko, eli näyttää ihan hyvältä tällä kertaa!

minä myös
Minulle tuli tällä viikolla keskenmeno ja kaikki tuli luonnollisesti ulos. Kävin ultrassa tarkastamassa tilanteen, eikä lääkäri sanonut mitään siitä, että pitäisi odottaa. Näytti siis kaikki olevan kunnossa. Voinko siis ruveta miehen kanssa uudelleen yrittämään, ilman että odotamme seuraaviin kuukautisiin? Ei nimittäin mitenkään viitsisi käyttää kortsua, sillä olen allerginen niille, jos mitään järkevää syytä ei ole tuolla odottamiselle?

mulle sanottiin, että yhdet kuukautiset, mutta käytännössä aloitettiin kun vuoto loppui + 1 vk, ei vaan huvittanut heti...

koita jaksaa surussasi, syvä osanottoni.
lapsen menettäminen on aina hirvittävä asia, vaikkei lapsi olisi vielä syntynytkään

Gerberah harmaana
Minulla oli keskenmeno helmikuussa 2000, viikolla 7, ja saman vuoden marraskuussa syntyi tyttö, nyt 5v. Eli heti keskenmenon jälkeen tulin uudelleen raskaaksi. Vuodon aikana ei käsittääkseni kannattaisi harrastaa seksiä tulehdusriskin takia?

mulla km vkolla 8 , 5vkoa sitten, menkkoja odotellut muttei kuulunut, tänä aamuna testasin haamu ++!!! mut en vielä iloitse liikoja! :D vaikka hymy tulee väkisten.. ukolle en vielä puhu mittään!!!

onnellinen79 harmaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 15:14 nessu kirjoitti:
mulla km vkolla 8 , 5vkoa sitten, menkkoja odotellut muttei kuulunut, tänä aamuna testasin haamu ++!!! mut en vielä iloitse liikoja! :D vaikka hymy tulee väkisten.. ukolle en vielä puhu mittään!!!
Onnea plussasta! Väkisinkin alkaa omatkin toiveet nousta, kun kuulee näitä onnistumistarinoita..

aisa

Keskenmenon jälkeen seuraavat kuukautiset tulevat yleensä n. 4-8 viikon kuluttua. Yleensä lääkärit suosittelevat odottamaan 1-3 kiertoa ennen seuraavaa yritystä.
Tämä siksi, että keskenmenon jälkeen raskaaksi tuleminen on erittäin helppoa, mutta kohdun limakalvo saattaa olla liian huonossa kunnossa uutta raskautta tukemaan. (Esim. jouduttaessa käyttämään kaavintaa kohdun puhdistamiseksi, kohdun limakalvon vaurioita väistämättä tulee.)
Toisaalta myös edellinen raskaus saattaa sekoittaa hormonitoimintaa ja aiheuttaa ongelmia uudelle raskaudelle.

Katso:
http://metku.net/~pesu/keskenmeno.html

just me
itselleni tuli km viikolla 6 (piti olla viikkoja 9), sain tulehdukseen lääkkeet ja kohtu tyhjentyi itsestään. kävin jälkitarkastuksessa ja tosiaan sain tulehdukseen lääkkeet, jonka hoidin pois. seuraavia kuukautisia ei tullutkaan ja nyt raskausviikkoja jo 12, heinäkuussa laskettu aika. voin sanoa että yrittäkää vauvaa kun henkisesti oolet valmis. tämä uusi raskaus on ollut minulle ainakin henkisesti raskasta kun pelkään koko ajan että, kesken tulee eikä osaa oikein iloita kunnolla, vaikka yritänkin.

älä stressaa asiaa!!! minulle ei ainakaan sanottu mitään pahaa tms neuvolassa...vaikka suoraan km tulinkin heti raskaaksi. en usko että siitä on muuta haittaa kuin lasketun ajan määrittäminen, jonka tosin saa selville np-ultrassa! tosin kannattaa käydä jälkitarkastukset ja hoitaa mahdolliset tulehdukset alta pois.

tiedän että, on varmasti nyt vaikeaa, mutta kyllä se elämä taas hymyilee. itsellenä ekat pari viikkoa oli itkua ja masennusta. noin kuukauden päästä asiat voivat olla eri tavalla. anna aikaa itsellesi!!!

voimia!

Yhteistyössä