Klassisen musiikin yleissivistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sivistymätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sivistymätön

Vieras
Mitkä ovat mielestäsi sellaisia "kuuluu yleissivistykseen" klassisen musiikin teoksia, jotka jokaisen itseään kunnioittavan ihmisen pitäisi tunnistaa ja osata nimetä? Ja pitäiskö niistä tietää mitä ne kuvaa tai mistä kertoo tai jotain muuta stooria?

Oma klassisen musiikin tuntemus on tasoa "ai joo, tää oli se missä ne luudat tanssi Disneyn Fantasiassa", ja vois vaikka yrittää tutustua...

Ei semmoisia oikeastaan ole. Ihan se riittää, että kuunnellessaan/kuullessaan jonkun kauniin kappaleen, huomaa, että hei tää on tuttu :) Ja kun enemmän kuuntelee, alkaa tunnistaa eri säveltäjien teoksia ja tyylejä.

Kirjastosta löytyy varmasti sellaisia Klassisen musiikin helmiä -tav vastaavan nimisiä cd-levyjä, joissa on juurikin niitä kuuluisimpia.

Tuon linkin takaa löytyy brittiläisen klassisen musiikin lehden Gramophonen listaus perusteoksista. Lista on kyllä melko pitkä. Aika friikki pitää olla, jos tuosta listasta kaikki tunnistaa kun biisi soi. :D

Itse kuuntelen lähinnä orkesterimusiikkia, joten en osaa noista oopperaoista sun muista niin sanoa. Muutamia mainitakseni voisin nostaa sieltä esiin vaikka Bachin Brandenbrurgilaisen konserton, Beethoovenin 5. ja 9. sinfonian, Brahmsilta öö vaikka pianokonserton, Dvorakin 9. sinfonia ja sellokonsertto, Debussyn Faunin iltapäivä, Griegin Peer Gynt, Handelin Vesimusiikkia, Holstin Planeetat, Mozartilta en muista kyllä mikä pianokonsertto on se kuuluisin, Prokofjevin Roomea ja Juulia, Ravelin Bolero, Rimsky-Korsakovin Scheherazade, Shostakovitsin 5. sinfonia, Sibeliuksen viulikonsertto ja 2. sinfonia, Richard Straussin Also sprach Zarathustra, Stravinskyn Kevätuhri, Tsaikovskin Pähkinänsärkijä-baletti, Vivaldin Neljä vuodenaikaa...

Pitkä lista tuli siitäkin. Mutta mun mielestä nuo on sellasta kamaa, jota on vaikea välttää kuulemasta. Tuossa on suuri osa juuri sellaisia kappaleita, joita kuulee leffoissa ja mainoksissa. Vaikka itse kuuntelen paljon musiikkia, mulla tosi huonosti muistuu mieleen aina kuulemani kappaleen nimi...

Tässä linkki:
http://www.mv.helsinki.fi/jmtsihvo/GramophoneSuggestedBasicLibrary.txt

[QUOTE="mmmmmm";26590996]Kirjastosta löytyy varmasti sellaisia Klassisen musiikin helmiä -tav vastaavan nimisiä cd-levyjä, joissa on juurikin niitä kuuluisimpia.

mmmmm vei sanat suustani. Tässä kuitenkin musiikkitietouden kurssilta mieleen jääneet kappaleet: Beethoven Toccata ja Fuga, Mozart Pieni yösoitto, Tsaikovski Joutsenlampi, Saint-Saens Eläinten karnevaali, Sibelius Finlandia (koko teos) ja Valse Triste, Ravel Bolero, Bach Air, Vivaldi Vuoden ajat, Albino Adagio.

En osaa nimetä noita juuri ollenkaan, ehkä tonava kaunoinen ja zarathustra tulisi tunnistetuksi. En kyllä tunnista kovin hyvin musiikkikappaleita muutenkaan.